ACT routes

ZedBert

Die hard MF'er
Donateur
7 mei 2020
525
267
Over TET is van alles te vinden maar je ziet bijna niks over de ACT routes. Is dat onbekendheid want die routes zien er ook prachtig uit en zijn voor zwaardere motoren ook prima te doen. Als het gaat om over onverharde wegen door mooie omgevingen te rijden lijkt me dit een mooi alternatief voor sommige TET routes als je die in je uppie op een zware motor doet.



THIS IS ACT.

Adventure Country Tracks e.V. is a registered organization whose mission is to establish and maintain off-road routes and tracks in European countries for so-called adventure motorcycles / dual purpose bikes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stuk (deel 1) van de Italiaanse ACT gereden, leuke mix van verhard en onverhard. Prima te doen, mooie route en uitzicht
 
Interessant, met jouw CB 750 of was het onverharde droog of allemaal gravel?
 
Interessant, met jouw CB 750 of was het onverharde droog of allemaal gravel?
Transalp 700 O-)
Mix van asfalt, gravel en onverhard. Als je op de pagina van ACT kijkt krijg je een aardige indruk van de situatie per etappe en hoe zwaar of licht het is.
 
Over TET is van alles te vinden maar je ziet bijna niks over de ACT routes. Is dat onbekendheid want die routes zien er ook prachtig uit en zijn voor zwaardere motoren ook prima te doen. Als het gaat om over onverharde wegen door mooie omgevingen te rijden lijkt me dit een mooi alternatief voor sommige TET routes als je die in je uppie op een zware motor doet.
Ik ken het tis alleen jammer dat er niet een ACT route wat meer in de buurt is bv in Frankrijk maar misschien komt dat nog een keer.
 
hmm, weinig over te vinden?

 
Oke, véél te weinig dan ;) Ik wist niet dat de ACT er was totdat ik pas op facebook er iets over zag en ik vroeg me af waarom want het ziet er prachtig uit (zie idd jouw linkje). De ACT routes liggen niet om de hoek en de TET wel dus dat zal er wel veel mee te maken hebben. En misschien is er hier wat minder behoefte aan omdat de Nederlandse TET ook goed te doen is op een 200+ kg motor? Maar dat is maar een gok, ik heb nog lang niet alles gereden.
 
ik weet dat ze dit voorjaar ACT tracks in the UK aan het maken waren. Geen idee of en wanneer die gepubliceerd gaan worden.

De ACT Italy is ongelooflijk mooi en gevarieerd. Maar mijn tips:

1) Plan meer dan genoeg tijd in. Doe het nooit onder tijdsdruk.

2) neem een lichtere motor. Dat gaat toch een stuk makkelijker. 690/701/CRF250 Rally of zo. Als het in de dagen voordien geregend heeft, ga je me dankbaar zijn.

3) doe het niet alleen. Je komt haast niemand tegen op die paadjes, en er zijn stevige stukken zonder bewoonde huizen en mobiel bereik is navenant.


Voor de andere ACT's geldt bovenstaande natuurlijk nog veel meer.
 
2) neem een lichtere motor. Dat gaat toch een stuk makkelijker. 690/701/CRF250 Rally of zo. Als het in de dagen voordien geregend heeft, ga je me dankbaar zijn.
De ACT is toch juist voor zwaardere motoren? Ik begreep dat uit hun website, en dat lijkt me nu net het verschil tussen ACT en de TET. Met een lichtere zal het makkelijker zijn natuurlijk maar ik heb juist een zwaardere motor (230kg met de tank tot de nok vol nog zonder bepakking) omdat je daarmee ook flinke afstanden kunt overbruggen om er te komen. En de 1250 GS'en zijn nog een stukje zwaarder, vooral de adventures.
 
De ACT is toch juist voor zwaardere motoren? Ik begreep dat uit hun website, en dat lijkt me nu net het verschil tussen ACT en de TET. Met een lichtere zal het makkelijker zijn natuurlijk maar ik heb juist een zwaardere motor (230kg met de tank tot de nok vol nog zonder bepakking) omdat je daarmee ook flinke afstanden kunt overbruggen om er te komen. En de 1250 GS'en zijn nog een stukje zwaarder, vooral de adventures.
Klopt en ze schrijven per route/track/dag bij moeilijkheidsgraad ook dat de tracks "makkelijk" zijn en dat zal ook maar als het heeft geregend wordt het toch een ander verhaal natuurlijk en dan is het met een zwaardere motor toch ineens erg lastig.
Alleen bij dag 2 is de moeilijkheidsgraad: Easy/Medium.

Kijk maar eens naar dag 5 bijvoorbeeld dat is niet perse makkelijk zo te zien :)

 
Als het makkelijk is, dan wordt het gewoon nog wat makkelijker met een lichtere fiets.


Als ik me niet vergis, heeft het ACT Team de tracks uitgetest en er een uitgebreid filmpje over gemaakt.
Ik dacht dat minstens 1 op z'n zware motor het einde niet had gehaald.

kennelijk niet omdat het te makkelijk voor hem was.
 
We gaan het juni in de Pyreneeën uitproberen. De filmpjes die ik ervan heb gezien laten mij denken dat bij droog weer alles wel met een zware lobbes te doen is, als het nat is wordt het een ander verhaal.
 
Gaaf, en je hebt het over 'we' dus dat maakt het ook weer wat gemakkelijker. Hoeveel dagen trek je er voor uit?
 
We gaan met vieren waarvan er twee wat sneller de verharde route zullen oppakken. We gaan uit van vijf tot zes dagen afhankelijk van waar we de route beginnen. We laten onze motoren per vrachtwagen brengen en vliegen zelf naar Gerona. We komen daar al rond 9 uur in de ochtend aan en zijn dan rond 11 uur klaar om te vertrekken. We gaan dan nog richting kust en daar beginnen of rechtstreeks noord, dat scheelt uiteindelijk een dag. Waarschijnlijk maken we hem niet af tot aan de kust maar keren eerder weer oostwaarts. We willen via een stuk van RDGA en de Vercors terug rijden naar Nederland.
 
De tracks zijn niet meer gratis, helaas.
Een lidmaatschap kost 11,88euro per jaar.

ACT Croatia staat intussen wel in de startblokken.

Dus je krijgt jaarlijks wel een extra track.
 
ACT Croatia gaat van Pula tot Split, rond de 1000km met blijkbaar het hoogste percentage onverhard van alle ACT routes.
Eind december komt de film op youtube.
 
Geweldig .
Het 1e plan was van Noord naar Zuid, maar we hebben hem van Zuid naar Noord gereden.

In Santarem (dit ligt ca 75 km boven Lissabon) hebben we de motoren gehuurd. Vanuit deze lokatie zijn we naar de ACT gereden met als 1e overnachting in Alamal. Vanuit Alamal naar Braganca gereden in 3 etappes.
Prachtige route , heel divers. Elke dag een mix van offroad en asfalt. Deze asfalt weggetjest zijn ook prachtig om te rijden. Voor ons ook een beetje welkome afwisseling om "uit te rusten". De temp. was ca 30 graden met zon. De offroad gedeeltes kunnen heel inspanned zijn met deze temperaturen en voelde soms aan als topsport op de technische stukken (lage snelheid dus weinig rijwind).

Vanuit Braganca zijn we in 2 etappes terug gereden naar Santarem (meer 80% asfalt / 20% offroad). Dit waren hele lange dagen. Beter is om dit ook in 3 etappes te rijden, maar wij hadden die keuze niet vanwege verplichtingen thuis.

In deze kleine week hebben we zon 1500 km met een big smile gereden IMG-20230924-WA0005.jpg20230924_165401.jpg
 
Laatst bewerkt:
2) neem een lichtere motor. Dat gaat toch een stuk makkelijker. 690/701/CRF250 Rally of zo. Als het in de dagen voordien geregend heeft, ga je me dankbaar zijn.

3) doe het niet alleen. Je komt haast niemand tegen op die paadjes, en er zijn stevige stukken zonder bewoonde huizen en mobiel bereik is navenant.
Deze tips kan ik zeker onderschrijven
Wij kwamen in de buurt van Algoso (roman bridge) 2 Portugezen tegen die met een KTM 990 enduro niet tegen de helling op kwamen. Zij waren met 2 al een een uur bezig in de 30 plus graden en zaten er redelijk doorheen.

Vanaf de brug is een heel steil stuk met hele steile haarspelt bochten. Losse ondergrond dus weinig grip. De hoge en zware KTM had geen tractie genoeg. Met 4 hebben we de KTM omhoog gebracht.
Een prof of zeer ervaren rijder had dit wel zelf rijdend kunnen doen met een zware motor. Als je momentum kan houden in die bochten gaat het wel.
Dat is dus het lastige, zeer steile haarspeld met losse ondergrond (geen grip en max stuuruitslag). Dan ben je blij met een lagere en lichte motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan