Achterrem sponzig

richard939

Rookie
25 jun 2014
22
17
Ha iedereen,

Mijn remblokken achter waren op, daarom ben ik gelijk maar aan groot onderhoud begonnen.
De remklauw heb ik gedemonteerd en weg gebracht voor revisie, de remleiding heb ik vervangen voor een stalen leiding van Hel.

Ik had eigenlijk verwacht dat als ik nu de achterrem al maar een heel klein stukje zou intrappen de motor vol zou remmen.

Dit blijkt nu niet het geval, ik moet de rem nog behoorlijk diep intrappen voor hij het achterwiel laat blokkeren.

Klopt het dat je de achterrem altijd wat verder moet intrappen voor hij goed aangrijpt, of zou er toch nog wat lucht in de leiding kunnen zitten?

Voor het ontluchten heb ik eerst met een spuit vanaf de remklauw middels vacuüm de vloeistof er doorheen getrokken, daarna heb ik nog ontlucht middels de standaard manier (pompen, open/dicht) tot ik geen luchtbellen meer zag.
Het gaat om een GSX750F uit 1999.
 
Remt hij nu slechter dan voorheen?

Ik heb nog nooit op een GSX750F gereden, maar zoals jij hebt beschrijft is hij zachtjes te doseren tot blokkeren als je hem helemaal doortrapt. Klinkt goed. Je wilt toch niet dat hij bij het minste of geringste al blokkeert?

Als hij echt sponzig is dan zit er waarschijnlijk toch nog lucht in. Je zou hem een nachtje onder druk kunnen zetten.
Je zou ook de klauw even in je hand kunnen nemen en zo draaien dat eventuele luchtbellen naar de ontluchtingsnippel bewegen. En nog een keer ontluchten.

Succes!
 
Ik gok dat ik hem tot de helft kan intrappen.
Iemand een suggestie hoe ik het pedaal onder druk kan zetten, het is niet zoals de voorrem waar je een touw omheen kan doen?

Het voelt wel veel beter dan voorheen, maar de blokken waren dan ook echt op.
 
Kan zijn dat de blokken er niet goed inzitten.
In de remleiding kan het gebeuren, en zeker bij een achterrem dat er een boog in de leiding zit, het hoogste gedeelte vult zich dan niet met remolie...
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Kan zijn dat de blokken er niet goed inzitten.
In de remleiding kan het gebeuren, en zeker bij een achterrem dat er een boog in de leiding zit, het hoogste gedeelte vult zich dan niet met remolie...
Als er lucht in de boog is achtergebleven, dan zou je de achterklauw een nachtje omhoog kunnen hangen aan een touwtje zodat de klauw het hoogste punt is.

Maar je schreef al dat het beter is dan eerst. Het zou me niet verbazen dat je achterrem al 100% is, maar dat jij hem harder wilt hebben.
Blokkeren is niet erg als je rechtuit rijdt, maar in de bocht ga je er mee onderuit.
Ik kan me voorstellen dat Suzuki hem een beetje zacht ontworpen heeft.
 
Het is niet mogelijk de klauw hoger te hangen dan het reservoir of de pomp i.v.m. de routering van de leiding. Ik rij vandaag wel even naar een motorzaak om te vragen of dit normaal is of toch wellicht te zacht. Ook zal ik de rem een nachtje onder druk zetten en nogmaals ontluchten. Mocht het niet beter worden, dan is dat ook niet erg. Het is immers de achterrem.
Bedankt voor jullie antwoorden!
 
Goed ontluchten t ding hoort gewoon hard te zijn , en je zult m maar nodig heben , t kan net die ene meter zijn die je nodig hebt :t
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Terug
Bovenaan Onderaan