achterremklauw

customer

Rookie
14 mei 2004
3
0
Veenendaal
Hoi technici,

Ik ben bezig met het repareren van de achterremklauw van een Honda cb 900
custom uit '82. (heeft 2 zuigertjes)
Aangezien de zuigers vast zaten, moeten de rubberringen vervangen worden.
Nu heb ik het volgende probleem. Ik krijg de zuigers er niet uit.
Remolie bijgevuld, maar er wordt geen druk opgebouwd. ik kan pompen wat ik wil
met het remvoetpedaal, maar er komt alleen lucht uit en wat sputterende
remvloeistof. Zo krijg ik de zuigers er nooit uit. Heeft iemand een
idee ??? Graag een spoedig antwoord, omdat de boel vanmiddag nog gefixed
moet worden. Vats bedankt voor het meedenken.

Customer

je kan proberen met de compressor druk erop te krijgen. Door ergens een passende aansluiting te maken oid. Maar probeer niet mbv een tang de zuigers eruit te halen! want dan maak je ze kapot en dan gaan je nieuwe ringen ook gelijk kapot als je ze erin hebt.

als er lucht in je slangen/klauwen/pomp zit krijg je nooit druk en dus ook nooit je zuigers in beweging.
een tang (bankschroef) werkt wel, maar met eerder beschreven resultaat (Kan) .
verder kan je de klauw aan een gegarandeerd werkende pomp hangen (voorrempomp)
en zodoende de zooi er uit pompen.

aan de andere kant... een achterem is niet extreem noodzakelijk...

theo

Ik heb het ook gehad met een zuigen van m'n voorrem. alles ontkoppeld en vervolgens de compressor met een verloopnippel op de klauw aangesloten. Op één na kwamen ze er toen met gemak uit. Heb die ene er mbv een tang uit moeten halen. Heb er een doek tussen gedaan, en met draaiende/trekkende beweging de zuiger er uit gehaald. Vervolgens de zuigers gepolijst, nieuwe rubbers erin en klaar :)

pas op lucht is levensgevaarlijk.
je kan beter een vetnippeltje in een boutje in je slangaansluiting draaien en de klauw vol vet pompen, daar kunnen je zuigers niet mee wegknallen en je vingers amputeren.
normaal zijn remklauwen van aluminium en zuigers van ijzer dus als je de klauw heet maakt (100 graden)krijgen de zuigers al meer ruimte.
hou een lijmtangetje bij de hand, als een zuiger eruit is kan je op de meest vaste geen druk meer opbouwen

Terug
Bovenaan Onderaan