Achterwiel niet goed uitgelijnd? (CBR600F ''97)

Nightwishgek

Die hard MF'er
18 feb 2014
313
435
Goedendag,

Toen ik laatst aan mijn motor aan het sleutelen was viel mij op dat het lijkt of het achterwiel niet goed is uitgelijnd. Het lijkt wel of die veel meer in de achterbrug naar links zit (vanaf achterzijde gezien). Het volledige wiel zit dus meer naar links, de kettingspanners zitten beiden op dezelfde afstand.

Hoort dit zo of is er ooit een afstandbus verkeerde geplaatst op de achteras? De rem en ketting lijken wel helemaal recht te lopen, daaruit lijkt alles dus wel goed te zitten.
 

Bijlagen

  • screenshot-outlook.live.com-2020.02.20-10_46_41.png
    screenshot-outlook.live.com-2020.02.20-10_46_41.png
    278,2 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
De afstand van de brug is geen goede meting.
Juiste manier is een rechte lat langs het achterwiel leggen en lang het voorwiel. Aan beide kanten moet de afstand tussen de lat en het voorwiel gelijk zijn.
Is dat niet correct dan is er of een afstandbus niet goed geplaatst of de achterwiel staat er scheef in. Streepjes op de brug zijn daarbij niet altijd betrouwbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Hmmm dat kan ik altijd even bekijken, de afstandbussen zitten er wel goed in volgens de exploded view. Gok dat dit waarschijnlijk wel hoort dus!
 

Bijlagen

  • honda-cbr600f-hurricane-1997-v-brazil-rear-wheel_bigecalv41f__1300_3eba[1].gif
    honda-cbr600f-hurricane-1997-v-brazil-rear-wheel_bigecalv41f__1300_3eba[1].gif
    86,4 KB · Weergaven: 1
De afstand van de brug is geen goede meting.
Juiste manier is een rechte lat langs het achterwiel leggen en lang het voorwiel. Aan beide kanten moet de afstand tussen de lat en het voorwiel gelijk zijn.
Is dat niet correct dan is er of een afstandbus niet goed geplaatst of de achterwiel staat er scheef in. Streepjes op de brug zijn daarbij niet altijd betrouwbaar.

Voor de motorfiets in kwestie niet helemaal juist.

Bij een motorfiets met kettingaandrijving moet het tandwiel van de uitgaande as van de versnellingsbak ('motorblok') uitgelijnd zijn met het tandwiel van het achterwiel. Die 2 tandwielen moeten dus op 1 lijn staan. Als frame en achterbrug recht zijn dan staan het voor- en achterwiel automagisch ook op 1 lijn.
 
Tandwielen in lijn en wielen in lijn zijn wel ff 2 verschillende onderwerpen ;)

Edit:

Uitgangspunt is wel dat eerst de tandwielen in lijn dienen te staan maar dat betekent niet automatisch dat dan je wielen dat ook staan.
 
Laatst bewerkt:
Bij kettingstellers die schuiven kan de as scheef komen te staan en de draairichting ongelijk aan die van het voorwiel.

Bij excentrische kettingstellers blijft de boel in theorie mooi recht staan. (Ten koste van een gelijke rijhoogte)
 
Bij kettingstellers die schuiven kan de as scheef komen te staan en de draairichting ongelijk aan die van het voorwiel.

Bij excentrische kettingstellers blijft de boel in theorie mooi recht staan. (Ten koste van een gelijke rijhoogte)

Huh???? Dus bij conventionele kettingspanners kan het wiel zo maar achterstevoren in de motor komen te staan?????
 
Denk er aan dat een achterbrug ook heel makkelijk asymmetrisch kan zijn. Dat zijn ze bijna allemaal wel...

Qua uitlijnen van tandwielen: dat is als het goed is in de fabriek goed gegaan, anders bij de garage bij vervanging en daar wordt wel rekening mee gehouden. Mocht er iets versteld moeten worden, dan kun je het tandwiel nog een beetje op weg helpen met een shim meer of minder. Het is alleen niet altijd even makkelijk om langs je tandwielen de uitlijning te meten, vandaar dat het langs de velg eerder gebeurt. Of de band, als je goed weet wat je doet. Dan moet je er wel weer rekening mee houden dat de achterkant breder is dan de voorkant, dus zou je aan beide zijden moeten meten en vervolgens aan beide zijden evenveel ruimte moeten hebben om te weten dat je achterwiel goed staat. Maar! Dan moet je wel eerst weten of je voorwiel wel helemaal prima staat.

Dat alles heeft ertoe geresulteerd dat je van die mooie indicatienokjes op je kettingspanners hebt zitten. Daar gaat het het makkelijkst mis, dat is het makkelijks te verhelpen en 'bijna goed' is voor de meeste motorrijders ruim voldoende. Een klein beetje scheef zul je niet snel last van krijgen, een boel scheef wel. Het is allemaal gemaakt met de beste intenties, maar het blijft een industrieel proces en dus zijn er toleranties. Dus het klopt weliswaar dat de stelindicatie nooit perfect is, maar dat is nog steeds allemaal binnen de marge van de fabrikant en dat is beter dan je het zelf kunt, tenzij je dus grijpt naar meer ingrijpende methoden zoals hierboven beschreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
waarom is een motor fabrikant niet in staat juiste streepjes op een achterbrug te zetten?
moet ik mij serieus zorgen maken over de timing van mijn nokkenas? of zijn die streepjes wel betrouwbaar?
omdat de betweters denken dat het lager van de tandwiel drager geen speling heeft.
 
waarom is een motor fabrikant niet in staat juiste streepjes op een achterbrug te zetten?
moet ik mij serieus zorgen maken over de timing van mijn nokkenas? of zijn die streepjes wel betrouwbaar?

Exemplarische verschillen bij oudere motoren zijn geen uitzondering. Het zijn dat soort verschilletjes waardoor de ene motor het beter deed dan de andere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan