Achterrem gebruiken?

Gebruik je de achterrem?

  • Nee, nooit.

    Stemmen: 26 68,4%
  • Kweetniet.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, gewoon als extra remkracht.

    Stemmen: 3 7,9%
  • Ja, bij het gasgeven om de motor te stabiliseren.

    Stemmen: 1 2,6%
  • Ja, om hem wat dieper in zijn veren te laten zakken.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, altijd.

    Stemmen: 8 21,1%

  • Totaal aantal stemmers
    38

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Zelf rij ik al jaren zonder mijn achterrem te gebruiken. Eigenlijk zonder er veel bij na te denken. Laatst pakt ik er bewust weer eens de achterrem bij en ik merkte dat ik 'voetspieren' nodig had die ik al lang niet meer had gebruikt. Ik moest voor mijn gevoel mijn voet raar verdraaien.

Vandaar mijn vragen (vooral voor de snelle jongens) : gebruiken jullie op het circuit de achterrem? Zal ik mezelf weer moeten aanleren om hem er toch maar bij te pakken?

In theorie zou de motor wat rustiger moeten zijn als ook het achterwiel wordt afgeremd, maar maakt dat echt veel uit als bijna al het gewicht op het voorwiel rust?

Zijn er ook mensen die de achterrem gebruiken juist bij het gasgeven, zoals Doohan vroeger deed (zij het d.m.v. een duimhendeltje omdat zijn rechterpoot kapot was)?
 
Leuke vraag!

Ik rij (nog) niet echt vaak op een circuit, maar gebruik hem(de achterrem) nooit.
Op straat trouwens ook niet.
Deed ik eerst wel, totdat ik op iemand ander zijn motor reed en de weg iets wat vochtig was, het achterwiel nogal makkelijk blokkeerde en ik dus bijna onderuit ging :( Was een flinke slide(voor mijn doen dan *D ), maar gelukkig bleef die motor, die dus niet van mij was, overeind en dus heel. Ik moest daarna alleen wel beloven om de achterrem niet meer te gebruiken ;)

Tot nu toe lukt dat dus goed, want het nut heb ik er nog niet van ingezien, maar misschien dat de "snelle jongens" er wel iets nuttigs mee doen?
 
Wordt op de racecursus op Zolder afgeraden. Wist niet waarom, totdat ik enkele malen met een vol-blokkerend achterwiel voor een haakse rechterbocht bjna op een voorganger klapte. Door vol met de voorrem te remmen, komt je a wiel bijna vrij. gewoon vol-voor remmen en al remmend terugschakelen. Voel je tenminste ook of je al dan niet in de correcte versnelling staat.
 
gebruik ook geen achterrem. op het circuit niet en op straat ook niet. mis het ook eigenlijk niet. moeilijk te doseren enzow.

enjah, doohan die het gebruikt bij gasgeven, is volgens mij om wheel-spin en wheely-en tegen te gaan. voor gewone stervelingen niet van toepassing volgens mij..... ;)
 
Z'n duimrem was volgens mij niet vanwege z'n kapotte poot, veel coureurs gebruiken een duimrem, zeggen daarmee beter gevoel te hebben, vooral bij het uitacceleren.

toch?
 
Achterrem gebruik ik bijna niet.. als ik hard in de ankers ga en ik schakel terug gaat bij het af remmen op de motor het achterwieltje al van links naar rechts...

Kut achterveer :(
 
Laatst bewerkt:
Gebruik achter nooit ( meer), sinds WP spul achter gemonteerd is!
Voordien alleen om het gekwispel wat te controleren!! })
 
lijkt me ook voor het terugschakelen niet handig...
ik heb voornamelijk versnellingsbakken gereden die het 'prettiger' vinden wanneer het achterwiel draait om terug te schakelen, door het remmen op het voorwiel draait ie maar amper rond en schakelen was dan niet handig bij mij, bovendien, het enige wat er gebeurde was dikke zwarte strepen trekken wanneer die wel weer op de grond kwam en voor mijn gevoel was het ook onstabieler. optrekken in bepaalde snelle bochten gebruikte ik de achterrem wel weer ooit, voor mijn gevoel kon ik dan eerder meer gas geven zonder te hard te gaan waardoor die bij het uitgaan van de bocht een hogere uitgaanssnelheid had.
 
Z'n duimrem was volgens mij niet vanwege z'n kapotte poot, veel coureurs gebruiken een duimrem, zeggen daarmee beter gevoel te hebben, vooral bij het uitacceleren.

Nee, het hendeltje voor de achterrem was een noodoplossing na Doohans crash op Assen in '92.

'During the race - while Rainey, Schwantz, Itoh and Beattie battled for the lead well ahead - Mick got thinking: how about a thumb-operated brake? (...) By the time the circus had moved to Europe JB had created a jet-ski-style thumb brake.'
(Mat Oxley - Mick Doohan, Thunder From Down Under, p. 104-106)

Doohan ging er zo ontzettend hard mee, dat de rest het ook ging proberen.

Overigens een lezenswaardig boek. Doohan is echt een bikkel - if ever there was one.
 
Ik ook niet maar het is er vooral voor bedoeld dat de achterkant minder snel loskomt tijdens het remmen. Dus gas dicht in 1 vloeiende beweging (niet TE snel want dit veroorzaakt onrust!) daarna achterrem indrukken en dan pas de voorrem. Doordat je de achterrem gebruikt heb je de achterkant iets in zijn veer gedrukt waardoor de achterkant minder snel loskomt waardoor je nog harder kan remmen. Denk alleen als je heel snel bent dat je met dit soort fratsen gaat oefenen. Die Superbike coureurs etc halen aparte fratsen uit met de remmen in de bocht etc.
 
Ik gebruik hem wel, dat komt omdat ik vroeger niet onverdienstelijk gecrosst heb.
Bij het crossen gebruik je je achterrem niet alleen voor de remkracht, maar ook om je moter mee te sturen vooral in de korte bochten (afdraaien genoemd).
Dus het gebruik van de achterrem zit erin gebakken.
Ik heb het wel eens zonder geprobeerd, maar kreeg daar een onzeker gevoel bij, en ging andere lijnen rijden.
Door je achterrem te gebruiken meestal heel lichtjes krijg je meer gevoel en daardoor meer controle over je achterkant.
Ik laat de achterkant (als ik mijn dag heb)met mijn achterrem altijd ietsje glijden in bochten waar hard remmend in gestuurd moet worden.
Dit klinkt als ik het na zit te lezen allemaal heel erg stoer, maar door dit te doen heb ik altijd heel veel vertouwen in mijn achterkant.
Ik ben niet de snelste maar zit in de s3 meestal rond de 10e plek
 
Ik gebruik mijn achterrem ook en heb gewoon standaard vering in tegenstelling tot Spyro. Ik moet er wel even bijvertellen dat hij en ik een 2 cilinder hebben en in korte bochten (chicane's) blijft je ketting mooi op spanning als je je achterrem heeeeeeeeeel licht erbij neemt, dan "bokt" ie dus niet zo en accelereer je veel vloeiender uit.

Maar ja, daar heb ik nu geen zak meer aan want over 2 weken ga ik een 4 cilinder rijden en wordt t hele verhaal weer anders :?
 
Ik moet zeggen dat het er nog steeds in zit sinds ik mijn motorrijbewijs heb gehaald in april. Wordt je zo geleerd.
Dus eerst je achterrem in en dan je voorrem opbouwen.
Wanneer ik een slechte ervaring ermee heb zal ik er waarschijnlijk ook mee stoppen. Al hoewel ik dan misschien die hendel eraf moet slopen. Gaat bijna automatisch.
 
Ik gebruik hem wel, dat komt omdat ik vroeger niet onverdienstelijk gecrosst heb.
Bij het crossen gebruik je je achterrem niet alleen voor de remkracht, maar ook om je moter mee te sturen vooral in de korte bochten (afdraaien genoemd).
Dus het gebruik van de achterrem zit erin gebakken.
Ik heb het wel eens zonder geprobeerd, maar kreeg daar een onzeker gevoel bij, en ging andere lijnen rijden.
Door je achterrem te gebruiken meestal heel lichtjes krijg je meer gevoel en daardoor meer controle over je achterkant.
Ik laat de achterkant (als ik mijn dag heb)met mijn achterrem altijd ietsje glijden in bochten waar hard remmend in gestuurd moet worden.
Dit klinkt als ik het na zit te lezen allemaal heel erg stoer, maar door dit te doen heb ik altijd heel veel vertouwen in mijn achterkant.
Ik ben niet de snelste maar zit in de s3 meestal rond de 10e plek
Hey Tuin, wat is je naam :? En ach die tuinders worden slapend rijk....zelfs al liggen ze te slapen groeit alles door :+
 
Ik heb in twee seizoenen 1mm van mn achterremblokken verbruikt door het slepen van de blokken denk ik.
Ben er wel eens na een race achtergekomen dat ik de achterrem niet eens had op gepompt :o
 
Ik heb in twee seizoenen 1mm van mn achterremblokken verbruikt door het slepen van de blokken denk ik.
Ben er wel eens na een race achtergekomen dat ik de achterrem niet eens had op gepompt :o

Goeie keuring ;)

O ja, mijn achterremblokken slijten ook niet....
 
Hey Tuin, wat is je naam :? En ach die tuinders worden slapend rijk....zelfs al liggen ze te slapen groeit alles door :+

Het gras is bij de buren altijd groener, en tuinders slapen heel weinig.
En een groen beroep is niks voor jou, want ik heb begrepen dat je een stijf peentje krijgt van alles wat groen is, en dat de hele dag is ook niet alles.

Mijn naam is trouwens GIJS RADIJS
 
Het gras is bij de buren altijd groener, en tuinders slapen heel weinig.
En een groen beroep is niks voor jou, want ik heb begrepen dat je een stijf peentje krijgt van alles wat groen is, en dat de hele dag is ook niet alles.

Mijn naam is trouwens GIJS RADIJS
:+ Ik heb aardig wat in de tuin gewerkt hoor. AL mijn ooms zijn tuinders in het Westland ;)

Succes radijsje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan