ACT routes

Deze tips kan ik zeker onderschrijven
Wij kwamen in de buurt van Algoso (roman bridge) 2 Portugezen tegen die met een KTM 990 enduro niet tegen de helling op kwamen. Zij waren met 2 al een een uur bezig in de 30 plus graden en zaten er redelijk doorheen.

Vanaf de brug is een heel steil stuk met hele steile haarspelt bochten. Losse ondergrond dus weinig grip. De hoge en zware KTM had geen tractie genoeg. Met 4 hebben we de KTM omhoog gebracht.
Een prof of zeer ervaren rijder had dit wel zelf rijdend kunnen doen met een zware motor. Als je momentum kan houden in die bochten gaat het wel.
Dat is dus het lastige, zeer steile haarspeld met losse ondergrond (geen grip en max stuuruitslag). Dan ben je blij met een lagere en lichte motor.
Ik dacht dat de ACT routes eenvoudiger waren dan bijvoorbeeld de TET:/ Het gaat er mij om met bepakking mooie plekken te bezoeken, niet zozeer om me eens flink uit te sloven en veel risico te nemen.
 
@ ZedBert

Voor de moeilijkste stukken zijn soms alternatieve mogelijk in de ACT Portugal.

Het ligt natuurlijk ook aan je ervaring en kunde als offroad rijder in combinatie met de offroad mogelijkheden van je motor.

Als minder ervaren offroad rijder, maar wel bekend met de techniek/lichaamshouding van offroad middels trainings dag etc, schat ik het als volgt in voor een Adventure motor ;
Gemiddeld zijn de etappes 60%-70% offroad

Offroad gedeelte ( van Lissabon tot Braganca ;
  • 80% gravel wegen / onverharde wegen / hard zand met stenen / boswegen / werkwegen bij windmolens etc , allemaal met gaten en wash-outs met lichte tot matige stijging percentages. Goed te doen met een wat zwaardere offroad met wat bagage. Vereiste goede banden (bv 50/50 Mitas 07) , goede vering en rijhouding.
  • 15% als bovenstaand maar flinke wash-outs en losse stenen op steilere hellingen / hellingen met weinig tractie en soms "single tracks" . Goede motor controle (staand) en ervaring met je motor om stapvoets af te dalen en bij stijgen de motor op snelheid (momentum) te kunnen houden.
  • 5% Hele steile stukken met grote stenen en of flinke wash-outs met losse stenen / zeer krappe en steile haarspeld bochten met losse ondergrond. Must is een hele goede motor controle / ervaring offroad, In sommige gevallen is "stilvallen" zelfs niet te houden met remmen en glij je terug. Ook kom je vanuit stilstand soms niet meer omhoog (met een adventure motor+ bagage).
Kortom
De ACT gaat door een heel mooi gedeelte van Portugal. Zeker aan te bevelen. Je kan de route als basis nemen voor de mooie omgeving en alternatieven in plannen voor de meer technische stukken.
 
Hier een klein stukje op YT van de ACT Portugal
Jammer genoeg zie je op de film / fotos niet de hoogte verschillen. Het lijkt dus veel vlakker gemakkelijker dan in werkelijkheid.
Deze mannen hadden duidelijk beter eerst een cursus offroad houding moeten volgen.

 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Hier een klein stukje op YT van de ACT Portugal
Jammer genoeg zie je op de film / fotos niet de hoogte verschillen. Het lijkt dus veel vlakker gemakkelijker dan in werkelijkheid.
Deze mannen hadden duidelijk beter eerst een cursus offroad houding moeten volgen.

Nou idd,wat een gepruts...:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan