Advies 1e Naked Bike (voorheen Race motoren)

Eendenreetx

MF'er
31 aug 2012
203
5
Na 10 jaar lang sport motoren te hebben gereden, ben ik momenteel aan het kijken voor mijn eerste naked Bike.
6 jaar lang gereden op honda cbr 600rr 2003
4 jaar gsx-r 750 2006

Mijn 2 eisen zijn eigenlijk alleen:

Sportieve look en zo min mogelijk vermogen inleveren tov mijn gsx-r 750 ca. 150PK.

Bij mij kwam al snel de z1000 naar voren bouwjaar ca. 2013.
Budget 8000-9000 euro incl mooi uitlaatje.

Hetgeen wat mij nog een klein beetje tegenstaat, is het oude lulle motor imago van naked motoren.
Het sportieve snelle van een race motor kan ik ergens moeilijk loslaten, vandaar hier ook mijn post om advies.
 
Hahaaaa, weer een overloper8)7_O- Grapje, heb zelf op een zx6r gereden daarna overgestapt naar gsx-r 750 k6. En stiekem kijk ik nu ook naar een naked.

Je kunt naar de ktm 890 kijken, die trekt bij mij de meeste aandacht. Laag gewicht en relatief veel koppel.
 
Ouwe lullen imago??? Denk dat je een andere bril op moet zetten ;). Denk dat de Kawa, maar ook zeker Triumph, Yamaha, BMW totaal geen stoffig imago hebben. Okee, de BMW wel :), maar de S1000R is dan best een aardig fietsje :Y.
 
1641469535055.png
 
Het is een gevoel denk ik:Y. Het gevoel dat je overstapt van een racer naar een naked is een bepaalde stap. Een soort van overgave dat je oud wordt._O- Ik probeer het nog even uit te stellen.
Haha precies zoals het bij mij voelt. Heb het 2-3 jaar proberen uit te stellen.
Binnenkort wordt ik geopereerd en kan ik 6-7 maanden niet motorrijden door mijn schouder. Hierna toch het moment om over te stappen haha
 
Hier een 28-jarige oude lul _O-

Ben 10 jaar geleden begonnen op een z750, toen overgestapt op een zx-10r (7 jaar gehad) en sinds vorig jaar weer een naked. Het is een MT-10 geworden waar ik echt geen seconden spijt van heb gehad. Minder vermogen dan de zx-10, maar de MT voelt erg speels vanwege het crossplane blok.

Succes met je zoektocht!:]
 
Misschien dat een GSXS wat voor jou is?

De GSX-S750 heeft in de basis hetzelfde blok als de GSXR750 maar wel gedowntuned.
Een GSX-S1000 zit ''officieel'' zo rond de 150 pk.
 
Ik ben van een Duc 996S naar een GSX-S1000 gegaan, en ben hier zeer tevreden mee na een kleine upgrade van de veer elementen (stock naar Hyperpro).
Hij stuurt echt als een scheermes, en je komt echt niets te kort qua vermogen.
 
Naked bike oude lullen imago? Naked bike denk ik juist aan jongeren, zijn toch gewoon stoer en sportief? Afhankelijk van welke je kiest natuurlijk.

Bij ouwe lullen denk ik aan de tourmotors en choppers. Ik zie namelijk nooit een ouwe lul van een sportieve naked stappen, zijn echt vaak de jongeren.

En anders was ik op mijn 24e al een oude lul zeker? Had geen zin in zere polsen en rug (twee zwakke punten bij mij) maar dat resulteert nu in een zere reet op de snelweg. Overigens rij 99 procent van de tijd op B wegen, veel leuker.
 
  • Leuk
Waarderingen: DvZ
Vooral niet blind staren op het vermogen in PK's, gegeven dat je vooral op straat rijd zou ik vooral voor lekker wat koppel onderin gaan. Er zijn genoeg naked bikes te vinden niet niet (veel) onderdoen voor hun sport broertje, ze zijn vaak anders getuned voor meer koppel en vermogen bij laag of midden toerenbereik :).

Ik ben er van overtuigd dat je meer plezier hebt met een MT10 dan een R1 of een Tuono vs een RSV4 op de openbare weg om maar even wat voorbeelden te noemen. Ga ook vooral even een keer proefrijden op een motor met een andere cilinder configuratie (2 cil of 3 cil), het koppel bij lage toeren op de openbare weg op een naked (met beperkte windbescherming) geniet bij mij de voorkeur boven een naked die je hoog in de toeren moet houden (mv agusta's om maar een voorbeeld te noemen).
 
Ik rij voor mezelf, maar hij moet er gewoon wel sportief uitzien.
Waarom een naked niet sportief zou zijn, ontgaat me.
Het is volgens mij vooral de bestuurder die maakt of het er sportief uitziet, tenzij de parkeerplaats bij het terras allesbepalend is.

🤷‍♂️

( zet mij op een racer en ik garandeer je dat het er niet sportief uitziet 😏)
 
Een naked oude lullen imago? Wanneer ik in de zomer op zaterdag langs de parkeerplaats bij circuit assen rijd zie ik vooral oudere mannen op 1000cc supersport motoren met schaamranden zo breed als hun dikke buik die net bij elkaar word gehouden door een vintage leren pak.

Ik rij/reed veel in groepsverband en dan veel binnendoor stuurwegen, af en toe kwam er een kennis/zwager van iemand mee op een supersport maar na 3 bochten kon die het al niet bij houden. Een naked is vaak korter gegeared en afgesteld op koppel wat gewoon veel bruikbaarder is op de openbare weg. Ook zorgt het bredere stuur voor meer vertrouwen en kost het minder moeite om de motor om te gooien.

Staar je niet blind op 150+ pk's want dan vallen veel pareltjes al af. Maar voor 9000,- kan je met een beetje mazzel ook al een hele gave MT-10 (160pk) of Tuono V4 vinden (ook 160-170pk). De looks van een MT-10 is smaakgevoelig, zelf vind ik ze niet mooi maar ik kan daar doorheen prikken en de techniek van het crossplane blok maakt al veel goed. De Tuono kan wat onderhoudsgevoeliger zijn. Een Z1000 zal voor jou vertrouwder zijn aangezien het een "gewone" vier in 1 lijn is. Stel je je 150pk eis iets naar onder dan kan je ook een hele gave Triumph Speed Triple R vinden met ohlins vering en een gaaf setje arrow dempers, dan heb je een 1050cc 3 pitter met een flinke bak karakter en betere afwerking dan de gemiddelde japanner.
 
Kwam toevallig een hele mooie z800 tegen. Aangezien ik nog een aantal weken maanden niet kan rijden, dat contrast zal wellicht te groot zijn met m’n oude gsxr? Ik heb m’n eis van pk’s wel losgelaten.
 
Hier een ouwe lul op een naked BMW.
Maar wel met genoeg vermogen om het de snelste motoren nog heeel erg lastig te maken en de rijervaring om dat vermogen ook te kunnen gebruiken.

1646825619217.png
 
Kwam toevallig een hele mooie z800 tegen. Aangezien ik nog een aantal weken maanden niet kan rijden, dat contrast zal wellicht te groot zijn met m’n oude gsxr? Ik heb m’n eis van pk’s wel losgelaten.
Vermogen wellicht ok, maar 100 pk houdt niet over. Zeker niet wanneer je van een gsx afkomt. Maar hij is wel ruim 30kg zwaarder dan mijn triumph, en dat merk je wel.
 
Vermogen wellicht ok, maar 100 pk houdt niet over. Zeker niet wanneer je van een gsx afkomt. Maar hij is wel ruim 30kg zwaarder dan mijn triumph, en dat merk je wel.
Ik heb een Z750-R gehad en dat reed mooi maar als je dan op een Street Triple R(S) stapt gaat er idd een wereld voor je open.
 
Het zal nog een kleine drietal weken duren voordat ik weer ga proberen op een motor te rijden. Als ik dan kijk naar een z900 lijkt een mooie fiets en betaalbaar, komt dat qua rijden wel meer in de buurt van de gsxr?
 
Terug
Bovenaan Onderaan