Achterwiel aandrijven?.....Legaal of niet

T@Z

Rookie
21 mei 2004
5
0
Hengelo
Beste experts,

Graag zou ik gebruik willen maken van jullie expertise.

Ik heb een gek idee en daar ben ik verplicht om mijn achterwiel aan te drijven voor vele kilometers (denk aan +-200km) zonder dat mijn motor loopt. Zie het als het aanslepen van een auto door een andere auto bij pech.

Wel staat de bak in zijn vrij en wordt er in principe geen vermogen afgegeven aan de versnellingsbak. Ik zit met het probleem dat de meeste versnellingsbakken gesmeerd worden door hydraulische druk en niet door spatsmering, zoals bij mijn R6 ;( . (Dit probleem zal voor motoren met spatsmering niet gelden)

Nou is mijn vraag of dit verschijnsel schadelijk is voor de versnellingsbakken om de uitgaande as aan te drijven zonder dat de motor loopt. De motor zal in dit geval niet lopen en dus bouwt mijn hydro-pomp geen druk op. Tevens zal de temperatuur van de olie niet stijgen zodat ik nog steeds te maken met dikke olie (viscositeit zal niet afnemen door de lage temperatuur).

Ik heb er al aan zitten te denken om de ketting te demonteren zodat mijn achterwiel vrij kan draaien en dus niet iets in de versnellingsbak aandrijft. Echter moeten de kettingen geklonken worden bij vermogen hoger dan 60 kw (uit mijn hoofd, schiet mij er niet op af) zodat deze optie afvalt.

Indien het schadelijk is om mijn aandrijfas aan te drijven is er iets in de handel waardoor ik snel en gemakkelijk mijn achterwiel kan vrijschakelen van de versnellingsbak.

Graag jullie serieuze reactie en/of tips om dit euvel te verhelpen. Reacties als "Welke gek wil nou zijn achterwiel aandrijven :? :? :? " zit ik niet op te wachten aangezien in geen zak dichter bij mijn doel kom.

Alvast bedankt.

T@Z
 
maar als hij al als eerste van plan was de ketting eraf te halen dan kan het niet dat hij zijn teller wilt terug draaien. Teller opname zit toch in versnellings bak

maar wat ben je nu van plan

edit: als hij een digitale teller heeft dan kan hij zowiezo niet terug tellen
 
Laatst bewerkt:
Misschien wil hij dit doen:

full
 
mooie relnicht is die topikstarter het word een steeds grotere puinhoop hierzo :+
als iedereen er maar een slag naar moet slaan hoe de zaak in elkaar steekt |(
 
ik zeg het maar nog een keer :+ wat een relnichttoestanden hierzo |( ,net een darkroom iedereen doet er een graai naar in de hoop beet te hebben :?
je moet er maar van houden ik zet de mailnotefikatie in een ander standje ben ik er mooi klaar mee :)
 
ik zeg het maar nog een keer :+ wat een relnichttoestanden hierzo |( ,net een darkroom iedereen doet er een graai naar in de hoop beet te hebben :?
je moet er maar van houden ik zet de mailnotefikatie in een ander standje ben ik er mooi klaar mee :)

psies, mr tas heeft niet begrepen hoe een forum werkt.
Of communicatie in het algemeen. Zoek het maar uit.
 
Met deze tandem-uitvoering heb ik een dubbele probleemstelling gecreeerd.

Iemand iets serious gezien/gehoord/gelezen over mijn probleem.

Als mijn motor (R6 uit 99) in de vrij staat, dan drijf ik toch alleen de drijfas en de hoogdas aan (waar de inwendige tandwielen op gemonteerd zijn) en niet de krukas. Deze twee drijfassen zijn gelagerd middels kogellagers en deze lopen in de olie indien ik het voorwiel van mijn motor iets optil. De krukas daarintegen is gelagerd middels glijlagers waar onder druk olie in wordt geperst zodat je een hydrodynamische smering krijgt.

Dit zou toch moeten kunnen denk ik dan. Kogellagers kunnen toch gewoon kilometers lang lopen in de olie?????
 
Beste experts,

Graag zou ik gebruik willen maken van jullie expertise.

Ik heb een gek idee en daar ben ik verplicht om mijn achterwiel aan te drijven voor vele kilometers (denk aan +-200km) zonder dat mijn motor loopt. Zie het als het aanslepen van een auto door een andere auto bij pech.

Wel staat de bak in zijn vrij en wordt er in principe geen vermogen afgegeven aan de versnellingsbak. Ik zit met het probleem dat de meeste versnellingsbakken gesmeerd worden door hydraulische druk en niet door spatsmering, zoals bij mijn R6 ;( . (Dit probleem zal voor motoren met spatsmering niet gelden)

Nou is mijn vraag of dit verschijnsel schadelijk is voor de versnellingsbakken om de uitgaande as aan te drijven zonder dat de motor loopt. De motor zal in dit geval niet lopen en dus bouwt mijn hydro-pomp geen druk op. Tevens zal de temperatuur van de olie niet stijgen zodat ik nog steeds te maken met dikke olie (viscositeit zal niet afnemen door de lage temperatuur).

Ik heb er al aan zitten te denken om de ketting te demonteren zodat mijn achterwiel vrij kan draaien en dus niet iets in de versnellingsbak aandrijft. Echter moeten de kettingen geklonken worden bij vermogen hoger dan 60 kw (uit mijn hoofd, schiet mij er niet op af) zodat deze optie afvalt.

Indien het schadelijk is om mijn aandrijfas aan te drijven is er iets in de handel waardoor ik snel en gemakkelijk mijn achterwiel kan vrijschakelen van de versnellingsbak.

Graag jullie serieuze reactie en/of tips om dit euvel te verhelpen. Reacties als "Welke gek wil nou zijn achterwiel aandrijven :? :? :? " zit ik niet op te wachten aangezien in geen zak dichter bij mijn doel kom.

Alvast bedankt.

T@Z
mogelijk teweing smering van de bak,kijk eens in een werkplaats handboek of er een olie sproeier in de bak zit. zoja dan moet de motor draaien voor voldoende olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan