Circuit Maniac
MF veteraan
ja mss, doe ik soms wel, maar als ik hem nu nog platter wil laten gaan, moet ik dan lichtjes even tegensturen in de bocht of hoe zit dat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
ja mss, doe ik soms wel, maar als ik hem nu nog platter wil laten gaan, moet ik dan lichtjes even tegensturen in de bocht of hoe zit dat?
ja en nee.
Beter van wel maar wil je echt hard gaan weer is remmend insturen een mooie techniek.
Heeft iets met je vering te maken oid, is ergens op het forum wel uitleg over te vinden. (ergens in dit gedeelte Z.A.C. en KNMV-Cup )
Zit je al in een bocht en moet je remmen altijd alleen de voorrem gevruiken.
Wat gaan verzitten met je kont, en wat aan je motor gaan hangen.
Als je dat al eng vindt wacht dan maar tot je een keer aquaplaning krijgt, heel vervelend als je beide wielen voelt glijden en zwabberen en je weet dat je niet kan sturen en niet kan remmen omdat je dan juist op je snuit gaat
Wat gaan verzitten met je kont, en wat aan je motor gaan hangen.
Bij de bijzondere verrichtingen word je (tegenwoordig) geleerd om de achterrem ingedrukt te houden (te laten slepen) en de motor trekkend te houden. Hierdoor hef je de speling in de aandrijflijn op en blijft de motor stabieler. Dit is algemeen voor langzame bochten/langzaam rijden.Als ik 180 graden draai, dan rem ik nooit. Niet met mijn voorrem en niet met mijn achterrem. Ik weet niet welke bijzondere verrichtingen je nu bedoelt, waarbij je dat wel doet?
Overigens: als ik het heb over niet remmen en sturen tegelijk, dan bedoel ik niet op gecontroleerde situaties, maar op de schrik op het moment dat je te hard een bocht in gaat of als er opeens grind op de weg ligt, terwijl je in een bocht ligt. De kans dat je dan nog met beleid krachten wisselt op je achterwiel is namelijk een stuk kleiner.
Bij de bijzondere verrichtingen word je (tegenwoordig) geleerd om de achterrem ingedrukt te houden (te laten slepen) en de motor trekkend te houden. Hierdoor hef je de speling in de aandrijflijn op en blijft de motor stabieler. Dit is algemeen voor langzame bochten/langzaam rijden.
De meningen verschillen blijkbaar nogal
Hetgeen ik onthou voor de toekomst is:
- best nooit terugschakelen (motorrem) IN de bocht wanneer deze te snel wordt aangesneden;
- remmen in de bocht vermijden of, indien echt nodig, met mate & gecontroleerd. Bij relatief lage snelheid met achterrem, bij hogere snelheid event. met voorrem...
Is dit een goede synthese van de discussie ?Zover was ik inderdaad ook al - als beginnend motorrijder ga ik vooral eerste proberen de motor behoorlijk onder controle te krijgen, en stap voor stap wat "vloeiender" proberen te rijden (platter door de bocht etc).
Het (stoere) advies van sommigen om zoveel mogelijk te driften, of sportievere banden te nemen (na 1.600 km -sure ) ga ik voorlopig nog even niet opvolgen
Bedankt voor de vele reacties, ik steek hier echt wel iets van op
Ik zou'm, voor op de openbare weg, eerder adviseren om eens te beginnen met een VRO.Ik zou zeggen, doe eens een Circuitdagje.
Schrijf je in, in een wat rustigere groep.(motorsportlyfstyle groep 2)
En ga samen met de Marshall aan de slag.
Deze mensen kunnen je zoveel leren, over Lijnen rijden, remmen, bochten nemen, Banden, Vering
Je zult zien dat je aan het eind van de dag een stuk harder een bocht in gaat, en dat je veel later kunt remmen dan je dacht.
Zorg alleen wel dat je knappe banden op je motor hebt als je aan zo'n dagje begint
En pas op voor overmoedige acties... die ZAC/ONK jongens hou je toch niet bij.... Vandaar groep 2.