Adapter momentsleutel (1/4 naar 3/8 en 1/2)

fietske

MF'er
22 nov 2017
57
3
Hi,

Ik ga binnenkort zelf voor het eerst m'n olie, oliefilter en bougies wisselen. Daarvoor heb ik gereedschap gekocht:

'Lichte' momentsleutel (6-30nm) 1/4 aansluiting
'Zware' momentsleutel (28-210nm) 1/2 aansluiting met adapter naar 3/8
Behoorlijk complete doppensleutelset
Bougiessleutelset (cardandoppen), allen 3/8

De drie zaken zet ik uiteraard graag vast op het juiste moment.

Carterplug: 43Nm
Oliefilter: 17Nm
Bougies: 10Nm

Om de Carterplug vast te zetten kan ik de zware momentsleutel gebruiken i.c.m. de 17mm 1/2 dop die in de doppensleutelset zit. Geen probleem.
Om de oliefilter (voorzien van 17mm aansluiting) juist vast te zetten, ga ik de lichte momentsleutel gebruiken i.c.m. de 17mm 1/2 dop, maar die passen natuurlijk niet op elkaar.
Voor de bougies gebruik ik ook de lichte momentsleutel, maar dan met de 16mm 3/8 cardandopdop uit de bougiesleutelset.

Wat is de oplossing om de lichte momentsleutel te kunnen gebruiken?

Adapter van 1/4 naar 1/2 + adapter van 1/4 naar 3/8? Simple as that?
Of een aparte 17mm en 16mm dop met 1/4 aansluiting aanschaffen?

Wellicht denk ik te moeilijk, maar ik wil het even checken voordat ik de olie uit m'n motor laat lopen *D
 
Laatst bewerkt:
43NM voor een carterplug 🥶 dan hoop ik dat je een stalen carter hebt... lijkt mij overkill en killing. Ik draai een plug met een kleine ratel vast tot aanslag, en dan een 1/8slag vast zat, dit na een ervaring van een uitgelopen draad.
Oliefilter, handvast, en een 1/4slag, prima.
Bougies, lijkt me prima, 10-12 mn die dingen worden vaak te vast gezet.( staat ook een montage schema op het doosje)

Vwbt de momentsleutel, hoe minder overgangen, hoe preciezer. Dus het liefst direct op de sleutel. zonder adapter.
 
Hi,

Ik ga binnenkort zelf voor het eerst m'n olie, oliefilter en bougies wisselen. Daarvoor heb ik gereedschap gekocht:

'Lichte' momentsleutel (6-30nm) 1/4 aansluiting
'Zware' momentsleutel (28-210nm) 1/2 aansluiting met adapter naar 3/8
Behoorlijk complete doppensleutelset
Bougiessleutelset (cardandoppen), allen 3/8

De drie zaken zet ik uiteraard graag vast op het juiste moment.

Carterplug: 43Nm
Oliefilter: 17Nm
Bougies: 10Nm

Om de Carterplug vast te zetten kan ik de zware momentsleutel gebruiken i.c.m. de 17mm 1/2 dop die in de doppensleutelset zit. Geen probleem.
Om de oliefilter (voorzien van 17mm aansluiting) juist vast te zetten, ga ik de lichte momentsleutel gebruiken i.c.m. de 17mm 1/2 dop, maar die passen natuurlijk niet op elkaar.
Voor de bougies gebruik ik ook de lichte momentsleutel, maar dan met de 16mm 3/8 cardandopdop uit de bougiesleutelset.

Wat is de oplossing om de lichte momentsleutel te kunnen gebruiken?

Adapter van 1/4 naar 1/2 + adapter van 1/4 naar 3/8? Simple as that?
Of een aparte 17mm en 16mm dop met 1/4 aansluiting aanschaffen?

Wellicht denk ik te moeilijk, maar ik wil het even checken voordat ik de olie uit m'n motor laat lopen *D
als ik jou was aparte dop 17/16 met 1/4 aansluiting
maar pas op een momentsleutel is niet zaligmakend
 
de meeste 1/4 doppen gaan maar tot 12 , misschien een keer 14.
er zijn setjes waar alles 6 de verlopen inzitten.

Een oliefilter kan je ook handvast draaien, hoewel dat natuurlijk ook door meerdere factoren beinvloed kan worden hoe strak dat zit, maar een droog filter waar je met een droge hand goed grip op hebt kan je vast genoeg draaien, wel ietsje olie op de rubberen ring draaien en controleren of de rubberen ring van het oude filter niet per ongeluk ergens achter blijft.
bij sommige motoren kan je het filter niet met de hand aandraaien.

je kan ook overwegen een oliefilter dop te kopen maar dan lukt dat nog niet op moment zonder adapter.

en wat eerder genoemd is, ik vind die 43 Nm gevoelsmatig ook nogal hoog, om over olie op de schroefdraad te gaan klagen laat ik aan anderen over ;)
 
Heb ooit een setje gekocht bij ik denk Gamma om te kunnen wisselen tussen 1/4, 3/4, en 1/2. Qua moment sleutels altijd ontlasten, nooit opgespannen wegzetten. En ik test ze ook eerst voor delicate/dure dingetjes. In de bankschroef (horizontaal) en gewichtje eraan, met wieltje aan muur, koordje, en bekend gewicht eraan Kost een paar euro in eenmalige setup, maar kan precies meten waar de sleutel klikt. Gisteren twee TPMS sensoren op velgen gezet, vraagt vrij precies 6.5Nm. Vandaag banden erop, en perfect
 
Laatst bewerkt:
Heb ooit een setje gekocht bij ik denk Gamma om te kunnen wisselen tussen 1/4, 3/4, en 1/2. Qua moment sleutels altijd ontlasten, nooit opgespannen wegzetten. En ik test ze ook eerst voor delicate/dure dingetjes. In de bankschroef (horizontaal) en gewichtje eraan, met wieltje aan muur, koordje, en bekend gewicht eraan Kost een paar euro in eenmalige setup, maar kan nu precies meten waar de sleutel klikt. Gisteren twee TPMS sensoren op velgen gezet, vraagt vrij precies 6.5Nm. Vandaag banden erop, en perfect
heb zelf ook een controle / ijk gereedschap gemaakt voor het instellen van momentsleutel .
 
Met de momentsleutels van HBM (er van uit gaande dat dit degene zijn die jij hebt gekocht) zou ik wel even rekening houden dat deze soms niet "klikken" niet op het bereikte moment.
 
43NM voor een carterplug 🥶 dan hoop ik dat je een stalen carter hebt... lijkt mij overkill en killing. Ik draai een plug met een kleine ratel vast tot aanslag, en dan een 1/8slag vast zat, dit na een ervaring van een uitgelopen draad.
Oliefilter, handvast, en een 1/4slag, prima.
Bougies, lijkt me prima, 10-12 mn die dingen worden vaak te vast gezet.( staat ook een montage schema op het doosje)

Vwbt de momentsleutel, hoe minder overgangen, hoe preciezer. Dus het liefst direct op de sleutel. zonder adapter.
Want alle carterpluggen hebben dezelfde maat als die van jou...? Die van mij moet ook op 40nm.
 
Want alle genoemde momenten in boeken zijn waar en er staan geen fouten in, en dus maar rücksichtslos vastdraaien? Ervaring leert gewoon dat je voorzichtig moet zijn…
Zo kan je elk krom argument recht lullen. :')

Als iemand een technische vraag heeft:
MF: RTFM, DEALER, SPECIALIST!!!!
ook MF: je moet je innerlijke jolanda gevoel volgen met techniek want alles in het wphb moet je aannemen als foutief.
 
Met de momentsleutels van HBM (er van uit gaande dat dit degene zijn die jij hebt gekocht) zou ik wel even rekening houden dat deze soms niet "klikken" niet op het bereikte moment.

Dan moet je er eerst even mee ratelen de andere kant op.

heb zelf ook een controle / ijk gereedschap gemaakt voor het instellen van momentsleutel .


Want alle genoemde momenten in boeken zijn waar en er staan geen fouten in, en dus maar rücksichtslos vastdraaien? Ervaring leert gewoon dat je voorzichtig moet zijn…
Wat een fucking trammelant met die momentsleutels...
 
En als je het lijstje ziet wat hij daarvoor allemaal gekocht heeft... 🤨🤔
Ik snap wat je bedoelt, zelf zou ik een momentsleutel gebruiken voor de carterplug, de andere twee op gevoel/met de hand.
Aan de andere kant, helemaal top dat hij momentsleutels wilt gaan gebruiken, want dat ik toch wel slim en verrekte handig. Soms is de uitdaging nog om ze goed te gebruiken.
 
De TS-er heeft volgens mij vooral een zorg rondom z'n oliefilter.
Dan 'men' het topic vervuilt rondom het 'hoge' aanhaalmoment van de carterplug is wat anders.
@fietske als het zo'n soort oliefilter is, aanspannen met de hand nadat je de o-ring hebt ingewreven met wat motorolie.
1623396858752.png
 
Wat is de oplossing om de lichte momentsleutel te kunnen gebruiken?

Adapter van 1/4 naar 1/2 + adapter van 1/4 naar 3/8? Simple as that?
Of een aparte 17mm en 16mm dop met 1/4 aansluiting aanschaffen?
Jep, gewoon wat adaptertjes kopen. En dan met een helder hoofd nadenken wat je wel en niet moet combineren. Geen 1/2 naar 3/8 naar 1/4 erop zetten, dan trek je de laatste kapot.

Volgens mij kun je met 3 adaptertjes een heel eind komen. Meer heb ik er ook niet.
 
Veel dank voor alle reacties, tips & tricks!

Dat van een beetje olie op de ring en dubbelchecken dat de oude ring niet achter is gebleven en het niet wegzetten van een momentsleutel op spanning wist ik, maar dank jullie voor de tips!

Het is volgens mijn Haynes manual (en dubbelchecken via Google) echt 43Nm voor de carterplug, maar ik zie (hier en via Google) ook veel mensen zeggen dat ze hem op gevoel aandraaien.

Ik heb de momentsleutels (AOK en BGS) en het andere gereedschap gekocht met het idee: Ik ga mooi alles volgens 't boekje doen *D.


Mijn vraag ging over de oliefilter (en de bougies). Als ik hem op het precieze moment wil aandraaien, moet ik daarvoor een adapter hebben aangezien de lichte momentsleutel met z'n 1/4 aansluiting niet direct op de 1/2 17mm dop past die op de oliefilter zal gaan. Hetzelfde voor de 16mm dop op de bougies. Of dus doppen met 1/4 aansluiting.

Hmm oke; de een heeft het niet zo op adapters, de ander vind het prima. Ik zal of een 17mm (en 16mm diepe) 1/4 dop moeten kopen, of een adapter die van 1/4 naar 1/2 gaat en 1/4 naar 3/8 gaat.

Meerdere adapters op elkaar niet doen, got it.
Een vriend van me zet altijd met een stiftje een markering op het aangedraaide deel en waar hij op zit, zodat hij om de zoveel tijd even kan checken of de boel nog op z'n plek zit.


Conclusie zover:
Het liefst gebruik ik een adapter voor de bougies, omdat ik anders die speciale bougie-dop/sleutelset niet kan gebruiken.
Voor de oliefilter zou ik een 17mm 1/4 dop kunnen gaan kopen.
Met de hand op gevoel aandraaien zou prima kunnen, maar nu ik het gereedschap toch in huis heb, wil ik er uiteraard graag gebruik van maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan