achterste remklauw aan boven of onderkant ?

ronwindt

MF veteraan
31 mrt 2010
6.702
1
Bad Nieuweschans
ik vraag me af wat het beste is om stuiteren en zwabberen te voorkomen , de remklauw zit bij mij aan de bovenkant en hij zit vast aan de achterbrug.
nu valt er veel over te lezen , maar ik dacht , ik begin een topic over dit onderwerp .

wat zijn jullie ervaringen ?

onderstaand een foto van mijn remklauw op mijn CB 1300
 
klauw zit aan de as en word aan de brug geborgd
full
 
Waarom heb je het idee dat de positie van de remklauw invloed heeft op het remgedrag?
omdat ik voor dat ik de cb had jaren op een fireblade reed , toen had ik nooit last van een stuiterende achterkant .
met de cb heb ik dat wel .
na een beetje te hebben gegoogelt te hebben las ik hier een aantal dingen over , 1 daarvan is ,dat de klauw aan de onderkant zit met een trekstang naar het frame toe , men geen last meer heeft van gestuiter
 
Onder = duwstang (de richting van het wiel is immers naar voren)

Boven = trekstang (idem, maar dan andersom)

Dat onder of boven maakt niet gek veel uit :N

In de racerij zit een remklauw vaak onder, omdat die het zwaartepunt lager zou houden :Y
 
omdat ik voor dat ik de cb had jaren op een fireblade reed , toen had ik nooit last van een stuiterende achterkant .
met de cb heb ik dat wel .
na een beetje te hebben gegoogelt te hebben las ik hier een aantal dingen over , 1 daarvan is ,dat de klauw aan de onderkant zit met een trekstang naar het frame toe , men geen last meer heeft van gestuiter

Zal eerder met je afstelling/kwaliteit van je vering te maken hebben......

de kale
 
Onder = duwstang (de richting van het wiel is immers naar voren)

Boven = trekstang (idem, maar dan andersom)

Dat onder of boven maakt niet gek veel uit :N

In de racerij zit een remklauw vaak onder, omdat die het zwaartepunt lager zou houden :Y
volgens mij is onder trek en boven duw .
bij duw heb je een dikkere stang nodig dan bij een trekstang onder
 
Onder = duwstang (de richting van het wiel is immers naar voren)

Boven = trekstang (idem, maar dan andersom)

Dat onder of boven maakt niet gek veel uit :N

In de racerij zit een remklauw vaak onder, omdat die het zwaartepunt lager zou houden :Y

Het maakt zelfs iets meer uit of de klauw afsteunt op frame of achterbrug. Indien op achterbrug zal de achtervering iets ingedrukt worden met remmen.

De Kale
 
Door de stang aan het frame te maken voorkom je dat de motor inveerd als gevolg van remmen.
Als hij aan de swingarm zit zal het niet veel uitmaken.
 
omdat ik voor dat ik de cb had jaren op een fireblade reed , toen had ik nooit last van een stuiterende achterkant .
met de cb heb ik dat wel .
na een beetje te hebben gegoogelt te hebben las ik hier een aantal dingen over , 1 daarvan is ,dat de klauw aan de onderkant zit met een trekstang naar het frame toe , men geen last meer heeft van gestuiter
Twee totaal verschillende motoren met elkaar vergelijken en dan tot de conclusie komen dat het aan de positie van de klauw moet liggen. :?
 
Twee totaal verschillende motoren met elkaar vergelijken en dan tot de conclusie komen dat het aan de positie van de klauw moet liggen. :?
ik weet dat is appels met peren vergelijken , maar ik rij op de cb net zo als op de blade , behalve het aanremmen gaat niet zo lekker dan bij de blade .
ik heb toch wel het idee dat ook een cb wel goed te vertragen moet zijn
 
klauw onder aan is gunstig voor het zwaarte punt. maar doet niks voor de onafgeveerde massa.
maar klauw is veel gevoeliger voor water,pekel,zand, ect. dus bij remblokken vervangen zit je met de hoge reparatie kosten.
als je de klauw hoog monteert is hij beter uit de bager en dus minder reparatie gevoelig.
tja, dat (hoge)zwaarte punt................ga je dat nou echt merken op een straat motorfiets??
 
maar mannen , er moet toch een duidelijke verklaring zijn waarom bij sommige brommers de klauw aan de onderkant zit met een stang naar het frame , ik geloof niet dat het alleen maar een kwestie van gewichts verplaatsing is .
wat weegt een klauw ? 300 gram?
dat zou je het verschil van een standart stalen stuur met een lichtmetalen stuur veel meer moeten vernemen , dit gewicht licht veel verder van het wegdek vandaan , dan moet dat toch veel merkbaarder zijn ?
 
Persoonlijk denk ik dat er niet echt een verklaring voor is, behalve optisch. Soms staat boven wat mooier dan beneden, etc. Over gewichtsbesparing zou best kunnen, aangezien ze soms grammen vanaf de fiets eraf willen halen. Soms krijg ik het idee dat de fabrikanten aan het doordraven zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan