Adventure reis- en rallypreparatie, merk onafhankelijk

Dan kun je wel stellen dat de vering te hard staat.
Kun je stellen dat de vering 1x per dag net door mag slaan zodat je weet dat je de hele veerweg gebruikt?
En als de vering elk uur doorslaat of 1x per dag oncomfortabel terugstoot, dat je dan een zwaardere veer nodig hebt?
En als je een zwaardere veer neemt, dat dan ook de demper steviger moet worden?
 
Mijn vering hoeft nooit einde slag te komen tenzij het echt echt echt echt nodig is.
 
Kun je stellen dat de vering 1x per dag net door mag slaan zodat je weet dat je de hele veerweg gebruikt?
En als de vering elk uur doorslaat of 1x per dag oncomfortabel terugstoot, dat je dan een zwaardere veer nodig hebt?
En als je een zwaardere veer neemt, dat dan ook de demper steviger moet worden?
Nee.

Op je zwaarste omstandigheden mag hij er eigenlijk net niet door. Dat is wat anders dan elke dag tenzij je elke dag t zelfde circuit rijdt.
Zwaardere veer zegt niet heel veel over doorslaan. Dat is eerder je shim pakket (demping) dan je veer.
De veer bestel je voor de juiste SAG dus puur op gewicht van jou, je motor en je bepakking. Het neerkomen en uitveren regel je met de demping. Dat gaat in kleine mate met je klikkers. Als je rijstijl veel afwijkt van de standaard kun je m laten hershimmen.
 
Nee.

Op je zwaarste omstandigheden mag hij er eigenlijk net niet door. Dat is wat anders dan elke dag tenzij je elke dag t zelfde circuit rijdt.
Zwaardere veer zegt niet heel veel over doorslaan. Dat is eerder je shim pakket (demping) dan je veer.
De veer bestel je voor de juiste SAG dus puur op gewicht van jou, je motor en je bepakking. Het neerkomen en uitveren regel je met de demping. Dat gaat in kleine mate met je klikkers. Als je rijstijl veel afwijkt van de standaard kun je m laten hershimmen.
Denk dat voor offroad/enduro gebruik het wel wat soepeler mag, Heb me laten vertellen dat van Laar goed is in zo'n afstelling.
 
Welke motor gaat het om?
Ik heb het laten doen bij Reiger voor m'n enduro. Is echt super gedaan. Was ca €500 voor de voor en achterkant samen kwijt.
Blijft er bij wat je tijdens enduro doet. Op de OTR's hier in NL met dat diepe zand en hoge snelheden mag het best wel flink stug. Ga je vooral Bilstain achtige hard enduro taferelen uithalen kan het bijna niet zacht genoeg.
 
Welke motor gaat het om?
Ik heb het laten doen bij Reiger voor m'n enduro. Is echt super gedaan. Was ca €500 voor de voor en achterkant samen kwijt.
Blijft er bij wat je tijdens enduro doet. Op de OTR's hier in NL met dat diepe zand en hoge snelheden mag het best wel flink stug. Ga je vooral Bilstain achtige hard enduro taferelen uithalen kan het bijna niet zacht genoeg.
Om die van Proppiie

Zelf heb ik een YZ 465 vvork nog conventieel daat zit nu zo'n gold valve in.
 
Die Gold valve ken ik alleen van naam. Wij hebben de iets goedkopere uitvoering een PD valve in de Versys 300 conventionele vork. Ik denk dat dat voor iedere conventionele vork die serieus gebruikt wordt wel de moeite waard is.

Edit: Maar ik zou bij klachten sowieso beginnen met wat met de afstelling van de klikkers klooien. Bij m'n Beta is 5 klikken compressie op de voorvork het verschil tussen wel of geen armpomp bij redelijk tempo.
 
Die Gold valve ken ik alleen van naam. Wij hebben de iets goedkopere uitvoering een PD valve in de Versys 300 conventionele vork. Ik denk dat dat voor iedere conventionele vork die serieus gebruikt wordt wel de moeite waard is.

Edit: Maar ik zou bij klachten sowieso beginnen met wat met de afstelling van de klikkers klooien. Bij m'n Beta is 5 klikken compressie op de voorvork het verschil tussen wel of geen armpomp bij redelijk tempo.
Je bedoelt minder compressie dus slappere vork?
 
Je bedoelt minder compressie dus slappere vork?
Minder compressie demping inderdaad. Dit pakt vooral de ''langzame'' of ''korte'' compressie van de voorvork gezien je een klein kanaaltje verder open zet, maar je niks doet moet het shim pakket dat voor de mid en snelle/diepe compressie werkt.

Er is een Youtube kanaal dat dit heel mooi bespreekt met duidelijke animaties.
Dit filmpje geeft de meeste techniek wel weer, maar hij heeft veel meer en diepgaandere filmpjes.
 
Achtershock gewisseld.
Had eigenlijk niet gehoeven.maar tja je hebt het toch open.
En natuurlijk reuze intressant om binnenin te kijken.
20230610_145826.jpg
20230610_172834.jpg

morgen
verder als ik zin heb met de voorpoten.
 
Nee.

Op je zwaarste omstandigheden mag hij er eigenlijk net niet door. Dat is wat anders dan elke dag tenzij je elke dag t zelfde circuit rijdt.
Zwaardere veer zegt niet heel veel over doorslaan. Dat is eerder je shim pakket (demping) dan je veer.
De veer bestel je voor de juiste SAG dus puur op gewicht van jou, je motor en je bepakking. Het neerkomen en uitveren regel je met de demping. Dat gaat in kleine mate met je klikkers. Als je rijstijl veel afwijkt van de standaard kun je m laten hershimmen.
Welke invloed heeft de hoeveelheid olie in je vvork ? Kun je daar iets zinnigs over zeggen ?
 
Welke invloed heeft de hoeveelheid olie in je vvork ? Kun je daar iets zinnigs over zeggen ?
Ik ben geen veringspecialist.
Mijn theorie is: olie is (bijna) niet samendrukbaar. De luchtkamer moet dus minimaal even lang zijn als je veerweg. Als de luchtkamer korter is dan beperk je de veerweg en klap je bij diep inveren op de olie.
Mijn idee is dat je de luchtkamer ook niet veel langer wilt hebben dan de veerweg. De luchtkamer helpt de veer progressief. Als de luchtkamer even lang is als de veerweg beschermt hij maximaal tegen doorslaan.
 
Is ook zo. Daarom geven ze olieniveaus op in cm vanaf de bovenrand van de vork, open en met volledig gecomprimeerde poten. Reken dat al wat dan in die situatie boven de vork uitsteekt (veer en cartridge) ook nog ruimte inneemt bij het terug monteren.
Ergens 130 mm zie ik vaak terugkomen. (Een heel klein beetje - anders kan de boel er dus niet meer in en gebruik je niet meer heel de veerweg) meer olie maakt je vork progressiever, minder maakt ze meer lineair (minder ramp up eindeslag), doordat het volume van de luchtkamer verandert. Zoek de standaardwaarde voor je vork en dan kan je met 5 mm stapjes spelen.

Dit is echter progressiviteit van de veer (staal + lucht) en geen aanpassing aan je eigenlijke demping.
Zoals Erwin zegt, dit is geen vervanging voor je shimstack en heeft ook vrij weinig invloed op de dynamische rijhoogte, die veel belangrijker is voor het rijgedrag dan eindeslag komen. Dat laatste zou moeten gereserveerd zijn voor extreme gevallen.
 
Laatst bewerkt:
Al wat Erwin hierboven zei treed ik trouwens bij. Niet dat het iemand iets interesseert wat ik doe of vind, maar het is correct :+.
 
Heb de poten weer in elkaar niks gemeten.
Gewoon 610 ml olie staat in wp boek.
Zou daar nog eens mee kunnen testen olie erbij olie eruit.
20230611_163911.jpg
20230611_164104.jpg
20230611_164113.jpg
20230611_164122.jpg
20230611_165057.jpg
20230611_165105.jpg
20230611_165115.jpg
20230611_165813.jpg
 
Welk merk olie zit erin? Puur uit nieuwsgierigheid . Zal geen coca zijn , toch?
 
Ik ben geen veringspecialist.
Mijn theorie is: olie is (bijna) niet samendrukbaar. De luchtkamer moet dus minimaal even lang zijn als je veerweg. Als de luchtkamer korter is dan beperk je de veerweg en klap je bij diep inveren op de olie.
Mijn idee is dat je de luchtkamer ook niet veel langer wilt hebben dan de veerweg. De luchtkamer helpt de veer progressief. Als de luchtkamer even lang is als de veerweg beschermt hij maximaal tegen doorslaan.
Vooral op conventionele vorken van belang. Daar doet het echt heel veel. Op Adventure motoren doe ik vaan 5 a 10mm meer olie (straat te weinig om echt wat zinnigs te kunnen zeggen), maakt het geheel net wat harder en scherper in zand.

Cartridge voorvorken heeft dit veel minder invloed omdat heel veel bepaalt wordt door de deming ipv de veer.
Een vork met een heel stevig shim pakket kan aanvoelen alsof hij veel te stug geveerd is terwijl je rijdt. Enkel op het moment dat je gaat zitten merk je dan dat hij soft geveerd is.
Ook de dikte van de olie maakt minder uit voor shim stacks. Is de olie dikker, dan loopt de druk hoger op en opent het shim stack sneller wat resulteert in vergelijkbare demping. Vooral voor de low speed doet olie wel wat, omdat dat net als bij een conventionele vork gewoon een gaatje is en dus afhankelijk is van de olie dikte.
 
Ik ben net terug van een weekje bergen oprijden in zuid Frankrijk met de 500.

Met Michelin desert race echt geen doen, veel te hard karkas en geen grip zodra het nat werd.

Gelukkig had ik nog een extra set wielen bij me, weliswaar setje gebruikte endurobanden erop maar desondanks viel het niet tegen met hoeveel gemak de 500 omhoog komt.

Op de smalste geitenpaadjes naast de afgrond zou ik wel graag zachtere mousse en banden hebben gehad, maar al met al was ik onder de indruk.

Vork stond wel te hoog, het was de bedoeling om vooral snelle stukken te rijden, dus volgende keer wat doorsteken.

Ik vraag me af hoeveel makkelijker een 300 EXC-W omhoog gaat...want het was wel ERG leuk, bergbeklimmen met een motor!
 
Denk dat een 300 exc of een 500 excf voor een sterveling als ik weinig verschil maakt.
Meer nog, ik vind een viertakt altijd rustiger, beter balanceren en makkelijker om grip te houden in de technische stukken, dus ik ga er altijd van uit dat een beginner weinig heeft aan de tweetakt.
 
Denk dat een 300 exc of een 500 excf voor een sterveling als ik weinig verschil maakt.
Meer nog, ik vind een viertakt altijd rustiger, beter balanceren en makkelijker om grip te houden in de technische stukken, dus ik ga er altijd van uit dat een beginner weinig heeft aan de tweetakt.
Minder roterende massa voor de 300 en valt minder snel stil...daarnaast paar kg lichter dus als het echt krap wordt, dan zou het makkelijk moeten gaan dan met de 500.

De 500 is net een tractor, gewoon omhoog PUNT, maar voelt wel wat log af en toe
 
Terug
Bovenaan Onderaan