Action camera, welke zijn nu hot?

Dat is afhankelijk van de bitrate.
Als ik snel zoek, kom ik zo rond 15 MB/s uit. Elders zie ik nog 20 zelfs. Dus tussen 900-1200 MB per minuut.
Dit is aardig accuraat 👍

Ik film met mijn Hero7 Black in 4K 30FPS, sluitertijd van 1/60e van een seconde en een beeldverhouding van 16 bij 9 (cropped, en dus niet de volledige sensor met 4 bij 3 verhouding). Met deze settings gaat het over 7,005 MB/s om precies te zijn.
Schieten met 60FPS en de volledige sensor vastleggen zal dus makkelijk richting die 20 MB/s gaan.

Op het 128GB Sandisk kaartje in m'n Gopro kan ik zo'n 4 uur aan film opnemen. En tegenwoordig heb je grote, snelle kaartjes die geen fluit meer kosten, zie bijv. deze van Samsung (disclaimer: ik werk bij Kamera Express maar ik word niet betaald om deze kaart te promoten :+ ).
Kijk bij het aanschaffen van een geheugenkaart even goed naar de schrijfsnelheid, op de verpakking wordt heel vaak alleen de leessnelheid vermeldt, want dat is een hoger getal en lijkt dus sneller/beter, maar heeft in de praktijk dus geen toegevoegde waarde tijdens het filmen. Voorbeeld: die snelle Sandisk kaart waar 200MB/s ipv. 130MB/s op staat schrijft slechts 90MB/s weg, terwijl de eerder genoemde Samsung kaart de helft kost en nota bene 100MB/s weg schrijft. Meer dan genoeg dus om die 20MB/s aan data op te slaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou, voordat je 2TB vol hebt met footage moet je echt heeeeeel veel video opnemen :) En de door Monomuis genoemde 900-1200 MB per minuut klopt erg goed, en dan kom je met een 2TB al op meer dan 33 uur. Kijk even naar de Samsung T7 2TB, kan je vinden voor zo'n 165,- en is meer dan snel genoeg om vanaf te editten.

Ik heb overigens ook niet de gehele tijd de GoPro's aan, op de minder interessante stukken gaat hij uit, en met de remote heb je ze dan zo weer aan.

Dat laatste idd, ik heb de GoPro 'The Remote' erbij gekocht om snel aan en uit te kunnen zetten, bespaart me batterij en data.
 
Als je, net als ik, de Gopro op je kin hebt geplaatst is het veel gunstiger om deze aan/uit te zetten met 1 druk op de opnameknop bovenop. De Gopro in verbinding laten met The Remote via Bluetooth is uiteindelijk een stuk minder gunstig voor de accuduur.
Is de Gopro buiten handbereik gemonteerd dan is The Remote wel van toegevoegde waarde.
 
Heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het er al wel over gegaan
maar ik vind de accuduur van m'n gp7 echt om te huilen, 20min filmen ongeveer 30% eraf. (60fps en 1080)
 
Kijk bij het aanschaffen van een geheugenkaart even goed naar de schrijfsnelheid, op de verpakking wordt heel vaak alleen de leessnelheid vermeldt, want dat is een hoger getal en lijkt dus sneller/beter, maar heeft in de praktijk dus geen toegevoegde waarde tijdens het filmen. Voorbeeld: die snelle Sandisk kaart waar 200MB/s ipv. 130MB/s op staat schrijft slechts 90MB/s weg, terwijl de eerder genoemde Samsung kaart de helft kost en nota bene 100MB/s weg schrijft. Meer dan genoeg dus om die 20MB/s aan data op te slaan ;)
Op zich heb je helemaal gelijk, maar voor een GoPro hoef je geen 100MB/s schrijfsnelheid te hebben, als hij snel genoeg is dan vind ik het al snel prima. De leessnelheid is voor mij eigenlijk minstens zo belangrijk. 's Avonds alle GoPro's leeghalen duurt behoorlijk lang, dus het is wel prettig als dat redelijk snel gaat.

Heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het er al wel over gegaan
maar ik vind de accuduur van m'n gp7 echt om te huilen, 20min filmen ongeveer 30% eraf. (60fps en 1080)

Klopt! Alle GoPro's vreten erg snel door de accu's heen, dus zorg dat je er genoeg hebt.
 
Heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het er al wel over gegaan
maar ik vind de accuduur van m'n gp7 echt om te huilen, 20min filmen ongeveer 30% eraf. (60fps en 1080)

Maar de kwaliteit is top! Mijn Drift Ghost Xl kan in 1080@30 fps ongeveer 9 uur filmen voor de batterij leeg is. Maar de beeldkwaliteit is een stuk minder dan dat van de GoPro 7. Mijn Ghost 4K en XL Pro (ook 4K) doen ongeveer 5 uur ofzo in die stand en dan is de kwaliteit wel beter, maar nog steeds niet vergelijkbaar met GoPro ivm lagere bitrate. Volgens mij is dat zo rond 30-37 Mbit top, terwijl dat van GoPro x2, x3 , x4 is afhankelijk van model. Hoe hoger de bitrate, hoe meer details. Maar voor mij is het prima, ik kan filmen wat ik er mee wil en hoef me niet druk te maken om de accu.
 
Ik denk dat je bij GoPro gewoon niet eronderuit komt om meerdere accu's aan te schaffen als je geen "last" wilt hebben van het e.e.a. Het geluk met mijn 64gb kaartje is dat deze net zo snel vol is als dat de batterij leeg is. Als je 4k 30fps filmt, en je wilt de hele dag kunnen filmen (en je SD-kaart laat dat ook toe), dan kun je beter 2-3 accu's in totaal hebben. De oplossing voor de hoge kosten voor de accu's (en GoPro überhaupt) is het kopen tijdens een Black Friday deal. Mijn hele GoPro-toestand kostte vele malen minder dan wat het nu zou zijn (GoPro Hero 9, Media Mod, 2 extra accu's + oplaadgeval, SD-kaart) omdat ik dit tijdens een Black Friday besteld heb (denk dat ik zo'n €150 bespaard heb).

Als je motor wilt rijden en niet een te bulkie geval van GP aan je helm wilt hebben, is de nieuwe GoPro Hero 11 mini een oplossing. Enige probleem bij die mini (en de oude session): batterij is niet vervangbaar. Dus dan is een powerbank (welke wel vele malen goedkoper is dan accu's) een betere oplossing, al heb je dan wel een kabel toestand waarmee je om moet kunnen gaan.
 
Ik begreep van GoPro en een andere website omtrent camera's dat die schrijfsnelheid wel nodig is als je 4K gaat opnemen.

100 MByte per seconde is 6 GByte per minuut wat het kaartje zou kunnen wegschrijven, en de GoPro doet grofweg zo'n 1 GByte per minuut zoals hierboven ook is genoemd, en dat komt niet boven de 20 MByte per seconde uit.

GoPro geeft zelf aan dat je een SD kaartje V30 of een U3 rating nodig hebt, en dat is slechts 30 MByte per seconde.

Kijk hier maar: https://gopro.com/help/articles/block/microSD-Card-Considerations?sf96806377=1
 
Ik begreep van GoPro en een andere website omtrent camera's dat die schrijfsnelheid wel nodig is als je 4K gaat opnemen.

De bitrate is 100-120 Mbit, omdat om te zetten naar megabyte moet je dat door 8 delen.
Een kaartje die 15 megabyte per seconde kan wegschrijven is snel zat. In theorie dan. In de praktijk zou ik wel een kaartje kopen die sneller is dan dat.
 
Hoe is de windruis gevoeligheid eigenlijk met die mediamod? Als ik mijn GoPro 8 zo op het stuur vanmijn motor monteer, dan hoor je echt niets anders dan wind, zelfs achter het scherm. Ik heb daarvoor zo'n schuimrubber hoesje gekocht, en dat helpt een hoop, alleen vermoed ik dat ik daardoor overhittingsproblemen krijg. Dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat met die mediamod is.
 
Hoe is de windruis gevoeligheid eigenlijk met die mediamod? Als ik mijn GoPro 8 zo op het stuur vanmijn motor monteer, dan hoor je echt niets anders dan wind, zelfs achter het scherm. Ik heb daarvoor zo'n schuimrubber hoesje gekocht, en dat helpt een hoop, alleen vermoed ik dat ik daardoor overhittingsproblemen krijg. Dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat met die mediamod is.
Ik gebruik de Hero 9 met Media Mod in mijn video's (met pop filter). Afhankelijk van waar de wind op je helm beland, is het nog enigszins te doen, of wordt het dramatisch. Momenteel gebruik ik van de Media Mod de microfoon achterop, om te voorkomen dat heel veel wind op de microfoon/pop filter terecht komt.


Het beste is een externe microfoon erop aansluiten, maar daar heb ik wat probleempjes mee (de vraag is of dat aan de microfoon ligt, of aan de mod zelf), maar dit is ook afhankelijk van waar je em voor gebruikt. Microfoon in rugzak voor het uitlaat geluid is het beste, achterste microfoon van de media mod staat op nr. 2, en de rest komt erna maar wel met flink wat windruis.

Side note: die Media Mod komt met één pop filter. Die dingen zijn nergens te krijgen, dus als je em verliest moet je een geheel nieuwe media mod kopen OF zelf beunen. Gewoon een FYI.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de GoPro11 binnen en vandaag een testritje gedaan (nu het eindelijk mooi weer is)

Ik sta redelijk versteld van de mogelijkheden, van resolutie, tot bitrate, tot hoe wijd het scherm is bepalen.

Ik twijfel een beetje tussen normaal (5.3k 30fps) en Activity (4k 60fps). Zijn er wat mensen die hier wat over kunnen vertellen? Het is imho beide mooi, maar heb bijvoorbeeld het idee dat een 5.3k niet op een normale monitor kan afspelen.

Heeft 60 uberhaupt zin?
 
Daar zijn denk ik de meningen een beetje over verdeeld. Bij bewegingen waarbij snelheid een rol speelt, zoals bij motorrijden, is onscherpte belangrijker om de snelheid weer te geven dan een hogere FPS. Bij een hoge FPS is de sluitertijd korter, en dat heeft veel scherpere beelden. Het mooiste is eigenlijk 30 FPS met een ND filter en een handmatige sluitertijd, dat geeft veruit het beste gevoel van snelheid. (ik ben helaas mijn PolarPro setje verloren, nog vrijwel niets mee gedaan, baal ik nog steeds van dus moet een nieuwe kopen :))

Ander nadeel van hoge FPS is de bitrate, de GoPro doet maximaal 100MBit, en dat maakt niet uit of je 30 of 60 FPS gebruikt, dus als er veel bewegingen zijn in het beeld, dan is bij 30 FPS de kwaliteit per frame hoger dan bij 60FPS.

Maar ga gewoon lekker rijden en er mee experimenteren, en kijk welke setting jou het beste bevalt.
 
Even ter vergelijking, het gevoel is bij het eerste plaatje dat het vrij snel gaat. Ik denk dat de motoren op de onderste foto veel sneller gaan, maar dat gevoel heb ik helemaal niet bij de foto.

1664639059632.png


1664638995095.png
 
Interessant topic om te lezen.

Ik snap alleen niet zo goed waarom jullie zoveel accu's etc nodig hebben. Je kan toch een simpele usb aansluiting maken aan je accu? Kan je altijd bijladen tijdens het rijden 😊

(Tenzij je alleen een helm camera hebt, dan is het misschien lastig 😁)
 
Daar zijn denk ik de meningen een beetje over verdeeld. Bij bewegingen waarbij snelheid een rol speelt, zoals bij motorrijden, is onscherpte belangrijker om de snelheid weer te geven dan een hogere FPS. Bij een hoge FPS is de sluitertijd korter, en dat heeft veel scherpere beelden. Het mooiste is eigenlijk 30 FPS met een ND filter en een handmatige sluitertijd, dat geeft veruit het beste gevoel van snelheid. (ik ben helaas mijn PolarPro setje verloren, nog vrijwel niets mee gedaan, baal ik nog steeds van dus moet een nieuwe kopen :))

Ander nadeel van hoge FPS is de bitrate, de GoPro doet maximaal 100MBit, en dat maakt niet uit of je 30 of 60 FPS gebruikt, dus als er veel bewegingen zijn in het beeld, dan is bij 30 FPS de kwaliteit per frame hoger dan bij 60FPS.

Maar ga gewoon lekker rijden en er mee experimenteren, en kijk welke setting jou het beste bevalt.
Even ter vergelijking, het gevoel is bij het eerste plaatje dat het vrij snel gaat. Ik denk dat de motoren op de onderste foto veel sneller gaan, maar dat gevoel heb ik helemaal niet bij de foto.

Bekijk bijlage 1809442

Bekijk bijlage 1809441
Amen! Kwaliteit wordt nooit bepaald door FPS, maar door de grootte/gevoeligheid van de sensor. Afijn dat is weer een hele andere discussie.

Beweging in je video geeft de kijker meer het gevoel van snelheid: het ziet er natuurlijker uit. Meer scherpte dankzij een combinatie van een x aantal FPS met een snelle sluitertijd zorgt voor scherpte van voor tot achter, en dat is onnatuurlijk (wij zien ook niet alles tegelijkertijd scherp met onze ogen).

Als je de settings zelf beheerst en de vuistregel in acht neemt dat je sluitertijd het dubbele is van je FPS dan krijg je dit effect zo natuurlijk mogelijk (films en series worden ook zo opgenomen). De resolutie kan 4K zijn, 5.2K of 480p. Zolang je de volgende settings voor FPS/shutterspeed aanhoudt:

- 25fps = 1/50e sluitertijd
- 30fps = 1/60e sluitertijd
- 60fps = 1/120e sluitertijd
- 120fps = 1/240e sluitertijd
- etc

Omdat je nu zelf gaat bepalen hoe lang de sluiter open staat kan dat bij lagere FPS betekenen dat voor overbelichting gaat zorgen, en daar komen dus die grijsfilters (ND-filters) die je over je GoPro schuift/klikt van pas. Met een ND32 en ND64 kun je in Nederland met bewolkt en (extreem) zonnig weer prima opnames maken zonder last te krijgen van overbelichting.
Het tegenovergestelde is dan natuurlijk ook gelijk dat wanneer je bijvoorbeeld een tunnel in rijdt je beeld aardedonker blijft, daar heb je met de automatische settings dus geen last van, dan schiet de sluitertijd heen en weer om de juiste belichting te krijgen, ten koste van je motion blur.

Het loont naar mijn mening om voor de mooie ritjes dit soort settings toe te passen, gebruik je de Gopro puur als Dashcam voor woon/werk verkeer dan is misschien de auto-stand beter, want: korte sluitertijd = beeld bevriezen = kentekens altijd kunnen lezen. Bij motion blur mag je hopen dat een kenteken van een andere weggebruiker er leesbaar op staat ;)

Dit is misschien nog een interessante video waarin de settings worden uitgelegd (in het Engels) door een motorvlogger:

 
Interessant topic om te lezen.

Ik snap alleen niet zo goed waarom jullie zoveel accu's etc nodig hebben. Je kan toch een simpele usb aansluiting maken aan je accu? Kan je altijd bijladen tijdens het rijden 😊

(Tenzij je alleen een helm camera hebt, dan is het misschien lastig 😁)
Klopt helemaal! Maar ik vind het ook leuk om met meerdere camera's tegelijkertijd te rijden, op mijn motor reed ik afgelopen zomer met een Hero 9, 10 en een Max, en dan heb ik niet genoeg USB aansluitingen.
 
Klopt helemaal! Maar ik vind het ook leuk om met meerdere camera's tegelijkertijd te rijden, op mijn motor reed ik afgelopen zomer met een Hero 9, 10 en een Max, en dan heb ik niet genoeg USB aansluitingen.
Ik heb ze voorbij zien komen met 2 aansluitingen sowieso. Dan moet je af en toe switchen tussendoor😊
 
Jemig jullie zitten duidelijk diep in die materie, mijn complimenten :+

Ik heb een test ritje gedaan vandaag met een GP11, 4K 60FPS en daarna geedit met Filmora Wondershare (bitrate 100K)


Mijn idee is vanaf morgen deze setting te hanteren (ik ga duizenden kilometers rondrijden in de Balkan). Als er nog tips zijn hoor ik ze graag, wel simpele tips graag :)

EDIT: geen idee waarom dit filmpje niet werkt, maar als je hem via Youtube start zie je de kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Jemig jullie zitten duidelijk diep in die materie, mijn complimenten :+

Ik heb een test ritje gedaan vandaag met een GP11, 4K 60FPS en daarna geedit met Filmora Wondershare (bitrate 100K)


Mijn idee is vanaf morgen deze setting te hanteren (ik ga duizenden kilometers rondrijden in de Balkan). Als er nog tips zijn hoor ik ze graag, wel simpele tips graag :)

EDIT: geen idee waarom dit filmpje niet werkt, maar als je hem via Youtube start zie je de kwaliteit.
Dat ziet er inderdaad prima uit! En werkt bij mij ook prima in MF.

Ik denk dat de beste tip op dit moment is om er gewoon mee aan de gang te gaan, en dan kom je er vanzelf wel achter wat jij het mooiste en beste vindt.

Twee dingen die ik je mee zou willen geven:
  • Zorg dat het beeld netjes horizontaal is, hij zit nu een beetje gekanteld en ik vind dat altijd onprettig om naar te kijken.
    1664691298539.png
  • Experimenteer ook met de plaats waar je de GoPro monteert, ik vind op het voorspatbord een mooie plek zoals hieronder. (Gavia pas in Italië, aanrader! :) ) En persoonlijk vind ik op de kin mooier dan naast de helm.
    1664691510195.png
 
Jemig jullie zitten duidelijk diep in die materie, mijn complimenten :+

Ik heb een test ritje gedaan vandaag met een GP11, 4K 60FPS en daarna geedit met Filmora Wondershare (bitrate 100K)


Mijn idee is vanaf morgen deze setting te hanteren (ik ga duizenden kilometers rondrijden in de Balkan). Als er nog tips zijn hoor ik ze graag, wel simpele tips graag :)

EDIT: geen idee waarom dit filmpje niet werkt, maar als je hem via Youtube start zie je de kwaliteit.
Ga nu lekker de rit maken met je huidige settings op je nieuwe Gopro: alles is gemonteerd en werkt, prima!

Maar als je straks terug bent zou ik me inlezen in de materie en hoe je zo'n ND filter (een zonnebril als het ware) voor je Hero11 moet gebruiken. Het terugkijken van die mooie ritjes wordt dan een nog groter plezier :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan