Advies 1e Naked Bike (voorheen Race motoren)

Het zal nog een kleine drietal weken duren voordat ik weer ga proberen op een motor te rijden. Als ik dan kijk naar een z900 lijkt een mooie fiets en betaalbaar, komt dat qua rijden wel meer in de buurt van de gsxr?
Ik denk dat die in verhouding tegenvalt.

Kijk eens naar een BMW S1000R of Tuono V4.
 
Die bmw gaat nog wel, die gaat alleen financieel weer een stuk omhoog. Die aprilla is Miss smaak, maar vind die echt heel lelijk.
 
Jaar geleden wat proefritjes gemaakt, maar zo’n z900 vond ik zelf erg lomp. Je krijgt heel veel motor voor je geld, maar dat merk je ook als je van richting wil veranderen😅. Mt09 is wat lichter en dus leuker maar ik mistte de koppelkromme van een sportieve motor. Vering vond ik bij zowel de z900 als de mt09 niet best. Tuono v4 was super maar da’s echt lastig om daar een klein beetje normaal op te doen. S1000r reed enorm makkelijk, maar vond ‘m niet heel speciaal voelen, zeker na de tuono. Voor woon-werkverkeer en plezierritjes een hele goede keuze. Ik doe geen woon-werkverkeer dus ik ben op mijn 765rs blijven rijden, wat prima bevalt.
 
Als je een +/- 1000cc naked gaat proberen, ga je t.o.v. je oude racer sowieso een enorme berg koppel erbij krijgen.
Dat ga je echt wel merken en dan maakt die 10-20 pk die je in de hoge toeren mist niet veel meer uit.

Heb zelf een S1000R gekocht na 16 jaar supersport (ok, tussendoor ook al eens een z1000 gehad) te hebben gereden.

Ja hij is een stuk duurder, maar in mijn ogen voelt hij dus wel speciaal. Er is meer om te vergelijken tussen motoren dan het motorblok zelf.
Belachelijk goede remmen en standaard veren en demping van supersport niveau (en ik heb altijd hyperpro veren gereden op alle motoren)
Helemaal met de elektronische demping: in een microseconde ga je van dansende nieren naar comfort (maar niet belachelijk zwabberig) op die wegen waar je het eerst voelt dat je een oude lul wordt: De C-weggetjes in het buitenland.
En met 160pk (eerste model), maar veel kortere gearing dan mn zx10r, voelt hij bijna net zo snel. Alleen in de hele hoge toeren (daar kom je 1x per zo veel tijd) merk je een verschilletje.


Ik zou wel kijken naar een vergelijkbare naked als deze. Een z1000(sx) ook proefgereden. Ook een prima alternatief voor een supersport, maar alles net een tikkie comfortabeler dan de s1000r: zitpositie, kracht, remmen, vering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan