Achterrem problemen runner 180SD

Wendtwell

Rookie
27 aug 2020
3
1
Beste motor liefhebbers!

bij deze stel ik mij gelijk even voor kevin uit Hellevoetsluis rijd nu zon 2 jaar motor en sinds een half jaar een runner 180 erbij, alleen zit ik met het volgende probleem en kom er niet uit de runner remt achter haast niet.
Gister remblokken van malossi gemonteerd ik heb al een nieuwe velg geprobeerd rem hevel Op het carter etc gedemonteerd en weer gemonteerd het lijkt erop dat de hevel niet genoeg beweegt om de remblokken echt stevig tegen de velg aan te drukken, maar kan echt niks doen om te zorgen dat dit veranderd 😅 iemand anders hier weleens last van gehad?
 
De laatste keer dat ik velgremmen heb gezien was bij mijn oude trapfiets.
Volg mij is het zo'n beetje 100 jaar geleden dat de laatste motorfietsen met velgrem gebouwd werden.
 
Niet op een runnner, maar wel op m'n oude brommert. In eerste instantie remde het echt als een natte krant. Na veel remmen werd het beter en nu remt het gewoon zoals ik gewend was van de voorgaande brommers. Waarschijnlijk moet het gewoon op elkaar inslijten. Nieuwe remblokken en de trommel van de velg hebben in eerste instantie ook nooit dezelfde radius, zeker niet als het al een gebruikte velg is. Dan kan je wel bedenken, dat het contactoppervlak ook nooit zo groot is als het oppervlak van de hele remschoen.
Wellicht even een weekje mee rijden en daarna kijken naar het slijtpatroon op de remschoenenen? Dan krijg je al een veel beter beeld van de situatie.
 
Niet op een runnner, maar wel op m'n oude brommert. In eerste instantie remde het echt als een natte krant. Na veel remmen werd het beter en nu remt het gewoon zoals ik gewend was van de voorgaande brommers. Waarschijnlijk moet het gewoon op elkaar inslijten. Nieuwe remblokken en de trommel van de velg hebben in eerste instantie ook nooit dezelfde radius, zeker niet als het al een gebruikte velg is. Dan kan je wel bedenken, dat het contactoppervlak ook nooit zo groot is als het oppervlak van de hele remschoen.
Wellicht even een weekje mee rijden en daarna kijken naar het slijtpatroon op de remschoenenen? Dan krijg je al een veel beter beeld van de situatie.
Het kan ook verglazen, dan remt het ook niet meer.
Niet als een oud omaatje heel zacht remmen, maar af en toe hard
 
Draai de kabel verstellers helemaal in
Duw met je hand/vingers de hevel bij de trommel zo ver mogelijk in (als enn vent, dus niet als een wijf halverwege)
Kijk hoeveel slack er op de binnenkabel zit
Stel nu de hele zooi af zodat het werkt en weinig slack op de binnenkabel zit, verstel eventueel de hevel.

* ik ben de NL naam van slack even kwijt
 
Beste leden,
Bedankt voor het meedenken! Ik heb zoals hierboven voorgesteld alles afgesteld en de hevel wat aangedrukt alleen dan gaat de velg dus naarmate ik wat km’s heb gereden aanlopen tegen de velg vanwege de warmte, moet dit dan gewoon inslijten? Want ook als ik de velg eraf haal en de hevel zo strak zet dat hij wel moet gaan remmen dan schuift de velg er niet meer overheen? Ik zou de pen die het carter ingaat en de remschoenen naar buiten drukt nog kunnen vervangen mischien dat deze krom is of versleten
 
Terug
Bovenaan Onderaan