Achterwiel opschuiven

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.751
574
Was ervan op de hoogte dat het achterwiel van mn knutsel fiets niet helemaal recht stond maar vandaag het kettingscherm verwijderd en schrok. De ketting loopt namelijk behoorlijk schuin naar buiten zodat het wiel gewoon een stuk naar rechts moet opschuiven.

Betreft trouwens een verbouwd Hondaatje (CB750Four SOHC) met een Nico Bakker achterbrug en een CBR1000 wiel.

Nu heb ik eens gekeken en heb direct naast het wiel een bus zitten die wat ruimte opvult. Vervolgens een enorme forse tang waar de remklauw aan vast zit en die zit vrij strak tegen het frame, mischien enkel een ring ertussen. Het wiel zou naar rechts moeten maar kom dan uiteraard met de bevestiging van de klauw in de problemen.

Iemand een suggestie wat een goede oplossing zou wezen?

Deze klauw is enorm groot en kan moeilijk schuiven naar beide kanten, de remstang loopt enerzijds vrij krap langs de band en anderzijds heel strak langs de schokbreker. Kan allemaal maar weinig mogelijkheden tot schuiven.


edit: zou de enige optie zijn alles van de achterrem te verwijderen en iets anders voor te zoeken? dus klauw, stang, die tang rond de as etc verwijderen en dan opnieuw beginnen met andere tang, eventueel klauw enzo?

heb helaas geen camera want dat zou het wel enorm verduidelijken.
 
Laatst bewerkt:

kawaidioot

MF veteraan
9 jun 2004
17.974
146
56
Zevenhuizen (Zuid-Holland)
Je moet ff het geheel bekijken.
1: zit je achterbrug goed in de midden!
je wielen uitlijnen is één...PRIORITEIT
2: hoort/past het wiel er eigenlijk wel bij!!
3: bekijk de optie van bevestiging/verandering v/h tandwiel en de rem daarna pas!

Maakt de rembevestiging deel uit van de 'bus'opvulling, tussen wiel en achterbrug?
Kun je deze misschien laten frezen? (optie) Of laten verlassen om zo de boel op te schuiven??

Zoals je al zegt...fotootje........
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.751
574
Je moet ff het geheel bekijken.
1: zit je achterbrug goed in de midden!
je wielen uitlijnen is één...PRIORITEIT
2: hoort/past het wiel er eigenlijk wel bij!!
3: bekijk de optie van bevestiging/verandering v/h tandwiel en de rem daarna pas!

Maakt de rembevestiging deel uit van de 'bus'opvulling, tussen wiel en achterbrug?
Kun je deze misschien laten frezen? (optie) Of laten verlassen om zo de boel op te schuiven??

Zoals je al zegt...fotootje........
Fototje is nu direct helaas niet mogelijk.

Om je vragen iets te verduidelijken:

Heb de motor een jaar of 4 geleden gekocht en is door iemand die er weinig kijk op had in elkaar gezet. Veel zaken aangepast, degelijk en werkzaam gemaakt etc. Ik wist dat het wiel niet helemaal 100% goed zat maar wist niet dat de ketting zo scheef liep; vanaf het voortandwiel helemaal naar buiten toe. Het wiel moet dus naar rechts schuiven als je achter de motor staat waardoor het achtertandwiel meer naar het midden van de brug gaat. De remschijf komt dan ook meer naar buiten toe en daar is de bestaande constructie van klauw en bevestiging niet op aan te passen. '(

1: zit je achterbrug goed in de midden!
je wielen uitlijnen is één...PRIORITEIT

bekijk het morgen voor de zekerheid nog een keer maar ben redelijk zeker dat die goed en recht erin zit.

2: hoort/past het wiel er eigenlijk wel bij!!

de achterbrug is van Nico Bakker framebouw en is een aluminium geheel. het wiel is waarschijnlijk gekozen omdat het breder is dan het standaard achterwiel van de cb750. het originele achterwiel is tevens gespaakt en heeft een trommelrem maar dat terzijde.

3: bekijk de optie van bevestiging/verandering v/h tandwiel en de rem daarna pas!

tandwiel in lijn zie ik als belangrijkste, rem komt daarna. rem opzich ook een verhaal appart; nieuwe blokken, stalen remleidingen, klauw is perfect, alles werkt prima, maar daadwerkelijk remmen ho maar :( maar dat is al vanaf aanschaf zo, remt ietsjes maar houdt niet over maar ook dat terzijde.

Maakt de rembevestiging deel uit van de 'bus'opvulling, tussen wiel en achterbrug?
Kun je deze misschien laten frezen? (optie) Of laten verlassen om zo de boel op te schuiven??

De rembevestiging die op de achteras zit maakt inderdaad deel uit van de opvulling. vind het echter een vrij dikke opvulbus waardoor als daar een stuk vanaf zou zijn het mischien toch passend te maken is?

Zo snel als ik foto kan maken plaats ik die maar voorlopig houdt het mij enorm bezig dus mocht er iemand n.a.v. deze tekst iets opperen dan heel graag!

Blijft mn sleutel-hobby fiets waar ik van de winter weer tijd in wil gaan stoppen maar neemt niet weg dat ik liever graag voor die tijd wat opties/mogelijkheden heb :)
 

FastFriend

MF veteraan
13 dec 2002
6.393
6
55
Heerhugowaard
achterwiel opschuiven heeft geen zin, dan komt het hart van je achterwiel uit de lijn met het hart van je voorwuiel te liggen, schiet je ook niets mee op, dan is je hele motor uit balans.
je kan proberen om het achtertandwiel meer naar de as van je achterwiel te verplaatsen >> of een tandwiel waarvan de bevestiging niet op een lijn ligt met de tanden, of van de tandwielhouder iets afdraaien / zagen / vijlen
of een voortandwiel erop waarvan de bevestiging op een soort van bus zit, die dus daardoor iets naar buiten komt (komen ivm dit soort aanpassingen op ebay.de nog wel eens voorbij)
of een smaller achterwiel erin.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Onderdeeltje "achterrem niet goed":
ik denk dat je het over een schijfrem hebt.

Ik heb goede ervaring gehad (op een bromscooter) met schoonpoetsen van remschijf met wasbenzine en na een kwartiertje drogen in testritje "inremmen".

Gaat het toch weer fout binnen een paar honderd afgelegde kilometers en is je remstijl in orde (indien geen noodstop dan "pompend remmen") dan komen er zo goed als zeker uitlaatdampen op je remschijf terecht. Dat kan een lekje ergens in je uitlaat betekenen of een net iets te lang of te kort uitlaat-systeem in verhouding tot de merkwaardige "omkerende zuig-golf" die in lucht (of water) achter alles ontstaat dat wordt voortgestuwd; misschien heb je al weleens gemerkt dat voertuigen en berijders meestal aan de achterkant veel vuiler worden dan aan de voorkant.

Zo'n "grap" kostte mij eens bij een (poging tot) noodstop voor een boer die met een vorkheftruck zijn erf afstoof en op "mijn" wegdeel (verplicht bromfietspad) bleef stilstaan om naar serieus verkeer uit te kijken, op luttele meters, o.a het vizier van mijn Shoei echte motorhelm (minder vertrouwde ik niet toen ik nog 2 wieltjes reed) want, naar ik even later vaststelde, werkte de vanuit stilstand betrouwbaar lijkende achterrem boven 20km/u totaal NIET.
Ook mijn "echte" motor-jekker-met-schouderbeschermingen en zo kreeg enige lekjes die ik met "plakkertjes" geknipt uit Tesa-textiel-versterkt-plakband (vergeet voor DIT doel alle andere merken) in de juiste kleur en extra aangedrukt onder een theedoek met daaroverheen een niet te warm strijkijzer nagenoeg onzichtbaar kon repareren.
Regenbroek en spijkerbroek waren weggooi en de schaaf/stoot-wonden aan mijn benen bleven ruim 2 weken vertragend-lastig.
Tevens onder meer ergerlijk dat 2 van de 54 blikjes excellent Duits Bier in de plunjebaal die ik tijdens de landing uit snoekduik op de achterhelm kreeg, waren gebarsten, maar dit even terzijde want wel off-topic.

Eén van mijn zoons heeft die bromscooter nog en inmiddels ligt er een ander uitlaat-ding op; GEEN remprobleem meer!!

Ik ken de minachting van grootwiel-rijders voor scooterachtigen en kan daar véél begrip voor opbrengen; het ding in kwestie heeft tenminste nog 12-duimse velgen met zeer hoge&brede banden en weegt droog 110kg, bestaat bovendien behalve met 49cc blok ook in rijbewijsplichtige 100cc-versie: Peugeot Speedfight, Honda van binnen.

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd: zware brommers kunnen harder crashen dan kleintjes.

En die "achterste zuiging" is heus best link bij schijfrem-achter.
 

kawaidioot

MF veteraan
9 jun 2004
17.974
146
56
Zevenhuizen (Zuid-Holland)
Nog ff een aanvulling op het vorige, betreffende de rem achter.
Welke motor ik ook heb gehad.....remmen achter bleef/blijft ten alle tijden, achter in vertraging/stopkracht met voorrem!
Het geval wil ook,dat er met de achterrem ook vrij weinig, door de meeste motorrijders, geremd wordt!
Daar opvolgend kan het zo zijn dat het blokje zodanig is verhard dat remmen uitblijft, ( standtijd remblokje.. ).
Demonteren( GEHEEL...)/schoonmaken/zonodig onderdelen (rubbertjes) vervangen/ etc...
Ik vernieuw blokjes ieder jaar! Ook de remolie, ( indien van toepassing).
Veiligheid.

Nog wat betreft de rembevest./opvulbus-functie.
Van zo'n bus, zoals ik al vermeldde, kun je gerust een stuk af frezen.
Het zit er als opvulling, niet om krachten op te vangen.
Dat doet die stang, die daar op/aan bevestigd is.

hier nog een linkje voor je motor, staan leuke pics op...
http://www.satanicmechanic.de/index2.htm
http://www.hondachopper.com/

Of je vult natuurlijk zelluf ff ( cb 750 sohc ) in, op google bijv....

ik zag op een aantal pics veel modellen met dezelfde alu-velgen...
lijken ook veel op de oude kawa-velgen, ( '80/'85 )
Het hoeft niet perse breed te zijn om goed te rijden!
Scheelt je ook wel ff wat stuivers trouwens...........( met bandjes)
 

Erik van Dam

MF veteraan
30 sep 2001
5.020
0
Doetinchem
www.debandenman.nl
Als je het echt goed wilt hebben moet je eerst zorgen dat je wielen in lijn staan, dan kijken wat je (eventueel) moet aanpassen om de kettingwielen uit te lijnen en pas daarna wat de afmetingen van de opvulbussen zijn. En dan nog je achterremklauw op de juste plek zien te krijgen. ;)
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.751
574
je kan proberen om het achtertandwiel meer naar de as van je achterwiel te verplaatsen
dat is inderdaad een goeie; zelf helemaal niet bij stil gestaan dat als ik de tandwielen in lijn zet dat de wielen dat dan niet meer staan.

wielen lijken goed in lijn met elkaar te staan, de brug tevens ook en wiel staat recht in het midden van de brug. vermoed nu zelf dat de enige optie is om de krans waar het tandwiel op bevestigd zit af te draaien, dusdanig dat het tandwiel iets van 2 cm dichter naar het midden van de velg zit. iemand hier ervaring mee ofzo?

omtrend de achterrem, heb de rem al vaak gereinigd en daar zit het m helaas niet in, remmenreiniger of wasbenzine biedt beide geen uitkomst, had de blokken vervangen maar daar lag het ook niet aan. klauw werkt verder uitstekend alleen resultaat van het afremmen is minder ;)
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Er kan een klein luchtbelletje in de remleiding zitten en dat verziekt dan alles.

Of werkt dit ding nog met ouderwetse kabels? Die binnenkabel is dan misschien te dun en/of niet vet genoeg, kan ook een los "haartje" hebben of zich insnijden in de buitenmantel in geval van on-maat.

Ook: er worden weleens "tonnetjes" weggelaten aan de kabel-uiteinden en dan gaat dat raar vervormen/ veren met uiteraard verlies van kracht.

Is pedaal of handle wel 100%?
 
Laatst bewerkt:

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.251
519
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
als het wiel diagonaal in de motor staat kan je aan die rem doen wat je wil.
dan loopt namelijk ook de schijf diagonaal door de klauw.
remblokjes doen het meestal een stuk beter als ze vlak op de schijf gedrukt worden en niet alleen met links voor en rechts achter.
zorg dat je wiel recht zit en verplaats het daarna met bussen (ringen) naar rechts.
als je wielen niet helemaal op lijn staan is niet zo erg.
guzzi's en bmw's waar brede achterbanden opzitten hebben ook de wielen niet in lijn staan daar, merk je normaal gesproken weinig van.
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
34
Groningen
Met 2 lange planken checken of je wielen in 1 rechte lijn staan... dus niet versprongen van elkaar gemonteert zijn.
Is dat wel zo ff met afstandsbusjes spelen (Gewoon een hand vol waaiers kopen en een beetje hen en weer schuiven van die dingen tot het goed zit. Kun je mee rijden, maar ff busjes draaien is natuurlijk mooier)

Verder rem-schijf en tandwiel op-spacen (jaja nieuwe term.. :+ ) en gaan met die bak :)

edit: Lees net dat je tandwiel naar binnen moet. Moet je ff je wiel inspannen in een grote draaibank, dan draai je het zo af.
Heb het zelf wel eens gedaan, maargoed het is altijd beter als het niet hoeft he ;)
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.751
574
Er kan een klein luchtbelletje in de remleiding zitten en dat verziekt dan alles.

Of werkt dit ding nog met ouderwetse kabels? Die binnenkabel is dan misschien te dun en/of niet vet genoeg, kan ook een los "haartje" hebben of zich insnijden in de buitenmantel in geval van on-maat.

Ook: er worden weleens "tonnetjes" weggelaten aan de kabel-uiteinden en dan gaat dat raar vervormen/ veren met uiteraard verlies van kracht.

Is pedaal of handle wel 100%?
Omdat ik er destijds zelf niet uit kwam heb ik de motor weggebracht voor een beurt naar een kennis en tevens gevraagd of hij het eens kon bekijken. Werkt allemaal goed, nieuwe remvloeistof, nieuwe blokken en ontlucht alleen de remmende werking is te verwaarlozen. Hij wist ook niet hoe het beter kon enkel dat deze combinatie nooit echt geweldig geremd had. Ter ilustratie; als ik op een helling sta, de achterrem intrap om de motor van terug rollen te weerhouden, dan remt het wel. Tijdens het rijden is de werking enkel psychisch volgens mij ;)

Nu is de rem niet echt een probleem aangezien ik die amper tot niet gebruik ook bij mn suzuki niet. Komt nog wel een keer maar zijn belangrijkere dingen zoals de voorpartij, electronica, afstellen en de tandwielen in lijn onder andere :)
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.751
574
Met 2 lange planken checken of je wielen in 1 rechte lijn staan... dus niet versprongen van elkaar gemonteert zijn.
Is dat wel zo ff met afstandsbusjes spelen (Gewoon een hand vol waaiers kopen en een beetje hen en weer schuiven van die dingen tot het goed zit. Kun je mee rijden, maar ff busjes draaien is natuurlijk mooier)

Verder rem-schijf en tandwiel op-spacen (jaja nieuwe term.. :+ ) en gaan met die bak :)
Ben er redelijk zeker van dat de wielen in 1 lijn staan. Het probleem is dat de ketting van het voortandwiel af schuin naar buiten naar het achtertandwiel loopt.


edit: Lees net dat je tandwiel naar binnen moet. Moet je ff je wiel inspannen in een grote draaibank, dan draai je het zo af.
Heb het zelf wel eens gedaan, maargoed het is altijd beter als het niet hoeft he ;)
gaat niet om het hele wiel maar enkel om de plaat waar het tandwiel op vast zit. heb het nog niet los gehad maar zo op het oog valt die plaat met een soort ribben aan de achterkant in het achterwiel opgesloten door rubbers. de plaat (waar tandwiel op bevestigd wordt) zou dus eigenlijk 2 cm minder dik moeten zijn. de as die er doorheen steekt (door het midden van het tandwiel) zit dan goed alleen het tandwiel zelf valt dieper/dichter op midden van de velg/meer naar rechts van achter gezien en dus meer naar wens.

wat er vanaf gedraaid zou moeten worden is dan een soort cirkel waarvan het middenste gedeelte (waar het wiel met lager door het tandwiel heensteekt) moet blijven zitten.

is dit mogelijk vraag ik me dan af?

als dit gedeelte er namelijk vanaf is dan vermoed ik dat het resterende deel nog sterk/stevig genoeg is zodat ik enkel de bouten van de bevestiging van het tandwiel op die "grondplaat" inkorten :)

gaat dus niet om het hele wiel inspannen maar enkel de grondplaat van het tandwiel; losse plaat die in het wiel grijpt omgeven door rubbers tegen de trilling en beweging.

meer tips, ervaringen of andere suggesties?
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
36
Weert
Bezoek site
Je hebt gewoon 2 opties, de eerste is om een offset voortandwiel te kopen/maken met een drager aan de buitenzijde voor de broodnodige steun natuurlijk, en de tweede optie is om de tandwieldrager v/h achtertandwiel af te draaien, let wel op dat eea niet te dun(zwak) wordt, en dat de ketting niet tegen je achterband aan gaat komen als er iets teveel afgehaald wordt.
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.751
574
Je hebt gewoon 2 opties, de eerste is om een offset voortandwiel te kopen/maken met een drager aan de buitenzijde voor de broodnodige steun natuurlijk, en de tweede optie is om de tandwieldrager v/h achtertandwiel af te draaien, let wel op dat eea niet te dun(zwak) wordt, en dat de ketting niet tegen je achterband aan gaat komen als er iets teveel afgehaald wordt.
dat van de band had ik zelf al bekeken ;)

kan een kleine 2 cm met het tandwiel naar rechts (dichter op de schijf) zonder de band te raken. qua dikte wordt ie natuurlijk wel dunner maar zou niet durven zeggen of dat wel of niet zou kunnen.

het voortandwiel verplaatsen ben ik huiverig voor; ten eerste ben ik er nog niet achter hoe ik daarbij kom. zit een kapje voor met twee bouten wat m bedekt maar dat losse kapje krijg ik niet tussen het frame en de voorste carterdeksel (waar schakelas uitsteekt. boek erbij gepakt zonder resultaat dus schroef het blok maar iets losser zodat ik daar wat mee kan manoevreren :?

maar de voornaamste reden is dat die dan ik schat ongeveer 2 cm verder naar buiten zou moeten komen wat uiteraard het geheel niet sterker maakt. wil er een lichtere tandwiel verhouding op hebben zodat ie beter trekt en durf an niet voor iets op die uitgaande as te gaan knutselen.

voorkant vermoed ik ook dat minder ruimte bestaat om ze in lijn te krijgen aangezien het niet een klein stukje betreft.

als ik de tandwieldrager van het achtertandwiel af zou willen laten draaien, kan dat met een gemiddelde draaibaaibank of is dat een enorme klus waar je echt een vakman voor nodig hebt?

kennisje van me heeft namelijk een draaibank en kan daar goed mee overweg. wil daar zeker van de week eens langs met de motor dat ie het zelf kan bekijken en beoordelen zodoende.

ps. rijd al gedurende 5 jaar sporadisch met deze scheve ketting dus een krappe 15 km houdt ie dan ook nog wel vol ;)
 

Maikel84

MF veteraan
16 okt 2003
3.675
0
35
Drunen
Wat voor draaibank die heeft maakt op zich niet zoveel uit, hoewel die wel een redelijk grote nodig heeft omdat je achterwiel goed ingespannen moet kunnen worden.
Maar dat ziet jouw kennis wel of het past..
 

Joris_R6

Die hard MF'er
13 jun 2004
295
0
Kun je die remtang niet aan de onderkant van de swingarm kwijt, zoals bij de GSXR`en en bandits enzo.... Heb je ook nog een lager zwaartepunt.
Hoe zit het met de afstand van je ketting tot je band? Als je ketting nog verder naar je band toe kan, kun je dat beter doen. Succes!
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.751
574
Wat voor draaibank die heeft maakt op zich niet zoveel uit, hoewel die wel een redelijk grote nodig heeft omdat je achterwiel goed ingespannen moet kunnen worden.
Maar dat ziet jouw kennis wel of het past..
volgens mij moet alleen de houder van het tandwiel ingespannen worden dus dat scheelt alweer :)

heb trouwens wel wat ruimte richting de band, houdt niet over maar met een beetje mazzel is dat net voldoende.

twijfel echter wel een beetje over de tandwielhouder aangezien daar bijna de helft in de dikte vanaf gaat dan, of die dan nog wel stevig genoeg zou zijn?
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
imitatie zijn inderdaad beroerd maar als je een originele spiegel besteld en dan het europese type dan zijn ze 43 euro ipv. over de 100 per stuk, ik meen E20 of E25 als type aanduiding.

edit: voor iemand die het precies wil weten kan ik het nakijken van heb de dozen van die spiegels nog in de schuur liggen.

hee ivan, dit schreef jij in een ander topic over de gsxf. zou jij idd eens kunnen kijken waar jij ze hebt gekocht, en wat ze kosten toen?

sorry voor offtopic.
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.751
574
hee ivan, dit schreef jij in een ander topic over de gsxf. zou jij idd eens kunnen kijken waar jij ze hebt gekocht, en wat ze kosten toen?

sorry voor offtopic.
Heb net ff gekeken op de doos (waar ik de oude in bewaar) en staan een hele rij nummers op waar je denk ik niet veel aan hebt. Had de tip ook via via maar je moet spiegels hebben voor het europese type met als aanduiding E25. Ik heb deze spiegels bij Motoport Zelhem gehaald begin van het seizoen en ze kosten 43,05 per stuk. Armpje is iets korter dan die ik er origineel op had zitten en qua bevestiging op de kuip iets kortere bouten. Heb de imitatie eerst geprobeerd (50 euro per twee) maar die sloten niet aan op de kuip, waren enorm lelijk, gaven een slecht beeld weer en trilden enorm. Ergste vond ik uiteraard dat ze ruim een cm uit de inkeping in de kuip staken; was echt geen gezicht.
Had geïnformeerd naar originele nieuwe spiegels en waren ik meen iets van 113 euro. Hebben enorm veel types ervan die onderling niet of minimaal verschillen, prijzen dus wel behoorlijk uiteenlopend.
Zelf heb ik een katana (amerikaans type) en daar zaten origineel iets bredere spiegels op dan die ik nu heb en zat bovenop het armpje een soort figuurtje in, deze zijn gewoon glad.
De verschillen zijn echt minimaal al vermoed ik dat als je er 1 vervangt dat je het wel gaat zien. Zelf bij 1 het glas bekrast en de andere hele kunststof aan gort dus voor iets meer dan 8o euro staat mn soesje er een stuk netter bij ;)
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.751
574
Ontopic:

Kan iemand mij iets zeggen over de tandwieldrager?

Als bij een willekeurige tandwieldragen er in de dikte de helft wordt afgedraaid, heeft deze drager dan aanzienlijk minder sterkte?

De tandwieldrager is van een cbr1000 maar zit in de achterbrug van mijn cb750. Nu weet ik niet hoeveel vermogen de oude cbr heeft maar mijn cb rond de 70 schat ik waardoor de tandwieldrager het aanzienlijk minder zwaar te verduren heeft.

Weet niet precies hoeveel eraf moet maar denk niet meer dan de helft, iets van 2 cm ongeveer. Laat dit bekijken door een kennis die het klusje hopelijk voor me kan klaren maar die was gister helaas niet thuis.

Denk zelf vrij simpel, helft van de dikte van de drager, helft van het vermogen dus zou mischien nog wel kunnen ook. Weet dat het enorm kort door de bocht is en nergens op slaat maar in hoeverre verliest het de sterkte?

Draai er een stuk vanaf maar wel van de buitenkant wat het smalste deel is, tandwiel komt meer naar binnen en met kortere bevestigingsbouten kan ik het tandwiel dan weer monteren.