Achterwiel Yamaha SR500 ('93) zit niet "in lijn"

Z900

MF veteraan
24 nov 2004
1.000
18
Elburg
Hoi, gisteren tijdens het weer opbouwen van het achterspatbord etc kwam ik tot de ontdekking dat het achterwiel
10mm te ver naar links zit tov de achterbrug, maar ook tov het voorwiel. Dus die lijkt me gewoon niet goed te staan.
Er zit een afstandsbus op de rechter kettingspanner gelast en dat lijkt origineel.

1. Wat is de dikte (hoogte) van deze afstandsbus ?
2. Het achterwiel zou toch in lijn moeten staan neem ik aan (hoewel met rijden er niks van is te merken)?
3. Andere verklaringen hiervoor ?

mvg, Z
 
In lijn met het voorwiel hoeft niet.
Als het wiel maar recht staat.

Makkelijkste manier om te kijken of het goed zit : Kijk over het achtertandwiel en volg de ketting naar het voortandwiel. Dit moet wel in een rechte lijn zitten. Vrij logisch natuurlijk met een ketting.
Als de ketting mooi recht loopt zit het wel goed.

Ik geloof zelf dat het voor sport/race motoren juist beter is als het achterwiel iets 'naast' het voorwiel zit, dan is er beter mee te sturen. Ofzoiets.
 
In lijn met het voorwiel hoeft niet.
Als het wiel maar recht staat.
Weet je dat zeker? Niet dat ik het helemaal zeker weet, maar mij lijkt dat dit wel moet. Je wilt de raakpunten op de weg toch in 1 lijn hebben? Als het voorste raakpunt bijvoorbeeld iets naar rechts zit ten opzichte van het achterste raakpunt, dan gaat dit toch wringen zodra je het stuur draait? Achterwiel wil dan toch in beginsel een zijwaartse kracht uitoefenen op het voorwiel aan de kant van de binnenbocht? Of redeneer ik dit niet goed? Zijn er werktuigbouwkundige techneuten hier die hier misschien een goede uitleg over kunnen geven?
 
In lijn met het voorwiel hoeft niet.
Als het wiel maar recht staat.

Makkelijkste manier om te kijken of het goed zit : Kijk over het achtertandwiel en volg de ketting naar het voortandwiel. Dit moet wel in een rechte lijn zitten. Vrij logisch natuurlijk met een ketting.
Als de ketting mooi recht loopt zit het wel goed.

Ik geloof zelf dat het voor sport/race motoren juist beter is als het achterwiel iets 'naast' het voorwiel zit, dan is er beter mee te sturen. Ofzoiets.
Vind dit geen juist antwoordt (reactie), motor wielen moeten wel goed in een lijn staan(zitten) zo ook de kettingen wielen en ketting .
 
Vind dit geen juist antwoordt (reactie), motor wielen moeten wel goed in een lijn staan(zitten) zo ook de kettingen wielen en ketting .

Hm ja, maar ik weet eigenlijk 100% zeker dat dit voor circuit motoren of andere echt snelle brommers niet geldt.

Wat betreft het raakvlak is het natuurlijk waar, maar we spreken hier over een offset van 1cm, zoveel is dat niet, ik vind het al knap dat je dat kan zien.
Dat de kettingwielen en ketting in een rechte lijn moeten lopen is natuurlijk logisch, dat zei ik ook.
 
Hm ja, maar ik weet eigenlijk 100% zeker dat dit voor circuit motoren of andere echt snelle brommers niet geldt.

Wat betreft het raakvlak is het natuurlijk waar, maar we spreken hier over een offset van 1cm, zoveel is dat niet, ik vind het al knap dat je dat kan zien.
Dat de kettingwielen en ketting in een rechte lijn moeten lopen is natuurlijk logisch, dat zei ik ook.
Niks van aantrekken dat wielen niet perfect in lijn staan . Is bij meerdere moto's zo en je merkt er niks van. Heeft ook geen negatieve invloed op het rijgedrag.
Blijf er bij .ik kan ook niet begrijpen dat een motor fabriek een motor bouwt waar van de wielen bewust uit lijn gemaakt worden ,waarom .
 
Vreemd verschillende antwoorden. Wacht ff op hopelijk het juiste voor deze fiets. Voorlopig lijken me de tandwielen het belangrijkste..... dank iig !
 
Blijf er bij .ik kan ook niet begrijpen dat een motor fabriek een motor bouwt waar van de wielen bewust uit lijn gemaakt worden ,waarom .

Het waarom is 'naar mijn weten' puur omdat de motor dan beter in de bochten te gooien is.
Pin me er niet op vast, maar ik heb daar 'ooit wel eens iets' over gelezen.
Met name voor circuit fietsen is dit 'schijnbaar' best wel een dingetje.
Ik zou er graag nog eens een artikel over willen lezen, of iets horen van iemand die weet hoe het precies zit.
Maar in ieder geval is dit wel wat me bijstaat van lang geleden...
Het is in ieder geval geen technisch mankement !
 
Als de wielen niet in lijn staan dan voelt het anders aan als je een bocht naar links neemt dan een bocht naar rechts, je voelt dat het makkelijker of moeilijker gaat, dat hangt natuurlijk af van hoeveel ze uit lijn staan en hoe gevoelig je daar zelf voor bent. Een goed voorbeeld is een schademotor die uit zichzelf bochten wilt nemen. :P Ik deed een keer een proefrit op een GN400 en zodra je het stuur losliet wilde die gelijk het naastgelegen fietspad op, de verkoper was het zelf niet opgevallen...maar hij had er eventueel wel een extra frame bij. :') Ideaal is de wielen perfect in lijn maar zoals eerder vermeld doen zelfs fabrikanten dat niet eens, er zijn natuurlijk ook toleranties in dat soort waardes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Z900
Terug
Bovenaan Onderaan