achterveren mooi maken

9 jul 2004
73
0
Heren/Dames van het goede leven, even een vraagje over mijn achterveren (cb400n).
Ze zijn ietwat verroest, zie piccies:

konis%20(Small).jpg

koni_roest%20(Small).jpg


Maar, het zijn wel koni's, en ze werken nog prima.
Is hier nog wat van te maken? Liefst doe ik het zelf.
Op zich kun je ze voor een schappelijkke prijs op ebay kopen, maar dat zijn meestal geen koni's, en de standaard veren staan erom bekend dat ze niet zo geweldig zijn...
Ik zie alleen geen manier om die dingen uit elkaar te halen?
Ik dacht dat je de veren los kon kopen, dus dan moet het uit elkaar kunen zou je denken :?
 
Koni's of niet, die schokdempers hebben een hard leven gehad.....
De veren zien er aardig verroest uit en de olie in de dempers zou wel eens aan vervanging toe kunnen zijn.

Je kúnt ze natuurlijk ff schoonkrabben en er een laagje verf op gooien, maar.....

Overigens is er een bedrijf dat claimt de opvolger van Koni te zijn, ze heten tegenwoordig "Ikon". Mogelijk kunnen die je wat meer vertellen?
 
Je kan eens bij firma Droog, van "100% Repair" informeren.
Die doen aan schokdemperrevisie / reparatie.
Ik heb helaas geen verdere gegevens, maar wellicht dat fff Googelen je verder helpt.
Ze zitten vlgs mij in Pijnacker.

EDIT

Zoek op JD-shocks

EDIT
 
Mocht het je niet zijn opgevallen staat je ene veer lager als de andere. Kan nog wel eens raar gaan veren.

Ja klopt, maar dat heb ik gedaan in een poging te kijken hoe je die dingen nou open kan maken, zo zaten ze niet op m'm brik gelukkig...

Maar ik begrijp een beetje uit de reacties dat je er zelf niet veel aan kunt doen, zoals de olie verversen ofzo.

Ik denk dat andere kopen op ebay (wel gebruikt natuurlijk) vrijwel altijd goedkoper zal zijn dan laten repareren...
 
Voor zover ik weet is het geen olie die erin zit zoals bij je voorpoten, maar is het een onder druk gebrachte eenheid. Dan wel met olie erin, maar onder hoge druk. Zelf even vervangen zit daar niet in.

Denk ook niet dat die veren eraf gaan omdat het gelast zit?

Misschien is andere toch een oplossing als je niet voor de beunhaas oplossing wilt gaan van opschuren en in de hammerite zetten.
 
Voor zover ik weet is het geen olie die erin zit zoals bij je voorpoten, maar is het een onder druk gebrachte eenheid. Dan wel met olie erin, maar onder hoge druk. Zelf even vervangen zit daar niet in.

De balg met het stikstof is onderdruk gevuld ja. Die moet je eerst legen voordat je de demper los gaan halen :o Anders gaan er gekke dingen gebeuren.
 
Nieuwe kopen, heb op een brik (xs500) in een ver verleden een keer een afgebroken exemplaar gehad, gelukkig net na het tanken toen ik wegreed. Ontzettend mazzel gehad als dit op de snelweg was gebeurt waren de gevolgen bizonder onprettig.
Het was op een zondag, dus alles dicht. Heb het met een fors stuk eikenhout van een stoel, waarin twee gaten geboord de boel vast gezet en met 70 km huiswaards gegaan en heel aangekomen. Was een gevalletje van metaalmoeheid.
 
Zoals al gezegd: je kunt er zelf weinig aan doen.
Bij de meeste dempers kun je de veren er wel af halen, maar die moet je dan eerst met een veerklem in elkaar drukken. De demper zelf moet door een vakman worden gedemonteerd. De vraag is dan, of ze het nog wel waard zijn...... zelfs Koni's hebben niet het eeuwige leven.....
Meet de diverse maten, zoals de totale lengte van oog tot oog op en kijk eens wat vervanging kost. Vrijwel zeker is dat nauwelijks duurder als reviseren. Dit soort dempers is relatief goedkoop.
 
Bij motozoom
van 63,50 voor      59,95
zijn op voorraad             

bestelnummer:       12045850
aanb. geldig zolang de voorraad strekt. prijs incl. BTW excl. verzendk.
chroomen schokbrekers
280 MM - universeel paar
Verchroomde universele schokbrekers met korte veerweg voor choppers en klassiekers tot c.a. 220 kilo

* Per paar
* Veerweg 47 mm, 5 traps verstelbaar.
* Uitneembare opnamebussen (boven en onder) voor 10 of 12 mm bouten naar keuze
* Lengte 280 mm
 
Terug
Bovenaan Onderaan