Achterwiel remschijf demonteren, tips gezocht

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Ik ben de remschijven van mijn voor- en achterwiel aan het demonteren. Nu heb ik voor mijn voorwiel schijven een verfbrander gebruikt, deze 20 sec voor de bout gehouden en na een beetje kracht zetten kwamen deze gemakkelijk los.

Bij het achterwiel is dit een heel ander verhaal..wanneer ik de verfbrander 45s op de bout houdt, dan is er nog geen enkele beweging in te krijgen. Hoe warm zou dit mogen worden? en wat zou te lang zijn. Zijn er nog andere tips welke ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt
 
Ik ben de remschijven van mijn voor- en achterwiel aan het demonteren. Nu heb ik voor mijn voorwiel schijven een verfbrander gebruikt, deze 20 sec voor de bout gehouden en na een beetje kracht zetten kwamen deze gemakkelijk los.

Bij het achterwiel is dit een heel ander verhaal..wanneer ik de verfbrander 45s op de bout houdt, dan is er nog geen enkele beweging in te krijgen. Hoe warm zou dit mogen worden? en wat zou te lang zijn. Zijn er nog andere tips welke ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt

ik pak bij twijfel een doorslag en geef met een hamer een klap op de bout/schroef. Dit wil het plakken van het schroefdraad wel eens breken.

Je kan een wiel net zo lang heetstoken tot de verf er af valt, maar ik denk niet dat je daar mee geholpen bent.. :)
 
Het best gebruik je een inbus dop i.p.v. een inbussleutel. dan heb je veel minder flex en breekt hij makkelijker los. De boutjes zitten vast met borgmiddel. Om dat goed los te krijgen moet het zo'n 150 graden worden en dat zal met een verfbrander niet lukken.
 
Het best gebruik je een inbus dop i.p.v. een inbussleutel. dan heb je veel minder flex en breekt hij makkelijker los. De boutjes zitten vast met borgmiddel. Om dat goed los te krijgen moet het zo'n 150 graden worden en dat zal met een verfbrander niet lukken.
Ik heb momenteel deze brander: "Ferm heteluchtpistool HAM1015 2000W" als maximale temperatuur geven ze het volgende aan: "
  • Maximale temperatuur van 600°C
". Zou toch genoeg moeten zijn zou je zeggen. Ik ga kijken naar een inbus dop, bedankt voor je reactie,
 
Ik heb momenteel deze brander: "Ferm heteluchtpistool HAM1015 2000W" als maximale temperatuur geven ze het volgende aan: "
  • Maximale temperatuur van 600°C
". Zou toch genoeg moeten zijn zou je zeggen. Ik ga kijken naar een inbus dop, bedankt voor je reactie,
Maar je geeft ook aan dat je de fohn maar 45seconden op zn langst op een schroef/bout gemikt te hebben, het wiel vloeit ontzettend veel hitte af, zodoende verandert er maar weinig kwa temperatuur hoor :)

Als ik van een wiel de lagers moet vervangen, dan laat ik gerust een fohn een kwartier of langer op de naaf gemikt staan om daadwerkelijk het wiel opgewarmd te krijgen.. :)
 
Maar je geeft ook aan dat je de fohn maar 45seconden op zn langst op een schroef/bout gemikt te hebben, het wiel vloeit ontzettend veel hitte af, zodoende verandert er maar weinig kwa temperatuur hoor :)

Als ik van een wiel de lagers moet vervangen, dan laat ik gerust een fohn een kwartier of langer op de naaf gemikt staan om daadwerkelijk het wiel opgewarmd te krijgen.. :)
Dan ga ik het even wat langer proberen :)
 
Helaas is het nog niet gelukt. Ik heb het nu 3 minuten warm gemaakt, hierdoor werd de schijf ook echt warm. (dus durfde ik het niet veel langer aan). Er zit nog geen mm beweging in.
 
Ik deed er altijd een korte imbus in voor een dop en dan met een moker een paar dikke klappen op de kopse kant.
Daarna met de ratel er simpel uitdraaien.

Van locktite had ik nog niet eens gehoord. Het zal wel vast zitten dacht ik. _O-
 
Helaas is het nog niet gelukt. Ik heb het nu 3 minuten warm gemaakt, hierdoor werd de schijf ook echt warm. (dus durfde ik het niet veel langer aan). Er zit nog geen mm beweging in.

Tip: Als je twijfelt of iets echt heet is, maak je vinger (of die van een ander) dan even nat met wat speeksel, (van jezelf, of een ander) en haal die langs het oppervlak. Sist het, dan is het heet, niet? Dan nog even doorverwarmen :Y

Als je je vinger verbrand hebt mag je het de volgende keer ook met een plantenspuitje met water ofzo doen :+
 
Tip: Als je twijfelt of iets echt heet is, maak je vinger (of die van een ander) dan even nat met wat speeksel, (van jezelf, of een ander) en haal die langs het oppervlak. Sist het, dan is het heet, niet? Dan nog even doorverwarmen :Y

Als je je vinger verbrand hebt mag je het de volgende keer ook met een plantenspuitje met water ofzo doen :+

Nou dit lijkt me toch een beetje Niet Corona proof advies hoor ;)

Als je in een vrijwel onverwarmde sleutel ruimte aan de gang ben zou ik het wiel ook gewoon mee naar binnen nemen de dag voordat je er mee begint, het vriest al een paar dagen he ;)

Ik vroeg overigens om een foto omdat het nu nog steeds niet duidelijk is waarmee je het probeert los te halen.
Een setje Inbus doppen met 1/2 opname heb ik zelf, maar die zijn bijv niet bedoelt als krachtdop.
die set was wel met verschillende lengtes voor verscheidene maten en hoewel kort natuurlijk het beste is om torderen te voorkomen , kan dat anderzijds ook weer helpen met vasthouden en extra kracht zetten.

als je dat niet snapt, dat is de reden dat ik vroeg om een foto ;)
 
deze vraag is al een keer gesteld en toen kwamen er veel nuttige reacties.
Wat ik er vooral nog van weet is dat het een Yamaha wiel was en een paar uitgesproken Niet fan waren van de yamaha bouten :P
je zou even de zoek funtie kunnen proberen.

Of dit hem is weet ik niet, maar tis wat : Yamaha Diversion 900 schijfbouten
Ik ken er ook die hun wiel van een R1 al om zeep hebben geholpen door eerst de inbusbouten kapot te draaien en dan te gaan boren. 8)7
Zelf heb ik al tientallen Yamaha remschijven makkelijk los gekregen met een slagschroevedraaier.
Ik sla maximum 2 keer en ze zijn los,wel met een hamer van 1kg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan