Achterveer fireblade 95

nukem

Die hard MF'er
2 jan 2009
714
0
Brummen
Heren, ik wil m´n achterveer uit elkaar halen omdat deze of gecoat, of gespoten gaat worden. Ik zit een beetje met het uit elkaar halen van de veer. Hoe hebben de ervaringsdeskundigen onder jullie dat gedaan? Ik heb wel ervaring met die van een auto mbv veerspanners, alleen niet met die van een motor. Het wphb meld er helaas ook niets over. Ik heb veerspanners voor een auto, maar die gaan niet op m'n veertje van m'n blade passen. Hebben jullie daar zelf gereedschap voor gemaakt, of gekocht? Eigenlijk ben ik dus ook op zoek naar iedeeen om zelf gereedschap te maken. Mijn dank zal groot zijn...
 
Hoi, de lak van mijn achterveer was ook slecht,maar buiten dat was de veer ook errug slap geworden. Vooral met passagier rijden was een ramp :N Ik heb toen info gevraagd bij hk suspension. Ik had twee keuzes, een nieuwe demper, maar je wilt niet weten wat dat kost of revisie van mijn eigen demper en een nieuw veertje verkrijgbaar in zowat elke kleur. ik wou een gele veer en rij nu dus met een öhlins veertje :P rond voor een prijs waar ik het niet voor kon laten. Bovendien ken je je motor niet meer terug *O* succes ermee.
 
Hoi, de lak van mijn achterveer was ook slecht,maar buiten dat was de veer ook errug slap geworden. Vooral met passagier rijden was een ramp :N Ik heb toen info gevraagd bij hk suspension. Ik had twee keuzes, een nieuwe demper, maar je wilt niet weten wat dat kost of revisie van mijn eigen demper en een nieuw veertje verkrijgbaar in zowat elke kleur. ik wou een gele veer en rij nu dus met een öhlins veertje :P rond voor een prijs waar ik het niet voor kon laten. Bovendien ken je je motor niet meer terug *O* succes ermee.
Ziet er allemaal errug leuk uit op hun site. Helaas veert de mijne nog goed en heb ik er geen problemen mee. Heb jij toen zelf je veer losgehaald of heb je dat laten doen? Weet je toevallig ook of de as van de schobreker geborgd is op de onderkant van de veer (voordat ik iets te enthousiast begin te draaien aan de veer..)?
 
Heb ik laten doen, schokker heb ik er wel zelf uitgenomen. als je de veer op de een of ander manier kan indrukken hoef je alleen maar de halve maantjes eruit te nemen (aan onderzijde)en komt de veer los,maar is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. mischien gaat het met losse veerspanners. anders effe laten doen bij je motorzaak.Staat toch wel wat kracht op zo'n veer.
 
Hallo,

Toevallig heb ik voor mijn motor net zo'n tool gemaakt, aangezien ik mijn motor ga voorzien van Hyperpro veren.

Ik zal je vanavond ff een fototje laten zien.

Kees
 
Zo, ff een fototje gemaakt.

Wat je moet zien te bewerkstelligen is de drukveer induwen, zodat je de schotel tussen de veer en de schokbreker kunt verwijderen.

Hier ook ff een fototje van mijn achterschokbreker.

bikepics-1917466-full.jpg


En nog een foto van de schotel:

bikepics-1917477-full.jpg


Het tooltje:

bikepics-1917462-full.jpg


Het bestaat uit een basiskokertje met daarin 2 M10 draadeinden. In het midden op het kokertje heb ik een hoekprofieltje gelast die onder 45 graden staat. Hier valt het oog van de schokbreker in (aan de linkerzijde op de 1e foto).

Vervolgens valt de aanduwplaat met het grote ronde gat precies over de schotel van de schokbreker, maar OP de veer (de overlap op de diameter van de veer is ongeveer 3 [mm])

M.b.v. het (gelijkmatig) aandraaien de moeren op de spindels druk ik de veer langzaam in, net zo lang tot ik de schotel onder de veer kan wegpakken. :Y

Heb het tool nog niet kunnen testen aangezien mijn motor niet thuis staat ;( . Komt binnenkort wel. *O*

Suc6!
 
Laatst bewerkt:
Nope, ga nie passen :') . Ik heb ff lopen googellen op veren voor mijn brommert, en ik moet zeggen dat die prijzen bij nader inzien best wel mee vallen. Een veer van HK of hyperpro ligt om en nabij de 100 euries. Valt toch best wel mee.. Alleen welke moet het dan worden.. :?
Als je naar ze toe rijdt (of belt) en uitlegt wat je rijstijl is, wat je doet met de motor (woonwerk, vakantie, circuit, toeren, klaverblad, whatever) dan raden zij jou een bepaalde veer aan.
 
2 lijmklemmen tussen de spiralen van je veer zetten,
flink aandraaien en dan zou hij ver genoeg van de schotels moeten kunnen komen.

ga het binnenkort ook doen voor mijn blade, veer ziet er echt niet meer uit.
Snap nog steeds niet dat ze standaard geen hugger op de blade's hebben gezet.

groeten paul
 
2 lijmklemmen tussen de spiralen van je veer zetten,
flink aandraaien en dan zou hij ver genoeg van de schotels moeten kunnen komen.

ga het binnenkort ook doen voor mijn blade, veer ziet er echt niet meer uit.
Snap nog steeds niet dat ze standaard geen hugger op de blade's hebben gezet.

groeten paul
Om de veer er af te halen is dat geen probleem. Maar het lijkt me een beetje zonde om je fancy nieuw gecoate veer op die manier weer te monteren. Dan werkt iets dergelijks als dat van KeesH een heel stuk netter.
 
Om de veer er af te halen is dat geen probleem. Maar het lijkt me een beetje zonde om je fancy nieuw gecoate veer op die manier weer te monteren. Dan werkt iets dergelijks als dat van KeesH een heel stuk netter.

Ik heb die van mij voorlopig maar zwart gespoten. De boel ff afgeplakt, gespoten, en klaar is kees. Het ziet er nog niet eens zo slecht uit. Aangezien het kuipwerk nog onder revisie ligt (krijgt een nieuw kleurtje..), wacht ik ff met het wisselen van de veer totdat dit klaar is. Als dat gebeurt is rij ik naar een beetje gerenomeerde verenboer om me eens even goed te laten informeren welke veer het beste is voor mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan