Achteruit aandrijving op zijspan

Heb er in genemuiden wel eens 1 gezien, die het met een start motor had. Maar wie ????
Harry in r'dam heeft een mover op z'n eigen zijspan en drukt met een voetpedaal tussen de motor en bak tegen de band aan.
 
IMG-20210313-WA0003.jpg
u
IMG-20210313-WA0002.jpg
 
Voo zover ik me nog kan herinneren heeft dat echter ook nooit echt lekker gewerkt

Was ook geen echte over, maar een lier dacht ik met stukken betonijzer op een rol gelast die de grip moest verzorgen...

Ik heb destijds de laatste hand aan t span gelegd met een schommelvork en heb m goed lopend gemaakt. En ook flink aan t puzzelen geweest met de elektrische schakeling waar ik op t laatst maar een handschakeling van gemaakt heb omdat er een doorgebrande spoel in zat. Maar kan me niet herinneren dat de achterruit er toen ook nog op zat...
Volgens mij was het ook idd geen mover maar wat dan wel weet ik ook niet meer, was wel mechanisch op de band...maar werkte niet zoals gehoopt..ik heb het span nog weleens bij volgende eigenaar gezien maar da's al weer lang geleden
 
klopt, idealiter heeft de trekker al een achteruit maar er zijn maar weinig motoren die voldoen. De dikste BMW toerbuffels, de goldwings en natuurlijk veel Russen (ural,dnepr) en chinezen (chang, jiangliang). Ik weet dat er voor Harley's een aanpassing aan de bak te maken is en voor de oudere BMW R-series ook. Verder is het vaak creativiteit van de eigenaars.
 
niet helemaal stil gezeten. de aandrijving is gewisseld van re naar li. tevens een andere startmotor die korter is en gelukkig ook de goede kant opdraait. op deze manier is ie beter weg te werken op de bmw ivm achtervork en accu. zie de plaatjes
 

Bijlagen

  • Grondplaat.jpg
    Grondplaat.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 22
  • Aandrijfzijde.jpg
    Aandrijfzijde.jpg
    110,2 KB · Weergaven: 22
  • Bovenaanzicht.jpg
    Bovenaanzicht.jpg
    115,2 KB · Weergaven: 25
  • Rechterzijde.jpg
    Rechterzijde.jpg
    107,8 KB · Weergaven: 20
niet helemaal stil gezeten. de aandrijving is gewisseld van re naar li. tevens een andere startmotor die korter is en gelukkig ook de goede kant opdraait. op deze manier is ie beter weg te werken op de bmw ivm achtervork en accu. zie de plaatjes
Gaat die rol op de band zo niet slippen?
Ik weet dat de rol van de mover bij mijn ouders caravan er uit ziet als een soort middeleeuws martelwerktuig, om grip op de banden te krijgen.
 
Ik verwacht ook niet zo heel veel effect eerlijk gezegd. Gladde kleine rol op de band, vrees dat hij niet genoeg grip gaat vinden, mooi setje lasrupsen erop klodderen in de lengterichting om nog wat grip te krijgen zou ik zeggen.
 
Dit is mijn creatie stuk die jou steeds ligt te wachten tot verdere afbouw.
Echter zijn er andere prioriteiten aan het lijstje toegevoegd
 

Bijlagen

  • 20190410_175141.jpg
    20190410_175141.jpg
    149,1 KB · Weergaven: 16
  • 20190410_175159.jpg
    20190410_175159.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 18
dat is een mooie aandrijving alleen moet ie wel op het zijspan gebouwd worden vanwege de lengte. heb jij daar gegevens van?

en ja de rol is nog te glad. dit was een draadspindel die ik had liggen en daar worden in langsrichting groeven in geslepen zodat je een soort tanden krijgt.
en of ie gaat slippen dan geen idee. hij spant zich wel vaster als de motor begint te lopen.
zelf denk ik dat een startmotor van en bromfiets al voldoende moet zijn maar low budget . dit had ik liggen
nu nog het systeem om hem op de band te laten komen wat aan de rechterzijde bediend moet worden
 
dat is een mooie aandrijving alleen moet ie wel op het zijspan gebouwd worden vanwege de lengte. heb jij daar gegevens van?

en ja de rol is nog te glad. dit was een draadspindel die ik had liggen en daar worden in langsrichting groeven in geslepen zodat je een soort tanden krijgt.
en of ie gaat slippen dan geen idee. hij spant zich wel vaster als de motor begint te lopen.
zelf denk ik dat een startmotor van en bromfiets al voldoende moet zijn maar low budget . dit had ik liggen
nu nog het systeem om hem op de band te laten komen wat aan de rechterzijde bediend moet worden
Mmm, ik kan het allemaal niet echt onderbouwen enzo,maar gevoelsmatig is een startmotor bromfiets m.i. echt wel te licht voor zoiets... Als i zie wat een bakken er onder die caravans hangen met grote grove rollen.... (nu weet ik uiteraard wel dat een span wat lichter van gewicht is, maar toch)
 
ik denk dat een standaard start motor van een motor erg veel over heeft. vlg mij kan ie direct een helling en stoeprand met gemak aan maar dat kunnen we pas proberen als ie klaar is.

eerste tegenvaller, het achterwiel verplaatst meer horizontaal tijdens de veerweg als verwacht. dus weer wat modificaties en weer proberen
 
dat is een mooie aandrijving alleen moet ie wel op het zijspan gebouwd worden vanwege de lengte. heb jij daar gegevens van?

en ja de rol is nog te glad. dit was een draadspindel die ik had liggen en daar worden in langsrichting groeven in geslepen zodat je een soort tanden krijgt.
en of ie gaat slippen dan geen idee. hij spant zich wel vaster als de motor begint te lopen.
zelf denk ik dat een startmotor van en bromfiets al voldoende moet zijn maar low budget . dit had ik liggen
nu nog het systeem om hem op de band te laten komen wat aan de rechterzijde bediend moet worden


Zo zelfde soort motor als deze heb ik als basis gebruikt.

Kabelrol afgedraaid, en hier een aluminium rol overheen gemaakt van rond 70mm. 170mm breed.
Ik ga hem inderdaad op het bakwiel maken. Ik kan hem vrij verdekt erop bouwen.

Het is een kopie van makke die had dit ook.
Hij vertelde alleen dat het niet echt snel gaat, maar het gaat mij er meer om dat ik bij vals plat me niet helemaal kapot hoef te duwen
 

Bijlagen

  • 20190410_205659.jpg
    20190410_205659.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 12
  • 20190410_205918.jpg
    20190410_205918.jpg
    101,1 KB · Weergaven: 14
Vind de diy takelmotor oplossing heel fraai. Maar op het bakwiel krijg je nauwelijks gewicht. Als het bakwiel gewoon slipt kom je ook niet verder. En op het achterwiel zit je inderdaad met de verings problemen. Gaat het slippen, of bijten en het drukt de zaak krom.
Ik blijf erbij dat een 'gigantische' handrem (hevel) aan de bak kant met een ketting aangedreven 4de bandje het achterwiel makkelijk uit de vering kan drukken en zo 100% van normale achterband gewicht overneemt. Beetje het idee van de (Louise) 'For One' aanhanger, daar tilt één persoon zeker 200kg aan motor op, plus de rest, en met nog grote banden. Hier hoef je alleen achterwiel op te tillen, veel minder
 
Ik heb een aanhangerhoogwerker gehad (1300kg) en daar had ik zelf een caravanmover op gebouwd. Die kroop zonder problemen zo over een stoeprand heen. Zonder oprijdblok oid te gebruiken.
Ja, caravan van mijn ouders gaat ook gewoon de helling op.
caravanmover heeft denk ik wel wat meer por dan een startmotor van een brommer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan