Advies aanschaf 1e enduro

Alro1985

MF'er
23 dec 2017
40
2
Vorige bericht ging fout,

Beste leden,

Ik rij momenteel een wegmoter, ik wil graag een off road proberen. Idee is om door het bos te rijden, af en toe wellicht als ik de motor ken een offroadritje pakken enz.

De weg vanuit mijn woonplaats naar het bos is zo'n 17km. Ik wil bij voorkeur vanuit huis wegrijden, kan dit goed met noppenbanden? Ik heb totaal geen ervaring met off road motors, sorry

Ik zit te kijken naar bijv een ktm 300 of 350 2-takt. Max 2000 euro, kun je hier wat moois voorkopen? Of ellende van een ander?

Ik hoor graag.
 
Voor dat budget zou ik liever een Yamaha xt, ttr kopen.

Een KTM 300 2t is een competitie machine, niet echt geschikt om mee te beginnen en voor dat geld koop je waarschijnlijk een afgeragd exemplaar.

Vergis je niet, zo'n 300 2takt heeft gruwelijk veel vermogen.
 
Laatst bewerkt:
:^

Ellende van een ander.

Tenminste, dan hebben we het over een recenter model KTM 300? Als ik "KTM 300" intik op Marktplaats zie ik geen resultaten voor onder de 5k, of het moet de KTM 300 uit eind jaren '90 zijn. Dus als jij er eentje kan vinden voor 2k dan moet je wegwezen (en me een pb sturen). Als je een ouder model bedoelt...KTM is gaaf, maar wil je echt nog zoveel betalen voor een 20 jaar oude brommer?

Een CRF bijvoorbeeld lijkt dan minder waardevast, waardoor je meer kans hebt op een iets nettere of nieuwere motor terecht te komen.

Blijft er nog over dat je je sowieso moet afvragen of dit wel wijs is. Als je het echt wil, tuurlijk, ga er voor. Maar ga je zoveel in het bos rijden dat een crosser nodig is? Of zou je misschien meer plezier hebben met een Transalp voor een prikkie en die helemaal aftrappen? Bijkomend voordeel is dat je er nog wat mee kan op langere ritten. Dat zal met een tweetakt moeilijker worden.

Nogmaals, als je het echt wil, dan is KTM helemaal gaaf, doe lekker een beetje onderzoek en ga er voor. :t

Tweedehands heb je altijd "de ellende van een ander" dus doe lekker je onderzoek, zoek naar de meest kwetsbare punten, vraag of er een onderhoudshistorie bekend is en op schrift staat, etc. Ga je kijken naar dingen die eigenlijk buiten je budget liggen dan is de kans groot dat je uitkomt op een brommer waar meer werk aan zit dan het iets minder hippe model dat net gereviseerd stond aangeboden. ;)
 
Ik zou voor dat budget eerder een nette TTR250, DR350, DR-Z400, XR400 of DR650, XR600, TTR600, XT600 of een nieuwere KlX250 / CRF250L zoeken. Vlot bruikbaar op straat, best capabel offroad. Bovenstaande modellen moet je voor dat geld in topstaat hebben.

Wil je een echte enduro, kijk je toch snel tegen 3000-4000 euro aan. Je hebt dan ook meer onderhoud aan je been (hoewel dat relatief is) en voor straatgebruik zijn die dingen écht niet gemaakt. Koop in dat geval ook best iets dat écht voor enduro is gemaakt, geen crosser.
 
:^

Ellende van een ander.

Tenminste, dan hebben we het over een recenter model KTM 300? Als ik "KTM 300" intik op Marktplaats zie ik geen resultaten voor onder de 5k, of het moet de KTM 300 uit eind jaren '90 zijn. Dus als jij er eentje kan vinden voor 2k dan moet je wegwezen (en me een pb sturen). Als je een ouder model bedoelt...KTM is gaaf, maar wil je echt nog zoveel betalen voor een 20 jaar oude brommer?

Een CRF bijvoorbeeld lijkt dan minder waardevast, waardoor je meer kans hebt op een iets nettere of nieuwere motor terecht te komen.

Blijft er nog over dat je je sowieso moet afvragen of dit wel wijs is. Als je het echt wil, tuurlijk, ga er voor. Maar ga je zoveel in het bos rijden dat een crosser nodig is? Of zou je misschien meer plezier hebben met een Transalp voor een prikkie en die helemaal aftrappen? Bijkomend voordeel is dat je er nog wat mee kan op langere ritten. Dat zal met een tweetakt moeilijker worden.

Nogmaals, als je het echt wil, dan is KTM helemaal gaaf, doe lekker een beetje onderzoek en ga er voor. :t

Tweedehands heb je altijd "de ellende van een ander" dus doe lekker je onderzoek, zoek naar de meest kwetsbare punten, vraag of er een onderhoudshistorie bekend is en op schrift staat, etc. Ga je kijken naar dingen die eigenlijk buiten je budget liggen dan is de kans groot dat je uitkomt op een brommer waar meer werk aan zit dan het iets minder hippe model dat net gereviseerd stond aangeboden. ;)

Klopt, doelde op het bouwjaar 97 bijv.
Ja mijn wegmotor hou ik, of te wel wil er een crosser naast. Gister ben ik bij een off the road zaak geweest maar begon met prijzen vanaf 4500+. Dit word mij wat te gek.

Wanneer vervangen jullie de zuiger, dit moet toch gemiddeld om de 50 uur bij een 2takt ktm/Honda?
 
Terug
Bovenaan Onderaan