Adventure motor advies gevraagd ivm lengte

Als je niet perse offroad wilt, kun je ook gaan voor een Tracer 900 GT. Prima tourmachine, wolf in schaapskleren ;-)
 
Wij rijden samen op een KTM 1090. Mijn vrouw vindt hem geweldig zitten (als duo). Ik ook (als bestuurder). Mijn benen zijn maat 36 broeklengte. En ik zit relaxed. Kan dat uren volhouden. Laadvermogen is ook redelijk veel. Al komt ie niet aan jouw eisen... Denk dat een Yamaha Super Tenere wellicht wel zou passen? Heb die zelf laten staan omdat ik hem te groot en te zwaar vond als eerste motor.
 
Met lange benen is het al snel veel makkelijker om een grote zware motor te rijden. Ik heb lengtemaat 30 en met mijn verlaagde Vstrom kan ik niet met 2 voeten tegelijk plat op de grond. Nu gaat het op zich wel, maar die 15cm dat jouw benen langer zijn maken een wereld van verschil.
 
Mee op pad, of met twee voeten aan de grond? Zolang je rijdt, is geen enkele motor zwaar of hoog, als je eronder ligt zijn ze allemaal zwaar en als je ermee moet lopen is ie ook snel te hoog.
 
Teentjes aan de grond. Zet hem zo recht overeind als hij op de grond ligt, al helemaal met koffers, dan heb je de zwaarste 30cm al gewonnen.
Even keren op een smal zandpad betekent wel afstappen voor haar want op de teentjes naar voren en achter drukken is toch wel hoog. Zijstandaard omlaag, motor er op kantelen en 180 graden draaien is ook veel makkelijker.

Voeten plat op de grond MOETEN kunnen is iets voor onzekere (beginnende) rijders. Als je eenmaal onderweg bent, al is het maar 15 km/h, heb je toch al niks meer met de grond van doen op een machine die meer dan 150 kg weegt. ALS een zware Adventure motor valt moet je hem niet tegen willen houden of je nu een 60 kg grietje of 120kg hulk bent. Dan gaat ie maar liggen en moet je de kras op de kap en deuk in je ego maar accepteren.
 
Teentjes aan de grond. Zet hem zo recht overeind als hij op de grond ligt, al helemaal met koffers, dan heb je de zwaarste 30cm al gewonnen.
Even keren op een smal zandpad betekent wel afstappen voor haar want op de teentjes naar voren en achter drukken is toch wel hoog. Zijstandaard omlaag, motor er op kantelen en 180 graden draaien is ook veel makkelijker.

Voeten plat op de grond MOETEN kunnen is iets voor onzekere (beginnende) rijders. Als je eenmaal onderweg bent, al is het maar 15 km/h, heb je toch al niks meer met de grond van doen op een machine die meer dan 150 kg weegt. ALS een zware Adventure motor valt moet je hem niet tegen willen houden of je nu een 60 kg grietje of 120kg hulk bent. Dan gaat ie maar liggen en moet je de kras op de kap en deuk in je ego maar accepteren.

Ik zeg zeker niet dat je met twee voeten MOET kunnen, maar met de teentjes aan de grond voor het verkeerslicht kun je met een langsrijdende ambulance al uit balans raken. Dat is toch makkelijker als je dan twee voeten aan de grond kunt hebben. Verre van onmogelijk of vereist, maar ik heb zelf bovenstaande een keer meegemaakt en ook toen ik net begon te rijden bij het tankstation met afstappen. Standaard uitzetten, beetje olie waardoor je net de standaard niet goed uit krijgt en dan is de motor al dusdanig uit balans dat je hem net niet houdt zodat je half klem tussen de pomp en je motor hangt.
 
Ik zet altijd maar 1 voet aan de grond. Of links of rechts. Als je beide aan de grond zet moet je al gaan verzitten om ze beide aan de grond te zetten. Hierdoor dwing je jezelf (onbewust) al in een minder stabiele situatie. Je zet je voeten dan al snel heel dicht bij de motor en zodra je dan 1 kant op gedwongen wordt heb je dus één voet aan de grond (die aan de andere kant telt niet want je kunt alleen drukken, niet trekken met een voet) die vlak naast de motor staat. Kleine arm * menselijke kracht= weinig moment dus je gaat om.
Zet je nu 1 voet aan de grond en je gaat wat schuin staat je voet zo 20 cm ipv 5 cm van de motor af. Dan ben je al 4x zo sterk.

Grappig filmpje waarin veel aankomt op balans. Let maar eens op hoe vaak die kerel 2 voeten aan de grond heeft. Vooral vanaf minuut 3 komt een mooi stukje wat dit betreft.
 
Ik heb wel eens geprobeerd proef te zitten op zo'n grote GS. Via de stepjes opgestapt en toen was dat het. Hing met mijn rechter bovenbeen nog op het zadel toen ik hem overeind wilde zetten _O- Er zijn foto's van gemaakt, maar helaas zijn die op magische wijze verdwenen O-)
 
Scheelt dat de TS aangeeft dat hij 2 meter is. Dan kan hij overal op rijden. Hooguit een paar risers en een hoger zadel. Maar zolang hij met iemand achterop rijdt ben je die risers echt niet nodig.
 
i.v.m. aankoop nieuwe gsa
Ik ben zelf 1.95 m en rij de meeste kmtrs met duo en bepakking
 
Terug
Bovenaan Onderaan