Achterwiel zet stapje opzij ? Hoe voorkomen ?

ja mss, doe ik soms wel, maar als ik hem nu nog platter wil laten gaan, moet ik dan lichtjes even tegensturen in de bocht of hoe zit dat?


Meer gas geven als je de motor in een bocht hebt zodat de motor meer centrifugaal kracht naar buiten krijgt.

En daardoor kun (moet) je juist weer platter gaan hangen zonder dat de lijn scherper wordt. ;)

Doe je dit niet dan word de lijn ruimer ,en dat is meestal geen goed idee want je snijdt de bocht van buiten aan en als het einde van de bocht in zicht is snij je naar binnen. :]
 
Juist net voor de bocht vol je voorrem in trekken
Ondertussen minimaal 2 versnellingen terug en koppeling flink laten opkomen, waardoor ie begint te glijden
Halfverwege de bocht gas ook weer vol open en (verder) laten glijden })










Ohja, en even een SM kopen :+
 
het verbaast me dat zoveel mensen denken dat je in een bocht wanneer je echt moet remmen roepen dat je de achterrem hierbij zou moeten/kunnen gebruiken.
Zit je in een bocht ALLEEN met de voorrem remmen en nergens anders mee, je kunt dan nog verrekt hard remmen.
 
Ach het is het simpel:

- Je begint met remmen en terugschakelen voor de bocht.

- Daarna leren rustig remmen in de bocht (ergens gaan oefenen waar dit goed kan).
En dus vooral niet je achterrem gaan gebruiken zoals mensen hier suggereren want dat is echt voor ver gevorderden (als je goed wil doen). Terzijde de discusse van mensen die het allemaal "denken" heel goed te kunnen. Dit is alleen nuttig voor op het circuit. En zelfs daar alleen voor ver gevorderden.

ja en nee.
Beter van wel maar wil je echt hard gaan weer is remmend insturen een mooie techniek.
Heeft iets met je vering te maken oid, is ergens op het forum wel uitleg over te vinden. (ergens in dit gedeelte Z.A.C. en KNMV-Cup )

Zit je al in een bocht en moet je remmen altijd alleen de voorrem gevruiken.

- Hiermee wordt het volgende bedoeld (simpel gezegd)
Je wielbasis wordt verkort door sterk remmend in de sturen, daardoor zou je motor makkelijk op zn kant te leggen zijn. Dit is dus ook voor ZEER gevorderden, heb je niks aan op de weg.

- Countersteeren kun je wel gebruiken op de weg, en is al zeer effectief, maar heeft weinig met dit onderwerp te maken.

Eerst bij het begin beginnen dus...
 
Laatst bewerkt:
Wat gaan verzitten met je kont, en wat aan je motor gaan hangen.

niet dus :N
hoe meer je gewicht naar de binnenkant van de bocht verplaatst hoe rechterop de motor gaat staan.
als je wil dat de motor platter gaat moet je hem neerdrukken zoals crossers dat doen.
als je als geheel platter wil gaan moet je gewoon harder rijden.
hogere bochtensnelheden krijg je ook met smallere banden, ga dus niet stoer doen met brede banden.
en vooral rustig opbouwen, je hebt nog jaren de tijd om op het niveau van hawkeye te komen.
 
Door je motor plat te drukken en zelf rechtop te blijven zitten creer je dus meer dus meer druk op je banden wat dus ook niet de bedoeling is |(

Verzitten is dus wel de manier, alleen je moet hiervoor niet aan je stuurhelften gaan trekken om erop te blijven zitten, dit doe je door je tegen te houden met je benen (en aan een kant tegen de tank te klemmen).

Om je motor van richting te laten veranderen gebruik je het counter steeren door tegen een stuurhelft te drukken, en niet door aan een stuurhelft te trekken.

Door je gewicht netjes te verplaatsen veranderd de motor natuurlijk ook van richting.

Ik zeg overigens niet dat ik deze technieken vlekkenloos beheers zoals anderen hier beweren met hun stoere drift verhalen etc maar ik zou die posts zeker met een pak zout nemen als je overeind wil blijven.

Misschien kan de TS beter het boek Twist of a Wrist eens lezen of een VRO3/ circuit training (van race academy) gaan volgen dan leer je tenmiste hoe het echt moet.

De helft wat men hier post klopt geen zak van :N
 
Laatst bewerkt:
Als je dat al eng vindt wacht dan maar tot je een keer aquaplaning krijgt, heel vervelend als je beide wielen voelt glijden en zwabberen en je weet dat je niet kan sturen en niet kan remmen omdat je dan juist op je snuit gaat 8-)
 
Als je dat al eng vindt wacht dan maar tot je een keer aquaplaning krijgt, heel vervelend als je beide wielen voelt glijden en zwabberen en je weet dat je niet kan sturen en niet kan remmen omdat je dan juist op je snuit gaat 8-)

Je moet gewoon doen wat jezelf denkt dat je kan.
Daar naast steeds wat bijleren van mensen die bewezen hebben dat ze de door jou te leren vaardigheid meester te zijn.
Daarbij je eigen ervaring gooien en je groeit vanzelf verder.
Vooral beseffen dat je vooraan moet beginnen. :Y
En idd.... virtueel is elke motorrijder beter dan in de praktijk, maar ik weet wel dat driften mij altijd meer vermaak gaf dan wheelies maken ;)

Succes met leren TS *O*
 
idd kneesliders, hebik een pak van corner kan ik geen sliders bij kopen want het klitteband zit verkeerd om |(
 
In de door TS beschreven situatie lijkt mij dat het glijdende achterwiel veroorzaakt is door het terugschakelen in de bocht en daarna te bruusk de koppeling op laten komen. Doordat ie nog aan het remmen is, is de druk op de achterkant minder dan normaal. Als gevolg hiervan blokkeert het achterwiel even bij het op laten komen van de koppeling. Omdat ie in een bocht zit, glijdt het achterwiel dus opzij.

Als ik 180 graden draai, dan rem ik nooit. Niet met mijn voorrem en niet met mijn achterrem. Ik weet niet welke bijzondere verrichtingen je nu bedoelt, waarbij je dat wel doet?

Overigens: als ik het heb over niet remmen en sturen tegelijk, dan bedoel ik niet op gecontroleerde situaties, maar op de schrik op het moment dat je te hard een bocht in gaat of als er opeens grind op de weg ligt, terwijl je in een bocht ligt. De kans dat je dan nog met beleid krachten wisselt op je achterwiel is namelijk een stuk kleiner.
Bij de bijzondere verrichtingen word je (tegenwoordig) geleerd om de achterrem ingedrukt te houden (te laten slepen) en de motor trekkend te houden. Hierdoor hef je de speling in de aandrijflijn op en blijft de motor stabieler. Dit is algemeen voor langzame bochten/langzaam rijden.

Bij hogere snelheid verdient het aanbeveling om de voorrem te gebruiken als je af wilt remmen in een bocht. Door het remmen verplaatst het gewicht zich naar voren en heb je druk op het voorwiel, waardoor het niet snel zal gaan glijden. Je kunt dan ook nog (erg) hard remmen met de voorrem bij forse hellingshoeken. Wanneer je de achterrem intrapt zal het gewicht zich ook naar voren verplaatsen, waardoor het achterwiel snel blokkeert. Wanneer je een hellingshoek hebt, betekent dat het achterwiel gelijk uitbreekt en ga je op je plaat. Inknijpen van de voorrem leidt er wel toe dat de motor zich op wil richten. Hier moet je zelf voor corrigeren door meer in te sturen. Doe je dat niet (omdat je er van schrikt, bijv.) dan ga je rechtdoor de bocht uit.
Je kunt de achterrem wel gebruiken om je snelheid een klein beetje te corrigeren in een bocht. Gebruik van de achterrem brengt dan minder onrust in de fiets dan wanneer je dit doet door gas te lossen of je voorrem in te knijpen.

Samenvattend:
- Achterrem gebruik je in langzame bochten om de motor rustiger te laten rollen.
- Achterrem gebruik je om enigszins je snelheid te corrigeren in snelle bochten.
- Om hard te remmen in bochten gebruik je je voorrem en niet je achterrem.
 
Bij de bijzondere verrichtingen word je (tegenwoordig) geleerd om de achterrem ingedrukt te houden (te laten slepen) en de motor trekkend te houden. Hierdoor hef je de speling in de aandrijflijn op en blijft de motor stabieler. Dit is algemeen voor langzame bochten/langzaam rijden.

Hmm, interessant. Ga ik eens mee experimenteren. Goede uitleg trouwens over dat laatste stuk.
 
Ik zou zeggen, doe eens een Circuitdagje.
Schrijf je in, in een wat rustigere groep.(motorsportlyfstyle groep 2)
En ga samen met de Marshall aan de slag.
Deze mensen kunnen je zoveel leren, over Lijnen rijden, remmen, bochten nemen, Banden, Vering
Je zult zien dat je aan het eind van de dag een stuk harder een bocht in gaat, en dat je veel later kunt remmen dan je dacht.
Zorg alleen wel dat je knappe banden op je motor hebt als je aan zo'n dagje begint
En pas op voor overmoedige acties... die ZAC/ONK jongens hou je toch niet bij.... Vandaar groep 2.
De meningen verschillen blijkbaar nogal _O-

Hetgeen ik onthou voor de toekomst is:
- best nooit terugschakelen (motorrem) IN de bocht wanneer deze te snel wordt aangesneden;
- remmen in de bocht vermijden of, indien echt nodig, met mate & gecontroleerd. Bij relatief lage snelheid met achterrem, bij hogere snelheid event. met voorrem...

Is dit een goede synthese van de discussie ?Zover was ik inderdaad ook al ;) - als beginnend motorrijder ga ik vooral eerste proberen de motor behoorlijk onder controle te krijgen, en stap voor stap wat "vloeiender" proberen te rijden (platter door de bocht etc).

Het (stoere) advies van sommigen om zoveel mogelijk te driften, of sportievere banden te nemen (na 1.600 km -sure ;) ) ga ik voorlopig nog even niet opvolgen :)

Bedankt voor de vele reacties, ik steek hier echt wel iets van op :Y
|(
 
Ik zou zeggen, doe eens een Circuitdagje.
Schrijf je in, in een wat rustigere groep.(motorsportlyfstyle groep 2)
En ga samen met de Marshall aan de slag.
Deze mensen kunnen je zoveel leren, over Lijnen rijden, remmen, bochten nemen, Banden, Vering
Je zult zien dat je aan het eind van de dag een stuk harder een bocht in gaat, en dat je veel later kunt remmen dan je dacht.
Zorg alleen wel dat je knappe banden op je motor hebt als je aan zo'n dagje begint
En pas op voor overmoedige acties... die ZAC/ONK jongens hou je toch niet bij.... Vandaar groep 2.|(
Ik zou'm, voor op de openbare weg, eerder adviseren om eens te beginnen met een VRO.
 
Terug
Bovenaan Onderaan