Achterwiel glijdt. Wat nu, koppeling? Of gas dicht?

mausve

Die hard MF'er
8 aug 2009
366
0
Cuijk
hoi vorige week was t regenachtige dag en mn maat en ik besloten toch te gaan rijden toen het opklaarde :] :] . tijdens ons ritje regende het nog en paar keer maar wij als bikkels reden gewoon door natuurlijk. 8-)

tegen het einde van de rit sloeg ik linksaf gas ff gas op mooi recht stukkie tot ong 100 km/h toen remmen voor de naderende rotonde, ik remde naar mijn gevoel niet mega hard maar mijn achtewiel besloot wel naar rechts te gleiden klein stukkie daarna schoot hij naar links een stuk verder ik ging voor mn gevoel bijna onderuit wat uiteindelijk net goed ging weet niet hoe maar gelukkig.
de weg was nog nat maar weet niet goed hoe ik nu ben gaan gleiden.

dus A hoe kan het dat ik ging glijen, te entousiast geremt met achter rem???
en B als dit mij(of andere MFers) nog eens gebeurt wat moet je dan doen om te corrigeren? koppeling in??? gas geven??? gas dicht??

ben benieuwd wat de meer ervaren onder ons vinden/denken.
alvast bedankt voor jullie tips
 
rem loslaten en staand gas houden, absoluut niet je koppeling in of remmen! :N
 
Laatst bewerkt:
remmen heb ik direct los gelaten maar daarna gleed achterwiel wel naar links
 
remmen heb ik direct los gelaten maar daarna gleed achterwiel wel naar links

dat kan idd, door lastwissel of doordat het achterwiel weer eff grip krijgt.. heb je niet wat te enthousiast teruggeschakeld?

als je met te hoge toeren terugschakeld krijg je je achterkant zelfs met droog en 25 gr. aan het zwiepen ;)
 
Zie boven, niet snel genoeg getypt.

te enthousiast teruggeschakeld, daardoor te hard op de motor geremd?
Hierdoor ontstaat ook het gevoel van een geblokkeerd achterwiel.
Als dit zo was, dan is koppeling inknijpen vaak wel de oplossing.

Gr. Vier
 
Laatst bewerkt:
ik heb het al gehad bij nat weer, te snel rijden richting rotonde.. hard remmend en terugschakelen en koppeling te snel laten opkomen. (in combinatie met te kale band, stond ik ook te zwieberen)
Ik had eigenlijk ook geen idee wat ik best kon doen (achterrem gebruikte ik toen niet)
 
gas losgelaten ?
koppeling in ?
of teveel gas gegeven ?

ik denk gas los maar weet niet meer ging allemaal zosnel ik weet alleen nog dat je op zon moment redelijk helder denkt in korte tijd maar ik dacht alleen "shit shit shit daarga ik wat nu shit shit fuck dat was close"

op dat moment is het ervaring wat je mis en dus niet weet hoe te handelen
 
dat kan idd, door lastwissel of doordat het achterwiel weer eff grip krijgt.. heb je niet wat te enthousiast teruggeschakeld?

als je met te hoge toeren terugschakeld krijg je je achterkant zelfs met droog en 25 gr. aan het zwiepen ;)


dit zou het heelgoed wel eens kunnen zijn ik had sportief op getrokken en was aan het remmen terug schakelen en klaar maken voor de rotonde wellicht heb ik koppeling te snel late komen te hoog in de toeren
 
Ik heb het wel vaker gehad, als ik onverwachts vol op de rem moet. Dan blokkeert het achterwiel bij mij ook snel omdat ik iets te enthousiast ben :P. En dan heb ik dus de koppeling in en een blokkerend achterwiel, maar ik heb nog nooit het idee gehad dat dat fout zou gaan. Meestal kom ik gewoon normaal tot stilstand, maar ik heb het ook al een keer gehad tijdens het rijden en als je dan de rem weer los laat en je zit in de juiste versnelling kan je ook gewoon verder rijden.

Maarja, ik heb een vrij lichte motor dus misschien dat het daarom op mijn motor wat makkelijker in controle te houden is.
 
dit zou het heelgoed wel eens kunnen zijn ik had sportief op getrokken en was aan het remmen terug schakelen en klaar maken voor de rotonde wellicht heb ik koppeling te snel late komen te hoog in de toeren

laten we dat eens gaan uittesten.
ff opnieuw naar de rontonde rijden zelfde snelheid en zelfde omstandigheden creëren gevolgd door verschillende pogingen en wanneer je het gevoel hebt dat dat het was dan eehhhh ja dan weten we het :+.
 
Ik heb het wel vaker gehad, als ik onverwachts vol op de rem moet. Dan blokkeert het achterwiel bij mij ook snel omdat ik iets te enthousiast ben :P. En dan heb ik dus de koppeling in en een blokkerend achterwiel, maar ik heb nog nooit het idee gehad dat dat fout zou gaan. Meestal kom ik gewoon normaal tot stilstand, maar ik heb het ook al een keer gehad tijdens het rijden en als je dan de rem weer los laat en je zit in de juiste versnelling kan je ook gewoon verder rijden.

Maarja, ik heb een vrij lichte motor dus misschien dat het daarom op mijn motor wat makkelijker in controle te houden is.

Dat heb ik nou nooit ik heb namelijk ABS (noob) :+.
Wat ik wel heb als ik met regen rij en een bocht moet maken waarbij ik de tramrails over moet dat mn achterwiel wel eens weg glijd.
Tegenwoordig neem ik die bochten dan ook juist als een bejaarde oma :Y.
 
Zie boven, niet snel genoeg getypt.

te enthousiast teruggeschakeld, daardoor te hard op de motor geremd?
Hierdoor ontstaat ook het gevoel van een geblokkeerd achterwiel.
Als dit zo was, dan is koppeling inknijpen vaak wel de oplossing.

Gr. Vier

Denk ik ook. Ik weet niet wat voor motor je hebt maar die boxer van mij remt hard af op de motor. Heb ook 's een keer enthousiast teruggeschakeld op snelheid en dat resulteerde ook in een 'slippend' achterwiel voor een bocht
 
Denk ik ook. Ik weet niet wat voor motor je hebt maar die boxer van mij remt hard af op de motor. Heb ook 's een keer enthousiast teruggeschakeld op snelheid en dat resulteerde ook in een 'slippend' achterwiel voor een bocht


ik heb een yzf 600 r thundercat met redelijk nieuwe achterband ( wel ingereden!!! voordat mensen daarover beginnen. had er al zon 1000 km opstaan) en hij was ook niet koud (voor zover hij kon opwarmen in de regen)
 
'achterwiel glijd? wat nu koppeling? of gasdicht' > 'Achterwiel glijdt? Wat nu, koppeling? Of gas dicht?'
 
Stalenremleidingen monteren wellicht.

Was bij mij een uitkomst. Mijn achterrem blokkeerde voorheen ook erg snel. Als het dan nat was dan was dit helemaal schrikken. Het was een beetje remmen en vervolgens blokkeren. Tussenweg was er niet.

Na montage van de stalen leidingen kon ik héél gedoseerd remmen met de achterrem. Voordat deze ging blokkeren moet ik er echt bijna op gaat staan.

Wellicht een optie voor jou als je nog geen stalen leidingen hebt.

Of wellicht te abrupt terug geschakeld. Dat wilt ook nog wel eens doen uitbreken, helemaal als de weg dus nat is.

**Edit**
Het terug schakelen was al genoemd. Had nog niet alles gelezen. O-)
 
Laatst bewerkt:
nou, als je met stalen remleidingen bijna op je pedaal moet gaan staan om het achterwiel te laten blokkeren heb je volgens mij mooi veel lucht in je remsysteem
 
Terug
Bovenaan Onderaan