[achterwiel] wanneer staat hij recht?

jellebelle

MF'er
19 okt 2002
88
0
Utrecht
Ik heb "de boel" eens losgehaald (KTM 500 2t van '86).

Nu vraag ik me bij het in elkaar zetten af: wanneer staat mijn achterwiel recht? Een scheef achterwiel betekent dat ook de ketting niet goed in lijn loopt met het voortandwiel. Gezien de krachten die er op komen lijkt me dat dus iets wat je beter kunt vermijden.

Dus: hoe stellen jullie het achterwiel? Het gaat me dus niet om de kettingspanning maar om hoe je weet dat het wiel recht staat en dat de tandwielen in lijn zijn.
 
Het wiel echt recht zetten doe je door de afstand van de achterbrug bevestiging naar je achterwiel as te meten (hart<>hart) Tandwielen in lijn is moeilijker exact te bepalen, maar door het subframe van je KTM te demonteren, kun je een lange rij langs je achtertandwiel leggen.
 
een lange rechte lat tegen je achterwiel aan houden zodat de lat langs je voorwiel loopt, dan je voorwiel recht met de lat laten lopen en de afstand meten tussen de lat en je voorwiel. dit ook doen aan de andere kant. als de afstand gelijk is staat je wiel recht. daarna kontroleren of je streepjes bij de kettingspanner kloppen, anders kijken wat het verschil is zodat je hier de volgende keer rekening mee kunt houden.
 
een lange rechte lat tegen je achterwiel aan houden zodat de lat langs je voorwiel loopt, dan je voorwiel recht met de lat laten lopen en de afstand meten tussen de lat en je voorwiel. dit ook doen aan de andere kant. als de afstand gelijk is staat je wiel recht. daarna kontroleren of je streepjes bij de kettingspanner kloppen, anders kijken wat het verschil is zodat je hier de volgende keer rekening mee kunt houden.

Sorry, maar bij sommige moteren staat je wiel dan scheef.
 
het is overigens zo dat je velg niet precies in het hard zit.
bij alle supermotardwielen wordt de velg iets uit het midden gespaakt om meer ruimte te krijgen voor de ketting, hoeveel dit is is afhankelijk van het type motor. dit varieert tussen 3-10mm
hier moet je enigsins rekening mee houden als je je wiel d.m.v. een lat recht zet.
 
het is overigens zo dat je velg niet precies in het hard zit.
bij alle supermotardwielen wordt de velg iets uit het midden gespaakt om meer ruimte te krijgen voor de ketting, hoeveel dit is is afhankelijk van het type motor. dit varieert tussen 3-10mm
hier moet je enigsins rekening mee houden als je je wiel d.m.v. een lat recht zet.

Toch leuk als mensen zelf antwoord op hun eigen vragen geven.
Meet dus zoals ik aangegeven heb.
 
Toch leuk als mensen zelf antwoord op hun eigen vragen geven.
Meet dus zoals ik aangegeven heb.
op jou manier moet je wel erg precies meten. een halve mm verschil resulteert al meteen in een erg schuin staant wiel. en tot waar meet je precies. het hard van de as is meestal hol. je dient dus een hulpstukje te gebruiken, en aan beide kanten is het anders. de as door de brug is ook hol en vaak zit er vanalles in de weg. jou manier zal zeker nauwkeurigger zijn, maar ook zeker een stuk omslachtiger.
 
op jou manier moet je wel erg precies meten. een halve mm verschil resulteert al meteen in een erg schuin staant wiel. en tot waar meet je precies. het hard van de as is meestal hol. je dient dus een hulpstukje te gebruiken, en aan beide kanten is het anders. de as door de brug is ook hol en vaak zit er vanalles in de weg. jou manier zal zeker nauwkeurigger zijn, maar ook zeker een stuk omslachtiger.

Voor de doe het zelver raad ik aan een plank met aan 1 kant een spijker te gebruiken.
Een prof heeft gewoon een speciale hele grote passer liggen.
 
Bedankt voor de reply's, hier kan ik wat mee!

Als ik het goed begrijp gaat het stellen van het achterwiel altijd wel gepaard met een beetje "gevoel", en zal hij in de praktijk nooit 100% recht staan.

Welke risico's loop je met een achterwiel dat onverhoopt een beetje scheef staat? Kan het zijn dat bijvoorbeeld je tandwielen of lagers stuk gaan?
 
Het meten van de afstand van de achterwielas naar de achterbrug as geeft:
- voor en achtertandwiel staan parallel, maar hoeft dus niet in lijn te staan.
- Achteras parallel aan achterbrug as. vering werkt optimaal
- as het frame krom is staan de wielen nu niet meer in lijn en zal de motorfiets onderstuur de ene kant op hebben en overstuur de ander kant op. Of meer overstuur danwel meer ondersturen tenopzichte van het originele stuurgedrag.

Als het achterwiel in lijn gezet wordt met het voorwiel:
- zal het stuurgedrag hetzelfde zijn beide kanten op.
- Als de achterbrugas niet parallel loopt aan de achterwielas zal de achtervering wringen en niet optimaal werken.
 
Het meten van de afstand van de achterwielas naar de achterbrug as geeft:
- voor en achtertandwiel staan parallel, maar hoeft dus niet in lijn te staan.
- Achteras parallel aan achterbrug as. vering werkt optimaal
- as het frame krom is staan de wielen nu niet meer in lijn en zal de motorfiets onderstuur de ene kant op hebben en overstuur de ander kant op. Of meer overstuur danwel meer ondersturen tenopzichte van het originele stuurgedrag.

Als het achterwiel in lijn gezet wordt met het voorwiel:
- zal het stuurgedrag hetzelfde zijn beide kanten op.
- Als de achterbrugas niet parallel loopt aan de achterwielas zal de achtervering wringen en niet optimaal werken.

De achterbrugas en het balhoofd zijn de referentie punten aan een motorfiets.
Een voorwiel kan met verkeerde spacers gemonteerd zijn, net als een achterwiel. Verder zijn er zelfs standaard motoren (BMW alhoewel ze cardan hebben b.v.) die standaard niet eens de wielen in lijn hebben staan.

Een voorwiel is nooit een referentie punt.
 
Het meten van de afstand van de achterwielas naar de achterbrug as geeft:
- voor en achtertandwiel staan parallel, maar hoeft dus niet in lijn te staan.
- Achteras parallel aan achterbrug as. vering werkt optimaal
- as het frame krom is staan de wielen nu niet meer in lijn en zal de motorfiets onderstuur de ene kant op hebben en overstuur de ander kant op. Of meer overstuur danwel meer ondersturen tenopzichte van het originele stuurgedrag.

Als het achterwiel in lijn gezet wordt met het voorwiel:
- zal het stuurgedrag hetzelfde zijn beide kanten op.
- Als de achterbrugas niet parallel loopt aan de achterwielas zal de achtervering wringen en niet optimaal werken.
ik geloof niet dat er ook maar 1 supermotard is waar de wielen van in lijn staan.
het achterwiel wordt met opzet al uit het midden gespaakt om meer ruimte te krijgen bij de ketting. ik heb er nog nooit iets van gemerkt tijdens het rijden.
ik heb ook ooit een test van een moto guzi gelezen waarbij het ruim 1 cm scheelde
en ook hier was er niets van te merken.
 
De stand van de wielen ten op zichte van elkaar boeit me ook niet zo. Of ik nou een pietsje onder- of overstuur heb zal me jeuken. Dat is alleen interessant als je het circuit op gaat IMO.

Maar omdat ik recent het lager van mijn voortandwiel heb stukgereden dacht ik dat het wel eens kon liggen aan krachten die er op komen doordat het voor en achtertandwiel niet in lijn zouden staan.

Het meten van de afstand van de achterwielas naar de achterbrug as geeft:
- voor en achtertandwiel staan parallel, maar hoeft dus niet in lijn te staan.
- etc...

Kijk dat wilde ik horen :)
(de ex zot had deze methode trouwens ook al aangestipt)

Ik ga vanmiddag de motor afbouwen, ik zal alle eerdergenoemde tips meenemen, tnx!
 
ik gebruik dit....

1930ma.jpg

(KTM-Powerpart# 583.10.025.000 )

erg makkelijk
 
ik gebruik dit....

(Afbeelding)
(KTM-Powerpart# 583.10.025.000 )

erg makkelijk

Jij behoort dus tot de profs :X

Op donderdag 18 september 2003 23:37 schreef de ex zot het volgende:Voor de doe het zelver raad ik aan een plank met aan 1 kant een spijker te gebruiken.
Een prof heeft gewoon een speciale hele grote passer liggen.
 
schop voor RobRD

enne voor OMA, je bent te dik.

full
(16Kb ipv +40Kb
 
Terug
Bovenaan Onderaan