Achterrem Honda CB500 werkt niet meer?

FXvBH

Rookie
23 apr 2010
14
0
Voorschoten
Beste mensen.
Wat weinig gebruik gemaakt de laatste tijd van mijn trouwe tweewieler.
Altijd starten en lopen, nog steeds.
Maar wil weg rijden doet mijn achterrem niets meer.
Olievaatje remolie nog net boven minimum.
Kan hem gewoon neer beneden duwen met de hand tot eindpunt tegen uitlaatpijp ?

Wil hem binnenkort wegbrengen voor zijn onderhoudsbeurtje, maar wat is er nu ineens aan de hand?
Waar kan ik even naar kijken om die 7 km naar de dealer te maken.
Zie geen lekkage, vettigheid bij koppeling van slangen etc .......

Grt, Frans
 
Laatst bewerkt:
Met een beetje pech zit er wat oxidatie in de klauw of de hoofdremcilinder waardoor vloeistof weglekt cq lucht erin komt.
Rubber van hoofdremcilinder niet vochtig/nat aan de binnenkant?
 
Beste mensen.
Wat weinig gebruik gemaakt de laatste tijd van mijn trouwe tweewieler.
Altijd starten en lopen, nog steeds.
Maar wil weg rijden doet mijn achterrem niets meer.
Olievaatje remolie nog net boven minimum.
Kan hem gewoon neer beneden duwen met de hand tot eindpunt tegen uitlaatpijp ?

Wil hem binnenkort wegbrengen voor zijn onderhoudsbeurtje, maar wat is er nu ineens aan de hand?
Waar kan ik even naar kijken om die 7 km naar de dealer te maken.
Zie geen lekkage, vettigheid bij koppeling van slangen etc .......

Grt, Frans
Wat er ook aan de hand is, is niet "ineens" ontstaan, maar door een langdurig, geleidelijk proces.
De oorzaak is gebrek aan onderhoud.
 
Dank voor jullie snelle reacties.
Ten eerste RR, daar heb je een beetje gelijk, daar moet ik zeker wat mee.
Gaat ook om veiligheid,
Zal ontluchten en dan de servicebeurt laten uitvoeren.
Grt, Frans.
 
Beetje een slag in de wind wat mij betreft. Zonder het mankement te weten kun je ook niet de oorzaak bepalen.
Regelmatig onderhoud zal zeker geen kwaad kunnen bij zoiets als je remmen, maar ik heb ook al remmen gezien die al jaren geen liefde hebben gehad en nog fatsoenlijk werkten.
 
Beetje een slag in de wind wat mij betreft. Zonder het mankement te weten kun je ook niet de oorzaak bepalen.
Regelmatig onderhoud zal zeker geen kwaad kunnen bij zoiets als je remmen, maar ik heb ook al remmen gezien die al jaren geen liefde hebben gehad en nog fatsoenlijk werkten.


Een beetje simpelmredeneren, helpt je in dit geval in de goede richting. Weinig gebruiken betekent geen of weinig slijtage, daar kan geen mankement door ontstaan. Het pedaal kan helemaal ingedrukt worden, dus geen druk. Oude remvloeistof, die vol met water zit, dus grote kans op corrosie in het remsysteem. Als een seal door corrosie wordt weggedrukt, er lekkage kan optreden, enerzijds van vloeistof dat uit het systeem lekt, anderzijds, door lucht dat in het systeem komt.

RR mag soms raar uit de hoek komen, hij is een betere techneut, dan jij gezien de onzin die je uitkraamt en je topics, van je gepruts aan motoren ooit zal worden. Ik schat zijn diagnose op ongeveer 100% correct.
 
Heren

DOT 4 gehaald, leeg gepompt met rempedaal, beetje nieuwe olie laten doorlopen in slangetje.
Daarna dichtgedraaid nadat ik geen enkel belletje meer zag.
Ik heb weer volop "pressure".

Nu servicebeurt in november.
Zal in het slechtste geval de prijs moeten betalen voor
een aantal jaar slecht/weinig onderhoud.

Maar dank voor de service.

Grt, Frans
 
Heren

DOT 4 gehaald, leeg gepompt met rempedaal, beetje nieuwe olie laten doorlopen in slangetje.
Daarna dichtgedraaid nadat ik geen enkel belletje meer zag.
Ik heb weer volop "pressure".

Nu servicebeurt in november.
Zal in het slechtste geval de prijs moeten betalen voor
een aantal jaar slecht/weinig onderhoud.

Maar dank voor de service.

Grt, Frans
Als je dat kunt is de rest van het onderhoud ook wel aan te leren. ;)
 
Tja, onderhoud.

Ben inmiddels een "beetje oud mannetje" geworden.

Ben nog uit de tijd van de Honda Honda C 320 S.Type I ca. 1965
Die had ik vroeger, alles zelf gedaan.
Kleppen stellen en dat soort dingen.
Maar daar begin ik bij deze 500 niet an hoor, dat is net ff te veel.
Daarna de Yamaha FS1 (roterende schijf)

Altijd spijt gehad dat ik mijn viertakkie had weggedaan voor die mug. :-)

Heb een tijdje terug de boel flink doorgemeten.
Elke keer een lege accu na een paar keer starten.

Nou, je raadt het al, de spanningsregelaar, want de dynamo werkte goed.

Maar heb altijd een beetje forum hulp nodig.

Gebruik hem voor af en toe een vergadering of een nachtdienst van mijn werk.

Verdere alle gereedschap aanwezig hier natuurlijk.
Grt, Frans
 
Tja, onderhoud.

Ben inmiddels een "beetje oud mannetje" geworden.

Ben nog uit de tijd van de Honda Honda C 320 S.Type I ca. 1965
Die had ik vroeger, alles zelf gedaan.
Kleppen stellen en dat soort dingen.
Maar daar begin ik bij deze 500 niet an hoor, dat is net ff te veel.
Daarna de Yamaha FS1 (roterende schijf)

Altijd spijt gehad dat ik mijn viertakkie had weggedaan voor die mug. :-)

Heb een tijdje terug de boel flink doorgemeten.
Elke keer een lege accu na een paar keer starten.

Nou, je raadt het al, de spanningsregelaar, want de dynamo werkte goed.

Maar heb altijd een beetje forum hulp nodig.

Gebruik hem voor af en toe een vergadering of een nachtdienst van mijn werk.

Verdere alle gereedschap aanwezig hier natuurlijk.
Grt, Frans
Je hoeft je niet te schamen voor het niet (meer) uit kunnen voeren van het motoronderhoud. De meeste mensen kunnen dat niet (ook al denken sommigen van wel :+ ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan