Achterwiel zet stapje opzij ? Hoe voorkomen ?

NoSER

MF veteraan
14 jul 2006
14.137
32
Oost-Vlaanderen (B)
Vanmorgen, en na een ruime totale rij-ervaring van 1.600 km :X , heb ik m'n eerste scary moment meegemaakt (buiten de Honda Civic die mij van de baan wilde drukken wegens "niet gezien");

Ik nader een rotonde, schat mijn snelheid niet goed in, en rij te snel de rotonde op. Bij het insturen naar rechts ben ik dus nog bezig met remmen (voorrem) en tegelijk terugschakelen.

Plots voel ik hoe mijn achterband enkel cm's (leken wel enkele meters) opzij schuift, om dan weer onmiddellijk grip te krijgen... No fun..

Mijn vraag dus; waar ligt dit aan ?
- Had ik beter enkel geremd met voor- (en/of achterrem) ipv terug te schakelen in de bocht(met motorrem) ?
- Ik neem aan dat mijn banden nog niet opgewarmd waren, want ik was pas 5 min onderweg ?

Wie geeft een coherent antwoord op deze newbie vraag ?
Eeuwige dank zal uw deel zijn ;)
 
Bij het stapje opzij verliest je achterband tijdelijk grip door hard gasgeven of hard remmen op het achterwiel in een bocht. In jouw geval dus remmen door terugschakelen. Nadat de motor (en dus het wiel) weer op toeren is gekomen hervindt het wiel zijn grip en kom je zonder kleerscheuren de bocht door. Maar meestal gebeurt dit in combinatie met 'sportief' de bocht uit accelereren.

Live and learn :]
 
Vanmorgen, en na een ruime totale rij-ervaring van 1.600 km :X , heb ik m'n eerste scary moment meegemaakt (buiten de Honda Civic die mij van de baan wilde drukken wegens "niet gezien");

Ik nader een rotonde, schat mijn snelheid niet goed in, en rij te snel de rotonde op. Bij het insturen naar rechts ben ik dus nog bezig met remmen (voorrem) en tegelijk terugschakelen.

Plots voel ik hoe mijn achterband enkel cm's (leken wel enkele meters) opzij schuift, om dan weer onmiddellijk grip te krijgen... No fun..

Mijn vraag dus; waar ligt dit aan ?
- Had ik beter enkel geremd met voor- (en/of achterrem) ipv terug te schakelen in de bocht(met motorrem) ?
- Ik neem aan dat mijn banden nog niet opgewarmd waren, want ik was pas 5 min onderweg ?

Wie geeft een coherent antwoord op deze newbie vraag ?
Eeuwige dank zal uw deel zijn ;)


Sturen en remmen kan niet tegelijk. Nou ja, het kan wel, maar dan loop je dus het risico op slippen zoals je nu gemerkt hebt. Als je je vergist in je snelheid terwijl je in een bocht ligt (of in elk geval niet recht zit), dan is het een kwestie van motor rechttrekken, remmen, en dan pas weer sturen. Bovendien kun je dan beter van je achterrem afblijven.
 
Met jou ruime rijervaringen zul je je ongetwijfeld jouw rijlessen nog goed kunnen herinneren? Daar heb je als het goed is geleerd dat je altijd moet zorgen dat je voor de bocht klaar bent met alle handelingen (afremmen, terugschakelen) en dat je op moment van insturen al weer aandrijving moet hebben op het achterwiel. Ga je met een ontkoppelde motor de bocht in (vrije loop) en laat je dan de koppeling weer komen dan is de kans van zo'n sprongetje heel groot.

Ander alternatief is langer en feller doorremmen (zodat je toch met lage snelheid de bocht in gaat) en als een omaatje door de bocht tuffen (dat gebeurde mij veel toen ik net mijn rijbewijs had... |( )
 
het is iets wat ik, niet in de bocht of course, wel vaker op mijn schakelbrommer had, en expres deed, en al een paar keer bij te sportief rijden heb gehad op de motor. Al je terugschakelt terwijl je nog eigenlijk iets tehoog in zijn toeren zit, en vooral op slecht wegdek op met koude banden, dan kan je achterwiel idd ff grip verliezen. Zie je overigens bij de GP ook wel es. dusja, je maakte gewoon een fout, zoals je instructeur al zei, voor de bocht geremd en teruggeschakeld hebben. :P

veel succes, en om het te bewijzen, doe maar es op een recht stuk iets te vroeg terugschakelen en dan koppeling loslaten.

Je kan het btw wel voorkomen, als je wat gas geeft als je je koppeling loslaat.

Wat je motor effectief doet is heel hard op de motor afremmen he, dus als je een beetje gas geeft, accelereer je zoveel dat je het afremmen wat tegenhoud, zo kan je het elkaar laten compenseren.






En dat voor een lessertje _O-
 
ik vind het soms juist wel een lekker gevoel *O* O-) ff van een rotonde af volgas erop als je bijna rechtop staat }) }) (maar nooit teveel O-) )

maar iedereen heeft zo zijn scary momentjes als ie net ze rijbewijs heb, de eerste keer dat mijn achterwiel vond dat ie een paar centimeter op moest schuiven zat ik ook met samengeknepen billetjes op de motor :9

en dan t feit dat je een twin rijdt (twins zijn goed ;) ) maakt dat de motor een veel grotere remmende werking heeft, als je dus wat enthousiast terugschakelt, kan je wiel het niet meer bijbenen.

http://www.youtube.com/watch?v=QJ64GFE7jlo maar zoiets bedoelde je? O-) O-) das juist gaaffffff ;) ;) ;) ;)
 
De eerste keren schrik je daar idd van... Volgende keer denk je alleen maar: "Oeps" :P

Remmend insturen en dan ook nog eens terugschakelen word de achterkant idd een beetje onstabiel van... Is gewoon je eigen fout en voortaan niet meer doen ;)
 
Terugschakelen als je al een correctie zoals stuurcorrectie's/ uitwijken/ remmen in de bocht aan het uitvoeren bent is niet nodig en vooral niet handig. Het is niet van belang op dat moment of je na de correct weer snel kan uitacceleren.

Volgende keer dus mooi concentreren op remmen (voorrem) en het uitvoeren van de nodig stuurcorrectie als je hierna nog overeind staat kun je daarna rustig terug gaan schakelen en je weg verder vervolgen.
 
Het kan ook gewoon vuil op de rotonde geweest zijn.....
Precies, dat wilde ik ook al gaan zeggen. Ga maar eens een scherpe bocht door en dan in de bocht over een grote kiezel heen rijden. Dan voel je je band ook "hoppen" :P

Weet je wat trouwens helemaal kut is, van die rotondes waar de stenen in de lengte richting gelegd zijn. Dan wordt het helemaal "spannend" als je er te hard overeen gaat ;)


Edit:
Ik bedoel het Halfsteenverband (tip 5)
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen, en na een ruime totale rij-ervaring van 1.600 km :X , heb ik m'n eerste scary moment meegemaakt (buiten de Honda Civic die mij van de baan wilde drukken wegens "niet gezien");

Ik nader een rotonde, schat mijn snelheid niet goed in, en rij te snel de rotonde op. Bij het insturen naar rechts ben ik dus nog bezig met remmen (voorrem) en tegelijk terugschakelen.

Plots voel ik hoe mijn achterband enkel cm's (leken wel enkele meters) opzij schuift, om dan weer onmiddellijk grip te krijgen... No fun..

Mijn vraag dus; waar ligt dit aan ?
- Had ik beter enkel geremd met voor- (en/of achterrem) ipv terug te schakelen in de bocht(met motorrem) ?
- Ik neem aan dat mijn banden nog niet opgewarmd waren, want ik was pas 5 min onderweg ?

Wie geeft een coherent antwoord op deze newbie vraag ?
Eeuwige dank zal uw deel zijn ;)

Remmen in de bocht is geen probleem, na een beetje oefening.
Ontkoppelen kan vervelende dingen geven.
Dus: blijf van je koppeling af.

Als je met een te hoge snelheid de bocht ingaat...
Leg m dan wat platter de bocht door.
Rem wat bij.
Maar terugschakelen is vragen om problemen.


Enne, een verstappende achterband is wel fun hoor.
Moet je alleen even aan wennen O-)


Sturen en remmen kan niet tegelijk. Nou ja, het kan wel, maar dan loop je dus het risico op slippen zoals je nu gemerkt hebt. Als je je vergist in je snelheid terwijl je in een bocht ligt (of in elk geval niet recht zit), dan is het een kwestie van motor rechttrekken, remmen, en dan pas weer sturen. Bovendien kun je dan beter van je achterrem afblijven.

Natuurlijk kun je wel sturen en remmen tegelijk.
Wat heb je anders gedaan bij je bijzondere verrichtingen?????????
Dan doe je niets anders dan remmen in een bocht...

En bij diezelfde verrichtingen heb je steeds met je achterrem geremd,
niet met je voorrem.

Maar, als je met te hoge snelheid door de bocht gaat kun je inderdaad beter je voorrem gebruiken, samen met een beetje achterrem.
Owee als je achterwiel blokkeert...
 
Remmen in de bocht is geen probleem, na een beetje oefening.
Ontkoppelen kan vervelende dingen geven.
Dus: blijf van je koppeling af.

Als je met een te hoge snelheid de bocht ingaat...
Leg m dan wat platter de bocht door.
Rem wat bij.
Maar terugschakelen is vragen om problemen.


Enne, een verstappende achterband is wel fun hoor.
Moet je alleen even aan wennen O-)Natuurlijk kun je wel sturen en remmen tegelijk.
Wat heb je anders gedaan bij je bijzondere verrichtingen?????????
Dan doe je niets anders dan remmen in een bocht...

En bij diezelfde verrichtingen heb je steeds met je achterrem geremd,
niet met je voorrem.

Maar, als je met te hoge snelheid door de bocht gaat kun je inderdaad beter je voorrem gebruiken, samen met een beetje achterrem.
Owee als je achterwiel blokkeert...
Dan ga je glijden :P
Been there, done that _O-

Ow ja, als je te lang blijft glijden ga je natuurlijk op je muil ;)
 
niks aan de hand , je zal nog wel eens vaker glijden .

motoren hebben nu eenmaal maar 2 stukjes rubber aan de weg. :}
 
Ik heb er nu 4k opzitten na het behalen van mijn rijbewijs, ook al meerdere keren gegleden. Vind het eigenlijk niet zo erg, krijg een grijns van oor tot oor en wil dan nog een keer :]
 
ik had t wel tijdens rijles bij regen, bocht om, en echt 3 putdeksels in de bocht naast elkaar, kon er niet echt meer omheen, wops daar ging mn band. niks an het handje verder, alleen je schrikt ff
 
Maak jij er dan een gewoonte van om over strepen te rijden bij slecht weer :? :P


Het zijn niet die pijlen op de weg maar van dat spul waar ze scheuren mee dichten. Dat heet bitumen of zo iets. Zo reed ik laatst door belgië over een brug met van die kronkelstrepen er op en toen bleef ik dus haken achter zo een streep met mijn voorwiel. Ik reed 120-130 km/h. Dat is geen fijn gevoel. Er lag voorheen een Metzeler op maar die heb ik vervangen door een Pilot Power. Nu ik er over na denk heb ik veel minder last van dat wegglijden en zo.
 
Ik was afgelopen weekend op de Nordschleife voor mijn 3e t/m 6e rondje ooit !!!!
Ook daar heb ik wel wat spannends meegemaakt, duidelijk te laat remmen voor dat scherpe bochtje tussen miss-hit-miss en Breidscheid.

Ik kon kiezen, of Ankers los en vast de bocht inzetten en halverwege bij het inzetten van de bocht de rem los...
OF
Rem voor de bocht los en kijken waar de bocht eindigd...(of waar ik eindig=muur)
OF
Bijremmen met achterrem om de motor te zetten in de bocht en dan met een beetje gas erop gewoon doortrekken. (Door gebrek aan ervaring te riskant!!)

Ik koos voor het eerste en het ging goed maar ik voelde me absoluut niet veilig tijdens die actie!!

------
m.a.w. ook ik ga hier zeker aan werken ;)
 
Natuurlijk kun je wel sturen en remmen tegelijk.
Wat heb je anders gedaan bij je bijzondere verrichtingen?????????
Dan doe je niets anders dan remmen in een bocht...

En bij diezelfde verrichtingen heb je steeds met je achterrem geremd,
niet met je voorrem.

Maar, als je met te hoge snelheid door de bocht gaat kun je inderdaad beter je voorrem gebruiken, samen met een beetje achterrem.
Owee als je achterwiel blokkeert...

Als ik 180 graden draai, dan rem ik nooit. Niet met mijn voorrem en niet met mijn achterrem. Ik weet niet welke bijzondere verrichtingen je nu bedoelt, waarbij je dat wel doet?

Overigens: als ik het heb over niet remmen en sturen tegelijk, dan bedoel ik niet op gecontroleerde situaties, maar op de schrik op het moment dat je te hard een bocht in gaat of als er opeens grind op de weg ligt, terwijl je in een bocht ligt. De kans dat je dan nog met beleid krachten wisselt op je achterwiel is namelijk een stuk kleiner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan