Achterwiel glijdt. Wat nu, koppeling? Of gas dicht?

gewoon na je schoonfamilie kijken hoe die rijden :X :]


ik denk nu niet dat jij zon goed voorbeeld bent bartje jij trekt ongelukken aan ;(
ik zou idd meer naar je rijden moeten kijken, gaat alleen lastig aangezien je nog geen helm hebt :9 8-) _O- , die is namelijk theoretisch nog van mij :P :W |(

en jij wilt strax mijn auto lenen????
 
hoi vorige week was t regenachtige dag en mn maat en ik besloten toch te gaan rijden toen het opklaarde :] :] . tijdens ons ritje regende het nog en paar keer maar wij als bikkels reden gewoon door natuurlijk. 8-)

tegen het einde van de rit sloeg ik linksaf gas ff gas op mooi recht stukkie tot ong 100 km/h toen remmen voor de naderende rotonde, ik remde naar mijn gevoel niet mega hard maar mijn achtewiel besloot wel naar rechts te gleiden klein stukkie daarna schoot hij naar links een stuk verder ik ging voor mn gevoel bijna onderuit wat uiteindelijk net goed ging weet niet hoe maar gelukkig.
de weg was nog nat maar weet niet goed hoe ik nu ben gaan gleiden.

dus A hoe kan het dat ik ging glijen, te entousiast geremt met achter rem???
en B als dit mij(of andere MFers) nog eens gebeurt wat moet je dan doen om te corrigeren? koppeling in??? gas geven??? gas dicht??

ben benieuwd wat de meer ervaren onder ons vinden/denken.
alvast bedankt voor jullie tips

Glijden, te hard met je achterste geremd. :)
 
Er aan wennen en je achterrem niet meer gebruiken :P Dit jaar mn achterrem niet 1 keer aangeraakt ;)
 
Als je motoriek een beetje in orde is kan je je achterrem gewoon gebruiken hoor, grote bullshit dit natuurlijk.

want?

een achterrem is op sportmotoren alleen maar gemonteerd vanwege de wettelijke eisen, je kan er vrij weinig mee qua remkracht en als je fors remt levert het alleen maar gevaar op;

je remt hard waardoor je achterkant licht word, misschien zelfs eff loskomt van de grond... wat gebeurt er dan als je je achterrem gebruikt? juist; het achterwiel blokkeert zelfs met lichte aanraking vd achterrem..

gevolg: wiel blokkeert als het los is/licht is en komt dan in geblokkeerde toestand weer neer, dit kan dus oorzaak zijn van een dergelijk slippertje/glijden..

een achterrem is nuttig als je op topniveau rijd op het circuit, je kan dan in een snelle bocht de motor "langer" maken door lichtjes met achter te remmen, dit zorgt voor meer stabiliteit in lange bochten..

ik gebruik mn achterrem eigenlijk alleen maar op hellingen als ik stilsta om de motor op zn plekkie te houden...
 
want?

een achterrem is op sportmotoren alleen maar gemonteerd vanwege de wettelijke eisen, je kan er vrij weinig mee qua remkracht en als je fors remt levert het alleen maar gevaar op;

je remt hard waardoor je achterkant licht word, misschien zelfs eff loskomt van de grond... wat gebeurt er dan als je je achterrem gebruikt? juist; het achterwiel blokkeert zelfs met lichte aanraking vd achterrem..

gevolg: wiel blokkeert als het los is/licht is en komt dan in geblokkeerde toestand weer neer, dit kan dus oorzaak zijn van een dergelijk slippertje/glijden..

een achterrem is nuttig als je op topniveau rijd op het circuit, je kan dan in een snelle bocht de motor "langer" maken door lichtjes met achter te remmen, dit zorgt voor meer stabiliteit in lange bochten..

ik gebruik mn achterrem eigenlijk alleen maar op hellingen als ik stilsta om de motor op zn plekkie te houden...


Het enige juiste antwoord
 
Achterwiel glijdt. Wat nu, koppeling? Of gas dicht?

1. Remreiniger op de band spuiten en afnemen met en doekje, zodat het kettingvet eraf is?
2. Nieuwe achterband?


:X
 
Waarom is iedeeren zo tegen koppeling in?

Bij VRO cursus vertelde me ze dat een achterband wil het snelst grip had als je hem compleet ontkoppelt (en niet remt), waarom spreken mensen dit tegen?

Persoonlijk rem ik alleen met de voorrem en als mijn voorrem blokkeerde (vorige motor, huidige heeft ABS), wat het loslaten en aangrijpen (of deels los, afhankelijk van hoe ervaren je bent). Ik ben dit gaan doet nadat ik VRO ROC (de slipcursus) had gedaan.
 
Oh jee daar komt de achterremdiscussie weer... Ik gebruik hem bij korte manoeuvres bijvoorbeeld als ik de poort uit kom met een koude motor, choke er op, iets achterrem aanzetten en vlekkeloos een vrijwel haakse bocht maken.

Ontopic: heb ik ook wel eens gehad, zoals zovelen zeggen, met terugschakelen.
 
Waarom is iedeeren zo tegen koppeling in?

Bij VRO cursus vertelde me ze dat een achterband wil het snelst grip had als je hem compleet ontkoppelt (en niet remt), waarom spreken mensen dit tegen?

Persoonlijk rem ik alleen met de voorrem en als mijn voorrem blokkeerde (vorige motor, huidige heeft ABS), wat het loslaten en aangrijpen (of deels los, afhankelijk van hoe ervaren je bent). Ik ben dit gaan doet nadat ik VRO ROC (de slipcursus) had gedaan.

Omdat als je voor een bocht terugschakelt, je met een trekkende motor door de bocht wilt, met je koppeling in lukt dit vrij slecht ;)
 
Gewoon je achterrem niet gebruiken, doe ik nooit.

Edit: Even overheen gelezen maar een dikke 100 punten voor deze reactie:

want?

een achterrem is op sportmotoren alleen maar gemonteerd vanwege de wettelijke eisen, je kan er vrij weinig mee qua remkracht en als je fors remt levert het alleen maar gevaar op;

je remt hard waardoor je achterkant licht word, misschien zelfs eff loskomt van de grond... wat gebeurt er dan als je je achterrem gebruikt? juist; het achterwiel blokkeert zelfs met lichte aanraking vd achterrem..

gevolg: wiel blokkeert als het los is/licht is en komt dan in geblokkeerde toestand weer neer, dit kan dus oorzaak zijn van een dergelijk slippertje/glijden..

een achterrem is nuttig als je op topniveau rijd op het circuit, je kan dan in een snelle bocht de motor "langer" maken door lichtjes met achter te remmen, dit zorgt voor meer stabiliteit in lange bochten..

ik gebruik mn achterrem eigenlijk alleen maar op hellingen als ik stilsta om de motor op zn plekkie te houden...
 
Laatst bewerkt:
Omdat als je voor een bocht terugschakelt, je met een trekkende motor door de bocht wilt, met je koppeling in lukt dit vrij slecht ;)

Niet per definitie. Als je hard wil is dat handig ja, als je wilt remmen in een bocht / vlak er voor neem ik zeker genoegen met minden.

Volgens deze stelling zou remmen in een bocht onmogelijk zijn...
Ik vind het belangrijker dat ik sneller controle heb, kan ik dan altijd nog met trekkende motor een bocht in.

Is dit de enige reden dat de koppeling niet in mag?
 
Niet per definitie. Als je hard wil is dat handig ja, als je wilt remmen in een bocht / vlak er voor neem ik zeker genoegen met minden.

Volgens deze stelling zou remmen in een bocht onmogelijk zijn...
Ik vind het belangrijker dat ik sneller controle heb, kan ik dan altijd nog met trekkende motor een bocht in.

Is dit de enige reden dat de koppeling niet in mag?
Nee, zeker niet de enige reden!! Heb ik deze zomer nog gezien bij mn maat. We kwamen op een haarspeld af en zijn achterwiel blokkeerde. Daarbij trok deze ook naar rechts. De motor beweegt dus in voorwaartse richting terwijl deze wel 'schuin' op de weg staat. Als je nu de koppeling inknijpt, pakt het wiel meteen weer grip. Je motor staat echter nog 'schuin' op de weg maar beweegt voorwaarts. Het gevolg: een high-sider!
 
Laatst bewerkt:
^r

Gas erop is controle
gas los en/of koppeling/remmen tijdens glijden is vragen om problemen
 
blijven kijken waar je heen wil :] gematigd gas houden krijgt vanzelf weer grip (behalve op ijs natuurlijk! :+ )

ps nooit harder rijden dan je beschermengeltje kan vliegen! O-)
 
Hij remt anders aardig goed af. Vergeleken met de OEM leidingen. Ik kan doseren t/m blokkeren.

Liever te veel lucht dan ipv remmen en vervolgens blokkeren ipv nog iets meer remmen. :+
Lucht in de leiding is NIET GOED EN GEVAARLIJK!!!

Kun je niet doseren met goed ontluchte remmen raad ik aan nog even te oefenen op de remtechniek.
 
dat je achterwiel gaat glijden heeft per definitie te maken met de gewichtsverplaatsing naar voren tijdens het remmen, in combinatie met (licht) remmen met de achterrem of de remmende werking van de motor op het achterwiel... en of je dan stalen remleidingen hebt of niet :N

om dat schuiven te voorkomen of beter te kunnen opvangen kun je het volgende doen:
*) klem je knieen beter tegen je tank aan. met je knieen strak tegen de tank gaat de achterkant minder snel waaieren. je voelt veel beter wat de motor doet en onbewust zul je dat ook beter opvangen met sturen.
*) rem minder hard, of zelf niet met je achterrem. de achterrem is in basis niet nodig, maar kan ook gebruikt worden om wat comfortabeler te remmen. als je met beide remmen werkt duikt ie iets minder. als je echt hard moet remmen kun je m net zo goed vergeten.
*) schakel niet te vroeg terug of laat je koppeling soepeler opkomen

en als ie dan gaat glijden .. :X
- tegensturen
- geleidelijk van je gas af (uhu :P)
- koppeling erbij pakken
- schietgebedjes naar de getmygripback god *O*
 
want?

een achterrem is op sportmotoren alleen maar gemonteerd vanwege de wettelijke eisen, je kan er vrij weinig mee qua remkracht en als je fors remt levert het alleen maar gevaar op;

je remt hard waardoor je achterkant licht word, misschien zelfs eff loskomt van de grond... wat gebeurt er dan als je je achterrem gebruikt? juist; het achterwiel blokkeert zelfs met lichte aanraking vd achterrem..

gevolg: wiel blokkeert als het los is/licht is en komt dan in geblokkeerde toestand weer neer, dit kan dus oorzaak zijn van een dergelijk slippertje/glijden..

een achterrem is nuttig als je op topniveau rijd op het circuit, je kan dan in een snelle bocht de motor "langer" maken door lichtjes met achter te remmen, dit zorgt voor meer stabiliteit in lange bochten..

ik gebruik mn achterrem eigenlijk alleen maar op hellingen als ik stilsta om de motor op zn plekkie te houden...


pfffffffffffffff wijsneus B|
 
Hij remt anders aardig goed af. Vergeleken met de OEM leidingen. Ik kan doseren t/m blokkeren.

Liever te veel lucht dan ipv remmen en vervolgens blokkeren ipv nog iets meer remmen. :+


beter gewoon geen lucht, leuk als je je rem in wilt trappen maar doordat hij te heet is geworden na een stuk knallen geen druk meer heeft. Kan me bijna niet voorstellen dat je rem met originele leidingen te happig was, klint als wat onvoorzichtig doseren :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan