Achteruitkijkcamera. Spiegels overbodig?

Nee

Artikel 3.4.32

1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999 moeten zijn voorzien van spiegels die voldoen aan en zijn gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

2. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 1999, moeten zijn voorzien van:
a. een linkerbuitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer bedraagt en het voertuig na 31 december 1994 in gebruik wordt genomen.

3. De spiegels van motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 17 juni 1999, moeten voor wat betreft constructie, plaatsing, verstelbaarheid, afmetingen en gezichtsveld op de weg voldoen aan het bepaalde in richtlijn 80/780/EEG.

4. De linkerbuitenspiegel van motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 1 januari 1995, moet voor wat betreft afmetingen, plaatsing, verstelbaarheid en gezichtsveld voldoen aan de door Onze Minister gestelde eisen.
 
Wat is de formuliering van richtlijn 80/780/EEG dan?

Want er staat dat het aan die richtlijn moet voldoen, er staat echter niet wat de richtlijn is. Als de richtlijn is minimaal bla bla vierkante meter zicht, en er staat niet dat het d.m.v. spiegels gedaan moet worden, zou het officeel wel mogen.
 
Wat is de formuliering van richtlijn 80/780/EEG dan?

Want er staat dat het aan die richtlijn moet voldoen, er staat echter niet wat de richtlijn is. Als de richtlijn is minimaal bla bla vierkante meter zicht, en er staat niet dat het d.m.v. spiegels gedaan moet worden, zou het officeel wel mogen.

3. De spiegels van motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 17 juni 1999, moeten voor wat betreft constructie, plaatsing, verstelbaarheid, afmetingen en gezichtsveld op de weg voldoen aan het bepaalde in richtlijn 80/780/EEG.

Ik zie toch echt wel spiegels staan :?

De richtlijn voor spiegels dus...Niet voor een camera of webcam :P

Of mis ik nu iets O-)
 
Wat is de formuliering van richtlijn 80/780/EEG dan?

Want er staat dat het aan die richtlijn moet voldoen, er staat echter niet wat de richtlijn is. Als de richtlijn is minimaal bla bla vierkante meter zicht, en er staat niet dat het d.m.v. spiegels gedaan moet worden, zou het officeel wel mogen.
OK. :)


Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.

Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 2003, moeten zijn voorzien van:
a. een linker buitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.

De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.

Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.


80/780 (Deze richtlijn is overigens niet meer geldig):

1.2. EEG-onderdeelgoedkeuring van achteruitkijkspiegels van klasse L
Achteruitkijkspiegels van klasse L worden goedgekeurd volgens de voorschriften voor achteruitkijkspiegels van klasse III, behoudens voor wat betreft de volgende voorschriften: 1.2.1. Het gemiddelde "r" van de krommingsstralen, gemeten op het spiegeloppervlak, mag niet kleiner zijn dan 1 000 mm en niet groter dan 1 200 mm.
1.2.2. De afmetingen van het spiegeloppervlak moeten zodanig zijn dat: - in het geval van cirkelvormige achteruitkijkspiegels de diameter van het spiegeloppervlak tussen 100 en 150 mm ligt;
- in het geval van niet-cirkelvormige achteruitkijkspiegels tussen de buitenranden van het spiegeloppervlak een cirkel past met een diameter van ten minste 100 mm. Dit spiegeloppervlak moet passen in een vierkant met een zijde van 150 mm.

bijlage:
1. Ieder voertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 100 km/h of minder dient voorzien te zijn van een achteruitkijkspiegel met een EEG-onderdeelgoedkeuringsmerk. Deze achteruitkijkspiegel dient zich te bevinden op de linkerzijde van het voertuig in de Lid-Staten met rechts verkeer en op de rechterzijde van het voertuig in de Lid-Staten met links verkeer.
2. Ieder voertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 100 km/h dient voorzien te zijn van twee achteruitkijkspiegels met een EEG-onderdeelgoedkeuringsmerk en wel één op de linkerzijde en één op de rechterzijde van het voertuig.
3. Elke achteruitkijkspiegel moet zodanig zijn bevestigd dat hij onder normale rijomstandigheden niet uit zijn stand wordt gebracht.
4. De achteruitkijkspiegels moeten zodanig zijn aangebracht dat de bestuurder, in normale houding achter het stuur zittende, de weg opzij van en achter het voertuig kan overzien.
5. De achteruitkijkspiegels moeten door de bestuurder in normale rijhouding kunnen worden versteld.

97/24 is de opvolger, ik kan hem wel helemaal plaatsen hier, maar dan hebben we al snel 6 pagina's vol.

Het zijn technische eisen m.b.t.: afmetingen, minimale bescherming van de spiegel door het spiegelhuis, toegestane kromming (vertekening), reflectiecoëfficiënt, verstelbaarheid, stevigheid (door slagtest), gezichtsveld, veiligheid, wegklapbaarheid, hardheid van het materiaal, bevestiging. Nu weet ik nog niet eens of ik ze allemaal heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, dat is me wettelijk nu allemaal wel duidelijk.

Met een spiegel wordt kennelijk een ding bedoelt waarmee je lichtstralen kunt reflecteren en daardoor achter je kunt kijken. Vreemd dat er van uit gegaan wordt dat dat alleen met een spiegel zou kunnen.

Een device, anders dan een spiegel, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt, is hierdoor dus uitgesloten als vervanging van de spiegel.

Niet dat ik wil beweren dat een achteruitkijkcamera hetzelfde bereikt als een spiegel en daarom een spiegel kan vervangen. Want bij zo'n camera zul je op z'n minst het beeld moeten 'spiegelen' om hetzelfde effect te krijgen. Stel je laat op een LCD scherm een plaatje zien van zo'n camera. Als je dan wordt ingehaald door een auto links achter, dan zal dat op het LCD scherm aan de rechterkant te zien zijn. Verwarring alom dus, tenzij een stukje software het beeld horizontaal spiegelt. Ik vraag me af of de wetgever deze verwarring al heeft zien aankomen een daardoor de spiegel als enig ding indentificeert waarmee we achter ons kunnen kijken.
 
Het mag dus wel, maar dan moet je een motor kopen van voor 1975.
Welkom bij de brikkerijders. :)

[me]De Highlander is blij te zien dat hij geen boete kan krijgen voor alleen een linker zijspiegel.[/me]
 
Je zou Otto eens kunnen vragen; die rijdt al een paar jaar met cameraatjes in/op z'n prijswinnende CBX-Inox.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan