achterwiel blokkeert?

Bearded Dimi

MF'er
23 mei 2021
69
65
Gisteren iets raar meegemaakt.
Bij het terugschakelen leek het naar mijn gevoel dat het achterwiel blokkeerde en de motor vanachter iets naar links schoof. En dit was zelfs niet met al te hoog toerental.
Dit deed hij een 4-5 tal keer.
Daarna was alles weer als normaal bij het terugschakelen.
Ik ben beginnend rijder (1,5 jaar rijbewijs) en ken niks op technisch vlak van de motor dus totaal geen idee wat er gebeurde, ik dacht eerst aan een lekke band of dergelijke, dus even geen vertrouwen meer in de bochten.
Wat was hier aan de hand? Moet ik ergens op gaan letten? Moet ik iets laten nakijken?

Bijkomende info:
Het betreft een kawasaki Z900RS van dit jaar.
Ik was net 4 dagen in Sauerland met dagen van +400km, dit was op de laatste dag na bijna 300km.
Achterband is zeker niet lek, deze stond vanmorgen nog perfect op 2.9 en is ook nog niet versleten (heeft nu 6000km)
 
Gaat over het 2019 model? Zou het niet moeten zijn? Misschien liet je je koppeling net even te snel los? In combinatie met een iets gladder wegdek?
Z900rs heeft toch een slipper clutch?
Elke weg is weer anders. Er zijn ook wegen waar je direct op je bek gaat als je net zo rijdt als altijd.
Die motor heeft toch een slipper clutch?
En als hij zegt dat hij niet zo hoog in toeren zat geloof ik hem wel, dat in combinatie met een slipper clutch moet het al aardig glad liggen voor het achterwiel slipt.
 
Z900rs heeft toch een slipper clutch?

Die motor heeft toch een slipper clutch?
En als hij zegt dat hij niet zo hoog in toeren zat geloof ik hem wel, dat in combinatie met een slipper clutch moet het al aardig glad liggen voor het achterwiel slipt.
Dit wou ik net zeggen, maar je bent me voor. :)
Ik heb de slipper clutch ervoor al wel eens "voelen" werken denk ik, als ik nog hoog in de toeren zit en ik schakel dan terug dan voel ik de motor wel eens "wiebelen"
Maar deze keren zat ik echt nog laag in de toeren, reed richting een bocht, terugschakelen en gelijk met het loslaten van de koppeling voel ik hem vanachter naar links schuiven.
 
Er moet ook nog bij: " * afhankelijk van je normale rijstijl. "

Welke banden liggen er eigenlijk onder?

Hoe laag is laag in toeren? (En gebruik je je achterrem ook?)
De originele, dunlop GPR 300

Ik zou zeggen rond de 3000 toeren, en gebruik niet altijd achterrem
Reed je misschien sportief en remde je stevig? Dan wil de achterkant ook wel is uitbreken

Nee, op dat moment zeker niet, en zeker niet meer toen ik daarna nog van 3 naar 2 ging.
Ik reed ook nog perfect rechtdoor en was de bocht nog niet aan het aanzetten.


Het meest rare is dat hij dit 4-5 keer kort na mekaar gedaan heeft, alsof er iets niet goed zat, en daarna is het terug in orde gekomen en heb ik er de volgende 150 km geen last meer van gehad
 
De originele, dunlop GPR 300

Ik zou zeggen rond de 3000 toeren, en gebruik niet altijd achterrem


Nee, op dat moment zeker niet, en zeker niet meer toen ik daarna nog van 3 naar 2 ging.
Ik reed ook nog perfect rechtdoor en was de bocht nog niet aan het aanzetten.


Het meest rare is dat hij dit 4-5 keer kort na mekaar gedaan heeft, alsof er iets niet goed zat, en daarna is het terug in orde gekomen en heb ik er de volgende 150 km geen last meer van gehad
Daar heb je al een (groot) deel van het probleem. Dat zijn echte budgetbanden die onder ideale omstandigheden al matig presteren. Als ze 6000 km oud zijn zal het meeste leven er wel uit zijn, als er dan ook nog sprake is van wegdek met wat minder grip kan dat voor leuke momenten zorgen.

Nu is het vaak wel zo dat het, zeker voor minder ervaren motorrijders, vaak spannender aanvoelt dan dat het daadwerkelijk is....
 
Daar heb je al een (groot) deel van het probleem. Dat zijn echte budgetbanden die onder ideale omstandigheden al matig presteren. Als ze 6000 km oud zijn zal het meeste leven er wel uit zijn, als er dan ook nog sprake is van wegdek met wat minder grip kan dat voor leuke momenten zorgen.

Nu is het vaak wel zo dat het, zeker voor minder ervaren motorrijders, vaak spannender aanvoelt dan dat het daadwerkelijk is....
Ik weet mijn eerste keer nog, scheet in m'n broek. Nu vind ik het juist leuk bij het stevig aanremmen als de achterkant een beetje uitbreekt :9
 
Ghost Recon Wildlands Bike GIF by Ubisoft Canada
 
Daar heb je al een (groot) deel van het probleem. Dat zijn echte budgetbanden die onder ideale omstandigheden al matig presteren. Als ze 6000 km oud zijn zal het meeste leven er wel uit zijn, als er dan ook nog sprake is van wegdek met wat minder grip kan dat voor leuke momenten zorgen.

Nu is het vaak wel zo dat het, zeker voor minder ervaren motorrijders, vaak spannender aanvoelt dan dat het daadwerkelijk is....
Het zijn inderdaad budget banden maar ik denk dat je ze onderschat.( Ik denk dat je moderen supersport banden gewoon bent)
Ik denk niet dat hij de grenzen bereikt heeft. (Zeker niet op de manier dat hij beschrijft)
Ik heb nu langdurig de grp300 banden getest en je kan ze vergelijken met een sporttouringband van 3-4 generaties geleden qua grip in droog.
Bridgestone t30, dunlop roadsmart 2, metzeler z8.

De grip valt zeer geleidelijk weg en je hebt kan er al aardig vlot mee rijden.
Sommigen rijden er zelfs mee op circuit.

Nu ik er goed over nadenk kan je het beter vergelijken met een bridgestone bt016.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn inderdaad budget banden maar ik denk dat je ze onderschat.( Ik denk dat je moderen supersport banden gewoon bent)
Ik denk niet dat hij de grenzen bereikt heeft. (Zeker niet op de manier dat hij beschrijft)
Ik heb nu langdurig de grp300 banden getest en je kan ze vergelijken met een sporttouringband van 3-4 generaties geleden qua grip in droog.
Bridgestone t30, dunlop roadsmart 2, metzeler z8.
Waarschijnlijk zijn de oem GPR300 banden nog meer budget banden dan de aftermarket versie... Wat ik vooral heb ervaren met de GPR300 is heel matige prestaties in vochtige omstandigheden of gladder asfalt. En dat zou zo maar aan de hand kunnen zijn omdat het in een rechtdoorsituatie plaatsvond zonder remmen, dus aan de voorkant merk je dan niet veel.

Maar helemaal mooi dat ze voor jou prima voldoen. :)
 
Gladder wegdek dan verwacht? Ketting al eens nagesteld?

Ik ging er vanuit dat deze bij de 1000km beurt wel bijgesteld zou zijn.
Maar ik ben dit net gaan checken en hij moet inderdaad dringend bijgesteld worden, ik kan hem al tot net tegen de plastic bescherming aanduwen. :o
Voor vertrek was ze nochtans binnen spec.
Natuurlijk wel iets meer afgezien nu dan met de ritjes in eigen land.
 
Ik ging er vanuit dat deze bij de 1000km beurt wel bijgesteld zou zijn.
Maar ik ben dit net gaan checken en hij moet inderdaad dringend bijgesteld worden, ik kan hem al tot net tegen de plastic bescherming aanduwen. :o
Voor vertrek was ze nochtans binnen spec.
Natuurlijk wel iets meer afgezien nu dan met de ritjes in eigen land.
Ik check mijn ketting bij elke smeerbeurt... elke 500km kijk ik er dus even naar
 
Ik check mijn ketting bij elke smeerbeurt... elke 500km kijk ik er dus even naar
Ja, ik in de meeste gevallen ook, maar de laatste smeerbeurt was 1700 km geleden, want ik had geen olie bij :)

Maar kan het kwaad dat hij tegen de plastic kan komen, want als ik de specs nalees mag het 3 tot 4 cm speling zijn, maar hij raakt de plastic al voor dat ik aan 4 cm speling kom :?
 
Waarschijnlijk zijn de oem GPR300 banden nog meer budget banden dan de aftermarket versie... Wat ik vooral heb ervaren met de GPR300 is heel matige prestaties in vochtige omstandigheden of gladder asfalt. En dat zou zo maar aan de hand kunnen zijn omdat het in een rechtdoorsituatie plaatsvond zonder remmen, dus aan de voorkant merk je dan niet veel.

Maar helemaal mooi dat ze voor jou prima voldoen. :)
Dat de OEM slecht is, dat kan. (bij mij is het OEM gpr300 van Honda)
Bij glad asfalt nog niet echt echt een groot verschil gemerkt. (Wel duidelijk minder grip)

Dat zei ik niet...
Maar de band biedt meer dan genoeg grip voor 90% van de motorrijders.
Ja, ik in de meeste gevallen ook, maar de laatste smeerbeurt was 1700 km geleden, want ik had geen olie bij :)

Maar kan het kwaad dat hij tegen de plastic kan komen, want als ik de specs nalees mag het 3 tot 4 cm speling zijn, maar hij raakt de plastic al voor dat ik aan 4 cm speling kom :?
Het is 4cm in totaal, 2cm naar boven, 2cm naar beneden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan