achterwiel sleept aan

5 aug 2018
18
0
Goedendag,

Ben in het bezit van een geweldige Honda VT500 shadow 1984 net gekocht, heerlijk mee gereden en opeens ik bekijk hem goed een rare streep op me band, denk huh even verder zoeken, nu kom ik erachter dat de achterband tegen de cardan ass aan slijt. Nou ja , als ik hem op de bok zet en rond draai, draait die perfect rond, maar op 1 of andere manier komt die ook er tegen aan, aan de band te zien, weer op de bok gezet en alles gecontroleerd op speling, achterband heb geen enkele speling en er is geen enkele speling te vinden Heel vreemd, snel advertentie gezocht van degene waar ik hem gekocht heb, foto's bekeken en jahoor daar heeft die de streep ook, chips niet gezien bij het bekijken en testrit ervan, dacht er even over na, maar natuurlijk hartstikke enthiaushast een mooie honda Shadow , lekker snel gehandeld flink wat van de prijs afgepraat en gekocht en nu zit ik hier even mee, jammer... maar helaas. het is en blijft honda dus ben nog positief en het zal vast op te lossen zijn
icon_biggrin.gif
Maar heb graag wat hulp/advies nodig van hier, hier zijn mensen die er verstand van hebben en/of het al jaren rijden en hebben staan in hun schuur, dus die zullen me vast kunnen helpen en vergelijken met hun VT500 hoeveel afstand er tussen de cardan ass en achterband zit. ik doe hier even duidelijke foto's erbij en hoop dat iemand weet wat het is of kan zijn. en kan kijken bij de zijne hoeveel speling er tussen zit bij hem.


PS ik noem het cardan ass, het is geloof ik de achterbrug ? en oja de band maat is 130/90/16 merk barracunda
 

Bijlagen

  • IMG_20181108_201420111111111.jpg
    IMG_20181108_201420111111111.jpg
    52,9 KB · Weergaven: 94
  • IMG_20181110_215856.jpg
    IMG_20181110_215856.jpg
    170,7 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20181110_215817.jpg
    IMG_20181110_215817.jpg
    153,7 KB · Weergaven: 94
Nog een aantal duidelijke foto's :
 

Bijlagen

  • IMG_20181108_201429.jpg
    IMG_20181108_201429.jpg
    319,3 KB · Weergaven: 61
  • IMG_20181110_215817.jpg
    IMG_20181110_215817.jpg
    153,7 KB · Weergaven: 61
  • IMG_20181110_215843_1.jpg
    IMG_20181110_215843_1.jpg
    219,7 KB · Weergaven: 58
  • IMG_20181108_201420111111111.png
    IMG_20181108_201420111111111.png
    130 KB · Weergaven: 55
Zit de haakse overbrenging star op de achterbrug gemonteerd of kan ie bewegen? Indien dat laatste, geen speling op de lagers?

Zit er speling op de kroonwiellagers?

Zoals eerder gezegd, juiste type band?
 
Goedendag, fabrieks band type(merk) kan ik niet vinden en niet controleren, bandenmaat komt overeen met de standaard fabrieksmaat, bandenspanning is oke en hou ik goed bij en doe ik zelfs altijd 0,2bar meer. bijvoorbeeld ipv 2.2bar doe ik 2.4 . As zit wel vast, ik heb een tekening gevonden in de workshop handboek, en de bussen ringen etc... ga ik vd week even controleren. er zit nergens speling, ik voel overal aan maar kan nergens speling vinden. ook heb ik de wielmoer even losgehaald en gekeken of de band naar links en rechts kan bewegen in de brug, dit is ook niet het geval. het is ook zo vreemd, op de bok draait het soepel, en slijt het er niet tegen aan, maar onder het rijden soms wel, zit ook geen slag in het wiel. Ik probeerde te meten wat de tussenmaat is tussen de wiel en die achterbrug ass/ cardan ass een dubbel gevouwen envelop past er nog niet eens tussen.

Ik moet even ergens te weten krijgen wat voor type en merk band etc... erin hoort vanaf fabrieks af aan. de maat klopt, maar zou denken als de zijkant van de banden wat strakker lopen ipv van bol. dat er dan meer ruimte tussen zit, ook weet ik niet wat de ruimte officieel hoort te zijn die er tussen zit. hopelijk heb iemand zo een vt500 shadow staan die dat even bij de zijne kan fotograferen, en eventueel ze type band enz kan vermelden.
 
9 en 10 is een lager, nr 8 is een O ring, het zit eigenlijk heel simpel , en kan weinig verkeerd aan zijn, maar alsnog vd week even tijd maken om de boel uit me kaar te halen en grondig te inspecteren.
 

Bijlagen

  • vt500_84_rear_wheel_1.jpg
    vt500_84_rear_wheel_1.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 16
  • 14po-617e506bd6cc13695eb87dcd4b2e2fa0.jpg
    14po-617e506bd6cc13695eb87dcd4b2e2fa0.jpg
    51,5 KB · Weergaven: 15
Weet je zeker dat hij aanloopt op de achterbrug (zijn er sluitsporen zichtbaar?)? Kan het niet zijn dat hij aanloopt op de middenbok (en dat zie je dus niet als hij op de middenbok rond gedraaid word..)
 
De oplossing is gevonden! alle techniek alles zit gewoon goed, van achtervelg gemeten tot cardan is zoals het hoort en bij alle VT500 zijn.
De type band is een erg bolle band, 1 of andere prutser monteur bij zo motorzaak heeft ooit eens een verkeerde band opgezet wat met een beetje mindere bandenspanning zoals 2bar ipv 2.4bar waar ik mee rij, meteen tegen de cardan aankomt. ik heb onderhouds facturen erbij gekregen van de vorige eigenaar en staan 2 nieuwe banden op zo een factuur. Alleen die 1 of andere monteur bij ……………….. (noem geen namen) heb een bol bandje opgezet of anders gezegd een verkeerde type. Kan wel verklappen het is een Honda dealer, dus die hebben alsnog zulke niet slimme monteurs in dienst. dat word ooit even nieuw bandje de juiste type eronder laten zetten. denk van de zomer maar weer.
 
Als de bandenspanning (veel) te laag is en de band daardoor vervormt en tegen de achterbrug aanloopt, is de monteur niet meteen een prutser. Dan doet de berijder van de motor iets verkeerd.

Als de band bij een gebruikelijke spanning voor een achterband (tussen de 2,5 en 2,8 bar voor zo'n maat band) niet aanloopt is er dus niets aan de hand.
 
oke, nou ik vind van wel, want die monteur had de juiste type band moeten gebruiken en niet een hele bolle band waar je kans bij hebt dat die aansleept. ik zou het zelf niet accepteren als ze een nieuwe (niet juiste type band) band erop monteren en er kans is dat die aansleept, zeker bij motoren met oldtimer regelingen die verplicht 3maanden stil staan vanwege belastingtechnisch niet mee mag rijden december, januari en februari, en dat de band slap kan raken, en voor de mensen die thuis niet kunnen oppompen is het lastig om ermee naar een tankstation te rijden en hem dan op pompen. ik zou zelf die monteur aangesproken hebben en ze een juiste type band erop te laten monteren. als ik iets laat doen moet het in 1x goed en niet een andere type band dat de kans bestaat dat die aansleept met een slappere band. maar dat is ook bij mensen persoonlijk anders, de ene is makkelijker erin, en de ander moeilijker. De band was nog hartstikke goed, maar toch heb ik de band eraf gesleuteld van de week en hem laten omwisselen voor een nieuwe zit nu een mooie Michelin band op, en de afstand tussen de cardan en de band is ineens veel meer en heeft de zelfde bandmaat 130/90/16. Me vinger past er met gemak tussen. Al met al is het goed opgelost kosten wel wat maar ben nu erg tevreden erover.
 
oke, nou ik vind van wel, want die monteur had de juiste type band moeten gebruiken en niet een hele bolle band waar je kans bij hebt dat die aansleept. ik zou het zelf niet accepteren als ze een nieuwe (niet juiste type band) band erop monteren en er kans is dat die aansleept, zeker bij motoren met oldtimer regelingen die verplicht 3maanden stil staan vanwege belastingtechnisch niet mee mag rijden december, januari en februari, en dat de band slap kan raken, en voor de mensen die thuis niet kunnen oppompen is het lastig om ermee naar een tankstation te rijden en hem dan op pompen. ik zou zelf die monteur aangesproken hebben en ze een juiste type band erop te laten monteren. als ik iets laat doen moet het in 1x goed en niet een andere type band dat de kans bestaat dat die aansleept met een slappere band. maar dat is ook bij mensen persoonlijk anders, de ene is makkelijker erin, en de ander moeilijker. De band was nog hartstikke goed, maar toch heb ik de band eraf gesleuteld van de week en hem laten omwisselen voor een nieuwe zit nu een mooie Michelin band op, en de afstand tussen de cardan en de band is ineens veel meer en heeft de zelfde bandmaat 130/90/16. Me vinger past er met gemak tussen. Al met al is het goed opgelost kosten wel wat maar ben nu erg tevreden erover.

Ja goed verhaal, maar wat is volgens jou het goede en het verkeerde type band? Als ze beiden exact dezelfde maat hebben, wat is dan het verschil?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Ja inderdaad, jij (TS) denkt dat een monteur van alle honderden types banden precies weet welk merk/type iets breder uitvallen en welke iets smaller uitvallen?
Behalve het type, kan het ook nog per maat verschillen. Van sommige fabrikanten vallen enkele maten smal uit, en andere maten juist weer breed. Hetzelfde gaat op voor de hoogte van de band (waar het volgens mij hier om gaat).
En met de ruim 6000 verschillende motorbanden die leverbaar zijn van alleen de grote fabrikanten is dat gewoonweg onmogelijk om allemaal te weten.
Wat je wel mag verwachten is dat de monteur na montage kijkt of er nog voldoende ruimte overblijft, zeker ook omdat de hoogte ook een probleem kan worden bij ingezakte vering.
 
Behalve het type, kan het ook nog per maat verschillen. Van sommige fabrikanten vallen enkele maten smal uit, en andere maten juist weer breed. Hetzelfde gaat op voor de hoogte van de band (waar het volgens mij hier om gaat).
En met de ruim 6000 verschillende motorbanden die leverbaar zijn van alleen de grote fabrikanten is dat gewoonweg onmogelijk om allemaal te weten.
Wat je wel mag verwachten is dat de monteur na montage kijkt of er nog voldoende ruimte overblijft, zeker ook omdat de hoogte ook een probleem kan worden bij ingezakte vering.

Klopt en als er met de juiste spanning niets aan de hand is er geen probleem. Als je zelf bepaalde zaken niet op orde hebt of in orde brengt kun je niet iemand anders de schuld geven....
 
Terug
Bovenaan Onderaan