Achterveer ZX-6r '97 versleten na 33000km?

R-Devil

Die hard MF'er
18 sep 2003
784
117
Brabant
Hoi,

Na m'n eerste kettingset verrot te hebben gereden binnen 3000 km :X (was wel geen nieuwe hoor,maar toch)

Kwamen we erachter dat dat kwam omdat m'n achterveer te slap stond,als je er alleen op zit staat de ketting mooi op spanning,maar als je met een passagier rijd dan staat ie zo superstrak dat ie flink oprekt, met als gevolg>>>>>>> extreme slijtage :(

Nu heb ik de daaropvolgende 3000km zonder passagier afgelegd,nu met de grote beurt dacht ik, dan laat ik ook gelijk die veer even bijstellen.

Nu blijkt ie dus niet helaas meer bij te stellen.

Nou ken ik toch best wat mensen met een racer maar nog nooit gehoord dat de achterveer versleten was?

Het zou natuurlijk kunnen dat er voordat ik 'm kocht altijd 2 vette,bratwurst vretende duitsers op gereden hebben :+ (een ingevoerde duitse motor ;) )

De goedkoopste veer die me bij m'n motorzaak aangeboden kon worden kost €375,- ex montage!!!! :o

Wellicht dat iemand een leuk alternatief weet?????
 
Een tijdje geleden had ik een gesprek met een kawa dealer en iemand die veren plaatst voor particuliere en circuitrijders.
Volgens hun begint een achterveer al slijtage te vertonen na een 5000 km.
Dan kan het binnenwerk de juiste werking niet meer 100% doen.
 
Dat de veerkracht van een veer afneemt na een tijdje begrijp ik. Maar wat bedoel je met versleten? Is het zo erg dat je nog een half uur nadeint als je een drempeltje heb genomen ofzo? Dan is het mischien schokbreker ipv veer? Wat voel je dan als je veer versleten is?

[me]__SVDirk__ die het maar een raar verhaal vind.....[/me]
 
Dat de veerkracht van een veer afneemt na een tijdje begrijp ik. Maar wat bedoel je met versleten? Is het zo erg dat je nog een half uur nadeint als je een drempeltje heb genomen ofzo? Dan is het mischien schokbreker ipv veer? Wat voel je dan als je veer versleten is?

[me]__SVDirk__ die het maar een raar verhaal vind.....[/me]

Qua rijden merk ik er niet zoveel van,het is enkel dat als je iemand achterop neemt,de motor zo ver "inzakt" met als gevolg dat je ketting keistrak komt te staan.

Hoe het precies zit :? Ik heb gehoord dat er ook een schokbreker in die veer zit :?

Het komt erop neer dat ik m'n vriendin altijd thuis moet laten of uit armoede met pappies ouwe Guzzi op stap moet!

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is voor je!
 
als de schokbreker niet lek is kun je er een andere spiraal op laten leggen bij bv hyperpro.deze is progresief en doet zijn werk prima en beter dan de nieuwe standaard veer.ben je voor ongeveer€100 klaar
 
De kwaliteit van het veerwerk bij de gemiddelde Japanner staat regelmatig ter discussie (ik rij overigens ook Japanner...) Je hoort inderdaad regelmatig dat schokbrekers al na soms 20.000 kilometer afgeschreven kunnen worden.

Overigens: ik heb begrepen dat de olie in de schokbrekers hooguit een jaar of drie meegaat. Ik hoor bijna nooit dat die vervangen wordt..... Misschien een idee voor je? Het is natuurlijk ook mogelijk dat je gewoon een wat zwaardere veer nodig hebt. Veel Japanse motoren zijn afgesteld op lichtere berijders en zeker niet op het regelmatig meerijden van een duopassagier.

Maarreh: als jij zegt dat je al na 3000 kilometers je ketting moest vervangen en daarna zegt dat ie al gebruikt was. Bedoel je dat je er een gebruikte ketting op gezet hebt, of had de vorige eigenaar er al een aantal kilometers mee gereden?
 
Laatst bewerkt:
Bel eens met WP (ja die van de WP veren) in Uden, daar kun je een zwaardere veer laten monteren (100 euri) of meteen je hele demper laten reviseren (200 euri meen ik) klaar terwijl je wacht.....
 
Je kunt ook met Stamsnijder bellen. 074-3842355 Die reviseert niet alleen je schokbreker maar kan hem (waarschijnlijk) ook modificeren. Knapt 'ie een stuk van op!
 
Bedankt voor de tips! :}

Ik zeker eens bellen met die zaken!

JanB:

Ik heb de motor gebruikt gekocht dus met een kettingset die er al op lag,bij aanschaf was die nog goed.....de rest weet je :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan