Achterwiel aandrijven?.....Legaal of niet

T@Z

Rookie
21 mei 2004
5
0
Hengelo
Beste experts,

Graag zou ik gebruik willen maken van jullie expertise.

Ik heb een gek idee en daar ben ik verplicht om mijn achterwiel aan te drijven voor vele kilometers (denk aan +-200km) zonder dat mijn motor loopt. Zie het als het aanslepen van een auto door een andere auto bij pech.

Wel staat de bak in zijn vrij en wordt er in principe geen vermogen afgegeven aan de versnellingsbak. Ik zit met het probleem dat de meeste versnellingsbakken gesmeerd worden door hydraulische druk en niet door spatsmering, zoals bij mijn R6 ;( . (Dit probleem zal voor motoren met spatsmering niet gelden)

Nou is mijn vraag of dit verschijnsel schadelijk is voor de versnellingsbakken om de uitgaande as aan te drijven zonder dat de motor loopt. De motor zal in dit geval niet lopen en dus bouwt mijn hydro-pomp geen druk op. Tevens zal de temperatuur van de olie niet stijgen zodat ik nog steeds te maken met dikke olie (viscositeit zal niet afnemen door de lage temperatuur).

Ik heb er al aan zitten te denken om de ketting te demonteren zodat mijn achterwiel vrij kan draaien en dus niet iets in de versnellingsbak aandrijft. Echter moeten de kettingen geklonken worden bij vermogen hoger dan 60 kw (uit mijn hoofd, schiet mij er niet op af) zodat deze optie afvalt.

Indien het schadelijk is om mijn aandrijfas aan te drijven is er iets in de handel waardoor ik snel en gemakkelijk mijn achterwiel kan vrijschakelen van de versnellingsbak.

Graag jullie serieuze reactie en/of tips om dit euvel te verhelpen. Reacties als "Welke gek wil nou zijn achterwiel aandrijven :? :? :? " zit ik niet op te wachten aangezien in geen zak dichter bij mijn doel kom.

Alvast bedankt.

T@Z
 
ketting los, misschien kan je hem ipv te splitsen opzij leggen.

Maar ben toch wel benieuwd wat je van plan bent, er zijn namelijk andere legalere manieren hoor,
 

meeste motoren staat in de versnellingsbak veel meer olie als hij stilstaat dan als de motor loopt dus vanuit dat oogpunt zou het moeten kunnen
misschien anders wat spatplaatjes in je versnellingsbak erbij zetten?


btw waar is het voor nu?
 
Laatst bewerkt:
Ben ook wel benieuwd, maar waarom laat je de motor niet gewoon draaien? Is maar 200 km en de rijwind koelt je motor wel. Dan heb je gelijk geen smering-probleem meer.
Kost je een paar liter benzine...
 
schakel van ketting doorslijpen,ketting demonteren, dan lekker gaan doen wat je doen wilt. Als je klaar bent effe nieuw klinkschakeltje van een paar euro monteren.

Klaar is Kees.....


Als je ketting toch al uitgerekt is, kan je natuurlijk ook je achterwiel helemaal naar voren stellen en kijken of je de ketting ver genoeg van je achtertandwiel af kan halen om hem ernaast te leggen (anders van je voortandwiel)

MAAR WAAROM???
 
je kan toch altijd je achterwiel demonteren zonder de ketting te splitsen, bij mijn r one toch in ieder geval gewoon wiel naar voor schuiven ketting langs de zijkanten (in jou geval zou ik ze wel wat in tapen, zodeat ze niet in de buurt van het achterwiel kan terwijl het draaid)

hoe leggen jullie banden dan, of kopen jullie iedere keer een band en een nieuwe ketting?
 
Hoi T@Z,

Er zijn motortrailers in de markt geweest die alleen het voorwiel een klein stukje van de grond optilden. Het achterwiel bleef dan op de weg staan en dit achterwiel reed dan mee als een deel van de aanhanger. Het kan dus makkelijk, de lagers van de versnellingsbak kunnen onbelast best wel zonder oliedruk draaien. Glijlagers zoals de krukaslagers kan je NIET zonder oliedruk laten draaien. Dat gaat slechts korte tijd, daarna is het einde oefening.

Maar, bij mij rijst ook de vraag die de anderen ook al gesteld hebben: "wat ben je van plan? "
 
:^

en wat heeft dat "legaal of niet" in je topic naam er mee te maken? Lijkt me logisch dat het legaal is je achterwiel aan te drijven....
heb tot dusver nog maar een motor gezien die (deels) op zijn voorwiel aangedreven is....duss
 
en leest eens u instruktie boekje, bij mij staat er iets in zoals van niet lange tijd een helling afrijden met draaiende motor in neutraalstand omdat de versnellingsbak te weinig gesmeerd wordt,

ik zou dus zeker het achterwiel loskoppelen zoals ik reds hierboven vermeld, zo moeilijk is dat nu toch niet, ringsleutel van 32 en tis ok
 
en leest eens u instruktie boekje, bij mij staat er iets in zoals van niet lange tijd een helling afrijden met draaiende motor in neutraalstand omdat de versnellingsbak te weinig gesmeerd wordt,

ik zou dus zeker het achterwiel loskoppelen zoals ik reds hierboven vermeld, zo moeilijk is dat nu toch niet, ringsleutel van 32 en tis ok
Hangt dus van de hellingshoek af, heuvelAF staat de olie voor in het carter, dus is er kans dat de versnellingsbak droog komt te staan. Staat het voorwiel omhoog tijdens deze onderneming, dan staat de olie dus vol in de versnellingsbak, en dat LIJKT me geen probleem.
Maar inderdaad wat is TS in vredesnaam van plan??
ik ben zooo nieuwsgierig        :)
En ik zie niet wat er nu illegaal aan zou zijn (als het je eigen motor is dan he)
 
Hangt dus van de hellingshoek af, heuvelAF staat de olie voor in het carter, dus is er kans dat de versnellingsbak droog komt te staan. Staat het voorwiel omhoog tijdens deze onderneming, dan staat de olie dus vol in de versnellingsbak, en dat LIJKT me geen probleem.
Maar inderdaad wat is TS in vredesnaam van plan??
ik ben zooo nieuwsgierig        :)
En ik zie niet wat er nu illegaal aan zou zijn (als het je eigen motor is dan he)
Tenzij hij de teller inderdaad gaat terugdraaien, dat mag best, maar dan moet je dat wel netjes melden en dan nog is het een beetje verdacht...


Maar laten we geen valse beschuldigingen gaan uiten totdat we weten WAT TS IN VREDESNAAM VAN PLAN IS
 
Terug
Bovenaan Onderaan