Achterveer Kawasaki kx is slap: oppompen?

ToMMoH

Rookie
1 jan 2006
21
0
OOSTZAAN!!!
Hallo,

De achterveer van mijn kawasaki kx 80 is een beetje slap. Voor zover ik weet kan je deze oppompen met een compressor, maar ik voel geen verschil. Doe ik mischien iets fout of moet ik iets doen met die stel schroef?

M.v.g. Tom
 
het is niet de veer die je op pompt, maar de demper.
meer moet je opspannen met een schroef/ring meestal.

ken de specifieke veer niet van een KX, maar het is meestal de demping die je evranderd door er meer lucht in te doen. als je er echt veel in doet zal hij idd stugger worden, maar ook bijna niet meer in veren.
 
het is niet de veer die je op pompt, maar de demper.
meer moet je opspannen met een schroef/ring meestal.

ken de specifieke veer niet van een KX, maar het is meestal de demping die je evranderd door er meer lucht in te doen. als je er echt veel in doet zal hij idd stugger worden, maar ook bijna niet meer in veren.

Bij m'n oude Kawa pompte je toch echt de "veer" op.
Nog nooit gehoord dat de dempingskarakteristiek verandert door er lucht "in te pompen" :+ :+
 
Bij m'n oude Kawa pompte je toch echt de "veer" op.
Nog nooit gehoord dat de dempingskarakteristiek verandert door er lucht "in te pompen" :+ :+

luchtondersteunde (gasgevulde) dempers kun je oppompen met lucht (of stikstof ofzo) Als je de veer opdraait verander je de rijhoogte (preload) en verander je niks aan de demping.

Alleen wordt er voor zover ik weet altijd gewaarschuwd om dit niet met een compressor te doen omdat er maar heel weinig druk in mag..

@TS:
Misschien dat je dealer het je kan vertellen? Of is dat een hele vreemde gedachte?
 
Laatst bewerkt:
doordat er een schrader ventiel opzit lijkt het alsof je het met een compressor moet doen.
er moet echter hoogstens 1,3 bar in, anders klapt de kerring er uit.
je pompt inderdaad de demping, de voorspanning en dus de hoogte doe je met de veervoorspanning.
 
luchtondersteunde (gasgevulde) dempers kun je oppompen met lucht (of stikstof ofzo) Als je de veer opdraait verander je de rijhoogte (preload) en verander je niks aan de demping.

Alleen wordt er voor zover ik weet altijd gewaarschuwd om dit niet met een compressor te doen omdat er maar heel weinig druk in mag..

@TS:
Misschien dat je dealer het je kan vertellen? Of is dat een hele vreemde gedachte?

Is het niet zo dat bij schokdempers die onder druk staan ("gasdempers") de druk voorkomt dat er luchtbellen ontstaan in de olie, en dus verlies van demping?
Bij plotseling bewegingen ontsnapt de (moleculaire aanwezige, geen luchtbellen o.i.d.) lucht anders uit de olie door sterke onderdruk -> gevolg - geen demping.
De dempingskarakteristiek verandert niet bij "meer of minder druk".

Is het ventiel niet bedoeld om weinig overdruk in de luchtkamer te brengen, te vergelijken met een verhoging van de veerconstante?
 
Terug
Bovenaan Onderaan