Adventure motor advies gevraagd ivm lengte

Langemakki

Rookie
28 sep 2019
5
6
Ik ben op zoek naar aanbevelingen voor een motor.

Ik ben van plan een Adventure motor (type Parijs Dakar) te gaan kopen.
Mijn lengte is 2.00 met vrij lange benen en ik moet wel lekker zitten zonder elke keer zijn benen te moeten strekken of pijn in mijn benen/rug.

Daarnaast speelt het totaal gewicht (200 kilo) van ons beiden ook nog een rol want als ik 3 koffers met inhoud meetel dan kom je toch snel op een totaal gewicht van 250/275 kilo uit. Is dat mogelijk met een Adventure?

Ik ben er nog niet uit of het nieuw of gebruikt gaat worden. Met betrekking tot budget heb ik nog geen limiet.
Dit hangt af van de motor of deze direct bevalt.

Wie rijdt er zo'n motor, is lang en wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt!
 
Ik ben op zoek naar aanbevelingen voor een motor.

Ik ben van plan een Adventure motor (type Parijs Dakar) te gaan kopen.
Mijn lengte is 2.00 met vrij lange benen en ik moet wel lekker zitten zonder elke keer zijn benen te moeten strekken of pijn in mijn benen/rug.

Daarnaast speelt het totaal gewicht (200 kilo) van ons beiden ook nog een rol want als ik 3 koffers met inhoud meetel dan kom je toch snel op een totaal gewicht van 250/275 kilo uit. Is dat mogelijk met een Adventure?

Ik ben er nog niet uit of het nieuw of gebruikt gaat worden. Met betrekking tot budget heb ik nog geen limiet.
Dit hangt af van de motor of deze direct bevalt.

Wie rijdt er zo'n motor, is lang en wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt!
Ben zelf 2.01m
Mijn ervaring is dat er geen kant en klare oplossing is. Het voordeel daarvan is dat je met lage voetsteunen, een hoog zadel of stuur verhogers je motor ergonomisch naar wens kan maken.

Wel moet je voor jezelf duidelijk hebben of je cardan of ketting wil, en je zoektocht daar dan ook mee beginnen. Ga eens proefrijden (1 uur of langer).

Kijk bijvoorbeeld naar:
-KTM adventure modellen. 790 t/m 1200
-BMW GS modellen. 800 t/m 1200
-Triumph Tiger modellen 800/1200
- Suzuki v strom 1000
- Honda CRF 1000
Etc.
 
Yamaha T700 zeker een optie
schijnt een zeer interessant brommer te zijn..
vreemd dat deze niet in het lijstje hierboven staat..

yamaha_t7.jpg

al vind ik de witte uitvoering mooierder...
 
Wat is een type parijs dakar? Rally motor? Of gewoon een adventure?

Ik ben bijna 2 meter en vaak heb je toch problemen met de zithouding. Meestal moet er een hoger scherm op en de voetsteunen omlaag om de kniehoek een beetje relaxter te hebben en het stuur een paar centimeter omhoog zit ook stukken beter.
 
Bedenk je ook dat adventure/all-roads meestal best makkelijk verhoogd kunnen worden en ook nog wel een hoger zadel.

Met betrekking tot je belading: Er zijn denk ik weinig motoren die 250/275 kilo belading kunnen hebben, dus zul je ook iets moeten doen aan de standaardvering om dat aan te kunnen zonder problemen.
 
Waar wil je de motor voor gebruiken.............woonwerk of vnl fun-km's?
En als het voor fun-km's, wil je dan on-/allroad of meer offroad.
Met de meeste kun je zowel onroad als offroad, maar een aantal zijn meer georiënteerd naar het ene......ook al zullen daar de meningen over verschillen.

Kawasaki Versys (straat)
Suzuki DL (straat)
Triumph Tiger (straat)
Yamaha XTZ 1200 (straat)
BMW GS (straat) of GSA (offroad)
KTM (offroad)
Yamaha T700 (offroad)
Honda Africa Twin (offroad)

De belangrijkste tip is vrij simpel: maak een proefrit
 
Een budget en inzetgebied is wel handig om te weten bij deze vraag.

De yamaha T7 bijvoorbeeld is een heerlijke motor, maar ik zou zo'n relatief "lichte" fiets absoluut niet met 275kg belading willen rijden, laat staan offroad...

Ik zou iets met flink wat koppel pakken. Denk aan een BMW GS1200, KTM 1290, DL1000, XTZ1200.
Wil je liever iets anders rijden dan de kudde? Kijk dan eens naar een Moto Guzzi Stelvio 1200 of Aprilia Caponord 1200.

Reserveer sowieso 300e voor een maatwerk zadel en 1000e voor vering, dat zal bij elke fiets nodig zijn met deze wensen.
 
Hier met 190cm lange benen 150 KG samen gekozen voor de 1150GSA 02. ABS (uit te zetten bij offroad ) , verhoogd zadel ( rays ) verlaagde voetstepjes , stuurverhogers , progressieve veren op originele set ( 200 euro hyperpro ), groot scherm ( verstelbaar dmv Tobinator ) op de snelweg lekker uit de wind, alu koffers 45 liter de stuk voor verre ritten / plastic koffers voor dichterbij. Pas 165.000 km op de teller en still going strong. Zijn er betere ? Met genoeg budget absoluut maar voor ons is dit de ideale reis adventure motor binnen ons budget.
 
Eigenlijk past er maar 1 motor met de eisen die jij hier stelt
Dat is de KTM 1090R deze weegt net 200 kg is de lichtste in zijn soort de andere gaan er flink maar dan flink overheen.
Kijk eens naar een BMW Bijna 50 kg meer. en de Yamaha net zo.

tja om iemand een 700 ccc aan te bevelen waar het gewicht samen 200 kg is is niet handig
 
Wat jij wilt is een KTM Adventure 1290S :Y
Nu overjarig te koop - €3000 zo beetje.
Even langs HK voor wat stuggere veertjes (á €500 totaal), lagere voetsteunen (SW Motech €80) en je hebt de perfecte fiets.

1090R heb ik. Als budget niet echt een issue is zou ik die links laten liggen. Toch net even iets minder verfijnd dan zijn grotere broer.

Liever cardan?
Dan adviseer ik je eens te kijken naar een Triumph Tiger 1200. Heerlijke ruime motor.
Nooit mee gereden (wel met de 1050, heerlijk blok) maar voelt droog groter dan een BMW GS.
 
De 1090 minder verfijnd dat vind ik dus net tegen overgesteld de 1090 loopt veel mooier rond. de 1290 voelt ook nog eens log.
 
Bedenk je ook dat adventure/all-roads meestal best makkelijk verhoogd kunnen worden en ook nog wel een hoger zadel.

Met betrekking tot je belading: Er zijn denk ik weinig motoren die 250/275 kilo belading kunnen hebben, dus zul je ook iets moeten doen aan de standaardvering om dat aan te kunnen zonder problemen.
Ik weet niet of TS zit te denken aan een (vrijwel) nieuwe motor of aan een wat ouder exemplaar. In geval van een wat oudere, zoals een R1100 GS of R1150 GS, eerste generatie DL 1000 V-strom enz enz is er vaak sowieso al heel veel verbetering mogelijk door de oude schokdemper te vervangen door een nieuwe. Dan is het verder geen probleem om die nieuwe op gewicht van rijder, passagier en bepakking te bestellen, is dat 'probleem' ook meteen opgelost.
 
Ktm 1290. Is echt een paard. Totaal niets voor mij, maar mss wel voor jou.
 
Eigenlijk past er maar 1 motor met de eisen die jij hier stelt
Dat is de KTM 1090R deze weegt net 200 kg is de lichtste in zijn soort de andere gaan er flink maar dan flink overheen.
Kijk eens naar een BMW Bijna 50 kg meer. en de Yamaha net zo.

tja om iemand een 700 ccc aan te bevelen waar het gewicht samen 200 kg is is niet handig

Ah, daar had ik even overheen gelezen..........je hebt gelijk mbt die 200kg en 700cc (ook al zou het kunnen, een verstandige keuze is het ws niet)
Ik denk idd dat TS aan minimaal vanaf 1000cc zou moeten kijken.

Maar blijft de tip staan: ga proefrijden....... zekers met zijn tweetjes als het de bedoeling is om vnl met duo te rijden

Succes. :t
 
Ik denk dat de eis van 250 tot 275 kg. totaal laadvermogen het grootste probleem zal worden om een passende motor te vinden. Zelf rij ik een Triumph Explorer 1200 met een laad vermogen van 212kg. Ik zal daar met duo en volle bepakking wel eens een kilo of 10 overheen zitten maar dat zal geen grote invloed hebben. Ik heb er wel door Hyperpro in Werkendam de voor en achtervering laten aanpassen en die investering van rond €500 is het geld meer dan waard. Als ik zie dat een BMW GS, ook een allroad van formaat, 217kg laadvermogen heeft zal die 250 tot 275 kg moeilijk haalbaar zijn.
Uiteraard proefrijden en zeker met duo. Succes.
 
Waarom minstens 1000cc dan? De hedendaagse 700's zijn even sterk of sterker dan een oudere 1000. Zeg je dat je een oude 1000 pakt kraait er geen haan naar, maar een nieuwe 700 is veel te licht (klopt in gewicht wel).

We hebben hier zelf motoren van 300 tot 1000 cc staan. Zelfs de 300 komt goed van de plek met 2 personen en koffers (ca 175 kg). Al wordt het dan wel wat minder makkelijk. Die oudere 1000 intereseert het dan weer geen sier wat je mee sleept.

Behalve de kuipruit (die is zelfs op 1,83 laag) kan ik de 990 Adventure best aanraden als je voor een oudere motor gaat. 200 kg weet ik zeker dat ie niet moeilijk doet. Vering (WP) die zo stijf te zetten is dat je m met serieus geweld pas indrukt. En... is een model dat toch echt (950 met wat aanpassingen uiteraard) de Dakar heeft gewonnen. Gezien je Dakar stijl wilde:9

Edit: Alvast een tip. 75 kg aan koffers is gewoon erg zwaar. Wij hadden op onze Marokko trip 4 aluminium koffers met inhoud van samen ca 45 kg waarvan we nog 5 kg naar huis gestuurd hebben omdat t dom ingepakt was.
Een topkoffer telt mijn inziens 5 dubbel in het gewicht. Een 5L jerrycan op de topkofferplaat voelde zwaarder dan 2 zijkoffers van gezamenlijk 25 kg.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan