Achterwiel Aprilia RS125 wiebelt

Status
Niet open voor verdere reacties.

ApriliaRSSS

MF'er
27 jun 2017
31
0
Den Haag
Hallo, sinds 2 weken ben ik eigenaar van een Aprilia RS125 uit 2007.
Nu is het zo dat als sinds het begin het achterwiel wiebelt tijdens het rijden, het is vooral vanaf 50 km/u dat ik het begin te voelen en dan bij 100 km/u is het dan echt niet meer veilig.

Tijdens het remmen met de achterrem voel ik ook dat hij remt, maar niet constant, steeds in stukjes, remt even wel en even niet. Het voelt aan alsof hij even de schijf wel raakt en even niet.

Weet iemand wat het kan zijn?
Alvast bedankt
 
Ik zou om te beginnen kijken wat de bandenspanning is. Is hij de juiste bandenspanning? Zien de banden er verder goed en netjes uit? geen scheurtjes van uitdroging? Zo ja, dan zou ik kijken naar de achterbrug:

Het zou kunnen dat je band niet recht in de achterbrug zit. Controleer dus goed of dit wel zo is, hoewel ik niet denk dat dat echt enorm wiebelen veroorzaakt, maar kan geen kwaad om te bekijken. Als deze er goed in zit zou ik kijken naar de wiellagers:

Om deze te bekijken moet je wel je achterband er uit halen. Als de lagers er niet goed in zitten, versleten/beschadigd zijn of iets dergelijks dan krijg je speling in je achterwiel. Het wielas zit natuurlijk door de lagers heen, op hoge snelheid komt er veel kracht op te staan waardoor een kleine trilling versterkt wordt (resoneert) wat het wiebelen weer kan veroorzaken.
Als je ze bekijkt hoef je niet gelijk iets te zien, voor twee tientjes kan je voor de zekerheid er nieuwe lagers inzettenVerschillende wiellagers voor RS-125

Of is heel misschien je remschijf krom?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan