Achteruit aandrijving op zijspan

fgmtech1

Die hard MF'er
1 mei 2013
919
252
valkenswaard
Ik wilde is informeren of hier mede leden zijn die al eens een achteruit aandrijving op een zijspan gezet hebben.
Dit speelt ook een beetje wegens coronatijd aangezien we niks te doen hebben.
ik ken de mogelijkheid van een caravan aandrijving maar erg duur.
welk wiel drijf je aan, motorwiel of zijspanwiel
zijn er zelfbouwers die zoiets al ooit hebben gebouwd
of info hierover
heb zelf al wat ideeen ...maar laat maar horen
 
Ik wilde is informeren of hier mede leden zijn die al eens een achteruit aandrijving op een zijspan gezet hebben.
Dit speelt ook een beetje wegens coronatijd aangezien we niks te doen hebben.
ik ken de mogelijkheid van een caravan aandrijving maar erg duur.
welk wiel drijf je aan, motorwiel of zijspanwiel
zijn er zelfbouwers die zoiets al ooit hebben gebouwd
of info hierover
heb zelf al wat ideeen ...maar laat maar horen
Wat ik wel eens gezien heb ik een caravanmover op het zijspanwiel. Dat werkte prima. Maar volgens mij is een caravan mover niks anders dan een omgebouwde startmotor met ruitenwisserkop erop. En dan een dikke geprofileerde as welek de band aandrijft
 
Dat klinkt als een leuk ombouw projectje. Een ruitenwissermotor van een touringcarbus, grote rol er op en klaar.
Ruitenwissermotoren zijn erg sterk en op een touringcar zitten enorme wissers.
Je moet alleen iets bedenken om hem op de band te zetten. Of je laat de rol permanent meedraaien met een vrijloop maar dat lijkt me niet erg efficiënt.
 
Vorig jaar een keer over zitten denken met een aangepaste liermotor (kleine liertjes kostten geen drol), daar grote getande rol op en die op het zijspanwiel duwen met een actuator of hefboom. Rob maier is er serieus over aan het denken geweest toen, zou wel wat knip en plak werk in de zijspanbak betekenen. Heb je meteen alle elektriek bij elkaar. Motor, aansturing, relais etc.


Ik heb er toen ook over zitten denken maar vind het teveel werk voor het probleem op dit moment. Je ziet tegenwoordig steeds meer kleine wiel motorsetjes (bv. op ali) om zelf een electrische fiets, step etc. te maken. zou zoiets misschien kunnen werken ?
 
Laatst bewerkt:
Een ruitenwisser motor heeft veel koppel maar bijna geen vermogen. Je haalt er dus geen snelheid uit.
Ik ben zelf onlangs met een niet-motor gerelateerd projectje bezig geweest en toen liep ik daar ook tegenaan.
Mijn keuze was toen een accu boormachine. Die zijn 350 watt en hebben 40 of 50 Nm koppel.
Bij de Lidl kocht ik er een voor 5 tientjes
Daar moet je een zijspan stapvoets mee kunnen aandrijven.
Probleem is dat ze meestal 24 volt of meer zijn.
Maar met een omvormer moet je dat wel opgeladen krijgen

Maar het is zeker een leuk projectje, vooral veel foto's maken hè :)
 
Een ruitenwisser motor heeft veel koppel maar bijna geen vermogen. Je haalt er dus geen snelheid uit.
Ik ben zelf onlangs met een niet-motor gerelateerd projectje bezig geweest en toen liep ik daar ook tegenaan.
Daarom moet je er ook een wat grotere rol op zetten, dan maak je wat meer snelheid.
 
Weinig vermogen blijft weinig vermogen hè
Vermogen bepaalt hoe hard je tegen de schutting rijdt, koppel bepaalt hoe ver je hem mee neemt
 
Dat klopt maar als je een langzaam draaiende motor met veel koppel op een grotere trommel zet, gaat de draaisnelheid omhoog.
 
Het is vaak een beetje moeilijk te begrijpen, maar als je weet dat een KRACHT van de band op de weg een voertuig doet versnellen, ben je al een heel eind. Als je een motortje hebt met heel weinig vermogen, kun je die kracht toch verhogen met een korte overbrenging. Op die manier kun je met een bromfiets een vrachtwagen voorttrekken. Een sterke man kan dat ook met een touw. Voor het achteruit parkeren op zeer lage snelheid is een zeer laag vermogen al voldoende als de overbrenging maar kort genoeg is. Zomaar een e-motor met de as verbinden kan tot een teleurstelling leiden. Beter is het om alles vooraf door te rekenen.
 

goed idee, ga eens kijken welke snelheid ik ermee kan halen. trekt wel veel stroom
 
M@kke heeft dat zo gedaan, met een klein liertje. Volgens mij heeft hij de (draad)trommel eraf gehaald en daar aan stuk rond alu opgezet. Daar dan weer kartels op gedraaid/gefreesd. Met een beugel kan die dan tegen het bakwiel gedrukt worden, dacht met de voet. Dat moet vrij eenvoudig kunnen en die liertjes zijn niet duur.
 
wel een groot genoege rol pakken, die van M@kke vond hij eigenlijk zelf te klein, is erg langzaam. Rob had grotere rollen in gedachten.
 
Die theorie met weinig vermogen en een grote overbrenging is wel leuk, maar hoe snel ga je dan achteruit? En waarom wil je mechanisch achteruit? Volgens mij omdat je verkeerd om in een kuil geparkeerd hebt. Als het te steil is om te duwen en je gebruikt een 500W motortje, hoe lang ben je dan niet bezig om twee meter achteruit te komen?

Overigens, technisch gesproken. Ik heb ooit in een grijs verleden wel eens plaatjes gezien van een remschijf op een zijspanwiel met een tandkrans er in gestoken. Dan greep daar een startmotor met een bendix in.
 
Overigens, technisch gesproken. Ik heb ooit in een grijs verleden wel eens plaatjes gezien van een remschijf op een zijspanwiel met een tandkrans er in gestoken. Dan greep daar een startmotor met een bendix in.

Moest ik ook aan denken, maar nog nooit in het echt gezien.

BEC05.JPG


elecreverse.jpg
 
die met een startmotor met starterkrans in het achterwiel is een maat van mij met een BMW. werkt goed en is snel genoeg achteruit maar erg zwaar.dat liertje denk ik niet dat het gaat worden, probleem dat ook al bij de uitvoering van Makke werd gezegd te langzaam, geschat moet er al gouw een rol op van minstens 10 x de diameter van de trommel om een beetje snelheid te halen. een caravan mover gaat ca 3 km/u.
en waarom wil je mechanisch achteruit... om dezelfde redenen dat er op een auto ook een achteruit zit, niet altijd kun je het span zo plaatsen dat je niet achteruit hoeft en duwen op mijn leeftijd ondanks dat het span soepel loopt toch wel gemakkelijker
 
Een caravan mover met een grotere rol moet redelijk wat snelheid geven, groter kan wel, want een caravan weegt meer dan gemiddeld span.
 
weet er iemand wat voor toerental een gemiddelde startmotor van een oude japanse bike draait. ik weet dat de krukas ca 200 -300 toeren moet maken om aan te slaan maar weer de overbrenging niet.
mijn idee is om zo,n startmotor (omdat ik er zoveel heb liggen) via een ketting een rol te laten aandrijven. alles moet nogal compact zijn om onder het span te monteren wil ik niet te vlug aan de grond komen. het aandrukmechanisme wil ik proberen zelfversterkend te maken. uiteraard alles low budget.
de snelheid van een mover is goed dat is het probleem niet maar de afmetingen
 
die met een startmotor met starterkrans in het achterwiel is een maat van mij met een BMW. werkt goed en is snel genoeg achteruit maar erg zwaar.dat liertje denk ik niet dat het gaat worden, probleem dat ook al bij de uitvoering van Makke werd gezegd te langzaam, geschat moet er al gouw een rol op van minstens 10 x de diameter van de trommel om een beetje snelheid te halen. een caravan mover gaat ca 3 km/u.
en waarom wil je mechanisch achteruit... om dezelfde redenen dat er op een auto ook een achteruit zit, niet altijd kun je het span zo plaatsen dat je niet achteruit hoeft en duwen op mijn leeftijd ondanks dat het span soepel loopt toch wel gemakkelijker
ik begrijp je volledig , ik moet voorruit mijn beetje aflopende garage binnen ( kan niet andersom ) en hem bergop achteruitduwen is niet meer voor mijn leeftijd ...-O-
 
De gemonteerde foto is van makke idd. ( Zoek zijn forum pagina maar is op. Daar staat een hoop op.)
De losse ligt bij mij te wachten, inderdaad zoals Benno aangeeft van een omgebouwde lier gemaakt!.

Echter ben ik een jaar geleden verhuist, en vraagt het huis en de garage nog wat werk , maar daarna is dit weer 1 van de projecten die opgepakt gaat worden.

Op papier past dit allemaal op een eml gt2001 bak.
 

Bijlagen

  • 20190410_175208.jpg
    20190410_175208.jpg
    147,1 KB · Weergaven: 32
  • FB_IMG_1549830735851.jpg
    FB_IMG_1549830735851.jpg
    44,4 KB · Weergaven: 26
die van Makke ken ik maar zo te zien zit de reductie aan de motorkant, bij de lier van HBM lijkt het dat ie tegenover de motor zit waardoor alles meer ruimte nodig heeft. maar blijft dat de snelheid erg laag is met die overbrenging en kleine rol
 
Ik kwam op een amerikaanse site een zijspanhandelaar tegen die een kit had voor een K100. Dat was een motortje van een lier met een rubber wieltje er op Dat hele dingetje duw je gewoon met een hevel, in zijn geval een voetpedaal, tegen de band van de motor aan. Wieltjes kan je natuurlijk in allerlei maten kopen. Van die Amerikaan leek op een neuswieltje van een aanhanger.
Als een verzonken garage het probleem is zou ik eerder denken aan een draaiplaat voor in de garage. Maar als het afloopt kan je hem natuurlijk ook achteruit naar binnen laten rollen.
Had ik maar zulke problemen.
 
Als een verzonken garage het probleem is zou ik eerder denken aan een draaiplaat voor in de garage. Maar als het afloopt kan je hem natuurlijk ook achteruit naar binnen laten rollen.
Had ik maar zulke problemen.
Neen , gaat eerst bergop voor het bergaf gaat , het één is het ander .
Zijspan in de garage draaien gaat ook niet , is te smal , garage van 2.7m , ik had een bol.com | vidaXL Motorstandaard verrijdbaar rood gekocht voor mijn solo motor , kan die zelf niet draaien in de garage ....
 
ik begrijp je volledig , ik moet voorruit mijn beetje aflopende garage binnen ( kan niet andersom ) en hem bergop achteruitduwen is niet meer voor mijn leeftijd ...-O-
Moet je misschien toch eens aan een Ural:P. Gewooneen achteruit versnelling. Is wel grappig altijd, ik heb de boulevard van Vlissingen weleens in z'n achteruit gereden. Krijg je toch veel verbaasde blikken...
 
Had je voor een Bmw R zijspan niet een aanpassing op startmotor? Ik heb zoiets ook wel eens gezien op een Harley. De werking ging mijn technisch verstand te boven😞
 
Terug
Bovenaan Onderaan