Achterwiel voor HD zijspan

bert111

MF veteraan
21 feb 2002
4.656
1
Huizingen
#5
zet je er nooit blokwielen of autobanden op ?
gietwielen zijn in mijn gedacht altijd beter , als je kijkt hoeveel spaken er in zitten ...
fatboy wielen zijn dan misschien nog wat sterker ...
 
Laatst bewerkt:

Zijspanpiet

Die hard MF'er
2 nov 2017
273
5
#9
Wijlen Ed Pols heeft voor ooit mijn spaakwielen gemaakt voor in Mn Guzzi en die bleven gewoon heel.
Regelmatig naar de spanning vd spaken kijken en niet op 2 wielen rijden enz.
Ik zou gewoon dat spaakwiel laten maken met steviger spaken eventueel een ander patroon in de opstelling van de spaken kiezen voor meer stevigheid.
En alles hangt af hoe je er mee rijdt welke wielen je er ook inzet.
 

JFJ

MF veteraan
7 okt 2011
15.799
3
42
Bezoek Site
#10
Maat van mij sloopt zijn spaken zelf solo dus verwonder me er over hoe lang dat nog goed gaat met zijspannen. Wij hebben ook wel spaakwielen gemonteerd die na een jaar een flinke serie gebroken spaken hadden. Neu doe mij maar gewoon sterke gietwieltjes.
 

halflive

MF veteraan
9 apr 2004
25.020
10
Purmerend
Bezoek Site
#13
Het gekke is dat de Duitse TuV juist heel moeilijk doet over gietwielen. Daar krijg je een spaakwiel makkelijker door de keuring omdat het niet ineens kan breken.
Voor jouw motor met open achterwiel is een spaak wel mooier maar ik zou toch voor een gietwiel of een diskwiel gaan. De originele Harlie wielen zijn lomp zwaar, die krijg je nooit stuk. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het diskwiel maar er dan een 15" autovelg op maken. Omdat jij toch een hoge 16" band op een motorvelg gaat zetten zou ik dan het gietwiel pakken. Voornamelijk voor de looks.
 

Hellracer

MF veteraan
15 apr 2004
9.697
8
45
Standdaarbuiten
#14
Volgens mij doet de TUV zo moeilijk over gietwielen omdat de eerste gietwielen van BMW aantoonbaar niet zo sterk waren en niet bestand waren tegen zijdelingse krachten. Het is niet voor niks dat er een wijziging is geweest in het design ervan.
Een spaakwiel heeft als voordeel dat je een duidelijke waarschuwing krijgt (kapotte spaak) ipv een onverwacht totaal falen zoals bij een breuk in een gietwiel het geval kan zijn.
 

halflive

MF veteraan
9 apr 2004
25.020
10
Purmerend
Bezoek Site
#15
Klopt. Nu had die ontwerpfout niets van doen met de zijdelingse belasting maar daardoor is wel de TuV in de paniekmodus geschoten. Net als die reifenfreigabe. BMW maakt een zwabbermotor die alleen veilig is met speciale banden, vervolgens mogen de Duitsers niet meer zelf weten welke banden ze kopen. |(
 
#17
Het gekke is dat de Duitse TuV juist heel moeilijk doet over gietwielen. Daar krijg je een spaakwiel makkelijker door de keuring omdat het niet ineens kan breken.
Voor jouw motor met open achterwiel is een spaak wel mooier maar ik zou toch voor een gietwiel of een diskwiel gaan. De originele Harlie wielen zijn lomp zwaar, die krijg je nooit stuk. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het diskwiel maar er dan een 15" autovelg op maken. Omdat jij toch een hoge 16" band op een motorvelg gaat zetten zou ik dan het gietwiel pakken. Voornamelijk voor de looks.
Een 16 inch wiel vind ik prima er past een autoband op. Als het mogelijk is om tubeless te rijden met een gietwiel dan is dat een voordeel wat mij betreft. Is het mogelijk om een tubeless ventiel te monteren origineel zit er in dit type gietwielen ook een biba ?
 
Laatst bewerkt:

bert111

MF veteraan
21 feb 2002
4.656
1
Huizingen
#18
ik denk dat het wel mogelijk is om een ventiel zonder biba er in te trekken
en een autoband is zeer zeker mogelijk , kijk maar eens naar de " dark side tires for motorcycles "
 
#19
ik denk dat het wel mogelijk is om een ventiel zonder biba er in te trekken
en een autoband is zeer zeker mogelijk , kijk maar eens naar de " dark side tires for motorcycles "
Met een autoband heb ik al gereden, Alleen krijg je in geval v an een lekke band deze nooit zonder apparatuur van de velg. Dan is tl handig die kun je repareren met een daar voor bedoelde plug.
 

HaBSu

Die hard MF'er
9 sep 2010
422
0
#20
:) Gietwiel werkt perfect met of zonder binnenband.

Ze zijn alleen niet allemaal hetzelfde qua naafbreedte.

Ik heb een wiel af laten frezen omdat mijn tandwiel te ver naar buiten kwam,de schijf kwam wel uit met de vulbussen.

FF meten vanaf de velgrand en de lagers en je weet het..

Ik vond solo rijden met spaakwielen al zwabberen in de bochten dus ik had al een setje gietwielen.

:W :]
 

halflive

MF veteraan
9 apr 2004
25.020
10
Purmerend
Bezoek Site
#21
Een 16 inch wiel vind ik prima er past een autoband op. Als het mogelijk is om tubeless te rijden met een gietwiel dan is dat een voordeel wat mij betreft. Is het mogelijk om een tubeless ventiel te monteren origineel zit er in dit type gietwielen ook een biba ?
Je kan natuurlijk altijd het ventielgat vergroten en er een ventiel in zetten. Het probleem zit in het velgbed. Tubeless velgen hebben een dikke ribbel om de band op zijn plek te houden. Als je tubeless lek rijdt op een tube type verg kan hij er af lopen.
Maar vanaf een bouwjaar ergens in de jaren '80 zal HD toch wel tubeless velgen hebben?
Tubeless is wel veel makkelijker repareren langs de weg. Vetertje trekken, CO2 legen en klaar.
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
6.706
0
33
Neerkant
#22
Als je wel met een binnenband rijd dan kan hij ook van de velgrand aflopen bij een lekke band, dat maakt niet zoveel verschil.
Ik denk dat bij zonder binnenband rijden met een velg die niet voor tubeless banden is het kan gebeuren dat de band naar binnen komt terwijl hij niet lek is. Zeker bij een zijspan. En dan is hij in 1 keer leeg.
Misschien is de luchtafdichting ook niet voldoende bij een tubeless band op een velg voor een binnenband.

Er zijn ook tubeless ventielen die erin geschroeft worden ipv getrokken. Die zullen wel in een gietwiel passen.
 

wyb

MF veteraan
18 mrt 2006
2.822
4
46
ass'n
#25
Gat even opmeten en n berichtje sturen. Ik heb er ongetwijfeld een geschikt ventielen voor liggen