Achterwiel tijdens het rijden (80km/u) compleet geblokkeerd

Christian038

Rookie
4 mrt 2013
28
0
Zwolle
Beste Leden,

Ik ben blij dat ik nog kan typen... Vorige week dacht ik weer eens een lekker ritje te maken op mijn Honda CBR 600 f uit 2001. Begon allemaal lekker, zonnetje erbij niks mis mee op een wat koudere dag.

Ik had een rugzak op en dacht dat er een touwtje door de wind tegen mijn helm aan tikte. Later viel mij pas op dat het elke keer gebeurde als ik gas gaf... dus ik direct terug naar huis. Ik heb nog geluisterd waar het geluid vandaan kwam, het leek onderin het blok te zitten. Op nog geen 500 meter van mijn huis (ik reed circa 80 km/u) schakelde ik terug naar de 3 en liet de koppeling opkomen, toen plotseling mijn achterwiel blokkeerde..... compleet...Ik weet niet hoe het mij is gelukt maar ik ben wonderbaarlijk genoeg niet onderuit gegaan. Later dacht ik nog, "Wat als dit op de snelweg met 140 km/u zou zijn gebeurd.....".

Het laatste stuk heb ik mijn broer moeten bellen en hebben we hem op de oprit gezet (ik hoop niet zijn laatste rustplaats).

Starten van de motor zelf lukt niet meer, wel gaan de controlelampjes branden en hoor ik de startmotor verder is het angstvallig stil onder de kapjes :(

Heeft iemand een idee/ advies voor mij wat het probleem kan zijn en wat ik het beste kan doen? Ik ben zelf niet heel erg thuis op het gebied van sleutelen (alleen de basis zoals het vervangen olie en filter etc.). Zo weet ik een beetje of dit de laatste dagen van mijn cbr'tje kunnen zijn ;(

Alvast bedankt voor jullie reacties!!! *D
 
Starten van de motor zelf lukt niet meer, wel gaan de controlelampjes branden en hoor ik de startmotor verder is het angstvallig stil onder de kapjes :(
Met de uitgaande as "vastgezet" zou de motor wel moeten starten in N of met de koppeling ingetrokken. Of was TS door het gebeurde zo van slag dat hij iets over het hoofd gezien heeft? Dodemansschakelaar of is het er eentje waarbij je de koppeling moet intrekken om te starten of zo?
 
Met de uitgaande as "vastgezet" zou de motor wel moeten starten in N of met de koppeling ingetrokken. Of was TS door het gebeurde zo van slag dat hij iets over het hoofd gezien heeft? Dodemansschakelaar of is het er eentje waarbij je de koppeling moet intrekken om te starten of zo?

Ik heb het direct daarna geprobeerd maar het lukte mij niet om de motor te starten... Ik kon ook niet meer goed achterhalen of ik in de N stond, ik kon het niet goed voelen. Heb het ook niet zo vaak geprobeerd omdat ik het idee had dat de motor daar misschien niet beter van zou worden. Natuurlijk speelt frustratie dan ook een rol... dodemansschakelaar gebruik ik eigenlijk nooit...
 
Beste leden,
Daar ben ik al weer! Ja echt zoo snel :p! 10 minuten geleden contact gehad met de dealer. Gelukkig valt het allemaal mee, waarschijnlijk een teleurstelling voor sommige forumleden ;). De reden van het geblokkeerde achterwiel is de ketting, tijdens het rijden is er een schakel geknapt. Tijdens dit knappen is het tegelijkertijd dubbelgeslagen in het voorste tandwiel m.a.g. blokkade. Er volgt waarschijnlijk een foto door de monteur gemaakt, dit heb ik met heb afgesproken (zal op dit forum terecht komen). Dus oplossing nieuwe kettingset.

Ps. Bedankt Ten Kate Motoren voor het verkeerd monteren van mijn voorband waardoor deze na 1 jaar (3000 - 4000 km) al aan vervanging toe is :S

@joep1984, reageer nog maar eens als je mijn bericht (27-2) goed gelezen hebt ;), dit geeft al een antwoord op jouw opmerking en op wie het gericht is/was.

Ik wist niet nav jouw eerdere post of dat het ook aan mij was gericht, echter heb ik ook het een en ander gezegd toen het van jouw kant even een tijdje stil bleef.

Ik wilde dan ook alleen maar aangeven dat het zeker bij de mensen die wat actiever op motor-forum zijn soms ook best frustrerend kan zijn om iemand die relatief nieuw hier is met een probleem komt en zodra het is opgelost je hier niets meer van hoort.

In jouw geval is dat niet zo, dus daarbij ook mijn excuses voor het te snel geven van een oordeel.

Wat ik nog wel even kwijt wilde: nou heb je het zelf in dat eerdere bericht over het kinderlijke gevoel enz, maar jouw manier van reageren in de eerste regels van de hierboven gequote tekst is niet veel anders ;)

Maar wat mij betreft is dit wel even genoeg offtopic ;)

Gelukkig is het probleem vastgesteld en valt het met de schade ook nog wel mee, voor hetzelfde geld had je nu ook nog op zoek kunnen gaan naar een ander blok omdat de ketting ergens een gat in geslagen had (of nog erger :X )

EDIT:

Wat was er mis met de voorband dan waardoor deze nu al op is??
 
Laatst bewerkt:
De draairichting was verkeerd. Dat kan zeker oorzaak zijn van of meegeholpen hebben aan het cuppen.

O aha, dank voor de uitleg. Meest voorkomende reden voor cuppen is toch te lage bandenspanning en/of problemen met de vering?

Dat is idd wel slordig van de motorzaak. Maar ............ je zou toch verwachten dat dat wel een x opvalt, binnen 3000 km. :?
Banden spanning een x checken, motor een x soppen of poetsen........... :z
 
O aha, dank voor de uitleg. Meest voorkomende reden voor cuppen is toch te lage bandenspanning en/of problemen met de vering?

Dat is idd wel slordig van de motorzaak. Maar ............ je zou toch verwachten dat dat wel een x opvalt, binnen 3000 km. :?
Banden spanning een x checken, motor een x soppen of poetsen........... :z
:') k heb hier een tuono staan waarvan de eigenaar regelmatig de ketting smeert, maar niet weet dat de sluit schakel met een visje is (klant is nog juut ook) :X
 
Een roestige schakel kan diverse oorzaken hebben. Dat het juist de sluitschakel is dirigeert mijn gedachten in een bepaalde richting: slecht geklonken (niet strak genoeg) of slecht gesmeerd voor het klinken.
 
Als je dit op de snelweg zou hebben... wat zou er dan gebeuren? Zou de ketting er door de rolsnelheid (kracht) vanaf zijn gelopen of zou ik aan de beurt zijn geweest....

Als je geluk hebt blokkeert het wiel niet.

Ik heb dat al eens meegemaakt mijn mijn gsxr, ketting liep van het achtertandwiel af en draaide mooi op de tandwiel drager behuizing.

Veel geluk gehad en net aan een afrit ook :9

Geen merkbare schade aan de uitgaande as, ketting op een gelijkaardige wijze gebroken zoals op jouw foto's.
 
Laatst bewerkt:
Ps. Bedankt Ten Kate Motoren voor het verkeerd monteren van mijn voorband waardoor deze na 1 jaar (3000 - 4000 km) al aan vervanging toe is :S
Slordig, maar het kan iedereen gebeuren.
Ik probeer op 3 momenten de draairichting te checken, en zelfs dan gebeurt het mij eens dat hij al onder de motor ligt en dat ik er dan pas achter kom.

Maar zo snel versleten kan niet alleen aan de draairichting liggen, dan is er ook iets mis met de vering/demping of blijft je rem hangen. Of je moet bijna elke keer een stoppie maken.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan