Achterwiel opschuiven

Je moet ff het geheel bekijken.
1: zit je achterbrug goed in de midden!
je wielen uitlijnen is één...PRIORITEIT
2: hoort/past het wiel er eigenlijk wel bij!!
3: bekijk de optie van bevestiging/verandering v/h tandwiel en de rem daarna pas!

Maakt de rembevestiging deel uit van de 'bus'opvulling, tussen wiel en achterbrug?
Kun je deze misschien laten frezen? (optie) Of laten verlassen om zo de boel op te schuiven??

Zoals je al zegt...fotootje........
 
achterwiel opschuiven heeft geen zin, dan komt het hart van je achterwiel uit de lijn met het hart van je voorwuiel te liggen, schiet je ook niets mee op, dan is je hele motor uit balans.
je kan proberen om het achtertandwiel meer naar de as van je achterwiel te verplaatsen >> of een tandwiel waarvan de bevestiging niet op een lijn ligt met de tanden, of van de tandwielhouder iets afdraaien / zagen / vijlen
of een voortandwiel erop waarvan de bevestiging op een soort van bus zit, die dus daardoor iets naar buiten komt (komen ivm dit soort aanpassingen op ebay.de nog wel eens voorbij)
of een smaller achterwiel erin.
 
Onderdeeltje "achterrem niet goed":
ik denk dat je het over een schijfrem hebt.

Ik heb goede ervaring gehad (op een bromscooter) met schoonpoetsen van remschijf met wasbenzine en na een kwartiertje drogen in testritje "inremmen".

Gaat het toch weer fout binnen een paar honderd afgelegde kilometers en is je remstijl in orde (indien geen noodstop dan "pompend remmen") dan komen er zo goed als zeker uitlaatdampen op je remschijf terecht. Dat kan een lekje ergens in je uitlaat betekenen of een net iets te lang of te kort uitlaat-systeem in verhouding tot de merkwaardige "omkerende zuig-golf" die in lucht (of water) achter alles ontstaat dat wordt voortgestuwd; misschien heb je al weleens gemerkt dat voertuigen en berijders meestal aan de achterkant veel vuiler worden dan aan de voorkant.

Zo'n "grap" kostte mij eens bij een (poging tot) noodstop voor een boer die met een vorkheftruck zijn erf afstoof en op "mijn" wegdeel (verplicht bromfietspad) bleef stilstaan om naar serieus verkeer uit te kijken, op luttele meters, o.a het vizier van mijn Shoei echte motorhelm (minder vertrouwde ik niet toen ik nog 2 wieltjes reed) want, naar ik even later vaststelde, werkte de vanuit stilstand betrouwbaar lijkende achterrem boven 20km/u totaal NIET.
Ook mijn "echte" motor-jekker-met-schouderbeschermingen en zo kreeg enige lekjes die ik met "plakkertjes" geknipt uit Tesa-textiel-versterkt-plakband (vergeet voor DIT doel alle andere merken) in de juiste kleur en extra aangedrukt onder een theedoek met daaroverheen een niet te warm strijkijzer nagenoeg onzichtbaar kon repareren.
Regenbroek en spijkerbroek waren weggooi en de schaaf/stoot-wonden aan mijn benen bleven ruim 2 weken vertragend-lastig.
Tevens onder meer ergerlijk dat 2 van de 54 blikjes excellent Duits Bier in de plunjebaal die ik tijdens de landing uit snoekduik op de achterhelm kreeg, waren gebarsten, maar dit even terzijde want wel off-topic.

Eén van mijn zoons heeft die bromscooter nog en inmiddels ligt er een ander uitlaat-ding op; GEEN remprobleem meer!!

Ik ken de minachting van grootwiel-rijders voor scooterachtigen en kan daar véél begrip voor opbrengen; het ding in kwestie heeft tenminste nog 12-duimse velgen met zeer hoge&brede banden en weegt droog 110kg, bestaat bovendien behalve met 49cc blok ook in rijbewijsplichtige 100cc-versie: Peugeot Speedfight, Honda van binnen.

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd: zware brommers kunnen harder crashen dan kleintjes.

En die "achterste zuiging" is heus best link bij schijfrem-achter.
 
Nog ff een aanvulling op het vorige, betreffende de rem achter.
Welke motor ik ook heb gehad.....remmen achter bleef/blijft ten alle tijden, achter in vertraging/stopkracht met voorrem!
Het geval wil ook,dat er met de achterrem ook vrij weinig, door de meeste motorrijders, geremd wordt!
Daar opvolgend kan het zo zijn dat het blokje zodanig is verhard dat remmen uitblijft, ( standtijd remblokje.. ).
Demonteren( GEHEEL...)/schoonmaken/zonodig onderdelen (rubbertjes) vervangen/ etc...
Ik vernieuw blokjes ieder jaar! Ook de remolie, ( indien van toepassing).
Veiligheid.

Nog wat betreft de rembevest./opvulbus-functie.
Van zo'n bus, zoals ik al vermeldde, kun je gerust een stuk af frezen.
Het zit er als opvulling, niet om krachten op te vangen.
Dat doet die stang, die daar op/aan bevestigd is.

hier nog een linkje voor je motor, staan leuke pics op...
http://www.satanicmechanic.de/index2.htm
http://www.hondachopper.com/

Of je vult natuurlijk zelluf ff ( cb 750 sohc ) in, op google bijv....

ik zag op een aantal pics veel modellen met dezelfde alu-velgen...
lijken ook veel op de oude kawa-velgen, ( '80/'85 )
Het hoeft niet perse breed te zijn om goed te rijden!
Scheelt je ook wel ff wat stuivers trouwens...........( met bandjes)
 
Als je het echt goed wilt hebben moet je eerst zorgen dat je wielen in lijn staan, dan kijken wat je (eventueel) moet aanpassen om de kettingwielen uit te lijnen en pas daarna wat de afmetingen van de opvulbussen zijn. En dan nog je achterremklauw op de juste plek zien te krijgen. ;)
 
Er kan een klein luchtbelletje in de remleiding zitten en dat verziekt dan alles.

Of werkt dit ding nog met ouderwetse kabels? Die binnenkabel is dan misschien te dun en/of niet vet genoeg, kan ook een los "haartje" hebben of zich insnijden in de buitenmantel in geval van on-maat.

Ook: er worden weleens "tonnetjes" weggelaten aan de kabel-uiteinden en dan gaat dat raar vervormen/ veren met uiteraard verlies van kracht.

Is pedaal of handle wel 100%?
 
Laatst bewerkt:
als het wiel diagonaal in de motor staat kan je aan die rem doen wat je wil.
dan loopt namelijk ook de schijf diagonaal door de klauw.
remblokjes doen het meestal een stuk beter als ze vlak op de schijf gedrukt worden en niet alleen met links voor en rechts achter.
zorg dat je wiel recht zit en verplaats het daarna met bussen (ringen) naar rechts.
als je wielen niet helemaal op lijn staan is niet zo erg.
guzzi's en bmw's waar brede achterbanden opzitten hebben ook de wielen niet in lijn staan daar, merk je normaal gesproken weinig van.
 
Met 2 lange planken checken of je wielen in 1 rechte lijn staan... dus niet versprongen van elkaar gemonteert zijn.
Is dat wel zo ff met afstandsbusjes spelen (Gewoon een hand vol waaiers kopen en een beetje hen en weer schuiven van die dingen tot het goed zit. Kun je mee rijden, maar ff busjes draaien is natuurlijk mooier)

Verder rem-schijf en tandwiel op-spacen (jaja nieuwe term.. :+ ) en gaan met die bak :)

edit: Lees net dat je tandwiel naar binnen moet. Moet je ff je wiel inspannen in een grote draaibank, dan draai je het zo af.
Heb het zelf wel eens gedaan, maargoed het is altijd beter als het niet hoeft he ;)
 
Je hebt gewoon 2 opties, de eerste is om een offset voortandwiel te kopen/maken met een drager aan de buitenzijde voor de broodnodige steun natuurlijk, en de tweede optie is om de tandwieldrager v/h achtertandwiel af te draaien, let wel op dat eea niet te dun(zwak) wordt, en dat de ketting niet tegen je achterband aan gaat komen als er iets teveel afgehaald wordt.
 
Wat voor draaibank die heeft maakt op zich niet zoveel uit, hoewel die wel een redelijk grote nodig heeft omdat je achterwiel goed ingespannen moet kunnen worden.
Maar dat ziet jouw kennis wel of het past..
 
Kun je die remtang niet aan de onderkant van de swingarm kwijt, zoals bij de GSXR`en en bandits enzo.... Heb je ook nog een lager zwaartepunt.
Hoe zit het met de afstand van je ketting tot je band? Als je ketting nog verder naar je band toe kan, kun je dat beter doen. Succes!
 
imitatie zijn inderdaad beroerd maar als je een originele spiegel besteld en dan het europese type dan zijn ze 43 euro ipv. over de 100 per stuk, ik meen E20 of E25 als type aanduiding.

edit: voor iemand die het precies wil weten kan ik het nakijken van heb de dozen van die spiegels nog in de schuur liggen.


hee ivan, dit schreef jij in een ander topic over de gsxf. zou jij idd eens kunnen kijken waar jij ze hebt gekocht, en wat ze kosten toen?

sorry voor offtopic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan