Achterwiel zet stapje opzij ? Hoe voorkomen ?

Altijd voor de bocht remmen & terugschakelen, nooit in de bocht (noodsituaties zijn uitzondering)
ja en nee.
Beter van wel maar wil je echt hard gaan weer is remmend insturen een mooie techniek.
Heeft iets met je vering te maken oid, is ergens op het forum wel uitleg over te vinden. (ergens in dit gedeelte Z.A.C. en KNMV-Cup )

Zit je al in een bocht en moet je remmen altijd alleen de voorrem gevruiken.
 
echt niet, dan val je in je bocht, zeker als je traag gaat, probeer maar(vergeet niet je voetje te zetten ;) )


alleen achterrem pakken in bocht, tenzij je niet te schuin gaat, dan mag je idd remmen met je voorrem
 
echt niet, dan val je in je bocht, zeker als je traag gaat, probeer maar(vergeet niet je voetje te zetten ;) )


alleen achterrem pakken in bocht, tenzij je niet te schuin gaat, dan mag je idd remmen met je voorrem
Ik bedoelde ook met rijden, niet met stapvoets spul want dan ga je op je bek als je de voorrem erbij pakt.
Maar voorbij stapvoets wanneer je ineens moet remmen ALLEEN de voorrem gebruiken
 
echt niet, dan val je in je bocht, zeker als je traag gaat, probeer maar(vergeet niet je voetje te zetten ;) )


alleen achterrem pakken in bocht, tenzij je niet te schuin gaat, dan mag je idd remmen met je voorrem

:Y

Zoals (waarschijnlijk) wel al geroepen is ,NIET remmen in de bocht/rotonde etc :P

Als je in een situatie zit dat je toch moet remmen ,heel rustig de achterrem laten slippen (dus niet als een halve gek op je achterrem gaan staan |( )


Het is een nogal grote en lange discussie ,en de mening verschillen er ook erg over :
Wel of niet remmen in de bocht ,en indien wel remmen ,welke rem ??
Bij rijlessen wordt geleert ,niet remmen

Mij is bv door een collega vertelt dat je best je voorrem in de bocht kan gebruiken ,al is hier de rem laten slippen het sleutelwoord :P

Ik heb bv in het begin veel m'n achterrem gebruikt ,nu niet meer (gaat nu ook wat fanatieker O-) )
 
Ik bedoelde ook met rijden, niet met stapvoets spul want dan ga je op je bek als je de voorrem erbij pakt.
Maar voorbij stapvoets wanneer je ineens moet remmen ALLEEN de voorrem gebruiken

Het duizelt me. Ik zit me nu opeens suf te piekeren wat ik nou eigenlijk allemaal doe als ik rij, maar ik ben bang dat als ik nu (na meer dan 20 jaar rijden) opeens weer na ga denken over wat ik nou precies met gas, koppeling en remmen doe tijdens het rijden dat ik gegarandeerd op mijn gezicht ga. *D
 
Niks remmen, niet twijvelen en platgooien die hap, voor je het weet heb je je eerste kneedown *O*

Toen ik net mn rijbewijs had, ben ik ook vaak zat veel te hard op een bocht aan komen rijden, keihard remmen, het net aan redden en eigenlijk met een slakkengangetje door de bocht komen zetten.

Wat kan je dan concluderen. Keihard rijden doe je in mooie bochten en nog harder op rechte stukken. Respect voor kruispunten en rotondes en ga er niet te hard doorheen (tot het moment dat je weet dat t veilig is en je de motor dusdanig onder controle hebt dat je alle bochten met minstens honderd neemt O-) )Ook die van 90 graden

:W
 
helemaal voorkomen kan je het niet. steentje, streep, reparatie, diesel
maar het went wel, hij stopt met schuiven.....altijd!
en meestal vrij snel voor het uit de hand loopt.
als je vooruit kijkt zie je punten die twijfelachtig zijn en schrik je niet.


veel rijplezier!
 
poeh, poeh wat een hoop newbies :9
a) je kan prima remmen in een bocht, aanremmen tot halverwege de bocht en dan het gas er weer op.
ook in een bocht kan je remmen, ook hard remmen, meestal wil je motor dan recht op gaan staan, wees voorbereid.
als je achtewiel doorslaat/wegglijd in een bocht blijf kalm en ga geen gas terugnemen of remmen.
als je gas dichtgooit en je spinnende wiel krijgt weer grip maak je een high sider, best stoer maar erg pijnlijk.

b)doe dit niet als het je eerste kilometers zijn.
neem de tijd om aan bochten en je motor te wennen, als je een bocht honderd keer gereden hebt ga je vanzelf proberen om hem harder en scherper te nemen.

en over hard remmen voor een bocht, meestal rem je dan te ver rechtuit en schiet je over de "ideale" lijn heen, je kan dan niet meer goed insturen.

het wordt straks weer minder weer, mooie gelegenheid om bij corser, haga en rossi te kijken hoe zij dat nu doen 8-)
beter is te hard insturen en dan in de bocht corrigeren of bijremmen.
of gewoon al je grenzen verzetten en kijken of je het durft *O*
je kan altijd meer gewicht naar binnen gooien, grip verliezen doe je niet snel.
 
Om aan al de hier reeds genoemde sytuaties en problemen te ontkomen is heel simpel.

Beter een bocht iets te langzaam in gaan zodat je op het gas de bocht kan nemen.
Meestal kom je er dan ook veel harder uit dan dat je er te hard in gaat :+

Daar naast is het echt kicken als je de bocht door drift :Y
 
als je gas dichtgooit en je spinnende wiel krijgt weer grip maak je een high sider, best stoer maar erg pijnlijk.
_O- _O-

o ja, wat mensen ook zeggen ga niet proberen een bocht door te driften, je gaat geheid op je plaat. mischien dat er 5 mférs echt gecontroleerd kunnen driften en ik ben er iig geen van
 
jij wil niet weten wat ik heb meegemaakt !!, ben bijna verongelukt ,maar rijd nog steeds .
Als je daar over na gaat denken kan je beter stoppen met motorrijden
 
Als je in een situatie zit dat je toch moet remmen ,heel rustig de achterrem laten slippen (dus niet als een halve gek op je achterrem gaan staan |( )

:N
Dieper insturen en voorrem pakken

Het is een nogal grote en lange discussie ,en de mening verschillen er ook erg over :
Wel of niet remmen in de bocht ,en indien wel remmen ,welke rem ??
Bij rijlessen wordt geleert ,niet remmen

Uiteraard, grootste risico van de n00b is dattie zich eigen onderuit remt
Vinden rijscholen niet zo leuk
 
Dat niet remmen in debocht is totale bullshit..kan makkelijk mits je het met mate doet.

Kijk je moet wel normaal wegdek hebben..zodra er diesel ligt ga je niet remmen of zwaar insturen..

Als ik kom aanrijden, afremmend op de motor stuur ik countersteerend in en met licht trekkende achterrem dit hou ik een kwart vd bocht vol dan laat ik het enigszins los ram de motor de andere kant op het plein af en hoppa gas erop bij het rechttrekken vd motor...niet te heftig anders zit je met een highsider...

En als het ff kan rem ik helemaal niet.

Man dan laat ik de helft zeker achter me..gewoon goed insturen en met een snelheid die in de veilige marges ligt en niet bang zijn om hem lekker diep in te sturen..

Maar je moet 100% zeker weten dat het wegdek oke is..als je het niet kan zien rij je behoudender..(of als de weg je vreemd is) dus met verstand...je ziet mij nooit ultraplat gaan of niet verkend wegdek

Je kan dit het beste oefenen op bekend terein..je gaat dit gedrag natuurlijk niet op vreemd terrein oefenen...
 
Laatst bewerkt:
ja idd dat zei ik ookal

gewoon niet terug schakelen in een bocht
tenminste niet abrupt de koppeling loslaten
 
ja idd dat zei ik ookal

gewoon niet terug schakelen in een bocht
tenminste niet abrupt de koppeling loslaten


Waar het dus gewoon steeds op neer komt is dat je elke (plotselinge) wisseling van krachten op je achterwiel in een bocht _ gecontroleerd_ moet doen en liever moet vermijden. Schakelen in een bocht kan dan net zo goed als remmen in een bocht. Als dat zo killing was, dan was ik allang doodgeweest.....
De TS geeft aan dat ie beginnend is. Mij lijkt dan een advies voor hoe je het beste driftend door de bochten kunt nou niet echt de eerste keus _O- , maar ja, daar denken velen hier anders over. :?
 
Mjah komt me bekend voor, ook nog niet zo lang me rbw enzo...
Dan net ff te hard een bocht in en denken van dit ga je niet halen, heel licht bijremmen met achterrem in de bocht bij het insturen, en dan halverwege rem los laten, gas erop en plat leggen....
Kom tot nu toe gelukkig elke keer weer goed de bocht uit...
Word er alleen maar leuker van :Y

Dingen zoals ploteling remmen in een bocht, koppeling intrekken, op terug schakelen en koppeling op laten komen om op motor nog wat af te remmen achterwege laten, dan heb je meeste kans dat je achterwiel uitbreekt.
 
En, is het antwoord een beetje coherent geworden? :? :}

De meningen verschillen blijkbaar nogal _O-

Hetgeen ik onthou voor de toekomst is:
- best nooit terugschakelen (motorrem) IN de bocht wanneer deze te snel wordt aangesneden;
- remmen in de bocht vermijden of, indien echt nodig, met mate & gecontroleerd. Bij relatief lage snelheid met achterrem, bij hogere snelheid event. met voorrem...

Is dit een goede synthese van de discussie ?

De TS geeft aan dat ie beginnend is. Mij lijkt dan een advies voor hoe je het beste driftend door de bochten kunt nou niet echt de eerste keus , maar ja, daar denken velen hier anders over.

Zover was ik inderdaad ook al ;) - als beginnend motorrijder ga ik vooral eerste proberen de motor behoorlijk onder controle te krijgen, en stap voor stap wat "vloeiender" proberen te rijden (platter door de bocht etc).

Het (stoere) advies van sommigen om zoveel mogelijk te driften, of sportievere banden te nemen (na 1.600 km -sure ;) ) ga ik voorlopig nog even niet opvolgen :)

Bedankt voor de vele reacties, ik steek hier echt wel iets van op :Y
 
Heb wel eens gehad dat ik TE hard op een rotonde afkwam en dus hard moest remmen.
Met alleen de voorrem ging het achterwiel wat naar links-rechts-links-rechts zwabberen dus.
Maar remmen in de bocht gaat goed als je het geleidelijk aan doet.
Het is dikke fun...........gassen als het kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan