Adventure-touren op een Harley Davidson: Pan America 1250

-geen-

MF veteraan
22 jul 2007
3.088
5
.
Aangezien ik hiervan precies nog geen topic online zag:

Harley-Davidson heeft alle specificaties voor haar eerste adventure-touring model vrijgegeven, met een zéér opvallende prijsstelling, die begint vanaf € 18.995,-. De belangrijkste gegevens zijn daarnaast deze: het nieuwe 1252 cc V-twin motorblok levert "meer dan"145 PK, 128 Nm, weegt 245 kilo rijklaar en is voorzien van traction control. In de technische gegevens wordt zelfs 150 en 152 PK vermeld, een gevolg van het omrekenen van HP naar PK*. De Pan America heeft verder 5 rijmodi (Sport, Road, Rain, Off-Road, en Off-Road Plus, maar er kan ook een eigen rijmodus gekozen worden. Verder heeft de Amerikaanse adventure bochten-ABS en traction control. De Pan America wordt standaard geleverd op Michelin Scorcher banden om het 19-inch (120/70-19) voorwiel en 17-inch (170/60-17) achterwiel onder het zadel op 850 mm hoogte. De standaardversie is leverbaar in Vivid Black en River Rock Gray.

Het volledig nieuwe Revolution Max 1250 motorblok heeft een boring x slag van 105 mm x 72 mm, wat dus 1252 cc oplevert, met een compressie van 13,0:1 goed voor een zeer hoog vermogen: 145 PK en 128 Nm is niet alleen voor Harley-Davidson een prima resultaat. Qua geometrie kiest HD voor een balhoofdhoek van 25 graden met 157 Nm naloop. De uitrusting van de standaardversie is al compleet, met een 6,8-inch TFT-dashboard met Bluetooth connectiviteit via de HD-app. In de presentatievideo claimt Harley dat de Pan America bijna 220 kilometer per uur haalt, met volledige bepakking.

Daarnaast is er ook een "Special" uitvoering die Showa BFF en BFRC semi-actieve vering, TPMS bandenspanningsmonitoren, middenbok, skids plate, Daymaker koplamp, handkappen, verwarmde handvatten, stuurdemper heeft, met adaptieve zithoogte en spaakwielen als extra. Deze is vanaf 21.995 euro leverbaar in Vivid Black, Gauntlet Gray Metallic, deadwood Green (beide +€ 309) en Baja Orange./Stone Washed White Pearl voor 695 euro extra, spaakwielen komen op 562 euro extra en adaptieve zithoogte op 702 euro.

De adaptieve zithoogte is een slimme vinding van Harley: als de motor stilstaat zakt hij iets omlaag, zodat ook kleinere berijders er goed controle over hebben.

LINK: het volledige persdossier met uitleg over alle features vindt u hier: Persdossier: alles over de 2021 Harley-Davidson Pan America 1250

2021-harley-davidson-pan-america.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: eas
Als Buell-eigenaar, en ex-GS-rijder, zou dit eigenlijk wel iets kunnen zijn.

Ik ga het geluid en typische motorkarakter van mijn Buell terugvinden, en toch opnieuw een Adventure kunnen rijden waarvan de cijfertjes op papier alleszins wel erg kloppen.
Ik kijk er erg naar uit om hem te kunnen zien en testrijden.
 
De dealer (BE) zegt mij alvast hetvolgende:
Eindelijk hebben we meer nieuws over de Pan America 1250 en de Pan America 1250 S. Het is wel nog wachten tot juni eer hij in Europa beschikbaar zal zijn (zowel voor ons als dealer, als voor klanten). Dit betekent ook dat we verwachten dat hij pas vanaf juni als demo-model ingezet zal kunnen worden.
We krijgen tot en met de zomer slechts 3 Pan America 1250 modellen in het zwart en 1 in River Rock Grey. Van de Pan America 1250 S krijgen we 1 Gauntlet Grey met spaakwielen (deze met spaakwielen én adaptieve rijhoogte is gisteren al verkocht). We krijgen ook nog 3 zwarte Pan America 1250 S modellen. 1 met spaakwielen én adaptieve rijhoogte, 1 met heat-wielen zonder adaptieve rijhoogte en 1 met spaakwielen zonder adaptieve rijhoogte.

De Pan America 1250 (met cruise control, C-ELB, C-ABS, C-TCS, C-DSCS en TFT-infotainment scherm) in Vivid Black aan €16.495. In River Rock Grey € 16.770.
De Pan America 1250 S (met als extra: Semi-Active Suspension System, handvatverwarming, mogelijkheid voor 40-spaakswielen en mogelijkheid voor adaptive ride height) in Vivid Black aan € 18.495. In Deadwood Green of Gauntlet Grey Metallic aan €18.770 en in two-tone wit/oranje € 19.095.
De optionele 40-spaakwielen (enkel mogelijk op de Pan America 1250 S) komen op een meerprijs van € 485. De optionele Adaptive Ride Height (ook enkel mogelijk op de Pan America 1250 S) komt op een meerprijs van € 600.
 
Mijn idee?

Goedkoper dan verwacht
Lichter (of minder zwaar) dan gedacht

Minpunt: KETTING!!!!

Moet/wil er wel een keer mee gaan rijden, vooral uit nieuwsgierigheid. Puur afgaand op de foto's lijkt mij de zithouding totaal niet te kloppen voor mij...
Afstand zadel-stuur met zo'n lange tank ertussen lijkt mij te groot....

Misschien wel een ideale gravel-toerder, maar hij ziet er mij toch niet erg wendbaar uit... dus volgens mij eerder geschikt voor de US-markt waar je langere, rechte stukken kan vreten.

Maar goed, een keer dat ding aan de tand voelen zal meer wijsheid brengen.
 
Wellicht daarom dat ik erover heb gekeken :+

Ik vind dat écht oprecht een vet ding, zeker voor wat ik zoek. Buell en GS in één :] En dan zit je precies niet met de prijzenpolitiek op de GS met al die packs.
De prijs valt inderdaad zeer goed uit, ook het gewicht is een plus in vergelijking met de GS (wat dat is mijn referentiepunt).

Die ketting, nja, cardan is handig, al vind ik het geen showstopper.

Ik heb alvast gemaild naar de dichtstbijzijnde dealer. Demo's zullen er pas vanaf juni zijn en ik meen doorheen de lijnen door toch te verstaan dat ze maar een handje vol Pan America's gaan krijgen. Tegen het ogenblik dat testritten kunnen zal alle voorziene stock voor 2021 wel al verkocht zijn.
Deze keer wil ik toch echt wel een keertje rijden, dus voorlopig nog afwachten. Ik dacht/hoopte dat ze sneller bij de dealer zouden staan.
 
Als ik zou wachten om hem éérst te kunnen zien/testrijden, dan spreken we al onmiddellijk over een leveringstermijn tot september. Da's dan ook de moeite niet meer. Beter de draad opnemen begin '22.
 
Als ik zou wachten om hem éérst te kunnen zien/testrijden, dan spreken we al onmiddellijk over een leveringstermijn tot september. Da's dan ook de moeite niet meer. Beter de draad opnemen begin '22.


Wat is er mis met september, oktober, november en december?

Alle vier nog maanden waarin je normaal gezien prima met een motor kan rijden.
Januari en februari zijn meestal wel wat minder, maar de laatste jaren zijn dat ook de enige...
 
Ik had mijn Ducati gekocht in augustus, na dat wielen-verhaal met de GS en heb toen (te?) overhaast beslist. Ik zou nooit meer einde seizoen (want ik rij uiteindelijk alleen maar voor de fun en maak mezelf wijs dat ik dat nodig heb voor mijn bijberoep) iets nieuws kopen om dan onmiddellijk stil te moeten zetten.
 
Ik had mijn Ducati gekocht in augustus, na dat wielen-verhaal met de GS en heb toen (te?) overhaast beslist. Ik zou nooit meer einde seizoen (want ik rij uiteindelijk alleen maar voor de fun en maak mezelf wijs dat ik dat nodig heb voor mijn bijberoep) iets nieuws kopen om dan onmiddellijk stil te moeten zetten.


Ik denk niet meer in seizoenen... zeker hier niet.

We hebben één week winter gehad en deze week is beter dan sommige weken in de lente of zomer...
 
Is iets van te zeggen. Maar in zout of als het té koud is, kom ik er niet mee buiten. Voor de fun heb ik geen plezier in zitten rillen op de motor...
 
250 -300Euro gemiddeld bij de dealer. Bij specialist goedkoper maar ik laat onderhoud bij dealer uitvoeren, breng en haal service
 
Mijn broer loopt te lallen dat een eerste inspectie op 1000km 400 euro moet kosten...
Bij mijn Duc is 't ook zo'n 300 euro.
 
Mijn eerste onderhoud op mijn GS (op 10000km, niet de inrij-inspectie) was 184 euro!

Helemaal marktconform vind ik dat dus niet uit die ervaring. Eerder aan de hogere kant, maar oké, 't is nog leefbaar hè.
 
Ik praat dan wel over een grote jaarbeurt. Even de factuur erbij gepakt: was 302 euro. En ik rij 20.000 km per jaar, dus kleine jaarbeurten (175 euro) heb ik nooit... Remvloeistof, olie/olie filter, pakking koppelingsdeksel, bougies vervangen
 
Misschien niet slecht om die vooroordelen een te horen weerlegd te worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan