Achtertandwiel Honda cb500

yanniickk6

Rookie
11 sep 2014
16
0
Hallo,

Ik ben aan het rondkijken voor een ander achtertandwiel voor mijn Honda cb500. Topsnelheid vind ik persoonlijk niet zo interessant, deze is ook niet zo geweldig natuurlijk :$

Nu wil ik er dus een groter tandwiel op zetten aan de achterzijde. Standaard is de verhouding 15/40 volgens mij. Nu heb ik alleen geen flauw idee wat voor gevolgen het heeft als ik achter 1, 2 of meer tandjes groter ga.

Nu is mijn vraag: Is er iemand die ervaring heeft met mijn situatie en wat raden jullie mij aan? Hij mag van mij best een wheelie kunnen trekken, nu moet dat allemaal met de koppeling. :/

Groet,
Yannick
 
Misschien is het net genoeg, je weet 't niet.

Wat vaak ook gebeurt als er achter groter gegaan wordt, is aan de voorzijde een tandje kleiner te nemen. Dat compenseert qua kettinglengte weer en dan moet het zo passen. En dan ga je het ook echt merken.
 
Dat had ik ook gelezen inderdaad, vraag me nu vooral af hoeveel tandjes groter ik zou moeten doen. De motor moet wel rijdbaar blijven, maar zou wel graag willen dat ie omhooggaat zonder dat ik de koppeling daarbij moet gebruiken.

Iemand toevallig ook een idee waar ik tandwielen kan kopen? Liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard (blijf een Nederlander)
 
Wheelie + openbare weg + gepakt worden door politie = artikel 5 plus emg, dure boete en lange tijd geen motorvoertuig besturen.

Dus even bepalen of je dat het allemaal waard is
 
Ik weet niet of hij zomaar vanzelf op het gas omhoog gaat als je achter een groter tandwiel plaatst. Het is niet alleen de overbrenging/vermogen, de motor moet ook snel genoeg op toeren kunnen komen om met de overbrenging meer kracht op het achterwiel te kunnen zetten. Misschien komt hij wel op het achterwiel, maar ga je in de eerste versnelling niet meer harder dan 40-50 of zo. Of je daar dan blij van wordt. Je moet ook vaker schakelen, dus of je al met al sneller gaat optrekken is misschien ook nog maar de vraag als je veel gaat aanpassen.
 
@Daddyphilipsen Dat is het me uiteraard niet waard, daar heb ik mn rijbewijs niet voor gehaald. Zo overdreven hoeft het natuurlijk niet, het is ook een motor met weinig vermogen. Andere zou ook een optie zijn, maar zit met A2 rijbewijs :)
 
Op m'n Bandit 1200 ging ik van 45T naar 48T, en daarna terug naar 47T.

Speed Triple van 43T naar 45T, moest ik wel aan wennen. Heb er nog over gedacht om naar 44T te gaan.

Meestal is 2T meer achter wel voldoende. Of je daarmee een CB500 op het achterwiel zet, puur op koppel - ik denk het niet :N :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan