Achterrem ontluchten zxr400

Rik_de_Dick

MF veteraan
7 sep 2008
5.819
0
Hallo,

Ik ben bezig met de remvloeistof te vervangen. Voor is goed gegaan. Maar achter zit er een enorme berg lucht in. Dit krijg ik er met geen mogelijkheid uit.

Ik heb eerst het reservoir leeg gezogen, daarna het systeem leeggezogen via de ontluchtings nippel. Toen via de ontluchtingsnippel nieuwe remvloeistof er in gepompt. dat kwam er boven weer uit zonder luchtbelletjes, maar remmen doet ie nog niet. Toen zag ik dat er nog een nippel achterop de remklauw zat(lager dan de andere nippel). Maar hier komt dus niks geen olie uit, en ik krijg er ook geen olie in? Zit er dan iets verstopt ofzo? Ik ben al 10 minuten aan het pompen geweest, maar er gebeurt weinig.

zometeen volgen nog wat fotos
 
Foto's
hele remklauw
IMG_1043.jpg

Achterste nippel:
IMG_1044.jpg

voorste nippel, waar ik dus mee gewerkt heb.
IMG_1045.jpg
 
Ja, ik heb dus op 1 kant alles gedaan. toen zat er lucht in het systeem. Dus toen heb ik die andere nippel losgehaald maar dat zat niks geen olie achter. en als ik rem dan komt er ook geen olie uit die nippel lopen, terwijl ik gister gewoon nog kon remmen.
 
als het systeem helemaal leeg is kan het erg lastig zijn om te ontluchten.
je hebt dan eigenlijk gereedschap nodig waar je de olie via de ontluchtingsnippel door het hele systeem trekt.
als je dat niet hebt kun je ook proberen om de remklauw en leiding omhoog te houden zodat de lucht in het systeem alleen maar naar boven kan.
de lucht naar beneden drukken gaat niet zo goed met de kleine opbrengst van de hoofdremcilinder.
je kan ook de banjobout bij de hoofdremcilinder iets lossen en dan pompen, en dan de banjobout op de klauw en vervolgens de nippels.
 
als het systeem helemaal leeg is kan het erg lastig zijn om te ontluchten.
je hebt dan eigenlijk gereedschap nodig waar je de olie via de ontluchtingsnippel door het hele systeem trekt.
als je dat niet hebt kun je ook proberen om de remklauw en leiding omhoog te houden zodat de lucht in het systeem alleen maar naar boven kan.
de lucht naar beneden drukken gaat niet zo goed met de kleine opbrengst van de hoofdremcilinder.
je kan ook de banjobout bij de hoofdremcilinder iets lossen en dan pompen, en dan de banjobout op de klauw en vervolgens de nippels.

Zitten er in die banjo nog soort afdichtingen die ik moet vervangen als ik die loshaal??
 
met het goeie gereedschap trek je er zo alle lucht uit :Y [afbeelding]
wil het wel voor je doen

Kijk dat is praat. :}
Alleen moet ik dan eerst 100km reizen, dus ik gaat eerst nog ff zelf tobben ;)
Er komt inmiddels uit alle 2 de nippels olie zonder luchtbellen, ook bij de banjo zit geen lucht meer. Maar toch remt ie alleen op het laaste stukje van de slag :?

Btw iemand nog goeie ideeen o m remvloeistof uit/van het beton te krijgen :X B|
 
Laatst bewerkt:
zitten je zuigertjes niet vast ? of remblokken al aardig versleten ? heb je alleen de olie vervangen zonder de rest van de remklauw te hebben nagekeken-gereinigd , als je toch bezig was had je hem ook beter ff open kunnen maken , zo heel veel werk is dat niet he en je beton reinigen .......... remreiniger op spuiten en gelijk wegpoetsen al geprobeerd
 
zitten je zuigertjes niet vast ? of remblokken al aardig versleten ? heb je alleen de olie vervangen zonder de rest van de remklauw te hebben nagekeken-gereinigd , als je toch bezig was had je hem ook beter ff open kunnen maken , zo heel veel werk is dat niet he en je beton reinigen .......... remreiniger op spuiten en gelijk wegpoetsen al geprobeerd

zuigertjes zitten denk ik niet vast, als ik het pedaal induw dan zit het wiel vast, als ik het pedaal loslaat dan kan het wiel vrij rond draaien. en aan de merktekentjes te zien waren de remblokken nog goed.
remreiniger gaat ik nog wel ff proberen, volgende keer ff een stukie zeil neerleggen
 
Kijk dat is praat. :}
Alleen moet ik dan eerst 100km reizen, dus ik gaat eerst nog ff zelf tobben ;)
Er komt inmiddels uit alle 2 de nippels olie zonder luchtbellen, ook bij de banjo zit geen lucht meer. Maar toch remt ie alleen op het laaste stukje van de slag :?

Btw iemand nog goeie ideeen o m remvloeistof uit/van het beton te krijgen :X B|

Inmiddels komt er dus wel olie uit beide nippels(zonder luchtbellen). maar voor mijn gevoel zit er nog steeds lucht in het systeem
 
:Y

En nog eens goed onluchten.

Dan met pedaal zo veel mogelijk druk opbouwen, en het pedaal strak vastzetten met een kabelbinder. Nacht laten staan. Ev nog eens herhalen.
En tussen door nog eens ontluchten.
Zo pers je ook de laatste luchtbellen naar het hoogste punt.
 
Hi Martell,

Daar wil ik eens wat over vragen... Wat gebeurt er precies als je de rem een nacht vastzet?

Ik rij een Aprilia RSV Mille, die berucht staan om lucht in de achterrem en de enige voor mij succesvolle manier van ontluchten is dan ook klauw loshalen hoog ophangen met het ventiel boven en klopjes met een rubber hamer erop.

In een situatie zonder tools heb ik eens na verlies van remdruk op reis met een een beetje houtsnijwerk de rem vastgezet overnacht. Dat werkte goed. Maar wat de ins en outs daarvan?

Moet je dan ook ontluchten na zo´n nacht of tijdens? Alleen nippel los en vast draaien? En hoe vast mag die? En voor hoelang? En hoe vaak kun je dat doen?

Sorry voor de vele vragen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan