Adapter momentsleutel (1/4 naar 3/8 en 1/2)

fietske

MF'er
22 nov 2017
57
3
Hi,

Ik ga binnenkort zelf voor het eerst m'n olie, oliefilter en bougies wisselen. Daarvoor heb ik gereedschap gekocht:

'Lichte' momentsleutel (6-30nm) 1/4 aansluiting
'Zware' momentsleutel (28-210nm) 1/2 aansluiting met adapter naar 3/8
Behoorlijk complete doppensleutelset
Bougiessleutelset (cardandoppen), allen 3/8

De drie zaken zet ik uiteraard graag vast op het juiste moment.

Carterplug: 43Nm
Oliefilter: 17Nm
Bougies: 10Nm

Om de Carterplug vast te zetten kan ik de zware momentsleutel gebruiken i.c.m. de 17mm 1/2 dop die in de doppensleutelset zit. Geen probleem.
Om de oliefilter (voorzien van 17mm aansluiting) juist vast te zetten, ga ik de lichte momentsleutel gebruiken i.c.m. de 17mm 1/2 dop, maar die passen natuurlijk niet op elkaar.
Voor de bougies gebruik ik ook de lichte momentsleutel, maar dan met de 16mm 3/8 cardandopdop uit de bougiesleutelset.

Wat is de oplossing om de lichte momentsleutel te kunnen gebruiken?

Adapter van 1/4 naar 1/2 + adapter van 1/4 naar 3/8? Simple as that?
Of een aparte 17mm en 16mm dop met 1/4 aansluiting aanschaffen?

Wellicht denk ik te moeilijk, maar ik wil het even checken voordat ik de olie uit m'n motor laat lopen *D
 
Laatst bewerkt:
Iets zegt me dat TS een theoretische opleiding heeft en een kantoorbaan. No offense. Zoals gezegd; adapters kunnen maar je hebt voor dit soort klussen (mits enig gevoel voor techniek) echt geen momentsleutel nodig.
 
Als kantoorpik die toch ook zelf wat wilt sleutelen snap ik de TS helemaal. De fabrikant schrijft een mooi wphb en noemt daar diverse aanhaalmomenten, lekker makkelijk toch?

Er zijn hier trouwens zat topics van sleutelaars “met kolenschuppen” en “zonder gevoel” die alle schroefdraad kapot trekken, waarop veel van bovenstaande “sleutelgoden” honend lopen te zeuren over domme sleutelblunders. Had dan een momentsleutel gebruikt/wphb gelezen...

Zelf draai ik “niet kritische” zaken als oliefilter en carterplug ook vast op gevoel - boehoe als er een drupje olie lekte - maar ketting stellen en achteras vastzetten is toch echt wel met de momentsleutel.
 
Als kantoorpik die toch ook zelf wat wilt sleutelen snap ik de TS helemaal. De fabrikant schrijft een mooi wphb en noemt daar diverse aanhaalmomenten, lekker makkelijk toch?

Er zijn hier trouwens zat topics van sleutelaars “met kolenschuppen” en “zonder gevoel” die alle schroefdraad kapot trekken, waarop veel van bovenstaande “sleutelgoden” honend lopen te zeuren over domme sleutelblunders. Had dan een momentsleutel gebruikt/wphb gelezen...
Andersom juist ook zag ik pas.. blijven draaien met de momentsleutel en dan de fijne boutjes van een kleppendeksel stukdraaien.
"Ja, hij klikte niet". _O-

Gevoel en materiaalkennis is alles.
Draai je in aluminium, staal, lange, korte draad, een carterdeksel of achterwiel moer. :Y
 
Weet niet hoeveel je met de hand draait maar bij mijn Kawa moet oliefilter op 32NM maar ook dat zal wel niet kloppen in het officiele werkplaatshandboek.
En wat als ie op 20Nm zit? Dan draait ie er gelijk af?
Man man wat een discussie is dit aan het worden.

Pak een luchttol, 600Nm erop, zit ie goed vast....

Je hebt aanhaalmomenten, maar ook dicht is dicht. Het is geen schroefverbinding waar een serieuze belasting op komt.
 
En wat als ie op 20Nm zit? Dan draait ie er gelijk af?
Man man wat een discussie is dit aan het worden.

Pak een luchttol, 600Nm erop, zit ie goed vast....

Je hebt aanhaalmomenten, maar ook dicht is dicht. Het is geen schroefverbinding waar een serieuze belasting op komt.
Moet je wel een momentsleutel hebben want anders weet je niet dat die op 20nm zit.
 
Adapter van 1/4 naar 1/2 + adapter van 1/4 naar 3/8? Simple as that?
Of een aparte 17mm en 16mm dop met 1/4 aansluiting aanschaffen?

Wellicht denk ik te moeilijk, maar ik wil het even checken voordat ik de olie uit m'n motor laat lopen *D

Bij gebrek aan passend gereedschap heb ik wel eens een m8 boutje met moer door een 1/2 dop gedaan, zodat er een kleine momentsleutel met dop 13 op kon zetten. Niet ideaal, het werkte wel.
 
Met de momentsleutels van HBM (er van uit gaande dat dit degene zijn die jij hebt gekocht) zou ik wel even rekening houden dat deze soms niet "klikken" niet op het bereikte moment.
Stom geklets heb die moment sleutels ook en ze klikken gewoon als je het ingestelde moment bereikt.
Mischien ben je doof en hoor je het niet?
 
Veel dank voor alle reacties, tips & tricks!

Dat van een beetje olie op de ring en dubbelchecken dat de oude ring niet achter is gebleven en het niet wegzetten van een momentsleutel op spanning wist ik, maar dank jullie voor de tips!

Het is volgens mijn Haynes manual (en dubbelchecken via Google) echt 43Nm voor de carterplug, maar ik zie (hier en via Google) ook veel mensen zeggen dat ze hem op gevoel aandraaien.

Ik heb de momentsleutels (AOK en BGS) en het andere gereedschap gekocht met het idee: Ik ga mooi alles volgens 't boekje doen *D.


Mijn vraag ging over de oliefilter (en de bougies). Als ik hem op het precieze moment wil aandraaien, moet ik daarvoor een adapter hebben aangezien de lichte momentsleutel met z'n 1/4 aansluiting niet direct op de 1/2 17mm dop past die op de oliefilter zal gaan. Hetzelfde voor de 16mm dop op de bougies. Of dus doppen met 1/4 aansluiting.

Hmm oke; de een heeft het niet zo op adapters, de ander vind het prima. Ik zal of een 17mm (en 16mm diepe) 1/4 dop moeten kopen, of een adapter die van 1/4 naar 1/2 gaat en 1/4 naar 3/8 gaat.

Meerdere adapters op elkaar niet doen, got it.
Een vriend van me zet altijd met een stiftje een markering op het aangedraaide deel en waar hij op zit, zodat hij om de zoveel tijd even kan checken of de boel nog op z'n plek zit.


Conclusie zover:
Het liefst gebruik ik een adapter voor de bougies, omdat ik anders die speciale bougie-dop/sleutelset niet kan gebruiken.
Voor de oliefilter zou ik een 17mm 1/4 dop kunnen gaan kopen.
Met de hand op gevoel aandraaien zou prima kunnen, maar nu ik het gereedschap toch in huis heb, wil ik er uiteraard graag gebruik van maken.
Of je neemt een k&n oliefilter voorop zit een 17 mm bour draait je zo je oliefilter mee vast en later weer los.
Geen gezeik met speciale olie filter adapters
 
Dit zoek je dus ,een set adapters handig en in mooi opbergdoosje .
Succes ermee met je klus.
 

Bijlagen

  • IMG_7869.PNG
    IMG_7869.PNG
    329,2 KB · Weergaven: 11
  • IMG_7870.PNG
    IMG_7870.PNG
    76,4 KB · Weergaven: 11
Als kantoorpik die toch ook zelf wat wilt sleutelen snap ik de TS helemaal. De fabrikant schrijft een mooi wphb en noemt daar diverse aanhaalmomenten, lekker makkelijk toch?

Er zijn hier trouwens zat topics van sleutelaars “met kolenschuppen” en “zonder gevoel” die alle schroefdraad kapot trekken, waarop veel van bovenstaande “sleutelgoden” honend lopen te zeuren over domme sleutelblunders. Had dan een momentsleutel gebruikt/wphb gelezen...

Zelf draai ik “niet kritische” zaken als oliefilter en carterplug ook vast op gevoel - boehoe als er een drupje olie lekte - maar ketting stellen en achteras vastzetten is toch echt wel met de momentsleutel.
Totdat jij een keer een topic opent helup,ik heb me olieaftap plug/ carterplug te hard aangedraaid en nu is het stuk wat nu .
Kan ook he.
Bij goed werken hoort erna geen drupje olie meer eruit te lekken.
Dat slaat nergens op .
Dat geklets dat een wphb niet klopt wat erin staat is not done.
De fabrikant van betreffende motorfiets heeft dit niet voor niks bedacht die aanhaal momenten van bouten en moeren.
Of doen ze dit voor de show? Zeg het maar.

Oja topic starter vergeet niet koperen ring te vervangen bij je olieaftap plug/carterplug.
Moet ook nog.
Geen idee 12 of 14 mm.
 
Stom geklets heb die moment sleutels ook en ze klikken gewoon als je het ingestelde moment bereikt.
Mischien ben je doof en hoor je het niet?

Ik heb een 1/4 momentsleutel van hbm, maar erg betrouwbaar vind ik hem niet.
Soms klikt hij inderdaad niet bij het ingestelde aanhaalmoment en hij klikt nooit terug. Dus de kop blijft in de geklikte stand staan. Deze moet je dan zelf terug duwen. |(
Als ik precies wil werken pak ik dan liever een buisje van een halve meter met een veerunster dan de hbm momentsleutel.
 
Stom geklets heb die moment sleutels ook en ze klikken gewoon als je het ingestelde moment bereikt.
Mischien ben je doof en hoor je het niet?
Ja inderdaad ik had toen oordoppen in bedenk ik me, en heel hard radio aan. Vandaar dat alles afbreekt :+

Het is toch maar net wat je ervaring er mee is. Ik deel mijn ervaring, maar kom een keertje langs zou ik zeggen kan je het zelf zien horen. En vergeet je gehoorapparaat niet mee te nemen!
 
Ja inderdaad ik had toen oordoppen in bedenk ik me, en heel hard radio aan. Vandaar dat alles afbreekt :+

Het is toch maar net wat je ervaring er mee is. Ik deel mijn ervaring, maar kom een keertje langs zou ik zeggen kan je het zelf zien horen. En vergeet je gehoorapparaat niet mee te nemen!
Als hij kapot is moet je hem weggooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Terug
Bovenaan Onderaan