Advies aankoop motor

31 jan 2018
20
1
Beste mensen,

Waarschijnlijk zijn er al een aantal topics over dit onderwerp, maar gelet op het feit dat hier haast oneindig veel pagina's/discussies zijn en ik nieuw ben op dit forum was mijn gedachtegang: ik start maar een nieuw topic.

Zoals gezegd ben ik nieuw op dit forum en heb de afgelopen dagen wat gekeken en gelezen op dit forum. Sinds enige tijd heb ik mijn motorrijbewijs en de volgende stap is het kopen van een motor. Qua merk en model ben ik er wel uit: een Yamaha R6 (wellicht Black Raven) uit/vanaf bouwjaar 2007.

Nu zou ik graag van de kenners willen horen wat zaken zouden kunnen zijn waarop je moet letten bij de aankoop van een dergelijke motor. Zijn er bijvoorbeeld bekende problemen bij dit model en wat is belangrijk om op te letten bij de aankoop van een eerste motor?

De kilometerstand is ook nog zo'n ding. Ik zoek naar een R6 tussen de 20.000 en 25.000 km. Volgens mij heb ik hier wel een redelijk goed beeld van. Zo heb ik in de afgelopen dagen ook gelezen dat een kilometerstand niet altijd alles zegt, maar dat het ook gaat om het gepleegde onderhoud en hoe er door de vorige eigenaar(en) op is gereden. Maar omtrent de technische kennis en/of gebreken die bij een R6 uit 2007 naar voren kunnen komen weet ik niets.

Alvast bedankt en ik hoop op een paar reacties! 8-)
 
Ik ben destijds mijn rijbewijs gaan halen om de R6 2006 Raven black te halen. :9~ :9~

Uiteindelijk kon ik voor minder een GSXR750 kopen van hetzelfde bouwjaar en is de keuze gemaakt met het verstand ipv het hart.
Geen R6 dus en na de GSXR heb ik diverse 600RR'en versleten.

Afgelopen zomer alsnog de R6 uit 2006 gekocht (wel in de verkeerde kleur, maar goed) en het is vies tegen gevallen. Ik heb enkel supersports gehad en de R6 reed by far het minst prettig.

Het uiterlijk is om te kwijlen, zeker bij de mooie exemplaren, maar de rij eigenschappen zijn maar bagger vergeleken met de 600RR'en en GSXR'en vind ik. Voor op straat that is...

Terwijl dat toch ook supersports zijn.

Ga dus proefrijden voordat je denkt dat je een definitieve keuze hebt gemaakt.

Volgens mij heeft het apparaat geen bijzondere minpunten en zijn er geen terugroepacties geweest.

Ik zou er op letten dat je een NL motor koopt en geen import. Zelfs imports met Duitse brieven is schijnbaar makkelijk fraude mee te plegen is mij vorige week verteld door de motorzaak waar mijn huidige motor vandaan komt.
Als je er verstand van hebt, wellicht. Heb je dat niet, zou ik dat risico vermijden.

Verder is het verstandig iemand mee te nemen die verstand heeft van technische zaken. Handelaren knijpen in hun handjes bij de klanten die komen kwijlen op de glimmende kuipen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn idee ook,ik heb diverse Yamaha supersports gehad en heb er niet 1 langer dan een paar maanden gehad :N ,geeft mij ook maar een Suzuki GSX-R :Y 8-) ,Honda is voor ouwe mannen :Y ,dus die valt sowieso af ;)
Maar ga erst proefrijden op diverse modellen voordat je de knoop door hakt,zo,n R6 is wel heel mooi,maar je moet er ook lekker mee kunnen rijden,alleen maar naar kijken heb je zo weinig aan :)
 
Laatst bewerkt:
De meeste mensen kijken naar het kuipwerk, of daar schade op zit. Maar kijk vooral naar de voorpoten, het frame, de achterbrug.. Zie je daar (vreemde) schade, achterhaal dan hoe die kras/buts/steenslag daar is gekomen. Valpartijen in het grind (circuit) laten specifieke sporen achter. Met nieuw kuipwerk is de motor dan zo goed als nieuw, echter de rest is niet zo makkelijk/goedkoop te vervangen.
 
Bedankt voor je reactie!. Ja, inderdaad wat betreft de GSXR-750 en ook de GSXR-600 heb ik ook al een aantal voorbij zien komen die goedkoper zijn en in sommige gevallen ook nog minder kilometers hebben. Maar op dit moment is het bij mij nog kiezen met het hart i.p.v. het verstand, zal de leeftijd wel zijn ;) En proefrijden is inderdaad een goed iets. Desondanks dat moet je natuurlijk ook wel verstandig zijn en je niet teveel door het uiterlijk laten misleiden.

Nee daar zit ik ook zeker niet op te wachten, wil graag een origineel geleverde Nederlandse motor. En koop ik die van via een particulier of bij een zaak waarbij je over het algemeen nog een half jaar BOVAG garantie hebt. Natuurlijk ook iets wat je moet overwegen. Aan de ene kant wil ik het risico zo veel mogelijk beperken, maar aan de andere kant vind je de mooiste motoren in de juiste kleurstelling vaak bij particulieren. En wat ik verder ook heb gelezen is dat je erop moet letten of de motor wel de originele kleurstelling heeft. Anders zou het kunnen gaan om een motor die schade heeft gehad.
 
Mijn idee ook,ik heb diverse Yamaha supersports gehad en heb er niet 1 langer dan een paar maanden gehad :N ,geeft mij ook maar een Suzuki GSX-R :Y 8-) ,Honda is voor ouwe mannen :Y ,dus die valt sowieso af ;)
Maar ga erst proefrijden op diverse modellen voordat je de knoop door hakt,zo,n R6 is wel heel mooi,maar je moet er ook lekker mee kunnen rijden,alleen maar naar kijken heb je zo weinig aan :)


haha Honda staat inderdaad ook niet op mijn lijstje, Suzuki daarentegen is ook nog een optie! Maar inderdaad door proefritjes te maken verneem je natuurlijk wel wat het beste stuurt en waarop je nog in een prettige houding kan rijden. :P
 
De meeste mensen kijken naar het kuipwerk, of daar schade op zit. Maar kijk vooral naar de voorpoten, het frame, de achterbrug.. Zie je daar (vreemde) schade, achterhaal dan hoe die kras/buts/steenslag daar is gekomen. Valpartijen in het grind (circuit) laten specifieke sporen achter. Met nieuw kuipwerk is de motor dan zo goed als nieuw, echter de rest is niet zo makkelijk/goedkoop te vervangen.

Had ik niet bij nagedacht, bedankt! :t :t
 
En neem de tijd voor een proefrit,met korte ritjes merk je niet veel verschil.
 
Nee daar zit ik ook zeker niet op te wachten, wil graag een origineel geleverde Nederlandse motor.

Zolang er in Nederland nog steeds geen apk voor motoren is koop ik liever een gebruikte motor in Duitsland waar ze wel de tüv keuring hebben. Daar worden de motoren veel beter onderhouden.

... of bij een zaak waarbij je over het algemeen nog een half jaar BOVAG garantie hebt. Natuurlijk ook iets wat je moet overwegen.

Bovag is een organisatie voor dealers, niet voor het belang van klanten. Iedere debiel die betaald mag lid worden. HP motoren bijvoorbeeld ook... :')
 
~
Zolang er in Nederland nog steeds geen apk voor motoren is koop ik liever een gebruikte motor in Duitsland waar ze wel de tüv keuring hebben. Daar worden de motoren veel beter onderhouden.



Oke en denk je dat het halen van een motor uit Duitsland opweegt tegen de kosten en tijd die erin moeten worden gestoken ten opzichte van de 'reguliere' weg van het kopen van een motor in Nederland?
 
Laatst bewerkt:
Zolang er in Nederland nog steeds geen apk voor motoren is koop ik liever een gebruikte motor in Duitsland waar ze wel de tüv keuring hebben. Daar worden de motoren veel beter onderhouden.Bovag is een organisatie voor dealers, niet voor het belang van klanten. Iedere debiel die betaald mag lid worden. HP motoren bijvoorbeeld ook... :')

Dit klopt helemaal!

Echter worden er hier dus motoren gejat en hoe ze het doen, weet ik niet, maar ze krijgen het voor elkaar die motoren uit te voeren naar Duitsland en er vervolgens de juiste Duitse papieren voor te krijgen waardoor die weer op kenteken gezet kan worden in NL.


Ik heb vorige week naar zeer onprettige ervaring mogen luisteren van de motorzaak waar ik mijn motor heb gekocht. Deze had hij met een Amsterdamse leverancier die altijd alles kon leveren. Maar wel met Duitse brief....

Ik ga hier niet het hele verhaal ophangen, maar vermoedelijk allemaal gestolen motoren. Uiteindelijk is deze zaak er achter gekomen nadat die al eerder had opgemerkt dat een "Duitse motor" een sticker van Gebben motoren in de buddy seat had zitten.
Toen zijn de eerste lampjes gaan branden waarna hij uiteindelijk contact heeft opgenomen met Gebben motoren, omdat hij tegen nog iets vreemds was aangelopen op een ander moment om vervolgens van Gebben motoren te horen te krijgen dat het om een gestolen exemplaar ging.


Koop je een echte Duitser dan gaat bovenstaande zeker op is mij ook verteld :Y

Je moet alleen wel verstand van zaken hebben. Mij is duidelijk geworden dat dus zelfs professionele handelaren opgelicht kunnen worden via de Duitse varianten.

Dit was ook zo'n verhaal:
GESTOLEN: YAMAHA R1 RN19... Terug Gevonden in onderdelen

Ook met "Duitse brief".
 
Laatst bewerkt:
Dit klopt helemaal!

Echter worden er hier dus motoren gejat en hoe ze het doen, weet ik niet, maar ze krijgen het voor elkaar die motoren uit te voeren naar Duitsland en er vervolgens de juiste Duitse papieren voor te krijgen waardoor die weer op kenteken gezet kan worden in NL.


Ik heb vorige week naar zeer onprettige ervaring mogen luisteren van de motorzaak waar ik mijn motor heb gekocht. Deze had hij met een Amsterdamse leverancier die altijd alles kon leveren. Maar wel met Duitse brief....

Ik ga hier niet het hele verhaal ophangen, maar vermoedelijk allemaal gestolen motoren. Uiteindelijk is deze zaak er achter gekomen nadat die al eerder had opgemerkt dat een "Duitse motor" een sticker van Gebben motoren in de buddy seat had zitten.
Toen zijn de eerste lampjes gaan branden waarna hij uiteindelijk contact heeft opgenomen met Gebben motoren, omdat hij tegen nog iets vreemds was aangelopen op een ander moment om vervolgens van Gebben motoren te horen te krijgen dat het om een gestolen exemplaar ging.


Koop je een echte Duitser dan gaat bovenstaande zeker op is mij ook verteld :Y

Je moet alleen wel verstand van zaken hebben. Mij is duidelijk geworden dat dus zelfs professionele handelaren opgelicht kunnen worden via de Duitse varianten.

Dit was ook zo'n verhaal:
GESTOLEN: YAMAHA R1 RN19... Terug Gevonden in onderdelen

Ook met "Duitse brief".

Dan zie ik van de importvariant maar af :t
 
Bedankt voor je reactie!. Ja, inderdaad wat betreft de GSXR-750 en ook de GSXR-600 heb ik ook al een aantal voorbij zien komen die goedkoper zijn en in sommige gevallen ook nog minder kilometers hebben. Maar op dit moment is het bij mij nog kiezen met het hart i.p.v. het verstand, zal de leeftijd wel zijn ;) En proefrijden is inderdaad een goed iets. Desondanks dat moet je natuurlijk ook wel verstandig zijn en je niet teveel door het uiterlijk laten misleiden.

Nee daar zit ik ook zeker niet op te wachten, wil graag een origineel geleverde Nederlandse motor. En koop ik die van via een particulier of bij een zaak waarbij je over het algemeen nog een half jaar BOVAG garantie hebt. Natuurlijk ook iets wat je moet overwegen. Aan de ene kant wil ik het risico zo veel mogelijk beperken, maar aan de andere kant vind je de mooiste motoren in de juiste kleurstelling vaak bij particulieren. En wat ik verder ook heb gelezen is dat je erop moet letten of de motor wel de originele kleurstelling heeft. Anders zou het kunnen gaan om een motor die schade heeft gehad.

Ik heb nu weer een 750 (1 generatie jonger dan mijn eerste motor) en het rijdt echt 10x prettiger dan een 600.

Het uiterlijk is een kwestie van smaak, maar de rust die het blok heeft vergeleken met 600 blokken (ook die van de GSXR) is toch wel zeer aan te raden.

Een ander pluspunt van die periode is dat de GSXR de meest complete motor standaard is.

Er zit standaard een gear indicator op, stuurdemper, slipperclutch en alarmlichten. Wat ik daar zelf bij optel is dat het de enige motor is waar de knipperlichten al mooi zijn en je deze dus niet hoeft te vervangen door LED varianten die weer weerstanden of een ander relais (gekloot dus) nodig hebben (2006+ modellen).


Ik ben alleen niet helemaal objectief natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Waarschijnlijk zijn er al een aantal topics over dit onderwerp, maar gelet op het feit dat hier haast oneindig veel pagina's/discussies zijn en ik nieuw ben op dit forum was mijn gedachtegang: ik start maar een nieuw topic.

Zoals gezegd ben ik nieuw op dit forum en heb de afgelopen dagen wat gekeken en gelezen op dit forum. Sinds enige tijd heb ik mijn motorrijbewijs en de volgende stap is het kopen van een motor. Qua merk en model ben ik er wel uit: een Yamaha R6 (wellicht Black Raven) uit/vanaf bouwjaar 2007.

Nu zou ik graag van de kenners willen horen wat zaken zouden kunnen zijn waarop je moet letten bij de aankoop van een dergelijke motor. Zijn er bijvoorbeeld bekende problemen bij dit model en wat is belangrijk om op te letten bij de aankoop van een eerste motor?

De kilometerstand is ook nog zo'n ding. Ik zoek naar een R6 tussen de 20.000 en 25.000 km. Volgens mij heb ik hier wel een redelijk goed beeld van. Zo heb ik in de afgelopen dagen ook gelezen dat een kilometerstand niet altijd alles zegt, maar dat het ook gaat om het gepleegde onderhoud en hoe er door de vorige eigenaar(en) op is gereden. Maar omtrent de technische kennis en/of gebreken die bij een R6 uit 2007 naar voren kunnen komen weet ik niets.

Alvast bedankt en ik hoop op een paar reacties! 8-)
Ik zou even navraag doen in de platenbarrack!
 
Tip van de dag: kijk ook eens naar een Daytona 675. Er is natuurlijk een reden dat die vrijwel elke supersport test won in 2006/2007. Zeker voor op straat ook een betere vermogensafgifte dan een R6 uit dat jaar. En verkrijgbaar in zwart, met underseat demper, en een immer geil geluid.

Einde 'wij van Wc eend' bericht
 
Ik heb geen verstand van specifiek de R6, ik heb wel gelezen (dacht moto73) dat het een ideale circuit fiets is/was , kijk dus heel goed of je geen ex circuit fiets te pakken hebt.
In dat stuk wat is gelezen heb stond zelfs dat er weinig R6-en te vinden zijn zonder circuit verleden, nou denk ik dat dat wat overdreven is, maar het in je achterhoofd houden bij bezichtigingen kan nooit kwaad.

Succes met de zoek tocht
 
Tip van de dag: kijk ook eens naar een Daytona 675. Er is natuurlijk een reden dat die vrijwel elke supersport test won in 2006/2007. Zeker voor op straat ook een betere vermogensafgifte dan een R6 uit dat jaar. En verkrijgbaar in zwart, met underseat demper, en een immer geil geluid.

Einde 'wij van Wc eend' bericht

Heb hem zojuist even opgezocht, zal me er eens verder in verdiepen.
 
Ik heb geen verstand van specifiek de R6, ik heb wel gelezen (dacht moto73) dat het een ideale circuit fiets is/was , kijk dus heel goed of je geen ex circuit fiets te pakken hebt.
In dat stuk wat is gelezen heb stond zelfs dat er weinig R6-en te vinden zijn zonder circuit verleden, nou denk ik dat dat wat overdreven is, maar het in je achterhoofd houden bij bezichtigingen kan nooit kwaad.

Succes met de zoek tocht

Bedankt, ik zal het in mijn achterhoofd houden bij het zoeken :t
 
Oke en denk je dat het halen van een motor uit Duitsland opweegt tegen de kosten en tijd die erin moeten worden gestoken ten opzichte van de 'reguliere' weg van het kopen van een motor in Nederland?

Je koopt daar voor 6000 euro een motor die hier 7500 euro of meer kost. Dat was altijd de prijsklasse waar ik in zat te vissen. Met invoerkosten, bpm en transport naar Nederland bespaarde ik dan uiteindelijk een krappe 1000 euro. Ik kocht mijn motoren dan bij een dealer met alle boekjes en papieren van onderhoud er bij. Ik zocht meestal in een straal van 100 km rondom Aken om het qua benzinegeld nog leuk te houden. Het lijkt een hele onderneming maar dat valt echt reuze mee.
 
Je koopt daar voor 6000 euro een motor die hier 7500 euro of meer kost. Dat was altijd de prijsklasse waar ik in zat te vissen. Met invoerkosten, bpm en transport naar Nederland bespaarde ik dan uiteindelijk een krappe 1000 euro. Ik kocht mijn motoren dan bij een dealer met alle boekjes en papieren van onderhoud er bij. Ik zocht meestal in een straal van 100 km rondom Aken om het qua benzinegeld nog leuk te houden. Het lijkt een hele onderneming maar dat valt echt reuze mee.

Maar je hebt dus een netto winst, na aftrek benzine geld, aanhangwagen huur enz enz van rond de 500,-
En daarvoor ben je meerdere dagen kwijt, en je kan niet makkelijk terug naar de garage als er wat mis is.

Iedereen moet dat voor zich zelf weten, maar ik vind dat een hoop moeite voor weinig winst
 
Maar je hebt dus een netto winst, na aftrek benzine geld, aanhangwagen huur enz enz van rond de 500,-
En daarvoor ben je meerdere dagen kwijt, en je kan niet makkelijk terug naar de garage als er wat mis is.

Iedereen moet dat voor zich zelf weten, maar ik vind dat een hoop moeite voor weinig winst

Nee, zoals gezegd is bij deze prijsklasse de netto winst eerder 900 euro. Het gaat mij niet eens zo erg om het prijsverschil. De meeste motoren zijn gewoon netter en vaak in originele staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan