achterschokbreker lek? bijvullen??

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
mijn motor veert erg makkelijk in, net even naar mn achterschokbreker gekeken maar er staat geen druk meer op.

vanaf je schokbreker gaat een slang naar een busje (cilindervormig). op dit busje zit een heel klein schroefje. dit heb ik los gedraait en er zat geen druk in het busje of olie oid. weet iemand of dit wel moet?
en zoja, hoe vul ik dit weer? en hoeveel?

kan ik ook eventueel testen of hij lek is?

de schokbreker is van een yamaha TT600.

en voor de slimmerikken, nee aan de stelknopjes draaien helpt niet :N
 
je schokbreker is gewoon lek.
normaal begeeft de "O" ring of keerring om de demperstang het en pomp je de olie er uit.
bijvullen heeft dus geen zin.
je zal de schokdemper moeten reviseren of vervangen.

waarschijnlijk is het chroom van je demperstang beschadigd, daardoor gaat die keerring stuk
 
je schokbreker is gewoon lek.
normaal begeeft de "O" ring of keerring om de demperstang het en pomp je de olie er uit.
bijvullen heeft dus geen zin.
je zal de schokdemper moeten reviseren of vervangen.

waarschijnlijk is het chroom van je demperstang beschadigd, daardoor gaat die keerring stuk


de keerring zal eerder stuk gaan dan het hardchroom van de poot hoor
 
In die schokbreker zit normaal gesproken een mengsel van olie en een gas, stikstof oid, onder hoge druk. Dat wordt een "emulsiedemper" genoemd. Dat kun je dus zelf nooit repareren......

Schokbreker moet dus gereviseerd worden of vervangen.

Overigens: je had geluk dat de druk er al af was, toen je dat schroefje er uit draaide...... NOOIT meer doen.
 
Gewoon laten reviseren, bijv. bij SO-products in bornebroek (074-3842355)
Die staan als zeer goed bekent, en doen ook div. raceteams.
Heb mijn achterschock er ook laten reviseren, was 175 euries kwijt, en het ding is (beter) als nieuw... *D
 
Niet (helaas) alle schokbrekers zijn te reviseren, maar als de jouwe wel uit elkaar kan, kun je het heel goed zelf doen hoor, het gaat in principe alleen om de keerrring rond de zuigerstang van de demper, en eventueel de o-ringen om de zuiger van je stikstof????reservoir.
Nou wordt je met stikstof wel erg verneukt, want 80 % van lucht bestaat uit stikstof, dus lucht (ja ik weet dat dat weg kan lekken, maar na een keer bijvullen heb je al 92 % stikstof, enz enz) kan er ook in hoor.
Let erop dat je eerst de demper uit elkaar haalt, dan gaat vanzelf de druk van je stikstofcilinder af (je zuiger in de cilinder wordt dan helemaal naar het einde geduwd.) en daarna kan eventueel de cilinder geopend worden. Bij een emulsiedemper zit er geen zuigertje in, en vermengt de stikstof zich tijdens het rijden met de olie, en krijg je zo'n witte brij in je demper.
Nieuwe keerring, nieuwe ringen, en de boel weer monteren.
Je kunt eventueel de schroef op je cilinder vervangen dooe een ventiel, dan kun je ook nog een beetje spelen met de luchtdruk, door hem meer of minder op te pompen...

Hier zal wel een heleboel kommentaar op komen, maar ik spreek hier uit eigen ervaring, en is steeds goed gegaan.
 
Niet (helaas) alle schokbrekers zijn te reviseren

Alle schokbrekers zijn te reviseren zolang je maar de juiste vakman hebt...

Mocht het allemaal niet lukken, ga dan met Jan Droog praten, hij doet erg veel in de cross. (zie zig voor gegevens) Prijzen bij hem zijn een stuk beter dan de grote jongens zoals Wilbers en SO e.d.
 
Laatst bewerkt:
in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, en als ik het goed lees doe het regelmatig, en is het in mijn ogen dus een kut oplossing.

als je monteur bent, krijg je veel onder handen, waar zeg ik dat ik steeds dezelfde schokbreker reviseer :? :? :? :? :?


even betreffende ALLE schoks... er zijn ook shocks die dicht geperst of gefelst zitten, misschien krijg jij ze open , mij is het nog nooit gelukt.
 
Niet (helaas) alle schokbrekers zijn te reviseren

JD-Shocks
jd-shocks.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan