Achterwiel blokkeert soms tijdens rijden

HarmvdOever

Die hard MF'er
8 jul 2007
370
0
Omg. Den Bosch
Laatste tijd merk ik dat mijn achterwiel wel eens een fractie van een seconde blokkeert. Dit is natuurlijk erg vervelend maar nog niet echt gevaarlijk omdat het maar heel kort is.

Ik heb het idee dat dit gebeurd op momenten dat ik net lekker flink doorgereden heb en dan terugschakel voor een bocht. Zodra ik in de bocht het gas weer oppak blokkeert het achterwiel heel even wat ook aan de motor te horen is.

Ik denk dat dit 1 keer per 75km gebeurd ofzo dus het valt mee maar ik ben toch benieuwd wat het is. Het gaat om een Kawa ZZR 1100.

Hopelijk kan iemand mij hier meer over vertellen.
 
hmm klink als linke soep !! transmissie dempers rot ? lagers rot ? ketting een slechte schakel? Denk dat er iets is met je wiellagers cq tandwiel lager
 
Laatst bewerkt:
Transmissie dempers zijn vorig jaar vernieuwd. Motor heeft vorig jaar grote controle gehad en alles is nagekeken. Ketting is naar mijn weten goed evenals de lagers.

Ik schakel niet terug naar een te lage versnelling. Heb de koppeling al lang op laten komen en rem af op de motor, halverwege de bocht pak ik het gas weer op en dan komt heel soms dat moment.

Zelf vermoed ik dat de motor op één of andere manier niet lekker in de versnelling ligt ofzo maar ik zou dit niet kunnen verklaren.
 
Als je het gas erop hebt kan het achterwiel no way blokkeren door een rotte lager. Er staat genoeg power op het achterwiel om hem daar door heen te trekken. 't Enige wat je dan zou kunnen voelen is een tik.
 
Laatst bewerkt:
als het lager zo slecht is dat hij even blokkeert, moet je de speling toch kunnen voelen als je aan het achterwiel trekt.

het lijkt mij dan ook meer dat de motor een moment inhoudt, dan dat er iets blokkeert.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ooit eens met een Honda crosser gehad.
De tandwielen in de versnelingsbak hadden iets te veel ruimte.
De 3 versnelling was versleten evenalshet simmetje tussen de tandwielen in.
daardoor schoot de nokken van de derde versnelling eruit.
De bak liep dan ff vast doordat de tandwielen de zaak klem zetten.
Let maar eens op in welke versnelling het gebeurt.
Het zal altijd in de zelfde versnelling gebeuren.

Groeten Ron
 
Doet me denken aan wat mijn vriendin laatst vertelde tegen mij... "soms blokkeert m'n achterwiel heel even als ik op een bocht afkom en terugschakel". Ik snapte niet zo goed wat ze bedoelde omdat ze ook nog maar net haar rijbewijs heeft, dus ik gooi het daarop :P Wat ze dan precies doet weet ik niet, maar als ik op haar motor rijd voel ik het nooit :?

En ze rijdt gewoon rustig, dus te snel terugschakelen en te snel koppeling laten opkomen en daardoor blokkeren, lijkt me sterk..
 
Transmissie dempers zijn vorig jaar vernieuwd. Motor heeft vorig jaar grote controle gehad en alles is nagekeken. Ketting is naar mijn weten goed evenals de lagers.

Ik schakel niet terug naar een te lage versnelling. Heb de koppeling al lang op laten komen en rem af op de motor, halverwege de bocht pak ik het gas weer op en dan komt heel soms dat moment.

Zelf vermoed ik dat de motor op één of andere manier niet lekker in de versnelling ligt ofzo maar ik zou dit niet kunnen verklaren.
ik zou toch even naar het tandwiellager kijken,bij mij was hij ook kapot met als gevolg af en toe een achterwiel dat blokkerde. even wiel er uit en je ziet het snel genoeg.
 
ik zou toch even naar het tandwiellager kijken,bij mij was hij ook kapot met als gevolg af en toe een achterwiel dat blokkerde. even wiel er uit en je ziet het snel genoeg.

Een versleten lager kan een achterwiel niet laten blokkeren,zowel bij optrekken als afremmen..Wat bij een versleten tandwiellager wel kan is dat de bouten/moeren van t achtertandwiel de achterbrug kunnen raken.
Bij sommige motoren loopt t tandwiel heel dicht langs de brug.
Maar dan moet t lager wel echt verrot zijn!
 
Ik heb het ooit eens met een Honda crosser gehad.
De tandwielen in de versnelingsbak hadden iets te veel ruimte.
De 3 versnelling was versleten evenalshet simmetje tussen de tandwielen in.
daardoor schoot de nokken van de derde versnelling eruit.
De bak liep dan ff vast doordat de tandwielen de zaak klem zetten.
Let maar eens op in welke versnelling het gebeurt.
Het zal altijd in de zelfde versnelling gebeuren.

Groeten Ron

Dat zei ik al, hij schakelt waarschijnlijk in twee versnellingen tegelijk, resultaat -> bak blokkeert

Edit: Die bakken van een ZZR1100 staan toch al niet zo bekend als "betrouwbaar" :X
 
Laatst bewerkt:
Doet me denken aan wat mijn vriendin laatst vertelde tegen mij... "soms blokkeert m'n achterwiel heel even als ik op een bocht afkom en terugschakel". Ik snapte niet zo goed wat ze bedoelde omdat ze ook nog maar net haar rijbewijs heeft, dus ik gooi het daarop :P Wat ze dan precies doet weet ik niet, maar als ik op haar motor rijd voel ik het nooit :?

En ze rijdt gewoon rustig, dus te snel terugschakelen en te snel koppeling laten opkomen en daardoor blokkeren, lijkt me sterk..

Als je te vroeg terugschakeld, gaat de motor daardoor hele hoge toeren draaien, terwijl hij vlak daarvoor (met het schakelen) laagtoerig liep. Door dit snelheidsverschil kan het achterwiel blokkeren. Later terugschakelen, rustiger met de koppeling of een beetje tussengas.
 
Dat zei ik al, hij schakelt waarschijnlijk in twee versnellingen tegelijk, resultaat -> bak blokkeert

Edit: Die bakken van een ZZR1100 staan toch al niet zo bekend als "betrouwbaar" :X

Twee versnellingen tegelijkertijd óf een bak die blijft hangen in bijv. 3 na koppelen en later bij een "synchro mesh" wél doorkoppelt naar 2? .... érg tricky in ieder geval :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik denk u heeft bak problemen... probeer croma bak en braad eens :+

Ff serieus: Ik denk idd ook dat de bak niet helemaal fris meer is.

Het moment van gas dicht naar gas open is een moment waarbij de tandwielen in de bak
elkaar maar heel licht raken (staat bijna tot geen spanning op)

Dit zou een moment kunnen zijn waarop je dus lekker kunt schakelen zonder je koppeling te hoeven gebruiken...

Dit geld dus ook voor de bak zelf..
Als er overmatig speling zit op de schakelassen en dergelijke, zal de bak steeds vaker de neiging krijgen om "uit" de versnelling te vallen. Terwijl dat gebeurt kan het idd zo zijn dat er even een moment plaatsvindt, dat 2 versnellingen tegelijk worden geschakeld... en dan staat de boel even stil, en dus ook de uitgaande bak-as. -----> verbonden middels ketting aan het achterwiel.

Dus blokkeren tot gevolg.
 
In ieder geval bedankt voor alle antwoorden. Ik heb zelf ook het idee dat het door de versnellingsbak komt. Het gebeurd echter zo zelden en het stelt ook niks voor dat ik mij er niet druk over maak.

De motor is van mijn pa geweest en die heeft er nooit last van gehad. Ik vond het schakelpookje niet fijn staan waardoor schakelen niet altijd lekker ging en heb deze iets lager gezet. Heb er sindsdien niet meer op gereden dus misschien dat het ook enigsinds aan mijn schakelkunsten lag.

Ik ga er iig op letten in welke versnelling het gebeurd en dat ik overtuigend op en terugschakel en hopelijk worden we iets wijzer! Motor is verder namelijk helemaal in orde, vorig jaar groot onderhoud gehad en sindsdien niet veel mee gereden. Motor heeft 50k gelopen.
 
Motorfietsbakken hebben geen "synchro mesh"
Ze zijn van het type "constant mesh" en uitgevoerd als klauwbak.

Kijk ... zo wordt ik óók weer wat wijzer :Y

Bij auto's heb ik die "krengen" vaak genoeg uit elkaar gehad maar bij een motorfiets nog nooit. Is ook niet écht iets waar ik zomaar bij m'n eigen fietsje aan ga beginnen zonder dat daar directe noodzaak toe is :+
 
Ik denk u heeft bak problemen... probeer croma bak en braad eens :+

Ff serieus: Ik denk idd ook dat de bak niet helemaal fris meer is.

Het moment van gas dicht naar gas open is een moment waarbij de tandwielen in de bak
elkaar maar heel licht raken (staat bijna tot geen spanning op)

Dit zou een moment kunnen zijn waarop je dus lekker kunt schakelen zonder je koppeling te hoeven gebruiken...

Dit geld dus ook voor de bak zelf..
Als er overmatig speling zit op de schakelassen en dergelijke, zal de bak steeds vaker de neiging krijgen om "uit" de versnelling te vallen. Terwijl dat gebeurt kan het idd zo zijn dat er even een moment plaatsvindt, dat 2 versnellingen tegelijk worden geschakeld... en dan staat de boel even stil, en dus ook de uitgaande bak-as. -----> verbonden middels ketting aan het achterwiel.

Dus blokkeren tot gevolg.

:^ Plausibel verhaal.

Motorfietsbakken hebben geen "synchro mesh"
Ze zijn van het type "constant mesh" en uitgevoerd als klauwbak.

Autobakken zijn ook "constant mesh", en werken ook met klauwen zoals in een motorfietsbak. Alleen heb je geen wals maar een pook (links rechts beweging van de pook bedient de ene (set) klauw(en), voor achter de andere klauw). En dan met synchro ringen ipv hard erin klakken. En schuine vertanding. Maar basisprincipe is gelijk.

@TS: Misschien te simpel, maar wees er zeker van dat je niet met je voet net tegen het schakelpedaal zit.
 
:^ Plausibel verhaal.Autobakken zijn ook "constant mesh", en werken ook met klauwen zoals in een motorfietsbak. Alleen heb je geen wals maar een pook (links rechts beweging van de pook bedient de ene (set) klauw(en), voor achter de andere klauw). En dan met synchro ringen ipv hard erin klakken. En schuine vertanding. Maar basisprincipe is gelijk.

@TS: Misschien te simpel, maar wees er zeker van dat je niet met je voet net tegen het schakelpedaal zit.

:^ Niet alle bakken, maar dat terzijde

En over dat met je voet tegen het schakelpookje: Zeker iets om rekening mee te houden :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan