Advies aanschaf eerste motor

Is wel een beetje toevallig ja, dat jij eindelijk weet wat je wilt gaan rijden, en dat juist dan ons kabinet unaniem besluit een lock-down door te voeren... denk je dat er een verband is? :+
Dat is toch wel duidelijk dat verband, dat kan gewoon niet missen. :+ |(
Maar hoop dat @RG-gamma gelijk heeft.
@Marreke
Prive markt zal wel open blijven maar de aanbiedingen die ik daar had gezien had bij navragen iets te veel sjoemel gevoel/ incorrecte info.
Misschien kom ik daar wel iets goeds tegen in die tijd en anders mijn pies toch even die tijd ophouden.:S
Zo'n luckdown maand zou denk ik wel lekker zijn om met mooi winter weer wat ritjes te maken.
 
Laatst bewerkt:
Zonde van zo,n boxer,is bedoeld als sportmotor,een K1200 zou daar meer geschikt voor zijn door z,n hogere koppel.

Meer bedoeld als all-rounder.

De R1100S was natuurlijk ooit gewoon een relatief tam ding, met dan toevallig een 6 bak (de rest van die boxende knikkerdozen in die tijd had toen nog een 5-bak...), en een soort van sportiever uiterlijk, dat ook niet helemaal paste bij het karakter.

Want eigenlijk was het gewoon een hele aangename (vond ik) koppelfiets, met dik de ruimte voor 2, en als het ABS niet in elkaar stortte, met ook nog fabeltastische remmerij... :+



Uit de Oude Doos : na de zoveelste 4 pits in lijn Japanner toog ik naar Engbers Zelhem (Motorport Zelhem) in leg uit dat ik NIET WEER zoiets wil, maar dat ik ook geen Mickey Mouse formaat fiets wil, dat ik koppel wil, ruimte voor 2 wil, en vooral geen hyperhoogtoerig 'iets'... :/

Hun advies op dat moment : Yamaha TDM900... :/

...en daar bedankte ik zeer beleefd voor... :+ (vond dat gewoon geen echt fraaie fiets...)

Hun tweede advies op dat moment, maar ook met gelijk een veel bonter prijskaartje : BMW R1100S... :/

...en daar bedankte ik ook zeer beleefd voor..., want zo ding ziet er toch niet uit, zo met z'n gekke koplamp, en maffe kleuren, zeg ik.

Hij zegt : '...wel eens op gereden dan...??!!'

Nee zeg ik, en dat hoeft ook niet. Want ik ga ECHT niet op bijvoorbeeld een knalgele motor rijden.

Zegt hij, er komen ook andere kleuren, en hij laat mij een foldertje zien van de R1100S BoxerCupReplica..., en eerlijk is eerlijk..., zo zag het ding er al iets beter uit.

En hoe het komt weet ik niet, maar..., ik laat mij TOCH overhalen om een proefrit te doen op zo'n ding.
Een knalgele demo.

Het regent iets, en ik rol weg uit Zelhem, rijd richting Doetinchem, pak een stukje snelweg (A18), en hobbel zo via Didam, en Wehl weer terug naar Zelhem.

...en heel eigenlijk was ik HELEMAAL overtuigd..., heel eigenlijk was dit misschien wel wat ik zou willen..., want koppel, want ruimte, ook nog best iets windbescherming, en mega makkelijk sturen..., maar..., eerlijk is eerlijk..., wel ff wennen aan dat getrek van dat blok in dat frame, en dat rechtop blijven bij het remmen...

...en ook die prijs van die dingen..., pfffffffffffff.... :/ :/
Dit speelde zich allemaal af eind 2002



...en de rest is historie... :+



i-Q35gksm.jpg


i-qrbdc54-L.jpg




En vanaf daar gaat het natuurlijk helemaal mis..., vrouwlief geeft aan dat het wellicht toch net niet helemaal de toerfiets is die voor het simpele duo-gebruik nou echt het allerfijnste ding is..., en ik schaf er in een opwelling een oudere, niet te dure R80RT bij aan..., want iets met nostalgie, en gewoon omdat ik het wel geinige dingen vind.

En na avonden en hele weekeinden mijn ding aan dat ding doen, staat er wis en waarachter een knappe brommert..., vond ik... :/
En ook gewoon donders aangenaam rijden ; ernstig old-skool, en geschikt om radicaal te onthaasten.



i-CNSm4Zf-M.jpg


i-gL7Mjhk-L.jpg




En vrouwlief gaat welgeteld 2x (twee maal !) mee..., en daarna nooit weer ! Ze geeft aan dat een toerfiets voor erbij prima is, maar dan NOOOOOOIT weer dit oude ding..., en omdat het toen kon, en omdat je dan zoiets niet moet zeggen, staat er een week later een (particulier aangekochte) R1150RT.

En dan staan er dus zomaar 3 boxers... :/



i-Z4mJrWX-L.jpg




Maar iets met 'het hek is van de dam' komt dan al gauw om de hoek kijken..., want..., de R1200S krijgt z'n introductie ergens in mei 2006, en eigenlijk zou mij dat best lijken..., plus dat er natuurlijk stiekem nu toch al een duo-toerfiets-staat, dus..., de soort van sportievere boxer hoeft GEEN duofiets meer te zijn..., en ik probeer iets van de plannen over te brengen...

...nou geloof mij..., als ik gevraagd zou hebben om een klap in mijn nek, dan had ik denk ik langer op een antwoord moeten wachten..., wan mijn idee van de R1200S viel (zacht gezegd) niet helemaal lekker... :/

Dat was ergens in juni van dat jaar..., om dan in augustus toch zo'n ding te hebben staan..., en toen stonden er weer 3..., de R1150RT, de R1100S, en de R1200S.


En die laatste staat er nog altijd. En dan meer om naar te kijken ofzo..., want ik doe er al jaren nix meer mee.
Misschien 1 rondje per jaar, omdat 'het moet'..., maar verder... :?

Op de beide bokjes, aan de druppeldinges, en kleedje er over.



i-xCRkm5b-L.jpg


i-Qng5TT8-L.jpg




Die R1150RT heeft trouwens ook maar 1 jaar dienst gedaan (bij ons)..., en dan puur omdat we de kleur niet mooi vonden. Er zat behoorlijk parelmoer door het blauw..., en we zitten een keer op een terrasje in het Ahrdal, en de motor staat in de zon. En ik zeg : het ding lijkt wel paars, zo... :/

...en zij zegt : dat wilde ik dus net zeggen...

Nou ja..., ook dat was weer reden genoeg (blijkbaar) om een andere kleur te kopen..., en dan ook gelijk maar de overstap naar die toen net verse R1200RT.
En dat werd toen onze eerste 1200.

En zo blijven die rottige boxers toch al een jaar of 18 de rode draad..., en dat allemaal omdat die verhipte Engbers mij met alle geweld op zo'n geel hobbelpaard de weg op stuurde... :/



En tuurlijk heb ik nog steeds wel eens iets anders er bij.
Gewoon voor de leuk.

En omdat er tenslotte ook wel meer grappig spul te rijden is. Maar als het op gewoon onze vakantietochtjes aankomt, dan kan ik maar moeilijk NIET toegeven aan het sonore gebrabbel van die klotsende 2 pitter.

Oké..., een paar jaar geleden had ik een akelig fijn snorrende SpeedTriple zo voor er bij, en toen heb ik wel degelijk met een scheef ook gekeken naar de toen nieuwe Triumph Trophy 1200SE..., maar..., het zal ongetwijfeld een dijk van een fiets zijn, maar..., alles is zooooooow lomp aan die brommer...

Lompe knoppen.
Lompe tellers.
Lomp gewicht.
Lompe boutjes en moertjes zo boven aan de tank.
Lompe uitlaat.


...tja..., het dus allemaal de schuld van Engbers Zelhem..., ik kon er toen, en ik kan er nu, nog steeds niks aan doen... :+



i-QJRdRVP-L.jpg
 
Laatst bewerkt:
http://www.heartbeatforum.nl/images...eatforum.nl/images/smilies/rollingpin.gifMeer bedoeld als all-rounder.

De R1100S was natuurlijk ooit gewoon een relatief tam ding, met dan toevallig een 6 bak (de rest van die boxende knikkerdozen in die tijd had toen nog een 5-bak...), en een soort van sportiever uiterlijk, dat ook niet helemaal paste bij het karakter.

Want eigenlijk was het gewoon een hele aangename (vond ik) koppelfiets, met dik de ruimte voor 2, en als het ABS niet in elkaar stortte, met ook nog fabeltastische remmerij... :+



Uit de Oude Doos : na de zoveelste 4 pits in lijn Japanner toog ik naar Engbers Zelhem (Motorport Zelhem) in leg uit dat ik NIET WEER zoiets wil, maar dat ik ook geen Mickey Mouse formaat fiets wil, dat ik koppel wil, ruimte voor 2 wil, en vooral geen hyperhoogtoerig 'iets'... :/

Hun advies op dat moment : Yamaha TDM900... :/

...en daar bedankte ik zeer beleefd voor... :+ (vond dat gewoon geen echt fraaie fiets...)

Hun tweede advies op dat moment, maar ook met gelijk een veel bonter prijskaartje : BMW R1100S... :/

...en daar bedankte ik ook zeer beleefd voor..., want zo ding ziet er toch niet uit, zo met z'n gekke koplamp, en maffe kleuren, zeg ik.

Hij zegt : '...wel eens op gereden dan...??!!'

Nee zeg ik, en dat hoeft ook niet. Want ik ga ECHT niet op bijvoorbeeld een knalgele motor rijden.

Zegt hij, er komen ook andere kleuren, en hij laat mij een foldertje zien van de R1100S BoxerCupReplica..., en eerlijk is eerlijk..., zo zag het ding er al iets beter uit.

En hoe het komt weet ik niet, maar..., ik laat mij TOCH overhalen om een proefrit te doen op zo'n ding.
Een knalgele demo.

Het regent iets, en ik rol weg uit Zelhem, rijd richting Doetinchem, pak een stukje snelweg (A18), en hobbel zo via Didam, en Wehl weer terug naar Zelhem.

...en heel eigenlijk was ik HELEMAAL overtuigd..., heel eigenlijk was dit misschien wel wat ik zou willen..., want koppel, want ruimte, ook nog best iets windbescherming, en mega makkelijk sturen..., maar..., eerlijk is eerlijk..., wel ff wennen aan dat getrek van dat blok in dat frame, en dat rechtop blijven bij het remmen...

...en ook die prijs van die dingen..., pfffffffffffff.... :/ :/
Dit speelde zich allemaal af eind 2002



...en de rest is historie... :+



i-Q35gksm.jpg


i-qrbdc54-L.jpg




En vanaf daar gaat het natuurlijk helemaal mis..., vrouwlief geeft aan dat het wellicht toch net niet helemaal de toerfiets is die voor het simpele duo-gebruik nou echt het allerfijnste ding is..., en ik schaf er in een opwelling een oudere, niet te dure R80RT bij aan..., want iets met nostalgie, en gewoon omdat ik het wel geinige dingen vind.

En na avonden en hele weekeinden mijn ding aan dat ding doen, staat er wis en waarachter een knappe brommert..., vond ik... :/
En ook gewoon donders aangenaam rijden ; ernstig old-skool, en geschikt om radicaal te onthaasten.



i-CNSm4Zf-M.jpg


i-gL7Mjhk-L.jpg




En vrouwlief gaat welgeteld 2x (twee maal !) mee..., en daarna nooit weer ! Ze geeft aan dat een toerfiets voor erbij prima is, maar dan NOOOOOOIT weer dit oude ding..., en omdat het toen kon, en omdat je dan zoiets niet moet zeggen, staat er een week later een (particulier aangekochte) R1150RT.

En dan staan er dus zomaar 3 boxers... :/



i-Z4mJrWX-L.jpg




Maar iets met 'het hek is van de dam' komt dan al gauw om de hoek kijken..., want..., de R1200S krijgt z'n introductie ergens in mei 2006, en eigenlijk zou mij dat best lijken..., plus dat er natuurlijk stiekem nu toch al een duo-toerfiets-staat, dus..., de soort van sportievere boxer hoeft GEEN duofiets meer te zijn..., en ik probeer iets van de plannen over te brengen...

...nou geloof mij..., als ik gevraagd zou hebben om een klap in mijn nek, dan had ik denk ik langer op een antwoord moeten wachten..., wan mijn idee van de R1200S viel (zacht gezegd) niet helemaal lekker... :/

Dat was ergens in juni van dat jaar..., om dan in augustus toch zo'n ding te hebben staan..., en toen stonden er weer 3..., de R1150RT, de R1100S, en de R1200S.


En die laatste staat er nog altijd. En dan meer om naar te kijken ofzo..., want ik doe er al jaren nix meer mee.
Misschien 1 rondje per jaar, omdat 'het moet'..., maar verder... :?

Op de beide bokjes, aan de druppeldinges, en kleedje er over.



i-xCRkm5b-L.jpg


i-Qng5TT8-L.jpg




Die R1150RT heeft trouwens ook maar 1 jaar dienst gedaan (bij ons)..., en dan puur omdat we de kleur niet mooi vonden. Er zat behoorlijk parelmoer door het blauw..., en we zitten een keer op een terrasje in het Ahrdal, en de motor staat in de zon. En ik zeg : het ding lijkt wel paars, zo... :/

...en zij zegt : dat wilde ik dus net zeggen...

Nou ja..., ook dat was weer reden genoeg (blijkbaar) om een andere kleur te kopen..., en dan ook gelijk maar de overstap naar die toen net verse R1200RT.
En dat werd toen onze eerste 1200.

En zo blijven die rottige boxers toch al een jaar of 18 de rode draad..., en dat allemaal omdat die verhipte Engbers mij met alle geweld op zo'n geel hobbelpaard de weg op stuurde... :/



En tuurlijk heb ik nog steeds wel eens iets anders er bij.
Gewoon voor de leuk.

En omdat er tenslotte ook wel meer grappig spul te rijden is. Maar als het op gewoon onze vakantietochtjes aankomt, dan kan ik maar moeilijk NIET toegeven aan het sonore gebrabbel van die klotsende 2 pitter.

Oké..., een paar jaar geleden had ik een akelig fijn snorrende SpeedTriple zo voor er bij, en toen heb ik wel degelijk met een scheef ook gekeken naar de toen nieuwe Triumph Trophy 1200SE..., maar..., het zal ongetwijfeld een dijk van een fiets zijn, maar..., alles is zooooooow lomp aan die brommer...

Lompe knoppen.
Lompe tellers.
Lomp gewicht.
Lompe boutjes en moertjes zo boven aan de tank.
Lompe uitlaat.


...tja..., het dus allemaal de schuld van Engbers Zelhem..., ik kon er toen, en ik kan er nu, nog steeds niks aan doen... :+



i-QJRdRVP-L.jpg
En dat allemaal de schuld van vrouwlief :Y🤫,was nou maar voor die TDM gegaan :+
 
10 pagina's niet gelezen, maar. Als 1ste motor zou ik misschien een schade motor kopen die technisch goed is. Of een goede motor met aardig wat val protectie. Er zijn weinig mensen die niet vallen. Je zou erbij moeten denken wat het je kost als je valt. Na een jaartje rijden verandert je rij gedrag, richting goede kant of de evil kant (star wars). Ik zelf ben rustiger geworden, na enkele valpartijen. Maar ben blijven rijden omdat ik kon kiezen: fiets of motor. Na die introductie jaartje weet je al heel veel over jezelf en wat je definitief wilt......kunt, etc.
 
10 pagina's niet gelezen, maar. Als 1ste motor zou ik misschien een schade motor kopen die technisch goed is. Of een goede motor met aardig wat val protectie. Er zijn weinig mensen die niet vallen. Je zou erbij moeten denken wat het je kost als je valt. Na een jaartje rijden verandert je rij gedrag, richting goede kant of de evil kant (star wars). Ik zelf ben rustiger geworden, na enkele valpartijen. Maar ben blijven rijden omdat ik kon kiezen: fiets of motor. Na die introductie jaartje weet je al heel veel over jezelf en wat je definitief wilt......kunt, etc.
Misschien dan toch eens die 10 pagina’s lezen, want dan weet je iets beter welke wendingen dit verhaal gemaakt heeft, en de afwegingen van TS ;)
Verder vind ik het uitzoeken van een motor o.b.v. de mogelijkheid dat je gaat vallen een beetje raar, sorry, ik viel met de wegmotor pas toen ik er 7 jaar en circa 250000 km op had zitten, en ik was met m’n 5e motor bezig... en na een jaartje rijden weet de 1 alles, terwijl een ander na 50 jaar nog steeds niets geleerd heeft. Allemaal veel te veel van het individu afhankelijk om er op een forum iets zinnigs over te kunnen zeggen.
 
10 pagina's niet gelezen, maar. Als 1ste motor zou ik misschien een schade motor kopen die technisch goed is. Of een goede motor met aardig wat val protectie. Er zijn weinig mensen die niet vallen.
Nou de eerste valpartij heb ik tijdens de oefeningen voor AVB gehad oa. 1 keer motor die afsloeg tijdens keren. Bleek achteraf iets mis met de lesmotor , geloof in de ontsteking. 1 keer door iets domns te doen, remmen met mijn voorrem bij lage snelheid in een bocht vlak voor een oefening. Slecht voor je ego maar en even voor het zelf vertrouwen maar toch allemaal goed gekomen en leerde ik veel van.
Ben van mijzelf meer een rustige rijder en heb heel wat veilige scooter ritten gemaakt in de bergen van oa de griekse eilanden. Sommige vakanties reed ik in een paar weken een paar honder km met zo'n huur beestje. En heb ik mijn wilde jaren ook aardig wat jeeptrails gereden ;)
 
Misschien dan toch eens die 10 pagina’s lezen, want dan weet je iets beter welke wendingen dit verhaal gemaakt heeft, en de afwegingen van TS ;)
Verder vind ik het uitzoeken van een motor o.b.v. de mogelijkheid dat je gaat vallen een beetje raar, sorry, ik viel met de wegmotor pas toen ik er 7 jaar en circa 250000 km op had zitten, en ik was met m’n 5e motor bezig... en na een jaartje rijden weet de 1 alles, terwijl een ander na 50 jaar nog steeds niets geleerd heeft. Allemaal veel te veel van het individu afhankelijk om er op een forum iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Dank je @DucBMW Ja mij lijkt het kiezen op basis van valmogelijkheid ook niet bij mij passen. Hoop dat jij bij die valpartij niet te veel schade opliep? Mijn wilde jaren heb ik denk ik met brommers en scooters flink gehad. Ben in mijn jonge jaren ook wel onderuit gegaan en dat indertijd zonder helm. Gelukkig had ik wel leren valbreken als jochie bij de judo les. Denk dat dat me in een reflex een hoop ellende bespaard heeft. Zou het nu niet meer in mijn hoofd halen zonder helm:)
 
Maar even een dubble post voor deze keer om het te vieren.
Het is gelukt het wordt 35-MD-NH inclusief een uitgebreidde keuring/ inspectie en 6 maanden garantie *O* :] 8-)
20201218_155627.jpg
20201218_161734.jpg

20201218_161900.jpg
20201218_161703.jpg

De helm pas idd netjes in de kofers:)

20201218_161706.jpg
20201218_161710.jpg

De andere kant zag er net zo netjes uit. Hoogstens een paar kleinere opstap krasjes op een koffer. maar die komen er bij mijn vrees ik ool wel op
Van ...Ron... had ik een hele lijst gekregen met aandacht punten en alles klopt volgens mij.
Enige wat er geloof ik niet op zat was de folie
Hij ziet er oon netjes uit en ik kon geen corrosie schade ontdekken.
Schijven netjes glad, heldere remolie, boxer loopt mooi regelmatig, schakelt soepel
alle knopjes werken en het voelde bij de proefrig erg goed. Geen rammeltjes rateltjes oid.
gechecked of de motor niet lrom was en ook spelin gop wielen en balhoofd gecheckd.
Banden Dunlop RoadSmart3
Blijkt ook nog eens een behooliijke 'full options' versie te zijn waar zo te zien alle opties op zitten behalve een alarm.
Onderhouds intervallen netjes op ca 10.000 km
Het voelt helemaal goed en geslaagd bij motoport Rocanje. Ergens rond oudjaar krijg ik hem , maar ik denk dat ik het lekker net in het nieuwe jaar laat afleveren:)

Ieder die mij hier avdvies en feedback heeft gegeven hartelijk dank :}:]:W*D
 
En ook gelijk met het juiste merk banden ! :)
En met het lage zadel.

En..., met zo'n Wunderlich-neus-gaas-dinges... :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan