Adventure-touren op een Harley Davidson: Pan America 1250

Ik wil ook wel een ander vooroordeel de wereld uit helpen: Nee, mijn fatboy lekt geen olie, en nee er vliegen geen onderdelen af. Ergo, echt alleen wear & tear onderdelen vervangen de afgelopen 150.000 km. En ja, ik ga de fatboy inruilen op een pan american als ik een normaal inruilvoorstel krijg eind dit jaar. en de proefrit bevalt Sneller en topsnelheid stuk hoger, en daarnaast up to date qua techniek en een heleboel interessante extra's
 
En ja, ik ga de fatboy inruilen op een pan american als ik een normaal inruilvoorstel krijg eind dit jaar.


Dit is iets wat ik me afvroeg... gaat de standaard HD- klant overstappen van de gebruikelijke cruiser naar zo'n dikke allroad...
Het is toch totaal een ander type motor...

En heb je dan ook een bestaande Allroad overwogen, of moet het gewoon een HD zijn?


Ik dacht dat HD nu echt op zoek moest gaan naar nieuwe klanten, hun bestaande klanten zitten mi toch in een andere vijver.
 
Ik ben geen typische verstokte HD aanhanger. Maar BMW ga ik niet rijden, en de HD ziet er op papier qua specs echt heel goed uit, hydraulische klepstoters onderhoudsvrij trekken mij wel aan, fit en finish zal ongetwijfeld HD niveau zijn (en dat is itt wat veel motor rijders denken echt hoog), heel veel kwaliteits onderdelen gebruikt en zeker voor HD begrippen zeer scherp geprijsd. accessoires zoals koffers zijn letterlijk 2x zo goedkoop als bij BMW. Uiteraard moeten testen en een proefrit mij over de streep trekken, anders ga ik voor een ander merk. Maar ik kan op dit moment geen andere adventure bike bedenken die zo goed gespect is? Om nog maar te zwijgen over het vermogen dat voor HD begrippen echt ongekend is, 152PK bij 250 kg...
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard moeten testen en een proefrit mij over de streep trekken, anders ga ik voor een ander merk


Veel zal idd van zo'n testrit gaan afhangen, maar dan zou je op z'n minst toch ook een ander model getest hebben om te kunnen vergelijken?
En de manier waarop je die motor gaat willen inzetten natuurlijk.

Het gewicht lijkt mij mee te vallen, maar de wendbaarheid zal ik toch eerst eens moeten ervaren. Het ziet er gewoon niet zo'n wendbare motor uit.
Om langgestrekte gravelpaden te rijden allemaal ok, maar de technische stukken op een onverharde bergpas zijn dingen waar ik mijn twijfels bij heb.
 
Ik ben geen typische verstokte HD aanhanger. Maar BMW ga ik niet rijden, en de HD ziet er op papier qua specs echt heel goed uit, hydraulische klepstoters onderhoudsvrij trekken mij wel aan, fit en finish zal ongetwijfeld HD niveau zijn (en dat is itt wat veel motor rijders denken echt hoog), heel veel kwaliteits onderdelen gebruikt en zeker voor HD begrippen zeer scherp geprijsd. accessoires zoals koffers zijn letterlijk 2x zo goedkoop als bij BMW. Uiteraard moeten testen en een proefrit mij over de streep trekken, anders ga ik voor een ander merk. Maar ik kan op dit moment geen andere adventure bike bedenken die zo goed gespect is? Om nog maar te zwijgen over het vermogen dat voor HD begrippen echt ongekend is, 152PK bij 250 kg...

Op papier lijkt dat inderdaad allemaal veelbelovend, vandaar ook mijn belangstelling ervoor. Maar om nu te zeggen dat accessoires goedkoper zijn?
"Er bestaan momenteel 3 koffersets. De alu koffersets kosten 896,50 € voor de topkoffer en 1633.50 voor de zijkoffers met bevestiging." is wat de dichtstbijzijnde dealer mij liet weten. Enig idee wat een GIVI-setje kost bij RAD die ook even mooi zijn en niet misstaan op een GS.
 
De alu koffersets kosten 896,50 € voor de topkoffer en 1633.50 voor de zijkoffers met bevestiging." is wat de dichtstbijzijnde dealer mij liet weten. Enig idee wat een GIVI-setje kost bij RAD die ook even mooi zijn en niet misstaan op een GS.

Dan is BMW zelfs goedkoper... :)

Givi kennende zullen ze ook wel voor deze HD hun Outback koffers pasbaar maken.
 
Ik koop de accesoires dan wel in de USA. Onder de 1600 Euro voor alle 3 de koffers... Maar er komt vanzelf third party en zijn net zo goed...
 
Ik vond dat schandalig duur voor wat koffers erop.
Alleszins, voor de zomer kan ik er geen hebben, dus moet ik in principe de mensen niet langer lastigvallen van zodra er testgereden kan worden. Plannen in de koelkast tot '22. Maar ik blijf het hier graag volgen :]
 
Ik koop de accesoires dan wel in de USA. Onder de 1600 Euro voor alle 3 de koffers... Maar er komt vanzelf third party en zijn net zo goed...

Ongetwijfeld vind je die van BMW ook wel iets goedkoper, in Duitsland bv...


Dus die ballon van "dubbel zo duur" gaat niet op. ;)

Ik denk persoonlijk ook dat de GS toch een ander type allroad gaat zijn dan de HD.
Denk niet dat de prijzen van de accessoires de doorslag gaan geven om tussen beide motoren te gaan kiezen...

Wil je alles uit de kan halen qua prijs... dan moet je dit jaar nog een Supertenere EUR 4 scoren...
 
Ik heb nog een '76 FLH ex police gekocht hele tijd geleden, voor $1500 dollar, slaapzak, een tent enzo achterop gerold, en er coast to coast mee gereden, eigenlijk zonder problemen, en alles koste eigenlijk weinig, adventure bestond toen niet, dat moet lukken met die nieuwe HD, ze slaan nu eigenlijk een branding trend in die altijd al bestaan heeft zonder dat het extra centen kostte.
 
Ik heb nog een '76 FLH ex police gekocht hele tijd geleden, voor $1500 dollar, slaapzak, een tent enzo achterop gerold, en er coast to coast mee gereden, eigenlijk zonder problemen, en alles koste eigenlijk weinig, adventure bestond toen niet, dat moet lukken met die nieuwe HD, ze slaan nu eigenlijk een branding trend in die altijd al bestaan heeft zonder dat het extra centen kostte.

Adventure gaat verder dan avontuurlijk reizen he... Allez... 9 van de 10 eigenaars van zo'n allroad gaan de echte allroadpaden wellicht niet opzoeken, maar voor degene die willen... dan ben je natuurlijk altijd beter af met een motor die er wat beter op voorzien is natuurlijk.

Al zeg ik niet dat je met een andere Harley ook wel wat kan... Deze kwam ik een aantal jaar geleden tegen tijdens het Stella Alpina treffen, aan het basecamp. Ik denk niet dat 'm het laatste stuk gereden heeft, dat dan weer niet.

20180708_064225.jpg
 
Adventure gaat verder dan avontuurlijk reizen he... Allez... 9 van de 10 eigenaars van zo'n allroad gaan de echte allroadpaden wellicht niet opzoeken, maar voor degene die willen... dan ben je natuurlijk altijd beter af met een motor die er wat beter op voorzien is natuurlijk.

Al zeg ik niet dat je met een andere Harley ook wel wat kan... Deze kwam ik een aantal jaar geleden tegen tijdens het Stella Alpina treffen, aan het basecamp. Ik denk niet dat 'm het laatste stuk gereden heeft, dat dan weer niet.

Bekijk bijlage 1622267
Mooi!!
Met een Harley, of elke motor eigenlijk kan heel veel, niet nadenken gaan🤘
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Klopt.
Op die manier werden ze dus tot op heden aan 6% geïmporteerd.
Die regeling is dus volgens dit artikel bij deze ingetrokken.
 
Gisteren wezen proefrijden op de nieuwe Harley-Davidson Pan America.
De linkerkant vind ik best rommelig overkomen, best druk omdat ze daar alles neergepropt hebben qua leidingen bekabeling(bobines) en ventilator.
panam1-jpg.1634338

Rijdt behoorlijk goed voor zover je dat kunt proberen als je een een groep achter een voorrijder moet rijden, als ik dat vooraf had geweten dat ik niet gewoon zelf een uurtje op pad mocht weet ik niet of ik het had gedaan, ook omdat het anderhalf uur enkele reis was om er te komen.
Vind het alleen niet veel met Harley-Davidson te maken hebben. Motorisch is het met niks van HD te vergelijken, ook niet met een V-Rod. Afremmen op de motor doet ie vrijwel niet zoals een V-twin dat meestal toch wel een stuk meer doet dan een 4 in lijn bijvoorbeeld.
qua gadgets lijken ze wel met de tijd mee te gaan getuige alle informatie die er op het dashbord zat, maar ook hier niet echt de tijd gehad om er echt in te duiken.
panam5-jpg.1634334

Wel vraag ik me af wat de bouwkwaliteit is, ruitje zou verstelbaar moeten zijn, op mijn demo motor met nog geen 2500km op de teller was het plastic al gebroken waardoor hij nog maar aan 1 kant half vasthing.
panam2-jpg.1634337


Handkap is 2 keer losgekomen uit het klemmechanisme op het stuuruiteinde, de spaakvelgen zjin geschikt voor tubeless banden ( spaken aan buitenzijde velg) maar die vertoonde behoorlijk wat schade.
panam3-jpg.1634336

panam4-jpg.1634335
 
Ik begin precies alsmaar meer content te worden met de keuze voor mijn XR. Lijkt toch niet helemaal dàt te zijn... Ik zeg wel lijkt. Zulke demo's hebben inderdaad wel een zwaar leven kan ik me voorstellen.
Ik zelf altijd voor de grap: "ja, maar demo's worden op een speciale band in de fabriek gebouwd. Die zijn sterker en hoeven niet warm gereden te worden." :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan